• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przemiana Łąkowej będzie kosztować 23,8 mln zł

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Wizualizacja przestrzeni ulicznej Dolnego Miasta po zakończeniu prac budowlanych.


23,8 mln złotych - tyle przypuszczalnie kosztować będzie przywrócenie świetności ulicom Dolnego Miasta. Najniższą ofertę na wykonanie prac budowlanych złożyła firma Skanska, zaś jedynym kryterium przetargowym jest cena. Inwestycja ma się zakończyć do 30 czerwca 2015 r.



Te ulice obejmie program rewitalizacji Dolnego Miasta. Te ulice obejmie program rewitalizacji Dolnego Miasta.

Która część miasta po Dolnym Mieście wymaga rewitalizacji lub kontynuacji działań tego typu?

W przetargu oferty złożyło sześć firm. Najkorzystniejsza okazała się propozycja firmy Skanska, która za przebudowę ulic na Dolnym Mieście chce ok. 23,8 mln zł. Budżet, jaki zarezerwowało miasto na ten cel to 30,3 mln zł.

Lista ofert jest jednak skromniejsza niż liczba firm, które wcześniej zadeklarowały chęć uczestnictwa w projekcie odnowy Dolnego Miasta. Procedura przetargowa była bowiem prowadzona dwuetapowo.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialna za tę inwestycję, czekała najpierw na wnioski o dopuszczenie do udziału w zamówieniu publicznym, a dopiero po ich przeanalizowaniu zapraszała firmy do wzięcia udziału w przetargu, którego wyniki zostały właśnie ogłoszone.

Co czeka Dolne Miasto po zakończeniu wszystkich prac? Ulice Łąkowa zobacz na mapie GdańskaWróbla zobacz na mapie Gdańska mają się stać wizytówką tej dzielnicy - jej salonem i celem spacerów. Pozostałe drogi mają natomiast funkcjonować jako "miejskie ulice".

W ramach inwestycji planuje się także przebudowę stref wejściowych do budynków oraz podłączenie mediów i wykonanie izolacji do poziomu cokołów w budynkach mieszkalnych. Prace obejmą łącznie 31 obiektów, zarówno komunalnych jak i zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe, które przystąpiły do projektu rewitalizacyjnego

Ulica Łąkowa straci szansę na reaktywację linii tramwajowej. Ze wschodniej nitki usunięty zostanie na stałe tor, zaś ten po zachodniej będzie ułożony ponownie i będzie wizualnym uzupełnieniem przestrzeni.

Niewykluczone, że jeździć po nim będzie tramwaj konny. Przewiduje się wytyczenie alejki spacerowej środkiem ulic. Powstanie w ten sposób przestrzeń do prezentowantacji m.in. rzeźby w ramach galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska.

Wszystkie prace budowlane zakończone muszą zostać do 30 czerwca 2015 r.

Złożone oferty w przetargu na odnowienie infrastruktury Dolnego Miasta
1. Budimex SA - 29 811 031,79 zł,
2. WOD-KAN - Grzenkowicz Sp. z o.o. - 38 641 560,00 zł,
3. Skanska SA - 23 877 297,42 zł,
4. MTM SA - 31 320 197,22 zł,
5. Eurovia Polska - 38 046 418,99 zł,
6. WPRD GRAVEL sp. z o.o. (jako lider konsorcjum) - 30 174 372,62 zł.
Wymiana nawierzchni i co dalej?
Wystarczy spojrzeć na mapę, by zdać sobie sprawę, że na ulicy Łąkowej i Wróbla nie może kończyć się rewitalizacja Dolnego Miasta. Po przejściu tych ulic, pieszy zetknie się nieciekawym i martwym pod względem wydarzeń obszarem bastionów.

Unikalny system umocnień, wspaniałe tereny rekreacyjne - takie określenia można przeczytać w przewodnikach. W rzeczywistości bastiony urzec mogą tylko fanatyków, bo choć one same zostały odnowione, to między nimi natkniemy się na zdegradowaną śluzę Kamienna Grodza zobacz na mapie Gdańska, Bramę Nizinną zobacz na mapie Gdańska - jedyną w Gdańsku, która wciąż pełni funkcję stricte komunikacyjną, czy też coraz bardziej zarastające wody Opływu Motławy.

Zobacz też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

Dlatego już teraz należy podjąć pierwsze, niskokosztowe działania skupione na ożywieniu bastionów. Idealnym przykładem na to był niedawno zorganizowany właśnie tutaj festiwal Feta. Ukształtowanie terenu sprawia, że jeden bastion może służyć za widownię, zaś drugi za scenę lub potężny ekran plenerowego kina (z filmami np. o historii dzielnicy i Gdańska).

Zobacz też: Pomysły na zagospodarowanie bastionów w konkursie z 2010 roku

Zimą bastiony idealnie nadawałyby się do stworzenia odpowiednio wyprofilowanych torów saneczkowych. W tym zakresie gdańszczanie mają doświadczenie, bo takie tory istniały w Jaśkowym Lesie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Myślę, że niejeden dorosły chętnie zabrałby sanki dziecku, by zjechać taką trasą. Tuż obok z pewnością znalazłoby się miejsce na lodowisko.

Na bastionach można też utworzyć napisy z kwiatów, które zmieniałyby się z każdą kolejną wiosną. Takie działania przy okazji pozwoliłoby na zaangażowanie lokalnej społeczności. Tu warto przypomnieć, że przed wojną wielki napis utworzono w Dolinie Radości zobacz na mapie Gdańska, zaś same bastiony są doskonale widoczne z samolotów, które zmierzają na lotnisko.

Działania te mogą być wsparte w pierwszym etapie prowizoryczną gastronomią poprzez zaangażowanie np. tzw. foodtracków, których właściciele skarżą się na brak miejsca do prowadzenia działalności na gruntach miejskich.

Materiał archiwalny

Zobacz panoramę Dolnego Miasta rozciągającą się z żurawia, który pracuje przy modernizacji siedziby firmy LPP.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (176) ponad 10 zablokowanych

  • może to zabrzmieć jak zdarta płyta (2)

    ale wizualizacja sugeruje przewymiarowanie przestrzeni dla ruchu samochodów: piesi, rowerzyści inni niezmotoryzowani są traktowani jako kwiatek do kożucha. Przypuszczalnie znaczna część ruchu rowerowego będzie się odbywać środkiem, a piesi będą narzekać, że rowerzyści nie dają im spokojnie przejść. Układ chodników powinien tworzyć zatoki do parkowania i zwężać optycznie przestrzeń dla ruchu samochodów - radykalnie uspokojonego - na pewno nie więcej niż 30 na godzinę.Inaczej cały czar ulicy pryśnie.

    • 15 11

    • to brzmi jak zdarta płyta więc wreszcie ją wyłącz

      • 6 16

    • już widzę dresików w 25 letnich BMW ograniczających prędkość do 30 km/h ;-)

      • 8 3

  • (4)

    Kolejne pieniądze marnotrawione na rewitalizację ulicy, elementu który okrutnym, potwornym sznytem tnie tkankę miejską, przyczynia się do powstawania gett i umierania miasta. Nie przeprowadzono szerokich konsultacji społecznych pod przewodnictwem stowarzyszeń cyklistów . Celem zrównoważonego rozwoju jest zrównoważony rozwój. I jeszcze jakiś tramwaj konny. A dlaczego nie tramwaj rowerowy? W Holandii albo w Skandynawii nie ma tramwajów konnych.

    • 8 20

    • no trollu, już się pojawiłeś?

      uważaj, może sam masz już jakieś sznyty?

      • 6 2

    • Następny od tkanki

      • 8 0

    • hi hi

      ;)

      • 3 0

    • aby tylko DM

      nie zamienilo sie w Dolne Detroit....

      • 2 0

  • Miłośnie panującemu Pawłowi A. nie pasuje sąsiedztwo (1)

    Niedaleko mieszka najgorszy prezydent w Polsce, z bliskich źródeł ( bardzo bliskich ) wiem, że w planach jest pozbycie się kłopotliwych mieszkańców, eleganckie kamienice są łasym kąskiem dla pewnych ludzi, a jak wiemy Paweł A. lubi mieszkania, podobne nieformalne umowy wiążą pana Pawła A. w sprawie rewitalizacji Letnicy, docelowo chcą wykosić sporo budynków, firm i mieszkalnych, a Letnica ma być luksusową częścią miasta, z apartamentowcami dla bogaczy itp. By żyło się lepiej, kolesiom

    • 27 9

    • Precz z Budyniem.

      Budyń to złodziej i basta.

      • 1 0

  • łakowa

    Czy cała ulica czyli przy akademi muzycznej teź????

    • 16 0

  • Sonda: Biskupia Góra już jest skazana na rozbiórkę.

    Za dobra lokalizacja a teraz gdy nowe centrum handlowe będzie dotykać wręcz Biskupią swoim budynkiem... miejsce bezcenne.

    Kolejne domy są tam wysiedlane a okna zamurowywane - czekają na rozbiórkę - np. duży dom nr. 4 vis a vis budowanego centrum - od AK widzisz ogromną ceglaną ścianę z jednym oknem na samej górze budynku.

    Za jakiś czas zrobią tam osiedle zamknięte... Wszędzie blisko i bardzo dużo zieleni.

    Ps. Policja powinna udostepnić już dawno porzejazd przez swoją działkę , ułatiłoby to dojazd na Chełm z centrum.

    • 23 2

  • a kiedy przebudowa i ucywilizowanie Podwala Przedmiejskiego? (1)

    dopóki Dolne Miasto będzie oddzielone "autostradą" to wszelkie rewitalizacje wiele nie wniosą

    • 24 3

    • Matematyk do tego kierowca nie pozwoli

      • 4 5

  • Dla porównania ...

    Przebudowa ulicy będzie kosztowała ~tyle co sam projekt ECSu

    • 19 2

  • w następnej kolejności Orunia (1)

    to wizytówka miasta dla wjeżdzających do Gdańska od strony Torunia, przecież to skandal,żeby tak była zaniedbana dzielnica

    • 24 5

    • oj tam, oj tam

      zasłoni się ekranami i jakość to będzie

      • 8 3

  • jedynym kryterium przetargowym jest cena.- i wszystko jasne !

    będzie trzeba później poprawiać ,a w najgorszej opcji dokończyć budowę bo firma padnie

    • 14 2

  • Przez ul Lakowa nalezy zbudowaac linie tramwajowa do Oruni Lipiec Wojciecha az do Pruszcza (2)

    Wladze Gdanska nie maja wizji tego Miasta
    Jedyna szansa na zbudowanie Tramwaju do Pruszcza Gdanskiego oraz ozywienie terenow dolnego tarasu do poludniowej Obwodnicy az pod Rafinerie jest budowa lini tramwajowej z Lakowej do Pruszcza

    • 25 6

    • Do Pruszcza już jest SKM,tylko niech jeździ często (1)

      • 4 0

      • nic nie rozumierz dlatego zamieniliscie Polske na Kraj Parobkow i Slugusow zachodu

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane