• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • Gdańsk/Gdynia/konkurencja

    Gdynia planuje rozbudowę terminala promowego i kontenerowego,Gdańsk w styczniu rozpoczyna budowę największego nad Bałtykiem terminala kontenerowego wraz z centrum logistycznym i bazą promowo-pasażerską za 500 mln dolarów,inwestorem jest brytyjskie konsorcjum DCT,zapowiada sie zatem zamiast współpracy nasilenie konkurencji pomiędzy Gdańskiem a Gdynią.Jeśli chodzi o kontenery gdański terminal,którego dostępność komunikacyjna dzięki mostowi wantowemu,obwodnicy południowej i linii kolejowej stanie się ważnym atutem powinien w ciągu kiku lat od wybudowania osiągnąć zdolność przeładunkową około 1 mln TEU,mająca plany rozwojowe Gdynia też powinna osiągnąć zdolnosc przeładunkową minimum 0,5 mln TEU,plany są nawet ambitniejsze oby tylko te kontenery były,powstała autostrada i oby nasze porty i Gdańsk i Gdynia dobrze na tym zarabiały.Jeśli chodzi o bazę promową moim zdaniem Gdynia za wszelką cenę chce ją rozbudowywać,mimo,że nie ma pewności,że pojawią sie nowe linie żeglugowe,w segmencie dużych statków wycieczkowych,których od maja do września przypływa coraz więcej istotną rolę zaczyna odgrywać Gdańsk,który w ubiegłym roku obsłużył ich juz kilkadziesiąt,zresztą turyści przypływający do Gdyni i tak w 95% wsiadają w autokary i taryfy i jadą zwiedzać Gdańsk,nawet na ich rozpisce rejsu napisane jest,że to Gdańsk,w momencie powstania dużej bazy promowo-pasażerskiej w Gdańsku,na wysokości Portu Półnoocnego od strony otwartego morza w sąsiedztwie terminala kontenerowego całkiem mozliwe,że większość ruchu dużych statków w Trójmieście kosztem Gdyni przejmie właśnie Gdańsk,zatem konkurencja między naszymi portami zapewne się nasili zamiast współpracy.

    • 0 0

  • Gdynianin

    jak zwykle głodne, gdyńskie kawałki
    Gdańsk pobudował nową bazę promową z prawdziwego zdarzenia, nie to co w Gdyni jakiś dworzec morski
    tylko właścielowi prom się deko popsuł i zerwał umowę
    Na niekorzyść Gdańska działa tylko to, że nie potrafi wyegzekwować odszkodowania!

    • 0 0

  • Jaco

    Gdzie Gdańsk i Gdynia się biją, tam Kłajpeda korzysta.

    • 0 0

  • Olis

    No właśnie,ale nikt nie odpuści

    • 0 0

  • a ja twierdzę że Szadółki są najlepsze
    a kanał dla okrętów się wykopie

    • 0 0

  • Jaco

    Dlaczego Adamowicz pała miłością do Szczurka i na oborot:
    1. Hala sportowa na granicy Gdańska i Sopotu (Szczurek się wypiął na finansowanie).
    2. Komunikacja miejska - sól w oku Adamowicza, nędza ZKM w Gdańsku i poronione pomysły Szczyta pt. bilet elektroniczny (przetarg nie ogłoszony, a ja i tak wiem, że wygra emax, stawiam beczkę piwa!)
    3. Terminale portowe: kontenerowe i pasażerskie
    4. Renk - Chwaszczyno (tu wojna Szczurek - urząd marszałkowski)
    5. Płatne parkowanie (jest w Gdańsku i Sopocie, nie ma w Gdyni, co politycznie osłabia Pawcia i Jacka)

    Masz coś jeszcze ?

    • 0 0

  • a ta afera z prałatem??
    w gdyni toby było nie do pomyślenia...

    • 0 0

  • Olis, rozumiem, że wszystko musi się kojarzyć z... no, polityką, ale co mają płatne miejsca parkingowe do polityki? Co osłabia kogo? Wściekłość ludzi, którzy jeżdżą codziennie w kółko w centrum Gdyni, żeby zaparkować samochód to raczej porażka niż sukces. Płatne miejsca parkingowe, tak jak rozumiem ja ich ideę, slużą jednak głównie wymuszeniu rotacji, a nie tylko zarabianiu i - posrednio - zmniejszeniu ruchu kołowego w centrum miast. Tak nie jest tylko w większych miastach Polski, ale w większości cywilizowanych krajów i jest to normalne.
    Ntomiast co do konkurencji i walki na polu Gdynia-Gdańsk to na pewno nie jest ona zdrowa (vide: Renk - giełda w Gdyni) i nie jest korzystna dla Trójmiasta i regionu. Odnoszę jednak coraz częściej wrażenie, że wynika to raczje z "mocarstwowych" zapędów władz Gdyni, które nie mogą przeboleć, iż stolicą regionu jest Gdańsk. Ale ogólnie - na tle innych miast i tak 3-Miasto nie wypada najgorzej.

    • 0 0

  • idea trójmiasta chyba już jest historią a możliwa była głównie w peerelu z jego centralnym zarzadzaniem i nie ma co drezeć szat o coś co było sztuczne niewydolne i do d...y
    małe jest piekne a gdynia w pojedynke radzi sobie niezgorzej
    najabardziej podoba mi sie u gdynian, że potrafili dotrzeć do unijnej kaski i nawet gallux konsultowac musi sie w gdyni choć do gdańska ma niby bliżej

    • 0 0

  • właśnie doczytałem, że gdańsk bedzie bogatszy o PIERWSZĄ W POLSCE PROFESJONALNĄ PRACOWNIE KOMIKSu
    z kaski urzędu w tym roku wyda sie 200 patoli
    wam gdańszczanie na poczuciu humoru nigdy nie zbywało:)
    nie macie jeszcze "muzeum i pracowni totalnej bzdury"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane