• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • a co powiecie na to moi mili?

    "Najwięcej dla Polski w 2004 roku zrobił Roman Giertych - uważa tak 16% Internautów Wirtualnej Polski. Po 14% uważa, że Ci najbardziej zasłużeni to: Jan Rokita oraz Lech i Jarosław Kaczyńscy. 15% uważa, że najwięcej zrobiła osoba spoza zaproponowanej listy."
    ta osoba zpoza listy to pewnie ja:)

    • 0 0

  • Olis

    Hala widowiskowa - paranoja Adamowicza i paru innych głupoli. Tu akurat Szczurek ma rację - finansować badziewie, a ponoć jeszcze ma być rozbudowany stadion lechii. Więc z tą halą to już zupełnie kretyński pomysł.
    No, ale może chodzi o pomnik i potem nazwą
    "Cyrk widowiskowo-cyrkowy im. prezydenta A."!
    Bielt wspólny, elektroniczny, czy jak mu tam - rzecz absoutnie nie do realizaci, chociażby ze względu że chodzi o 3 miasta i o problem kto i ile dorzuci. A jak jeszcze do tego podwiązać SKM, to wyjdzie zupełny koktajl mołotowa.
    Na razie SKM sobie dobrze radzi i chyba wychodzi na swoje, więc w gówno pchać się nie będzie.
    A z resztą - v-ce ministrantem ds infrastruktury został niejaki Kurylczyk i on załatwi ... na cacy i bez mydła.
    Najdroższą autostradę w Europie ... do nikąd!
    A prałata do Gdynia może Gdańskowi pozazdrościć, postawi taki ołtarz, że z Helu go będzie widać.
    No, chyba że Szczurek wpadnie na pomysł coby na Kamiennej Górze postawić 400-metrowy krzyż

    • 0 0

  • kancik

    Nie oceniam kto ma rację (chociaż swoje zdania "na temat" mam). Przytaczam to o czym wróble ćwierkają, bo oficjalnie nikt tego nie powie (poprawność polityczna).

    Płatne parkowanie - akurat ja jestem za. Co ma parkowanie do polityki ? Ano ma. Bo jeżeli w Gdyni może być bezpłatnie to dlaczego w Gdańsku i Sopocie trzeba płacić ?
    Woda na młyn lobby samochodowego i radnych opozycji. I z tego musi się Jacuś i Pawcio tłumaczyć w prasie i w radach miast. Jest powód żeby nie kochać Szczurka ? Jest.

    • 0 0

  • dwie sroki za ogon i sześć kucharek

    te pieniążki co poszły w "prace studialne" nad halą mógł jajacus wywalic w molo z lepszym pozytkiem
    teraz nie ma mola nie ma hali a i reelekcja po takich skutkach rządzenia jakby bardziej w oddali sie jawi...

    • 0 0

  • A wiec

    Kolega Jaco jak zwykle sie mUndrzy oczywiscie zapominajac o istotnych rzeczach. A jak myslisz Jaco dlaczego Gdynia remontuje i dba o terminale? Po to, zeby wlasnie te linie promowe przyciagnac do siebie. Myslisz, ze w tych czasach jakas inna linia promowa niz Polferries chcialaby odplywac z Nowego Portu?

    Kolega kancik, zas zwyczajnie lamentuje. Nie jest wcale tam zle moj drogi. To nie Warszawa i nadajacych sie na zlom blachosmrodow nie ma az tak duzo. To, ze parkowanie w Gdyni jest bezplatne to wlasnie otwarta reka wladz dla was samochodziarze-narzekacze. Tak wiec miasto pomimo, ze stawia glownie na komunikacje miejska, nie utrudnia wam zycia. Platne parkowanie mozna by zrobic, ale jedynie pod warnunkiem scislego centrum a nie tak beznadziejnie jak w Gdansku, ze nawet na zadupiach trzeba placic za parkowanie.

    • 0 0

  • Bolo

    "Hala widowiskowa - paranoja Adamowicza i paru innych głupoli. Tu akurat Szczurek ma rację "

    I wypada dodać, że podatki zasilą gdański i ew. sopocki budżet. Jaki interes ma mieć z hali Gdynia ?
    Chyba taki, że Szczurek każe kibicom gdyńskich klubów jeździć na zawody do Gdańska. Miła perspektywa.

    • 0 0

  • nie ma hali i z pół mola
    ciężka jacusiowa dola

    • 0 0

  • "I wypada dodać, że podatki zasilą gdański i ew. sopocki budżet"
    czekaj tatka podatka:)

    • 0 0

  • Olis

    Ta konkurencja zaczęła się praktycznie w momencie rozpoczęcia budowy portu w Gdyni,Gdańsk ma swoje mocarstwowe ambicje i na bank nie ustąpi,zresztą na dzień dzisiejszy Gdańsk potrzebuje wielkich pieniędzy,dużych inwestycji,jest coraz bardziej zdeterminowany na to aby każda potencjalna złotówka,która mogłaby zostać zainwestowana faktycznie została wydana w GD,stąd ten dywanik,Dwór Artusa itp.przed inwestorem z DCT,zresztą każde miasto rozkładałoby dywanik przed firmą,która chce zostawić w mieście 500 mln dolarów,sąsiedzi zza Kamiennego Potoku też nie odpuszczą,bo ich również rozpiera ambicja.Pewnie takich przykładów konkurencji znalazłoby się więcej:choćby dwa Parki Technologiczne,Festiwal Filmów Fabularnych,który stoi ością w gardle Gdańskowi,gdy wręczają Gdańskie Złote Lwy w Gdyni,Miedzynarodowe Targi Gdańskie-tutaj akurat doszło do połączenia,od 1989 trwa ostra rywalizacja o lokalizacje dla inwestycji,pamiętasz World Trade Center i Europartenariat,pamiętasz pomysł tworzenia w Gdyni uniwersytetu,sic,nie mam czasu sięgać głębiej pamiecią,ale na pewno tych przypadków znalazłoby sie dużo więcej.Czyja to wina Pawła czy Wojciecha?A może to historia taki właśnie napisała scenariusz i oba miasta,które niby wraz z Sopotem stanowią jedno miasto skazane są na konkurowanie między sobą?

    • 0 0

  • budowa portu w gdyni nie była konkurencją ale koniecznością
    nie chcielismy uzależniac sie od niezbyt przychylnego nam senatu wolnego miasta o orientacji politycznej i gospodarczej raczej niezbyt przychylnej Polsce
    po 1933 okazało sie że mielismy racje a gdynia stała sie naszą sztandarową inwestycją i strzałem w dziesiątke

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane