• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • najlepiej terminal kontenerowy umiejscowić na Skwerze Kościuszki, przynajmniej podniesie to atrakcyjność turystyczną tego miejsca. I uruchomić komunikację niskopodłogową
    A swoją drogą
    zbudowno terminal w miejscu gdzie on jest bo tam było najwięcej miejsca. Do tego dobudowano niedokończoną słynną estakadę...
    a właśnie, lepiej zbudować terminal w nowym miejscu niż dokończyć estakadę
    No to się zastanawiam jak te kontenery będą tam jechały?
    10 lutego czy Starowiejską?
    a może linia kolejowa przez centrum Gdyni?
    Na całym świecie do baz kontenerowych 80% ładunku dojeżdża koleją. W Gdyni będzie inaczej.
    Brawo! Niech żyje Wielki Mag!

    • 0 0

  • estakada prosto w las...

    ... i nachalna szczurkowa propaganda od której głowa normalnym ludziom pęka
    a nasze ścieżki rowerowe, panie szczurek? Może przejedź się pan do Gdańska i zobacz pan jak to robią w europejskim mieście

    • 0 0

  • "A ja sobie otworzyłem Wyborczą-Trójmiasto i widzę rozpieprzone molo"

    a ja ci mówie jak zepsułeś to napraw bo bedzie źle:)

    • 0 0

  • gallux

    To nie ja to kroniki

    • 0 0

  • I bardzo dobrze, że chcą przenieść. To co jest teraz od początku wyglląda jak prowizorka... no może po ostatnich remontach juz nie dokońca, ale i tak ten terminal z tego co pamiętam miał być tylko "na chwilę".

    • 0 0

  • Korniki - bleee czeski błąd

    • 0 0

  • to nie same korniki:)
    to sopockie tsunami:)
    temat dla sopociaka raczej niewesoły ale mnie to raczej nie smuci
    koń i prezydent mają dużą głowę to niech sie martwią
    to sopockie molo porozbijane na kawałki to obraz sopockiego stanu rzeczy:)
    w lecie jeszcze jeszcze ale po sezonie na tym zadupiu jedynie pijackie imprezy nazywane "młodzieżowowo artystycznymi" ozywiają nad ranem sopockie rewiry

    • 0 0

  • Dziwny ten artykul.Z jednej strony prawie euforia ,ze nowy terminal wzrost ilosci przeprawy a potem ze dopiero za trzy lata i nawet nie wiadomo czy za trzy lata poczatek budowy,czy zakonczenie prac budowlanych. Dotego niezrozumialy poczatek artykulu,gdzie wladze Gdyni chca dac pieniadze dla Port-u aby uzyskal fundusze.Trochr nirlogiczne no chyba,ze Miasto ma duze udzialy w MPG i udziela wsparcia w taki sposob.Jednak to bzdura bo BTC nabyli bodajze rok temu filipinczycy i dlatego ten wzrost przeladunkow.
    Ale zeby nie zapeszac bylpby fajnie gdybyten terminal powstal bez powodowania skutkow ubocznych dla jak problemy transportowe.
    Chcialbym czesciej czytac o podobnych inwestycjach,ale nistety widze,ze haslaw stylu Otwarte Miasto itp nie przynosza wymiernych skutkow ekonomicznych jak bylo w zalozeniu programu .

    • 0 0

  • przenoszą ten terminal co go niedawno rozbudowywali i cieszyli się że taki piękny?

    • 0 0

  • jak tam połączenie promowe Gdansk-Kopenhaga ?

    jak zwykle w Gdansku kompletna porazka....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane