• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeszkolą gdyńskich kierowców i kontrolerów z obsługi pasażerów

Patryk Szczerba
27 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Do ZKM w Gdyni trafia od pasażerów kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą niepunktualności, ale na cenzurowanym są także kierowcy i kontrolerzy. By zażaleń było jak najmniej, pomóc ma szkolenie, które odbędzie się w październiku.



Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie. Szkolenie ma pokazać, jak postępować z osobami niepełnosprawnymi oraz w sytuacjach konfliktowych, które w autobusach zdarzają się praktycznie codziennie.

Jak oceniasz zachowanie kierowców wobec staszych i niepełnosprawnych?

Buta, arogancja oraz brak kultury to powszechne zarzuty pasażerów w stosunku do kierowców i kontrolerów. W 4 na 5 przypadkach okazuje się, że sytuacja wyglądała inaczej, niż opisali to pasażerowie. Niekiedy wina pracowników jest jednak ewidentna i wtedy - jak zapewniają organizatorzy komunikacji miejskiej w Trójmieście - ponoszą konsekwencje swojego zachowania.

Przykładem z ostatnich tygodni jest kierowca Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, który stracił premię po tym, jak wyprosił pasażerkę, która wsiadła z lodem, a gdy poszła wyrzucić go do śmietnika na przystanku, zamknął drzwi i odjechał. Wcześniej nie sprzedał też biletu innemu pasażerowi.

Sytuacji spornych wyeliminować się nie da, ale wszyscy są przekonani, że można nauczyć je rozwiązywać. Tego zagadnienia ma dotyczyć m.in. szkolenie dofinansowane przez - promującą nieustająco transport publiczny - Unię Europejską.

- To część większego projektu, w którym m.in. zostanie zakupionych 30 autobusów - po 15 dla PKM i PKA oraz powstaną buspasy. W szkoleniu weźmie udział 75 osób - 50 kierowców i 25 kontrolerów. Nie wystarczy, niestety, pieniędzy, by edukować wszystkich - informuje Rafał SmirnowZKM Gdynia

Kierujący nie będą wybierani losowo. Do grup trafią ci, wobec których w wewnętrznych kontrolach przeprowadzanych przez "tajemniczych klientów" pojawia się najwięcej zastrzeżeń. W trakcie szkolenia na pierwszym planie będą kwestie związane z prawidłową obsługą osób niepełnosprawnych i starszych, czyli realna pomoc podczas wchodzenia do pojazdu i zajęcia odpowiedniego miejsca. Ważnym zagadnieniem ma być uczulenie kierowców na używanie specjalnych platform dla wózków zamontowanych w niektórych autobusach.

Zajęcia będą podzielone na część teoretyczną i praktyczną, gdzie pojawią się zaaranżowane sytuacje konfliktowe i stresowe, z którymi muszą radzić sobie na co dzień przede wszystkim kontrolerzy.

- Ich szkolimy regularnie, ponieważ są bezpośrednio naszymi pracownikami. Kierowcy są zatrudniani przez firmy przewozowe, ale także przed nimi stawiamy konkretne wymagania, które muszą spełnić i dbamy, by poziom kultury był jak najwyższy - wyjaśnia Smirnow.

Nadzorujący komunikację publiczną w Gdyni podkreślają też, że na gdyńskich trasach będą nadal pojawiali się "tajemniczy klienci", sprawdzający, jak wiedza ze szkolenia wykorzystywana jest w praktyce.

- Jeśli do kierowców są częste zastrzeżenia, to po 10 uwagach - a z uwagi na liczne kontrole wcale nie jest niemożliwe, by tyle zgromadzić - kierowca traci identyfikator i kierowany jest na egzamin, pozwalający na świadczenie usług dla ZKM - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Podobne szkolenia odbywają się w gdańskiej komunikacji już od kilku lat. Po raz pierwszy pisaliśmy o nich jeszcze w 2011 roku.

Mistrzostwa Kierowców Komunikacji Miejskiej. Materiał archiwalny.



Grzechy pasażerów komunikacji miejskiej. Materiał archiwalny.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • Kierowcy.. (1)

    motorniczy po zawodówkach, technikach i liceach w 1 rok. Chamstwo i złośliwość nielicznych nie powinno rzucać złej opinii na wszystkich. Chwalę kierowców szczególnie Panie na linii 175 Gdańsk Główny w stronę Maćkowy. Punktualni grzeczni i bardzo uprzejmi dla nas.

    • 11 11

    • Po obrażliwych postach osób ,jak mniemam,co najmniej które ukończyły Yale, trudno być miłym.Jest w tym pewna sprzeczność bo wiedza zdobyta na tak szacownej uczelni powinna raczej sprzyjać uspołecznieniu kontaktów w miejscach publicznych,jakim są pojazdy komunikacji miejskiej ,a nie wprowadzaniu obyczajów rodem z Azji ,czyli Pan i Sługa.

      • 10 0

  • Pasażerowie i kieowcy

    Kultury powinni zostać nauczeni w okresie dzieciństwa przez rodzinę i szkołę podstawową

    • 22 0

  • Cała Gdynia biega za ....... nowa moda propagowana przez lokalne media.

    • 4 2

  • Twoje serce przypomina piechotą zdrowiej :-)

    Twoje serce przypomina piechotą zdrowiej :-) Dzień pieszego pasażera - Bareja wiecznie żywy :-)

    • 13 0

  • znowu jakieś cwaniaki wyczuły możliwość wyciagnięcia kasy na fikcyjne szkolenia

    kulturę się wynosi z domu oraz z własnej osobowości a nie uczy na szkoleniach. zarobią firmy znajomków, którzy zajmą się szkoleniami i nie zdziwię się jak to beda ludzie powiązani z ZKM

    • 51 5

  • gdy pasażer to burak nic nie pomoże, żadne szkolenie.

    • 50 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane