• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do budowy ważnej drogi na Południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
16 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Planowana droga połączy Czermińskiego z ul. Jabłoniową. Widok z ronda im. 77 Pułku AK.
  • Widok od strony ul. Jabłoniowej. Nowa droga powstanie wzdłuż budowanych bloków.
  • Jar potoku Oruńskiego. W tym miejscu powstanie most.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy pełnego przebiegu ul. Turzycowej, która połączy ul. CzermińskiegoMapkaJabłoniową i LeszczynowąMapka. Droga pozwoli mieszkańcom Południa ominąć ul. Przywidzką i rejon węzła z obwodnicą. Obecnie trwa wybór projektanta, który musi w dokumentacji ująć możliwość etapowania budowy.



Czy nowa droga usprawni ruch na Południu?

Obecnie ul. Turzycowa zaczyna się na skrzyżowaniu ulic Jabłoniowej i LeszczynowejMapka, a następnie po ok. 250 metrach urywa się na wysokości powstających nowych budynków deweloperskich.

W planie zagospodarowania przyjętym w 2017 r. zdecydowano się przedłużyć ją aż do ul. Czermińskiego po drugiej stronie jaru z potokiem Oruńskim.

Teraz miasto zamierza wcielić w życie postanowienia tego dokumentu, ogłaszając przetarg na projekt budowlany i wykonawczy tej drogi, czyli dokumenty niezbędne do ogłoszenia w kolejnym etapie przetargu na roboty budowlane.

Czytaj też:

Siedem lat prac nad Nową Jabłoniową. Projekt niegotowy, termin realizacji nieznany



Planowany przebieg nowej drogi z podziałem na etapy. Planowany przebieg nowej drogi z podziałem na etapy.

Infrastruktura również dla pieszych i rowerzystów



W zakresie nowej jednojezdniowej dwupasowej drogi przewiduje się m.in.:
  • budowę mostu nad potokiem oruńskim,
  • realizację infrastruktury rowerowej i w miarę możliwości obustronnych chodników,
  • wykonanie skrzyżowania z ul. Oliwkową - Lawendowe Wzgórze w formie ronda lub wyniesionego skrzyżowania,
  • rozbiórkę istniejącej nawierzchni z płyt drogowych na ul. Turzycowej i Czermińskiego,
  • montaż oświetlenia na całej długości, budowę systemu odwodnienia i kanału technologicznego.

Co ważne, nowa droga musi być zgodna z niedawno przyjętymi dokumentami: Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej oraz Standardami projektowymi i katalogiem nawierzchni Gdańska.

Możliwość realizacji drogi w czterech etapach



Dokumentacja powinna uwzględniać możliwość realizacji inwestycji w czterech etapach:
  1. odc. ul. Jabłoniowa - Lawendowe Wzgórze,
  2. odc. ul. Lawendowe Wzgórze - potok Oruński,
  3. most nad potokiem Oruńskim,
  4. odc. potok Oruński - skrzyżowanie Czermińskiego - Guderskiego.

Czytaj też:

Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń wokół stawu przy Potęgowskiej



  • Betonowe płyty w śladzie ul. Czermińskiego (na niektórych mapach oznaczona jako Leskiego).
  • Potok Oruński w rejonie planowanego mostu.
  • Ulica Turzycowa od strony ul. Jabłoniowej.

Wybór wykonawcy i półtora roku na przygotowanie dokumentacji



Inwestycja jest na etapie wyboru wykonawcy przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Zainteresowanie przygotowaniem dokumentacji wyraziły cztery podmioty, z czego tylko jeden zmieścił się w budżecie miasta na ten cel (500 tys. zł) - Pracownia Projektowa Mid z Gdańska z ofertą 449 811 zł i pięcioletnią rękojmią na dokumentację.

Najdroższa oferta opiewała na kwotę ok. 1,14 mln zł. Obecnie DRMG analizuje wszystkie oferty pod kątem prawno-formalnym.

Na przygotowanie dokumentacji dla drogi na całej długości przewidziano maksymalnie 18 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Kiedy mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowego układu drogowego?

- Dopiero po otrzymaniu dokumentacji projektowej zapadną decyzje odnośnie ewentualnego etapowania i terminów budowy ulicy w oparciu o możliwości finansowe miasta oraz ewentualne partnerstwa z inwestorami prywatnymi - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Czytaj też:

Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać



Miejsca

Opinie (325) 2 zablokowane

  • to jest bardzo potrzebna nitka. najwiekszym problemem poludnia nie jest szerokosc drog ale brak alternatywnych nitek. wypadek na swietokrzyskiej na przyklad powoduje calkowity paraliz bo auta nie maja gdzie ominac takiego zdarzenia. caly sektor ogarniczony wewnatrz: Havla, swietokrzyska, Elfow/Guderskiego, Warszawsja/Jablowniowa tak naprawde nie ma jak sie rozladowac bo nie ma tam drog alternatywnych. to jest dramat do ktorego doprowadzili planisci

    • 11 4

  • To prawda że Ujeścisko i Jasień to już nie Gdańsk, Gdańsk w tamtym kierunku kończy się na Chełmie

    Więc dlaczego ma iść to z kasy miasta?

    • 2 17

  • Tak właśnie rządzi Dulkiewicz sprzedaje grunty deweloperom pod osiedla bez konieczności wybudowanie przez nich dróg dojazdowych (1)

    Potem wychodzi że drogi musi budować miasto

    • 12 4

    • Od kiedy kolku Dulkiewicz rzadzi co? Pomysl zanim cos napiszesz.

      • 0 0

  • a dlaczego (1)

    Deweloper pobudował ogromne osiedla zabezpieczając jedynie układ drogowy w obrębie osiedla a kompletnie nie myśląc o tym jak obecny układ dojazdowy to wytrzyma. Dlaczego miasto wydając pozwolenia na budowę na kolejne ogromne inwestycje mieszkaniowe nie obliguje inwestorów do partycypacji w kosztach przebudowy - rozbudowy dróg dojazdowych do osiedla. deweloper zarobił a miasto ma zadbać o to by tysiące szczęśliwców nowego M miało jak wyjechać i dojechać z powrotem do domu.

    • 13 1

    • Tak zdecydował sołtys Pręgowa.

      Tzn. zdecydował że deweloperowi trzeba odpuścić budowę drogi. Pytanie dlaczego był tak łaskaw dla dewelopera.

      • 0 0

  • Jak pytałem w biurze Robyg to nie nie będzie tam drogi a teraz już będą budować (1)

    To jest tylko aby sprzedać mieszkanie

    • 8 0

    • Robyg to dramat, na targach mieszkaniowych przedstawiciel

      Nie znał odpowiedzi na większość zadanych pytań. Nie był zainteresowany klientem, bo jak nie ten, to inny...w ofercie nie było już komórek lokatorskich ani miejsc parkingowych.

      • 1 0

  • Kiedy w końcu nowa Małomiejska.

    • 7 2

  • Po co budują taką szeroką drogę. Wystarczyłoby po jednym pasie w każdym kierunku. A tak nowa autostrada.

    • 4 0

  • Projekt Nowej Świętokrzyskiej był zlecony w 2014 roku - nie nastawiajcie się że ta dróżka powstanie szybko.

    • 9 0

  • a (1)

    fajnie niedawno artykuly o laczniku z niepolimicka, o Nowej Świętokrzyskiej juz nie chce mi sie pisac bo to zart a tu nagle cyk powstaje nowy lacznik gdzies gdzie nikt o tym nie slyszal wczesniej.

    • 6 3

    • Na razie zlecili projekt. Nowa Świętokrzyska już zaprojektowana. Dróżka o ile powstanie, to może być za 2 lata, 5 albo 10.

      • 0 0

  • całkowicie niepotrzebne bo całkiem zablokuje dzielnice

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane