• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

RD Oliwy: wstrzymać prace na Wita Stwosza

Katarzyna Moritz
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe. Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe.

W Oliwie ruszyły prace, oficjalnie nazwane "utwardzaniem poboczy". - To omijanie prawa, faktycznie powstają tam parkingi bez pozwoleń budowlanych, prace są nielegalne - alarmuje zarząd osiedla Oliwa.



Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży. Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży.

Czy Oliwa potrzebuje nowych miejsc parkingowych?

W czwartek Rada Osiedla Oliwa wysłała pisma do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Pomorskiego Konserwatora Zabytków i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, w których zawiadamiają, że w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska w Oliwie od 22 listopada, wykonywane są roboty budowlane bez pozwoleń i żądają ich natychmiastowego wstrzymania. Dlaczego?

Kilka dni temu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni ruszyły prace, które w przetargu zostały nazwane: "utwardzanie poboczy w ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza w Gdańsku". W ramach prac mają być rozebrane i przeniesione krawężniki, ma także powstać nawierzchnia z betonowych płyt typu MEBA.

Wiążą się one z powstaniem nowych pasów dla rowerów. Pisaliśmy o tym w artykule: Magistrat: Oliwa bardziej rowerowa. Mieszkańcy: nie na siłę.

- Prześledziliśmy dokumentację przetargową i takie sformułowanie jak "utwardzanie poboczy" wiąże się z tym, że nie wymaga się na nie pozwoleń na budowę, środowiskowych i konserwatora zabytków, bo Stara Oliwa jest objęta ochroną - podkreśla Tomasz Strug, z zarządu Rady Osiedla Oliwa.

Radni Osiedla powołują się też na spotkanie z mieszkańcami gdzie wiceprezydent Maciej Lisicki, w kontekście budowy pasów rowerowych publicznie mówił o budowie miejsc parkingowych, pokazywał także slajdy zliczające przyszłe miejsca parkingowe.

- Obecne prace to omijanie prawa za pomocą terminologii, intencją miasta od samego początku była budowa miejsc parkingowych, dlatego żądamy natychmiastowego ich wstrzymania. Budowane zatoczki na dotychczasowych trawnikach nie są żadnym utwardzanie pobocza, lecz budową miejsc parkingowych - podkreśla Strug.

Co na to ZDiZ? - Utwardzane jest pobocze, a to co w tym miejscu powstanie to jest kwestia terminologii. Żeby zrobić cokolwiek, chodnik czy miejsca parkingowe, postojowe, trzeba najpierw pobocze utwardzić. Z naszej strony wszelkie formalności zostały dopełnione - wyjaśnia Katarzyna Karczmarek, rzecznik ZDiZ.

Pomorski konserwator zabytków, na wiosek ZDiZ, 9 listopada wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie prac związanych z przebudową pobocza na miejsca parkingowe, pod warunkiem zachowania istniejących drzew, oraz że prace nie mogą szkodzić ich systemowi korzeniowemu, z umiejscowieniem krawężników tylko równolegle do ulicy Wita Stwosza.

- Prace drogowe są wykonywane zgodnie z planem zagospodarowania w tym miejscu - podkreśla Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. Jednak obecnego pisma do Rady Osiedla o wstrzymaniu prac urząd nie otrzymał. Trafiło ono za to do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

- Za wcześnie na opinie, dopiero zapoznajemy się wnioskiem. Więcej informacji będę miał w przyszłym tygodniu - wyjaśnił nam Tadeusz Samulski, z PINB.

Tymczasem prace w Oliwie, mają się zakończyć już 22 grudnia. Robotnicy wkrótce wejdą do strefy starej Oliwy.

- Od malowania drogi na czerwono i "utwardzania pobocza"jazda dla rowerów i samochodów bardziej komfortowa nie będzie. Lepiej by wydano te pieniądze, czyli 860 tys. zł na porządne połatanie Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego. W Oliwie ludzie pukają się w głowę, jak słyszą o tym wizjonerskim, rowerowym pomyśle Lisickiego - podkreśla Strug.

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Na prawej nitce (w strone wrzeszcza)... (2)

    ...ta koncepcja jest jak najbardziej ok.Na tej drugiej-po otwarciu tych niezliczonych nowych wydzialow uniwersytetu-bedzie paraliz komunikacyjny.Wspomnicie moje slowa.Tam absolutnie nie potrzeba pasow rowerowych dwa razy po trzy metry szerokosci.To jest przerost formy nad trescia.jeden pas dwukierunkowy w zupelnosci wystarczy.No ale jak ktos na sile chce wydac 860 tys zlotych...
    przepraszam za brak polskich znakow,pisze ze statku norweskiego.pozdrawiam wszystkich

    • 12 6

    • dwukierunkowa droga rowerowa po jednej stronie kosztowałaby dużo więcej (1)

      i byłaby mniej bezpieczna na wszystkich skrzyżowaniach. Być może powstałby taki potworek jak w Sopocie na Armii Krajowej. Ciekawe, jeśli nie powstanie paraliż zgodnie z twoją prognozą, czy odwołasz swoje teksty?

      • 2 0

      • z przyjemnoscią odwołam

        Aczkolwiek ciemno widzę

        • 2 1

  • (2)

    emeryt wszystko zablokuje i oprotestuje. Znudzony siedzi w domu, wsunie talerz kartoflanki lub ogorkowej, obejrzy wszystkie seriale i nic mu sie nie podoba.

    • 12 9

    • też będziesz emerytem (1)

      a może nie ?

      • 1 1

      • może...NIE ...... :)))))))

        ..... trzeba żyć ! ... jak ?? ! - krótko !! :D!

        • 1 0

  • Pier... zabieram ołtarz i spadam do Krakowa

    • 7 1

  • zagrozenie wypadkiem (2)

    A czy Lisicki pomyslal o stwarzaniu zagrozenia wypadkiem w postaci kolizji po najechaniu na bezmyslnie i bez upewnienia otwierane od wewnatrz drzwi samochodow. Nie ma sily, by jadac wzdluz 2 kilometrowego sznura parkujacych rownolegle do pasa rowerowego samochodow to sie nie zdarzylo. Odpowiedzialnym za taki stan rzeczy bedzie Lisicki.

    Zoltoskrzydly

    • 10 5

    • odpowiedzialnym będzie kierowca (1)

      co nie zmienia mojej opinii, że pomysł jest toporny i dziwnie uparcie forsowany - chyba ktoś musi się jakoś dowartościować.

      • 3 1

      • leon, czy ty naprawdę tak myślisz?

        pomysł jest forsowany, bo napotyka na opór - tak jak każda innowacja. Przestudiuj argumenty i przedstaw swoje, jak na razie, nie wiem czy świadomie, wyrażasz poglądy gości, którzy tworzenie udogodnień dla rowerów dopuszczają tylko kosztem chodników lub pasów zieleni.

        • 2 0

  • po płytach Meba (1)

    jeźdz się fatalnie.
    Nie dla płyt Meba na trasach rowerowech!

    • 8 2

    • Jezdnia nie będzie remontowana, a płyty meba (na logikę) będą położone w miejscu dawnych trawników. W ten sposób woda będzie dochodziła do systemu korzeniowego drzew.

      • 1 2

  • tuman

    ludzie 50 metrow od portu lotniczego mieszkancy nie maja kanalizacji ,nie mowiac o ciemnych ulicach , psy i koty w promyku maja super oswietlenie cala dobe prawie ale ul.przyrodnikow i budowlanych czesciowo wcale chyba za firma wlaczy jakas lampe na swoj koszt.

    • 6 5

  • Stara poniemiecka emerycka Oliwa,

    klimaty zrzędzenia i niezadowolenia. Zagrzybienie w domach i w myśleniu.

    • 12 13

  • władza wie lepiej - to wszystko dla naszego dobra :o) (2)

    można zrzędzić, ze równolegle Grunwaldzką leci ścieżka rowerowa, a brakuje prostopadłych w kierunku UG i Parku Oliwskiego (Bażyńskiego - dodatkowo dojazd w kierunku SKM, ew. Abrahama). Na Wita Stwosza jest mały ruch po ulicach jednokierunkowych więc jakiekolwiek wydzielanie pasów nie ma sensu. W razie czego po stronie UG jest niewykorzystany chodnik - dla tych co czują się niepewnie. Ewentualnie można by pomyśleć o dalszym spowolnieniu ruchu na Polanki (nie światłami ale progami). Ale widzę, że akurat tutaj nasze władze działają.

    • 9 4

    • znowu pseudo rozsądny wywód z argumentami z choinki (1)

      władze po prostu tworzą drogi rowerowe tańszym kosztem niż to co proponujesz. Między Wita Stwosza a Grunwaldzką można przejechać rowerem na wiele sposobów: choćby przez teren UG i jezdniami ulic prostopadłych, na których ruch można tanim kosztem uspokoić. Przedstawiaj argumenty i zastanów się, komu sprzyjasz.

      • 2 0

      • co proponuję droższego niż władze? nie rozumiem.

        jakoś nie uspokojono ruchu na Bażyńskiego, Abrahama nawet "tanim kosztem". Moje argumenty, że równolegle blisko jest już gotowa ścieżka na Grunwaldzkiej a brakuje komunikacji prostopadłej trudno podważyć.

        • 2 1

  • kolesie z biur projektowych czy drobnych zakładów budowlanych musza zarobic (1)

    ten cały program budowy sciezek rowerowych słuzy tylko do przechwytywania publicznych pieniedzy dlatego urzedasy z magisratu robia wszystko by strumien pieniedzy przeplywal przez ich lepkie łapska

    • 12 8

    • spróbuj odróżnić budowę wydzielonej drogi rowerowej

      (kosztuje dużo i zwykle tworzona jest kosztem chodnika) od wymalowania pasa na jezdni (który kosztuje dużo mniej, a zapewnia paradoksalnie większe bezpieczeństwo)kosztem przestrzeni zajmowanej (prawem kaduka) przez parkujące samochody. Obrażać ludzi każdy potrafi, twoje teksty na razie bardziej cię ośmieszają niż wnoszą jakąkolwiek wartość do sprawy.

      • 1 2

  • Ścieżki rowerowe (1)

    Ścieżki rowerowe powinny powstawać tylko wzdłuż ulic a nie kosztem chodników aby ograniczyć kolizje.

    • 6 5

    • dwukierunkowe drogi rowerowe budowane kosztem chodników

      pozornie zwiększają bezpieczeństwo: zwiększają ryzyko kolizji na skrzyżowaniach z ulicami podporządkowanymi.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane