• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

RD Oliwy: wstrzymać prace na Wita Stwosza

Katarzyna Moritz
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe. Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe.

W Oliwie ruszyły prace, oficjalnie nazwane "utwardzaniem poboczy". - To omijanie prawa, faktycznie powstają tam parkingi bez pozwoleń budowlanych, prace są nielegalne - alarmuje zarząd osiedla Oliwa.



Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży. Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży.

Czy Oliwa potrzebuje nowych miejsc parkingowych?

W czwartek Rada Osiedla Oliwa wysłała pisma do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Pomorskiego Konserwatora Zabytków i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, w których zawiadamiają, że w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska w Oliwie od 22 listopada, wykonywane są roboty budowlane bez pozwoleń i żądają ich natychmiastowego wstrzymania. Dlaczego?

Kilka dni temu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni ruszyły prace, które w przetargu zostały nazwane: "utwardzanie poboczy w ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza w Gdańsku". W ramach prac mają być rozebrane i przeniesione krawężniki, ma także powstać nawierzchnia z betonowych płyt typu MEBA.

Wiążą się one z powstaniem nowych pasów dla rowerów. Pisaliśmy o tym w artykule: Magistrat: Oliwa bardziej rowerowa. Mieszkańcy: nie na siłę.

- Prześledziliśmy dokumentację przetargową i takie sformułowanie jak "utwardzanie poboczy" wiąże się z tym, że nie wymaga się na nie pozwoleń na budowę, środowiskowych i konserwatora zabytków, bo Stara Oliwa jest objęta ochroną - podkreśla Tomasz Strug, z zarządu Rady Osiedla Oliwa.

Radni Osiedla powołują się też na spotkanie z mieszkańcami gdzie wiceprezydent Maciej Lisicki, w kontekście budowy pasów rowerowych publicznie mówił o budowie miejsc parkingowych, pokazywał także slajdy zliczające przyszłe miejsca parkingowe.

- Obecne prace to omijanie prawa za pomocą terminologii, intencją miasta od samego początku była budowa miejsc parkingowych, dlatego żądamy natychmiastowego ich wstrzymania. Budowane zatoczki na dotychczasowych trawnikach nie są żadnym utwardzanie pobocza, lecz budową miejsc parkingowych - podkreśla Strug.

Co na to ZDiZ? - Utwardzane jest pobocze, a to co w tym miejscu powstanie to jest kwestia terminologii. Żeby zrobić cokolwiek, chodnik czy miejsca parkingowe, postojowe, trzeba najpierw pobocze utwardzić. Z naszej strony wszelkie formalności zostały dopełnione - wyjaśnia Katarzyna Karczmarek, rzecznik ZDiZ.

Pomorski konserwator zabytków, na wiosek ZDiZ, 9 listopada wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie prac związanych z przebudową pobocza na miejsca parkingowe, pod warunkiem zachowania istniejących drzew, oraz że prace nie mogą szkodzić ich systemowi korzeniowemu, z umiejscowieniem krawężników tylko równolegle do ulicy Wita Stwosza.

- Prace drogowe są wykonywane zgodnie z planem zagospodarowania w tym miejscu - podkreśla Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. Jednak obecnego pisma do Rady Osiedla o wstrzymaniu prac urząd nie otrzymał. Trafiło ono za to do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

- Za wcześnie na opinie, dopiero zapoznajemy się wnioskiem. Więcej informacji będę miał w przyszłym tygodniu - wyjaśnił nam Tadeusz Samulski, z PINB.

Tymczasem prace w Oliwie, mają się zakończyć już 22 grudnia. Robotnicy wkrótce wejdą do strefy starej Oliwy.

- Od malowania drogi na czerwono i "utwardzania pobocza"jazda dla rowerów i samochodów bardziej komfortowa nie będzie. Lepiej by wydano te pieniądze, czyli 860 tys. zł na porządne połatanie Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego. W Oliwie ludzie pukają się w głowę, jak słyszą o tym wizjonerskim, rowerowym pomyśle Lisickiego - podkreśla Strug.

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • mieszkaniec Oliwy

    Totalna bzdura! Przy Wita Stwosza nie ma gdzie parkować, samochody stoją na placu UG (dawna jadalnia) i pewnie tez się ktoś zaraz wkurzy i zamknie ten placyk. Auta stoją teraz na boisku, na trawniku, czy to normalne? Z początku mieszkańcy myśleli, że zrobią parking skośny (super pomysł) a tu się okazuje, że chcą zrobić drogę rowerową?? Tylko, że nie po tej stronie! Jak chcą już ją koniecznie robić to po drugiej (przy płocie UG) jest tam dużo miejsca, a pojazdy będą miały gdzie parkować! Po co zwalniać jeden pas ruchu na Wita Stwosza skoro tam i tak nie ma takiego ruchu, żeby było takie zapotrzebowanie?? Moja propozycja: droga dla rowerów po stronie płotu UG, parking skośny od strony wieżowców. Idealne rozwiązanie myślę, że zaspokajające potrzeby i kierowców i rowerzystów. Szkoda, że nikt o tym nie pomyślał. Wstrzymać pracę i pomyśleć o właśnie takim rozwiązaniu, bo jest brak parkingów wzdłuż wieżowców z tym borykają się mieszkańcy. Jeszcze jedno. Coraz więcej tu pijanych studencików, którzy uszkadzają pojazdy. A to boczne lusterko wybite, a to rysy na lakierze. Bliskość "nowego parkingu" z chodnikiem tylko pogorszy ten stan rzeczy, ponieważ wcześniej od przechodniów do pojazdów oddzielał pas zieleni i jeden rząd płyt chodnikowych.

    • 2 2

  • Przy Wita Stwosza potrzebne sa parkingi, a nie droga rowerowa!

    Przy Wita Stwosza potrzebne sa parkingi, a nie droga rowerowa!

    • 3 1

  • OS.VII DWÓR Rodakowskiego

    u nas w około bloku powstało kilka, lub kilkanaście nowych miejsc parkingowych(kosztem pasm zieleni) Lecz wspaniali lokatorzy- ŚW. KROWY parkują jak BARANY. I co nam po dodatkowych miejscach parkingowych? Wieczorem nie ma gdzie auta zaparkować

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane