• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

RD Oliwy: wstrzymać prace na Wita Stwosza

Katarzyna Moritz
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe. Skrzyżowanie Wita Stwosza i Derdowskiego, tu m.in. mają przebiegać nowe pasy rowerowe i zatoczki parkingowe.

W Oliwie ruszyły prace, oficjalnie nazwane "utwardzaniem poboczy". - To omijanie prawa, faktycznie powstają tam parkingi bez pozwoleń budowlanych, prace są nielegalne - alarmuje zarząd osiedla Oliwa.



Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży. Przebieg pasów rowerowych i strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h w Oliwie i Strzyży.

Czy Oliwa potrzebuje nowych miejsc parkingowych?

W czwartek Rada Osiedla Oliwa wysłała pisma do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, Pomorskiego Konserwatora Zabytków i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, w których zawiadamiają, że w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska w Oliwie od 22 listopada, wykonywane są roboty budowlane bez pozwoleń i żądają ich natychmiastowego wstrzymania. Dlaczego?

Kilka dni temu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni ruszyły prace, które w przetargu zostały nazwane: "utwardzanie poboczy w ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza w Gdańsku". W ramach prac mają być rozebrane i przeniesione krawężniki, ma także powstać nawierzchnia z betonowych płyt typu MEBA.

Wiążą się one z powstaniem nowych pasów dla rowerów. Pisaliśmy o tym w artykule: Magistrat: Oliwa bardziej rowerowa. Mieszkańcy: nie na siłę.

- Prześledziliśmy dokumentację przetargową i takie sformułowanie jak "utwardzanie poboczy" wiąże się z tym, że nie wymaga się na nie pozwoleń na budowę, środowiskowych i konserwatora zabytków, bo Stara Oliwa jest objęta ochroną - podkreśla Tomasz Strug, z zarządu Rady Osiedla Oliwa.

Radni Osiedla powołują się też na spotkanie z mieszkańcami gdzie wiceprezydent Maciej Lisicki, w kontekście budowy pasów rowerowych publicznie mówił o budowie miejsc parkingowych, pokazywał także slajdy zliczające przyszłe miejsca parkingowe.

- Obecne prace to omijanie prawa za pomocą terminologii, intencją miasta od samego początku była budowa miejsc parkingowych, dlatego żądamy natychmiastowego ich wstrzymania. Budowane zatoczki na dotychczasowych trawnikach nie są żadnym utwardzanie pobocza, lecz budową miejsc parkingowych - podkreśla Strug.

Co na to ZDiZ? - Utwardzane jest pobocze, a to co w tym miejscu powstanie to jest kwestia terminologii. Żeby zrobić cokolwiek, chodnik czy miejsca parkingowe, postojowe, trzeba najpierw pobocze utwardzić. Z naszej strony wszelkie formalności zostały dopełnione - wyjaśnia Katarzyna Karczmarek, rzecznik ZDiZ.

Pomorski konserwator zabytków, na wiosek ZDiZ, 9 listopada wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie prac związanych z przebudową pobocza na miejsca parkingowe, pod warunkiem zachowania istniejących drzew, oraz że prace nie mogą szkodzić ich systemowi korzeniowemu, z umiejscowieniem krawężników tylko równolegle do ulicy Wita Stwosza.

- Prace drogowe są wykonywane zgodnie z planem zagospodarowania w tym miejscu - podkreśla Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków. Jednak obecnego pisma do Rady Osiedla o wstrzymaniu prac urząd nie otrzymał. Trafiło ono za to do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

- Za wcześnie na opinie, dopiero zapoznajemy się wnioskiem. Więcej informacji będę miał w przyszłym tygodniu - wyjaśnił nam Tadeusz Samulski, z PINB.

Tymczasem prace w Oliwie, mają się zakończyć już 22 grudnia. Robotnicy wkrótce wejdą do strefy starej Oliwy.

- Od malowania drogi na czerwono i "utwardzania pobocza"jazda dla rowerów i samochodów bardziej komfortowa nie będzie. Lepiej by wydano te pieniądze, czyli 860 tys. zł na porządne połatanie Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego. W Oliwie ludzie pukają się w głowę, jak słyszą o tym wizjonerskim, rowerowym pomyśle Lisickiego - podkreśla Strug.

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Widać wyraźnie, że UM w Gdańsku nie panuje nad miastem (1)

    Tworzy totalny chaos i na siłę realizuje inwestycje niechciane przez mieszkańców. Po co? Chyba tylko dla robienia kasy przez swoich znajomych w różnych firmach. Inaczej tego nie potrafię pojąć. I jeszcze jedno. W Gdańsku najgorzej ma pieszy, który czuje się jak w gettcie przez ogrodzenia, szlabany, płoty itd.

    • 12 3

    • piszesz emocjonalne teksty bez próby zrozumienia

      chaos w mieście tworzy niekontrolowany wzrost przypadków parkowania samochodów we wszystkich możliwych miejscach. Na Wita Stwosza podjęto sensowne działania do zmniejszenia jego skali. To jest tylko pozornie przeciwne interesowi (niektórych) mieszkańców, reprezentowanych przez mających interes w dyskredytowaniu władz miasta działaczy rady osiedla. Piesi będą w tym rejonie lepiej czuli dzięki działaniom podejmowanym w tym rejonie przez ZDiZ.

      • 1 0

  • Tomasz Strug na prezydenta Gdańska !

    • 2 4

  • Ludzie z dziećmi tłoczą się na pozostawionych skrawkach chodników , od strony ulicy, (1)

    gdzie spaliny i ZWŁASZCZA pył wzbijany przez samochody , dokonuje masakry w w/w osobach. - a od strony trawników itp. wytyczono ścieżki rowerowe, gdzie w skali roku porusza się 1 rower na 100 pieszych. Albo i jeszcze mniej.

    DOJDZIE Z CZASEM DO TEGO, ŻE LUDZIE ZACZNĄ RZUCAĆ PINEZKI NA ŚCIEŻKI ROWEROWE.

    Drugą sprawą jest idiotyczne uprzywilejowanie rowerów wobec samochodów , przecież rowerzysta ma lepszą widoczność, mniejszą masę do zatrzymania aniżeli samochód , niekorzystne jest to także dla środowiska a co ciekawe i dla bezpieczeństwa rowerzystów.

    • 4 5

    • Darius SvD- śmieszny epigon ze śmiesznymi argumentami

      kto pod kim dołki kopie tym sam w nie wpada. Twoje argumenty nie znajdują potwierdzenia w praktyce krajów europejskich, do których należy też Polska. Pas dla rowerów po jezdni wygospodarowany kosztem przestrzeni do parkowania samochodów (tworzonej tuż obok) podnosi bezpieczeństwo wszystkich.

      • 1 0

  • "a odpierdulcie żesz się" od rowerzystów! (1)

    Wita ma dwa pasy w każdą stronę, plus dwa tory tramwaju. To sześciopasmowa arteria. Teoretycznie.

    Samochodziarze jednak sami sobie amputowali jeden pas. Zamienili go w parking. Teraz jest tylko jeden pas na którym może być ruch, o zmiennej szerokości, zależnej od fantazji parkujących. Ci co grożą tam korkami jak będzie więcej samochodów, w złym miejscu szukają źródła problemu: korki będą i tak; przez autka.

    Jedyny sens DDRa tam to WYMUSZENIE zakazu parkowania na skrajnym pasie. Lisicki tłumaczył, ludzie ze Straży Miejskiej tłumaczyli, dlaczego nie mogą, z politycznych względów, po prostu zakazać postoju znakami, a następnie napuścić Straż, by kasowała "łamiparków". Natomiast mogą pomazać asfalt na czerwono. Dopiero wtedy Straż będzie mogła karać "łamiparków", zwłaszcza, że rowerzyści ich zaleją SMSami ze zgłoszeniami.

    To jest dziwny, chory kraj. Bohatersko walczący z trudnościami nieznanymi w innych krajach. Ale to nie przez rowerzystów i ich DDR będą korki na Wita.

    • 8 6

    • ten kraj nie jest ani dziwny ani chory

      chore bywają niektóre wpisy i prowokacje dziennikarskie oparte o chore uogólnienia

      • 1 0

  • Lidia Makowska na prezydenta !

    • 4 3

  • Nie miałem przekonania do tych pasów ale zdanie zmieniłem

    Bo to będzie szybszy dojazd do Oliwy niż Grunwaldzką , na której co skrzyżowanie są światła , a czerwone pali się nawet , gdy droga jest pusta , do tego jeszcze te przyciski , a tak pojedzie się dużo szybciej bez stania na światłach i przyciskania tych paskudnych przycisków. To będzie także skrót do głównego szlaku rowerowego TPK i do leśnej drogi na Owczarnię , która jest alternatywą do Osowej , dla Spacerowej. Także jest sporo korzyści z tego. Ja na pewno będe z tego korzystał

    • 5 4

  • dziwne jest to wszystko buduje sie drogi rowerowe ciekawe tych rowerzystow czy jest az tak wielu a nikt nie mysli ze w nie ktorych miejscach piesi niemaja jak przejsc bo mozna sobie nogi polamac moze tym sie za interesuje miasto i cos z tym zrobi

    • 1 2

  • uszczęśliwianie na siłę

    Panie Lisicki dlaczego próbuje Pan uszczęśliwiać nas swoimi pomysłami na siłę Pana szczęście nie jest naszym szczęściem

    • 3 2

  • To teraz psy beda walily na miejsca parkingowe..

    ..a nie na trawe.
    Ot, cala roznica.

    • 0 1

  • najlepiej jest zyc jak w afryce (2)

    blokujcie dalej wszystko co nowe. bedziecie jezdzic po polnych drogach i mieszkac w szalasach . bronicie tych malych przyblokowych trawniczkow ktore i tak sluza do tego zeby wasze psy mogly tam s**** ... tylko potem nie narzekajcie ze w polsce jest zle i ze jestesmy zacofanym krajem .

    • 3 3

    • (1)

      blokowanie idiotyzmów jest wysoce pożyteczne.Gdyby nie kontrolne oko mieszkańców to rządzące barany zmarnowałyby każdy publiczny grosz

      • 1 1

      • przebudowa Wita Stwosza jest przejawem efektywnego wydawania publicznego grosza

        Drogi dla rowerów po jezdni są nieporównanie tańsze niż wydzielone drogi budowane kosztem chodnika

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane