• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni ponownie apelują o przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Jedna z pierwszych wizualizacji Forum Gdańsk, na której umieszczono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Wciąż nie wiadomo, czy doczeka się ono realizacji. Jedna z pierwszych wizualizacji Forum Gdańsk, na której umieszczono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Wciąż nie wiadomo, czy doczeka się ono realizacji.

Ośmioro radnych Gdańska ponownie apeluje do władz miasta w sprawie utworzenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Przekonują, że rozwiązanie to nie sparaliżuje ruchu w centrum miasta, a jednocześnie ułatwi życie pieszym - w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind prowadzących na perony tramwajowe.



Czy infrastruktura piesza powinna być dostosowana do potrzeb starszych i niepełnosprawnych?

Przypomnijmy, w lipcu pisaliśmy o apelu radnych do władz miasta, by przywrócić rejon Bramy Wyżynnej pieszym i scalić powstające centrum handlowe na Targu Siennym i Rakowym z obszarem Głównego Miasta.

Włodarze miasta wprawdzie nie powiedzieli inicjatywie grupy radnych "zdecydowanego nie", ale wskazali na szereg trudności, które uniemożliwiają wdrożenia takiego rozwiązania. Chodzi m.in. o lokalizację głównego wejście do Forum Gdańsk na poziomie -1 oraz tłumy pieszych na przejściu, które mogą przełożyć się na wydłużenie czasu przejazdów tramwajów.

- Otrzymana odpowiedź i podniesione przez zastępcę prezydenta [Piotra Grzelaka - dop. red.] argumenty w żaden sposób nas nie przekonują. Równie nieprzekonujące są wypowiedzi niektórych urzędników - mówi Mateusz Skarbek, radny PO i autor kolejnej interpelacji podpisanej także przez radnych: Agnieszkę Owczarczak, Beatę Jankowiak, Emilię Lodzińską, Magdalenę Olek, Piotra Borawskiego, Adama Nierodę oraz Przemysława Rysia.
Przejście naziemne rozwiązałoby problem dostępu do przystanków tramwajowych dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Na budowę wind w tym miejscu nie ma miejsca. Przejście naziemne rozwiązałoby problem dostępu do przystanków tramwajowych dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Na budowę wind w tym miejscu nie ma miejsca.
W kolejnym piśmie skierowanym do prezydenta miasta przekonują, że pora odejść od projektowania przestrzennego wyłącznie pod kierowców i zacząć uwzględniać także potrzeby pieszych - szczególnie w ścisłym centrum miasta.

- Czy Gdańsk ma być miastem, w którym planowana infrastruktura zorientowana jest jedynie na interesy osób korzystających z samochodów? Naszym zdaniem jedynie infrastruktura zorientowana w pierwszej kolejności na pieszych jest jednocześnie zdolna być dogodną dla innych grup (komunikacji zbiorowej, samochodów i rowerów). Z pewnością takiej zdolności nie ma planowanie zorientowane w pierwszej kolejności na ruch samochodowy - czytamy w interpelacji.
Radni jednocześnie proponują zastosować maksymalnie szerokie przejście dla pieszych, aby bez problemu mogli oni pokonywać jezdnię, jak i dotrzeć na perony tramwajowe.

Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne. Na zdjęciu jedno z kilku nowych przejść naziemnych wytyczonych w ostatnich latach w Warszawie. Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne. Na zdjęciu jedno z kilku nowych przejść naziemnych wytyczonych w ostatnich latach w Warszawie.
Zwracają przy tym uwagę, że uruchomienie przejścia naziemnego nie wpłynie znacząco na płynność ruchu samochodowego, ponieważ już teraz "w godzinach szczytu odbywa się [on] z prędkością porównywalną z prędkością ruchu pieszych".

Radni sugerują również jako alternatywne rozwiązanie przeanalizowanie wariantu budowy rampy od strony Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska, choć jak sami zaznaczają, wymagałoby to rozwiązania problemu z dostępem do przystanków tramwajowych osobom o ograniczonej swobodzie poruszania się (na budowę wind lub pochylni brakuje miejsca).

- Staramy się udowodnić, że wskazane przez nas rozwiązanie [przejścia naziemnego - dop. red.] jest bardzo potrzebne - dodaje Skarbek - Czekamy na oficjalną odpowiedź na złożoną interpelację.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Materiał z lipca br.

Opinie (356) 1 zablokowana

  • (4)

    Poruszam się samochodem, ale korzystałam wcześniej z dojazdów tramwajami właśnie przy Locie miałam przesiadkę przejście podziemne nie raz mnie uratowało i zdążyłam na tramwaj za to nie zliczę ile razy uciekły mi tramwaj przy Hucisku to dramat normalnie przed nosem bo światła tam są dla pieszych krótkie jeśli dla kogoś problemem jest kilka schodów to nie wiem dlaczego wybiera poruszanie się na "nogach" Dodam tylko, że byłam nie raz świadkiem jak ludzie biegli na czerwonym bo wiedzieli, że tramwaj nie poczeka to stwarza realne zagrożenie właśnie takich epizodów. Moim zdaniem tunele podziemne to dobre rozwiązanie i przynajmniej mi nigdy nie przeszkadzały jako pieszemu wręcz przeciwnie przy Żabim kruku tam nie raz pędziłam i zawsze zdążyłam dzięki temu na tramwaj ;)

    • 55 12

    • (3)

      Potwierdzam, ja tak samo. Zrobią przejście dla pieszych to ludzie będą biegać na czerwonym na tramwaj, co będzie skutkowało licznymi potrąceniami, a w rezultacie korkami na czas udrożnienia ruchu przez służby

      • 20 6

      • sie zwezy ograniczy predkosc do 30 i po kłopocie. Po cos tunel za 1.3 mld wybudowano.

        • 0 11

      • (1)

        Przecież tunel zostanie - więc jak ktoś nie będzie chciał czekać na światłach, to będzie mógł z niego skorzystać.
        Sam tunel to schody, brak wind (i proszę czytać artykuł ze zrozumieniem - tam technicznie nie ma jak wind zrobić) i śliska posadzka, zwłaszcza zimą.

        • 0 3

        • Uważam, że czytanie ze zrozumieniem to moja mocna strona, ale dziękuje za troskę nigdy nie zauważyłam by posadzka była śliska, a jeździłam 3 lata do szkoły przesiadając się przy locie myślę, że gdyby tak było bym zwróciła na to uwagę.
          Wydaje mi się, że można przebudować tunel tak by zrobić udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (co oczywiście powinno być zrobione już dawno) Brak miejsca- nie wiem do mnie ten argument nie dociera przebudowali okolicę w taki sposób, a miejsca na windę czy na rampę faktycznie brakuje? Dziwi mnie to bardzo przy dworcu o ile wiem udało się wykonać takie podnośniki. O ile kojarzę przy przejściu koło GKS mimo podziemnego tunelu były zrobione też rampy betonowe dla wózków. Przejście naziemne to dodatkowe światła i kolejne utrudnienia w tym miejscu do mnie to nie przemawia. Pozdrawiam

          • 1 0

  • Tak jest, światła w centrum co 100 metrów! (6)

    I jeszcze durnie twierdzą, że nie spowoduje to utrudnień w ruchu. Oni może w ogóle nie mieszkają w Gdańsku i stąd takie stwierdzenia? Brak słów normalnie

    • 60 23

    • (4)

      tak jak piszesz, tak właśnie powinno wyglądać centrum. przejścia dla pieszych i uspokojony ruch samochodowych. centrum miasta to nie miejsce na przelotówkę.

      • 10 12

      • to niech najpierw zbudują drogę (2)

        Żeby. Tamtędy. Nie jeździć. A potem robią. Takie. Przejścia. Gdzie ty żyjesz. Że takie bzdury wpisujesz

        • 10 7

        • (1)

          tunel za ponad miliard to dla kogo?

          • 3 6

          • Gdzie jest tunel a Gdańsk

            • 0 0

      • To nie jest centrum. Gdyby było , to nie budowano by tam galerii handlowej ;-)

        • 5 1

    • no tak, autostrada w centrum jest noralnym rozwiazaniem

      bo kto to myslal, zeby sie piesi po miescie krecili, gdzie to janusz pedzi z rezydencji podmiejskiej do roboty passacikiem, od niemca, jedyne 130k przebiegu

      • 5 6

  • (2)

    Samochody pod ziemię a dla piesi na powierzchnię.

    Na zachodzie od 20 lat wiedzą o tym ze tunele dla pieszych to totalne nieporozumienie

    • 23 29

    • Ale my nie jesteśmy na zachodzie, chyba zapomniałeś

      • 9 4

    • na zachodnie też uchodźców przyjmują

      Widzę. Że. Zachód. jest dla ciebie autorytetem żyjesz. W Polsce a nie na twoim zachodzie i myśl. Jak Polak a nie jak leming bo na
      Zachodzie
      na choinkach rosną. Winogrona

      • 5 6

  • wy radni jesteście chorzy na głowę po jakiego grzyba wam tam przejście (1)

    • 41 18

    • to przejście będzie dla ludzi, nie tylko dla radnych

      • 7 7

  • przejście naziemne to rozwiązania propagandowe po najmniejszej linii oporu i najtańsze (3)

    ale trzeba myśleć szerzej,
    zróbcie porządne przejścia podziemne z udogodnieniami dla każdej grupy spoleczne i,
    w przeciwnym razie całe miasto będzie sparaliżowane, i to wcale nie przez zwiększającą się liczbę aut, a przez niekorzystne rozwiązania,
    i ucierpi na tym nie tylko kierowca auta, ale również cała komunikacja miejska, bo przecież nowe skrzyżowania, przejścia czy sygnalizacja, opóźnia również transport zbiorowy

    • 35 10

    • starczy windy zamontować i gotowe (1)

      • 6 9

      • przy takim potoku ludzi.... jakie to by mudiałyby byc windy

        • 5 4

    • *po linii najmniejszego oporu

      • 2 3

  • Wielkie mi halloo (4)

    Tam jest tyle miejsca, że spokojnie można zrobić z dwóch stron łagodne pochylnie. A na przystanki tramwajowe schody ruchome..
    W końcu mamy XXI wiek a miejsce jest najbardziej centralne i prestiżowe w Gdańsku

    • 32 11

    • PS.

      Aha, oczywiście całe przejście podziemne z pochylniami trzebaby poszerzyć, aby miało reprezentacyjny charakter i wyłożyć płytami kamiennymi

      • 8 0

    • (2)

      Pochylnia by się zaczynała zaraz przy Złotej Bramie. Bardzo to rozsądne hahahha Do tego ten niepełnosprawny na wózku ma jeździć schodami ruchomymi? Jak?

      • 2 8

      • Wcale nie

        przy Katowni.
        W wielu miastach bardziej zaawansowanych można zobaczyć takie rozwiązania, np. Wrocław, Wawa...
        A od strony Forum w ogóle nie ma problemu, bo tam właśnie chyba jest zaplanowana pochylnia z -1 do poziomu 0

        • 6 2

      • jest dojazd od strony Huciska, po co z dwóch stron ?

        • 0 3

  • (8)

    "Czy infrastruktura piesza powinna być dostosowana do potrzeb starszych i niepełnosprawnych ? "

    Tak. To właśnie tunel jest dostosowaniem ruchu pieszego do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych, rowerzystów, dzieci i wszystkich innych. Oczywiście trzeba taki tunel zaprojektować i wykonać na odpowiednim poziomie. Chyba, że są tacy, którzy uważają, że przejście naziemne w centrum miasta jest bardziej bezpieczne ...ale wtedy radzę się stuknąć w głowę.

    • 47 18

    • dokładnie tak, zwłaszcza że w tunelu każdy porusza się w swoim tempie,

      a na przejściach pośpiech, brak miejsca i wyboje

      • 9 9

    • (5)

      Do "minusujących" - proszę przytoczyć dane o ilości potrąceń i wypadków z udziałem pieszych w tunelach i porównać je z danymi dotyczącymi przejść naziemnych.

      • 10 6

      • (2)

        Ja pamiętam co najmniej trzy przypadki potrącenia właśnie przy LOT. Do tego kilka napadów i ataków w tunelach pod Podwalem Przedmiejskim.

        • 3 6

        • (1)

          Potrącenie w tunelu ? Szatańska robota.

          • 6 2

          • Normalnie przebiegaja przez jezdnie.

            • 3 3

      • wystarczy igraniczyc predkosc zwezic jezdnie porobic buspasy i problem z potraceniami zniknie. zapitalac mozna sobie po obwodnicy

        • 5 6

      • To piesi potrącają?

        • 3 1

    • moze wogole zlikwidowac przejscia dla pieszych?

      wtedy problem potracen pieszych zostanie rozwiazany. Plynnosc i przepustowosc ruchu wzrosnie

      • 4 3

  • Przejście (1)

    Już widzę tych "nieśmiertelnych" biegnących na czerwonym do tramwaju...

    • 34 8

    • a teraz nie przebiegają?

      • 3 2

  • (2)

    "w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind"
    Oczywiście, przecież niepełnosprawni nie będą budować wind...

    "przywrócić (...) pieszym" - durnowate sformułowanie powtarzane nieustannie.

    "szereg trudności, które uniemożliwiają"
    Trudności z definicji utrudniają, a nie uniemożliwiają.

    "tłumy pieszych na przejściu, które mogą przełożyć się na wydłużenie czasu przejazdów tramwajów"
    Uff, całe szczęście, że samochodów nie.

    "uruchomienie przejścia naziemnego nie wpłynie znacząco na płynność ruchu samochodowego, ponieważ już teraz "w godzinach szczytu odbywa się z prędkością porównywalną z prędkością ruchu pieszych""
    A w godzinach nie szczytu?

    "Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne."
    Jakieś źródło informacji?

    • 29 7

    • czy naprawdę tak trudno spojrzeć na załączone przykłady z Warszawy i Wrocławia?

      propozycje radnych to nie mechanika kwantowa, to prosta propozycja, zrozumiała dla wszystkich ludzi dobrej woli.

      Uspokojenie ruchu pojazdów to pierwsza zasada projektowania ruchu w centrum: poprawia bezpieczeństwo, płynność ruchu i przepustowość korytarzy ruchu drogowego dla pojazdów i dla ludzi.

      • 5 6

    • ciężkie pióra mają niektórzy redaktorzy tego portalu...

      • 0 0

  • (1)

    Radni chcą dostać w łapę prosty sposób

    • 21 6

    • Myślę, że wcale nie chcą dostać.

      Już pozamiatane ;-)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane