• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • nie chchemy tej drogi (12)

    panie Łukaszu Hamadyk, pan sobie kpi z ludzi i z miasta, te pana argumenty są śmieszne i znaczą tyle, że pan sobie z mieszkańców Gdańska robi debili, to nie jest tłumaczenbie na poziomie inteligentnego człowieka, za jakiego zapewne pan się uważa, do diaska, NIE CHCEMY TEJ DROGI, ona nie przyniesie korzyści miastu, tylko je zdegraduje, czy pan tego nie widzi???? może trzeba było zostać w Nowym Porcie a nie pchać się na radnego do pałacu, chcecie wyłudzić pieniądze z unii, to precież jest wiele rzeczy do zrobienia i wybudowania w tym mieście, ludzie weżcie się obudzcie, a może już podzieliliście się okruszkami ze stołu unijnego!!!

    • 49 36

    • mów za siebie !!! (6)

      większość mieszkańców Oliwy chce - zresztą myślę że niektórych innych dzielnic też. Jakim prawem uzurpujesz sobie prawo wypowiadania się za innych?

      • 21 14

      • Jestem z Oliwy i nie chcę tunelu (2)

        Jak miałbym autobus co 10 minut, chętnie bym z niego skorzystał. Za 2 miliardy można wyremontować mnostwo ulic i chodników. Nie dlaDtogi Zielonej.

        • 12 16

        • ale nie ma tych 2 mld i nie będzie na nic innego niz tunel i DZ

          • 11 6

        • Nie jesteś z Oliwy

          • 12 4

      • O to chodzi o to chodzi,kubłaczkiem go. (1)

        • 5 3

        • Bukłaczkiem!

          • 6 1

      • kto robił badania wśród mieszkańców Oliwy?

        jakie warianty były im prezentowane?

        Strategia rozwoju układu drogowego dotyczy wszystkich mieszkańców miasta, może by zrobić ankietę obejmującą wszystkich mieszkańców?

        • 8 14

    • Mów Pan za siebie (3)

      Może Pan napisać "Ja nie chcę tej drogi". Ale pisanie "nie chchemy" na pewno jest nadużyciem. Nie ma Pan prawa się wypowiadać w moim imieniu. Chcę też zaznaczyć, że w żadnym miejscu swojej wypowiedzi nie uzasadnił Pan też swojego stanowiska! Każdy może sobie napisać, że "argumenty są śmieszne" - ale to żaden argument.

      Ja tymczasem bardzo chcę tej drogi. Jestem mieszkańcem Sopotu i budowa tunelu bardzo mi ułatwi poruszanie się po Trójmieście - tak jak bardzo ułatwiło poruszenie się po Gdańsku ukończenie ulic Nowej Słowackiego i Armii Krajowej. Dzięki inwestycjom drogowym w ostatnich latach Gdańsk stał się jednym z najmniej zakorkowanych dużych miast w Polsce.

      • 20 11

      • (1)

        Niech Jacek K. udrożni Reja, a nie przerzuca problemy drogowe na Gdańsk. Jako gdańszczanin nie chcę tej drogi. Wolę mieć gęstą sięc tramwajową zamiast autostrad dla przyjezdnych, którzy rozjeżdżają chodniki, a podatki płacą u wójta.

        • 15 14

        • nie jesteś Gdańszczaninem

          • 10 6

      • Gdańsk stał się jednym z mniej zakorkowanych dużych miast w Polsce

        nie tylko dzięki inwestycjom drogowym, ale również dzięki temu, że coraz większa liczba mieszkańców Gdańska rozumie, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i korzysta z własnych nóg, roweru i komunikacji publicznej.

        Szkoda tylko że miasto nie poprawia zdecydowanie dostępu do stacji SKM i liczba jej pasażerów maleje: za 2 mld zł można by przypuszczalnie ułatwić dostęp do stacji SKM (np. tunel dla pieszych w Oliwie) zrobić wiele innych rzeczy by stworzyć atrakcyjne alternatywy jazdy samochodami, które duszą miasto dosłownie i w przenośni.

        • 17 8

    • nie chcemy Drogi Zielonej, ja i wszyscy moi sasiedzi

      • 7 17

  • POMNIK (1)

    Lepiej za te 2 mld wybudować linie tramwajową na Osowę i poszerzyć Spacerową( łącznie do 4 pasów), włączyć do komunikacji ul. Reja w Sopocie niż budować następny pomnik w postaci "TUNELU POD PACHOŁKIEM"

    • 36 15

    • Reja to droga leśna spacerowo rowerowa rekreacyjna. Czy wszystko chcecie zalać samochodowym betonem nawet Reja

      • 5 4

  • kocham i popieram inwestycje.... każde im większa tym lepiej.

    pozwalają lepiej poznać co nowego wśród np. ekskluzywnych zegarków...

    • 17 10

  • czyli mamy do czynienia z banda debili ktorzy rzadza tym miastem ?! (1)

    nic dodac nic ujac

    • 28 23

    • nie uogólniaj, paru sprawiedliwych się znalazło

      beton do skruszenia potrzebuje czasu i spokojnej determinacji działań

      • 5 8

  • Najważniejsze żeby zdążyli na Euro 2012 jak PKM

    • 12 8

  • Jeszcze droga czerwona,Słowackiego i Tristan będzie działać jak zegarek rozprowadzając samochody. (4)

    Brawo Panie Prezydencie mimo że na Pana nie głosowałem.Tak dalej i zrekompensuje nam Pan potworki takie jak ECS i Szekspirowski.

    • 18 35

    • (3)

      W Detroit i aglomeracjach z lat 60 też tak mówili. Dzisiaj to nieekonomiczne, przerosniete i odrazajace molochy ze zdewastowanymi dzielnicami.

      • 12 14

      • Gdyby nie ciepły front meksykański to do Krakowa mielibyśmy tundrę jak w Kanadzie więc nie porównuj (2)

        Masz w Berlinie czy w Paryżu i innych stolicach europejskich zdewastowane dzielnice,nie.

        • 10 6

        • Paryż ma mniejszy udział przejazdów samochodami w strukturze ruchu

          Niedawno wprowadził uogólnioną strefę 30 km/h i przekształca dawne arterie "szybkiego ruchu" w "miejskie plaże" nad Sekwaną.

          System rowerów publicznych jest używany przez setki tysięcy ludzi dziennie.

          System zarządzania powierzchnią parkingową obejmuje opłaty i inne ograniczenia.

          Berlin na 76% ulic ma strefy uspokojonego ruchu.
          Obejrzyj sobie czeski filmik: Bludny kruh upadku mesta, może coś skumasz.

          • 7 10

        • Tam nie ma BRG i Jana Kosiedowskiego.

          • 7 4

  • radni niszczą nam miasto (1)

    głupota jednak nie ma partyjnej legitymacji

    • 133 85

    • zależy którzy

      jak na razie przewaga prosamochodowej opcji: trudno się dziwić, by właściciel salonu samochodowego głosował przeciw obu trasom (pseudoszybkiego) ruchu

      • 20 9

  • 3/4 ulic w Gdańsku się rozpada!!

    a te d... chcą teraz kopać sobie tunel pod pachołkiem za 2 mld!!

    • 47 22

  • Bardzo dobrze (1)

    Turyści dojadą bez korków a Przymorze Oliwa Osowa Barniewice Owczarnia Klukowo Dotra do szkół i pracy szybko i bezpiecznie tyle na temat pozdrowienia

    • 32 29

    • O to chodzi o to chodzi,kubłaczkiem go.

      • 2 8

  • Panie Hamadyk

    Jaks kochanie jest twojs cena?
    Wolisz w dolarach czy peelenach? ;)

    • 24 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane