• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • Te linie się dublują (1)

    • 3 28

    • Jasne. Poeinno być pól linii, a nie dwie. Któż to widział taką rozrzutność? A tam, gdzie mniej mieszkańców - w ogóle bez linii.

      • 3 2

  • Mieszkaniec

    To nie jest miasto już przyjazne mieszkańcom, szczurek out

    • 62 1

  • 23 (3)

    Kto będzie jeździł tym 23, skoro po godz. 18 autobus 145 w stronę strzelców wozi max. dwóch pasażerów

    • 42 3

    • Nclass (1)

      Należy po prostu przeprowadzić dochodzenie czy przypadkiem nie mieszka tam jakaś grupa ważnych urzędników, bo tym właśnie pachnie ta zmiana.

      • 22 0

      • Mieszka

        Rzecznik

        • 9 0

    • A ci dwaj, po co w ogóle jadą? Niech się nie szlajają po mieście.

      • 4 0

  • Jakie wymowne jest milczenie... (9)

    Prezydent Szczurek, Wiceprezydent Gruszeczka-Spychała milczą, nawet na Twitterze, a tam tacy aktywni. Całe SWS też nabrało wody w usta... Panie Radny Wołek, Pan jest specjalista od zbiorówki i nic nie ma Pan do powiedzenia? A może Pan Ubych? Pan Furkal, Pan też od transportu... Przewodnicząca Zielińska?

    • 87 0

    • Wołek... (2)

      Wołek jest autorem większości tych pomysłów o zmianach ale się nie przyzna

      • 19 0

      • Nie chce mi sie w to wierzyc (1)

        Znalem go kiedys za mlodziaka. Byl szalony, ale nie glupi.

        • 0 0

        • Nigdy nie byl szalony.

          Siedzial okrakiem na barykadzie i blogo się usmiechał. Raz do tych z prawa, a raz do tych z lewa.

          • 1 0

    • Moze Spychala nie ma czasu bo (1)

      Jest słuchana w sprawie Infoboxu, jednego z Gdyńskiej Misiow?

      • 14 0

      • Padły w przybliżeniu takie słowa: chyba każdy rozumie, po co te podwyżki (zmiany)?

        • 3 0

    • Oni milcza juz od dawna i bardzo mnie to irytuje. (2)

      Kiedys Prezydent Szcurek byl osoba bardzo aktywna w dzialaniu i bardzo widoczna medialnie, co zdecydowanej wiekszosci mieszkancow odpowiadalo. Wygrywal we wszytkich rankingach nie bez powodu. Bez falszywej propagandy. Przyznac jednak trzeba, ze mialo to miejsce ponad 10-15 lat temu, a korzystne zmiany w miescie byly widoczne na wielu polach. Dzis, niestety, sprawia wrazenie zamknietego w 4 katach urzedu, ktorego publicznie reprezentuja zastepcy i czlonkowie rady miasta, ktorzy obiecaja nam wszystko, ale niewiele zrobia. Prawdziwych duzych miejskich inwestycji jak na lekarstwo, grunty, sie rozsprzedaja, za to dlugi miasta rosna. Wielka szkoda. Odnosze wrazenie, ze czas chwaly naprawde dobrego Prezydenta mojego miasta Gdyni przeminal, a dopoki Nim jest nie powinien. Czas jest jeszcze, aby wykrzesac cos dla miasta.

      • 14 1

      • Pan Gdynianin rozżalony. W przeszłości na mszach rocznicowych? Teraz już nie w modzie. "Bez fałszywej propagandy" - to żart?

        • 4 1

      • Aktywny to był wydajac kasę na autoreklamę

        Wszystkie konkretne inwestycje nie powstały za jego panowania. Poświęcanie miniatur statków to było najwieksze w ciagu minionych 23 lat jego osiagniecie.

        • 2 0

    • Po co niepotrzebnie strzępić język?

      • 0 0

  • Ale gdy ludzie pisali że kupno tych elektrycznych zabawek zrujnuje zkm to kazdy cicho byl (11)

    Brawo panie lucyk brawo radni

    • 97 3

    • (4)

      Przecież te autobusy to kropla w morzu tego co zrujnowało finanse miasta!!!

      • 25 0

      • (1)

        Kropla drąży kamień.

        • 18 0

        • To w takim razie lotnisko było wodospadem, a potem to już tylko krople przelewające czarę

          • 21 0

      • Ziarnko do ziarnka, a zbierze sìę miarka.

        • 5 0

      • Grosz do grosza, a będzie kokosza.

        A tu odwrotnie. Jak jest, to szelest.

        • 2 0

    • (3)

      Łucyk już tak nie prze do przodu chyba nie będzie następcą p. Szczurka

      • 8 3

      • (2)

        Bo Szczurek chce znów kandydować!

        • 6 0

        • Na szczescie już nie moze Ustawa zakazuje (1)

          • 2 7

          • Jeszcze się raz może załapać.

            • 7 1

    • Dokładnie (1)

      i zakup słonecznie ładowanych przystanków, co przy naszym średniorocznym nasłonecznieniu jest więcej niż śmieszne i które są regularnie niszczone to w takich durnych inwestycjach niech miasto szuka oszczędności

      • 16 0

      • Przy pętli za Domem Marynarza 128 objeżdża 2 razy, zanim trafi na przystanek. Taka to oszczędność.

        • 5 0

  • To jest działanie przeciwko interesowi społecznemu. (1)

    Właśnie w czasach kryzysu powinna być jeszcze bardziej dostępna komunikacja. Zarówno w kwestii ilości połączeń jak i niskich cen biletów.

    • 75 0

    • Niektóre gminy potrafią.

      • 3 0

  • Gdynia radni walczą o swoich wyborców !w Gdańsku już by przyklepali wszystko co wymyśli Dulkiewicz ze swoją świta

    • 14 4

  • (6)

    119 ma jechać Śląską , a po co kuźwa przecież tam nic nie ma żabki pizerria i bank, reszta puste budy. Najpierw zachęcają do komunikacji miejskiej, bo tak eko , a potem likwidują linie badź zmieniają tak , że głowa boli

    • 57 0

    • (2)

      Sa bloki, ludzie w nich mieszkaja.

      • 8 1

      • Ci ludzie mają co 5 minut trajtek przez Warszawską. (1)

        • 6 0

        • Już nie. 30 zlikwidowany.

          • 8 0

    • (2)

      Lepiej by było, aby autobus 119 z Redłowskiej skręcał w prawo w Legionów w kierunku szpitala PCK zamiast w lewo w stronę centrum. Na pewno by to służyło mieszkańcom dolnego Redłowa w dojeździe do domów bez czekania koło stacji Lotos na jakiś zabłąkany 105 czy 125.

      • 3 0

      • Po co im tam dojeżdżać? Niech sìę przeniosą tam, gdzie coś jeszcze jeździ. Najlepiej do um. (1)

        • 3 3

        • O głupio-mądry się odezwał.

          • 2 0

  • Samorządowi nieudacznicy! (4)

    Szczekacie jak zapchlone kundelki i aportujecie brukselskie sługusy każdym donosem na własne państwo unijnym urzędnikom, kalacie własne gniazdo i stawiacie zarzuty niegospodarności, łamania praworządności, klaszczecie w dłonie kiedy skorumpowani urzędnicy z Brukseli pokazują nam brak dbałości o środowisko, nakazują odejście od węgla, który z powodzeniem wydobywają zarówno Niemcy jak i Czesi, nakładają na Polskę kary finansowe za kopalnię w Turowie, narzucają z góry transformację energetyczną nakazując stawianie wiatraków i innych "ekologicznych rozwiązań" wy samorządowcy w tym czasie wydeptujecie na kolanach ścieżkę do Brukseli i Berlina, i szczujecie na Polskę działając przeciwko niej, a tym samym przeciw jej mieszkańcom. Pytam się zatem, co wy zrobiliście w kierunku zero emisyjności w waszym polu działania? Oczywiście nic! Dlaczego jako samorząd nie utworzyliście miejskich spółek które tak jak wodociągi czy sieci ciepłownicze dostarczają wodę i ciepło, dlaczego nie podejmiecie tematu wytwarzania tańszej energii elektrycznej na rzecz miast i gmin, pochodzącej z odnawialnych źródeł energii? Dlaczego na terenie Gdyni i Gdańska nie stoją farmy wiatrowe wytwarzające prąd do zasilania trakcji trolejbusów i tramwajów, oraz stacji ładowania autobusów elektrycznych? Przecież jako producent własnej energii moglibyście obniżyć koszty produkcji do wartości netto, nie włączając pośredników dystrybucji i przesyłania energii. Koszty obsługi komunikacji miejskiej z pewnością by spadły a co za tym idzie, też ceny biletów oraz wyeliminowano by konieczność likwidacji połączeń.
    Koszty związane z budową farm wiatrowych lub fotowoltaicznych a także banków do magazynowania energii można by pokryć częściowo z dotacji UE do której tak chętnie na kolanach drepczecie. Dlaczego tego nie robicie?

    • 38 16

    • Rozumiem ten żal.

      • 4 0

    • Lotniska i tereny wojskowe to raz i zablokowana ustawa sejmowa to dwa.

      • 0 0

    • bo ta ekipa nieudaczników ogarnia tylko inwestycje malowane biała farba

      • 7 0

    • Bo autobusy elektryczne

      to pomylka w rozwoju komunikacji miejskiej. Pomylka przez duze P. Skoro mamy siec trolejbusowa, to na tym cos zbudujmy. Wiatraki, OK, pomoglyby zdecydowanie, caly czas przy utrzymaniu pracy EC w Gdyni na Puckiej.

      • 3 0

  • Jak to możliwe, że miasto jest bankrutem i cały czas rządzą nim te same "władze"? (1)

    w normalnym kraju powinni dawno siedzieć, za defraudacje i nieudolność. Firma jak zbankrutuje to jest syndyk, komornik sąd postępowanie a tu? To się w głowie nie mieści.

    • 73 2

    • Tutaj jest "praworządne" 3miasto.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane