• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • (2)

    Miasto i tak zrobi co chce.Proponuję włodarzom zlikilwidować całkowicie komunikację miejską,problem rozwiązany.

    • 105 1

    • I zamknąć miasto. Bo już pora (1)

      Nikt w historii tego młodego miasta nie wykończył go jak obecna ekipa. Jest brudne, biedne, z panoszącymi się ludźmi mieszkającymi od niedawna jak nie z liczacego 4000 Janowca Wielkopolskiego, to z Polanicy o innej niz pomorska mentalności.
      Jakby ktoś się uwziął, by je zniszczyć.

      • 3 0

      • Różnica w "mentalności". Ciekawe.

        • 0 0

  • 23 na Strzelców to poroniony pomysł (11)

    Ile ludzi tam mieszka, a ile wzdłuż obecnej trasy 23? W dodatku, wzdłuż Rdestowej buduje się kolejne osiedla na dawnej giełdzie, a przecież 23 to dojazd do busika z dalszych Kaczych Buków.

    • 87 1

    • (4)

      Po prostu musi tam coś jechać bo postawił sobie Pan G ładowarkę i wybudowałem pętle pod biurem i trzeba to z unia rozliczyć. Na szczęście sporo obecnych kursów 23 będzie kursować jako 33 do Tuwima. Czyli obsłuży i tak kawał dzielnicy

      • 19 3

      • Vipy na strzelców (2)

        Dokładnie. Pan rzecznik jeszcze przed ogłoszeniem zmian marudził, że pod biuro nie podjeżdża mu żaden trajtek i dziwnym zbiegiem okoliczności nagle pojawia się tam 23, które co prawda będzie wozić powietrze, ale ważniejsze że ambicje spełnione. No i teraz coś nabrał wody w usta w tym temacie, zajmuje się wszystkim tylko nie Gdynią.

        • 33 0

        • i udaje ze to nie jego temat, zostawia to innym, dobry zart

          • 11 0

        • O to to

          No i pewien działacz PIS z rady nadzorczej w dużej firmie na O też tam mieszka.

          • 3 1

      • Jak będzie zmieniał nr? 33 to osobna linia przecież

        • 2 0

    • Jak mieszka mniej ludzi, to nie muszą dojeżdżać? (5)

      • 2 6

      • A więcej kursów powinno być tam gdzie mieszka więcej czy mniej osób?

        • 7 0

      • Jest 145 (2)

        jak jest mało ludzi i małe obłożenie, to takie odnogi się w ten sposób obsługuje - małym dowozowym busem do głównej trasy.

        • 5 0

        • Ale jakaś komunikacja być musi. (1)

          • 0 3

          • No to jest 145

            kto mieszka w okolicy ten wie ile jeździ nim osób i ile jeździ linią 23. Na tej zasadzie autobus z centrum można wysłać gdziekolwiek: na Spokojną, Starodworcową, Nałkowskiej i też będzie takie napełnienie: 2-3 osoby na kurs.

            • 6 0

      • Tam mieszka kilkanaście razy mniej ludzi niż tych pasażerów którym służył 23, jest różnica. Tam to można busik puścić nie trajtek, zresztą jeździ 145 to może puszczać go częściej plus specyfika wiekowa tych deweloperskich osiedli na Strzelców jest inna niż blokowisk na Karwinach jeżdżą i tak głównie samochodami

        • 5 0

  • Likwidacja aż 11 linii autobusowych i trolejbusowych (4)

    Oprócz likwidacji linii ZKM Gdynia po raz kolejny drastyczne tnie kursy. Mamy przecież 3 miejskie spółki komunikacji miejskiej i tym samym trzeba utrzymać 3 prezesów 3 sekretarki i multum urzędników, które miały że sobą konkurować.

    • 146 0

    • Nad analizami chyba czuwał sam Stępa

      Z tradycyjnie rozwiązaną sznurówką lider w dziedzinie rozwoju komunikacyjnego

      • 14 1

    • Właśnie, niech Gdynia się pochwali ile zatrudnia urzędników (1)

      oraz ile to kosztuje

      • 17 0

      • Ile kosztują puste kursy z hasłami o maskach i solidarności?

        • 0 0

    • Oszczędności to jeden powód likwidacji tyłu linii a drugi to braki kadrowe wśród kierowców. Wielu odeszło z pracy w komunikacji przez słabe zarobki.

      • 4 0

  • Zabrakło kasy trzeba wziąć się za oszczędności (11)

    • 47 5

    • Koniec z tanim (a właściwie bardzo kosztownym) populizmem. (8)

      Wiadomo, że komunikacja miejska jest zawsze deficytowa, ale ten deficyt może być mniejszy lub większy. Trzeba natychmiast skończyć z tak zwanymi darmowymi przejazdami dla młodzieży szkolnej i dla osób 70+ (lub przynajmniej podnieść tę granicę do co najmniej 75 lat). Nikt mi nie wmówi, że w dobie 500+, trzynastek, czternastek, rodziców czy seniorów nie będzie stać na kupno biletu miesięcznego w cenie powiedzmy 30-35 złotych. Komunikacja miejska w miastach wielkości Gdyni jest niezbędna, musi funkcjonować, służy właściwie wszystkim - także tym, którzy na co dzień jeżdżą samochodem. Tym czasem żałosna walka o głosy wyborców doprowadziła do tego, że ci, którzy bez komunikacji miejskiej obyć się nie mogą, nie płacą, a ciężar utrzymania ZKM spada na UM oraz frajerstwo w wieku produkcyjnym.

      • 5 6

      • Nie ma sensu podnoszenie granicy dla uprawnionych do bezpłatnych do 75, bo teraz ludzie umierają przed 70. (4)

        • 4 3

        • Zieeeew... (3)

          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mieszkancy-Gdyni-i-Sopotu-zyja-najdluzej-n174722.html

          • 2 2

          • To znaczy, że w innych gminach jeszcze krócej?

            • 0 0

          • Ale to się skończy

            Wystarczy odwiedzi' Onkologię w Redłowie i zobaczyć morze młodych kobiet z rakiem piersi.

            • 2 0

          • Dawno i nieprawda.

            • 0 0

      • (1)

        To oburzające ze seniorzy którzy jeżdżą chmarami nie płaca nic za bilety. Tez uważam ze od 80 kat wzwyż !!!

        • 0 2

        • Urzędnik um?

          • 0 0

      • Bilet miesięczny 30-35 zł?

        • 0 0

    • I kredyt też.

      • 0 0

    • Ale nie kosztem mieszkańców płacących podatki!!! Dopiero co namawiali żeby płacić podatki w Gdyni i Sopocie!!!

      • 1 0

  • o to miasto już nikt od dawna nie dba (1)

    brak gospodarza, brak myślenia w przyszłość. Dla nich jest tylko tu i teraz i oby jak najdłużej. A przecież można wywieźć już to towarzystwo na taczkach

    • 136 1

    • No wlaśnie. Nadszedł już czas.

      • 2 0

  • (5)

    Ciężkie czasy i kryzys przed nami, oszczędzać trzeba na wszystkim. Skoro radni nie chcą zmian to niech zaczną szukanie oszczędności od siebie i przestaną pasożytować na społeczeństwie i ciągnąć miliony od miasta na swoje fanaberie i biura, wtedy pieniądze na komunikację się znajdą. Zresztą sama Senyszyn nie lepsza - od dawno wiadomo, że cała lewica trzyma z pisem i na rękę im wszystkim jest podkopywanie zaufania do samorządów i przejmowanie ostatnich niezależnych miast.

    • 39 63

    • PiS nie ma szans na wygraną w Gdyni o PISie i Horale nic nie słychać. Dlatego powstają federacje typu Gdyński Dialog które jak PiS dla Gdyni chcą jak najlepiej. Radna Mirosława Król która teraz mówi o długu Gdyni chciała mieszkańcom załatwić ławeczki patriotyczne w ramach oszczędności.

      • 13 5

    • Ruski trolu ktos juz zaoszczedzi tobie i dlatego mózgu ci nie przydzielii dlatego terac bełkoczesz i ziejesz głupota i

      i nienawiscią

      • 3 1

    • osiem gwiazdek i

      wszystko jasne , masz swój mózg to myśl samodzielnie , siedem gwiazdek wszystko sprzeda niemcom . celowo z małej

      • 4 1

    • Pięknie się podpisujesz. Wyjątkowo kulturalnie.

      • 0 0

    • Te debaty to zamykanie oczu i tak będzie jak zaplanowane niezależnie kogo się wybierze. Będzie drożej i euro

      • 0 0

  • (2)

    Miasto które niby wspiera komunikację miejską jest wielce nowoczesne a nie lzabezpieczyło środków na podstawowe rzeczy zamiast rozwijać komunikację dokładać połączeń częstotliwość to biorą i likwidują. Malują tylko pasy na ulicach te miasto się zwija. Czy to jest normalne żeby rady dzielnic pisały petycję żeby zostawić trolejbus na przykład na dzielnicę demptowo pytam się czy to jest normalne czy normalne jest malowanie buspasów i zabieranie dróg dla samochodów czy to jest normalne likwidacja miejsc parkingowych i nie dawanie nic w zamian

    • 143 1

    • Ściezki rowerowe na Armii Krajowej i Legionów przy wyjeździe z garaży. Kto odpowiada karnie za wypadki, które spowodują te wadli (1)

      • 5 0

      • A kto podpisuje zezwolenia? Finalnie cesarz

        • 2 0

  • xxx (6)

    jak się słyszy jakie mają być zmiany w komunikacji to człowieka już nic nie zdziwi w Gdyni.
    Tylko to ma być w ramach oszczędności
    a jak nie chcecie zmian to zaraz będzie artykuł na trójmiasto czekają nas w Gdyni duże podwyżki biletów już nie tanich.
    W Gdyni są dzielnice gdzie autobusy wjeżdżają na górę i tam ma być też ostre ograniczenie człowiek już jest schorowany a na starość przyjdzie jeździć do domu hulajnoga elektryczną bo kto da radę z zakupami schorowany.
    Co się porobiło z miasta z morza aż przykro patrzeć człowiek wspomina Gdynię wcześniejszą tą nie zabetonowaną i tętniącą życiem dziś Gdynia miasto umarłych tak można nazwać w przenośni.

    • 162 0

    • (2)

      ale podwyżka i tak będzie

      • 24 0

      • Brak słów linie na Karwinach te na ul Tuwima zlikwidowane w niedzielę a i tak rzadko jeździły nr 180 wcale w weekendy.
        Przyjdzie skrzydła kupić elektryczne lub nauczyć się fruwać.

        • 18 0

      • A w Kaliszu przejazdy bezpłatne?

        • 3 1

    • (1)

      Zgadzam się kiedyś Świętojańska to było centrum życie tętniło teraz kilku spacerowiczów i wszystko

      • 16 1

      • Pustostany i handel starzyzną

        I co Wam to przypomina? Międzywojnie w Małopolsce Wschodniej.

        • 4 0

    • Ciąg dalszy cięć

      Nie zapominajcie, że w czasie " pandemii" okroili ilość autobusów na północy Gdyni ze względów bezpieczeństwa. Kilka lub kilkanaście kursów dziennie nie wróciło już nigdy. Tylko się kisiliśmy w napakowanych autobusach. Teraz żeby zmniejszyć korki wytną nie kursy a całe linie. Geniusz PR. Świetny na prezydenta Polski z dykty.

      • 6 0

  • I jeszcze ma być podwyżka cen biletów (2)

    Nie zapominajmy o tym

    • 140 0

    • Dokladnie caly czas niszcza komunikacje

      • 6 0

    • Wybory nadchodzą

      Spotkamy się przy urnach

      • 1 0

  • Brak kosekwencji (13)

    Strasznie mi tu brakuje konsekwencji - najpierw robią wszędzie buspasy, które zwiększają korki i zmniejszają bezpieczeństwo, a potem likwidują część komunikacji miejskiej. Porażka, trzeba się na coś zdecydować.

    • 245 15

    • Od kiedy buspasy "zwiększają korki i zmniejszają bezpieczeństwo"? (8)

      Jeszcze jakieś ciekawe, niczym nie podparte teorie?

      • 20 46

      • Zmarnowanej ul, Świętojańskiej nie zapomnimy (5)

        Buspasy zabrane z dwupasmowej ulicy lub przebudowa tradycyjnej ulicy na jednokierunkową znacznie zmieniają organizację ruchu i ograniczają przepustowość jezdni, zwłaszcza w centrum.

        • 28 12

        • Boże litości (4)

          Taki komentarz mógł napisać tylko dzban. Jaka przepustowość na świętojańskiej, o czym ty człowieku piszesz? Ta ulica w ogóle powinna byc z zakazem ruchu dla osobówek

          • 14 26

          • (2)

            Przyjacielu, Ty od dawna mieszkasz w Gdyni, czy jesteś ze "świeżego importu" ?

            • 21 3

            • On z urzędu.

              • 12 0

            • Janowiec Wielkopolski

              Świeżutki, panoszący się import.

              • 1 0

          • Bzdura!

            Już jednokierunkowość pokazała, że takie rozwiązania centrum tego miasta nie służą!

            • 24 0

      • Przykładem jest buspas na ulicy Wielkopolskiej od skrzyżowania z ulicą Gedymina

        • 7 0

      • Odkąd je nakraszono na ul. Władysława IV.

        • 2 0

    • Ekologia na pokaz rodzi wydatki. (2)

      Kupują elektryczne autobusy zamiast dwufunkcyjnych trolejbusów, które nie wymagają ładowarek stacjonarnych i są pojemniejsze.

      • 29 3

      • Juz sie pogubili (1)

        w szukaniu "oszczednosci" na ekologie i przy okazji napelnianiu wlasnych kieszeni. Niemal cwiercmilionowe miasto (12 co do wielkosci w Polsce), wielki port, plaza-morze, a zrobili z tego posmiewisko. Szkoda. Ale trzeba ich chociaz teraz wywalic! Koniecznie wywalic z urzedu miasta cala ta samorzodnosc z jej poronionymi pomyslami w ostatnich juz chyba 10 latach. Przeciez nawet na Sea Towers mozna bylo wymusic ogolnodostepny taras z windziarzem na 35 czy tam ktores pietro i bylaby kolejna super atrakcja. Ale mamy kolejke na Kamienna Gore - zart.

        • 5 0

        • A infoboks? Up and down.

          Za ile milionow ta szkodliwa zabawa?

          • 2 0

    • Bo buspasy robi się z farby, a farba jest tańsza

      a poza tym to nasza tradycja, nie?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane