• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • Niestety zabrakło perspektywicznego myślenia. (4)

    1. Zainwestowano niemałe środki w autobusy elektryczne, które są ładowane na pętlach - zamiast, jeśli już, zainwestować w trolejbusy albo duobusy ładowane z istniejącej infrastruktury trolejbusowej. Ogólnie pomysł mocno na siłę, tylko żeby wykorzystać dofinansowane z UE. Ale o kosztach utrzymania, obsługi, amortyzacji i eksploatacji chyba ktoś zapomniał.

    2. Kiedyś utworzono trzy spółki miejskie komunikacyjne plus zarząd komunikacji. Może czas ograniczyć koszty i flotą powinna zarządzać jedna firma? Na samej redukcji stanowisk byłyby już duże oszczędności - pieniądze można by przeznaczyć dla kierowców bo podobno są braki kadrowe (co nie dziwi).

    3. Czy obcinanie linii to nie jest właśnie działania by zagłuszyć brak kierowców i wybić z ręki argument za podwyżkami dla kierowców? Przed feriami na liniach trolejbusowych często pojawiały się autobusy przegubowe z rezerwy bo nie było pełnej obsady kierowców.

    4. Zapowiadany system Fala będzie kosztować rocznie 25 milionów złotych, Gdynia pewnie nie miała z czego już uciąć aby dołożyć do utrzymania Fali więc musieli szukać oszczędności u podstaw - tnąc linie i częstotliwości. Swoją droga zysk dla pasażerów z Fali jest żaden ale było dofinansowanie z UE, które zostało już skonsumowane na sztuczne stanowiska w firmie InnoBaltica (przypominam, że równolegle istnieje MZKZG, które w sumie nie wiem co robi oprócz emisji trzech biletów na krzyż) więc teraz system będzie na siłę wdrażany, żeby tylko nie oddawać dofinansowania, choć jest niegotowy, nie rozwiązuje podstawowego problemu braku koordynacji różnorakich spółek, tylko utrudni życie.

    5. Zamiłowanie do miejskich spółek z miejscami do obsadzenia wiernymi współpracownikami tak bardzo weszło w krew naszym włodarzom, że MZKZG zamiast przejąć obowiązki od ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk, MZK Wejherowo itd. sobie trwa równolegle jako taki osobny, nie do końca potrzebny byt - totalnie zmarnowano ten potencjał aby usprawnić KM w Trójmieście i okolicach. Niestety każdy musi zarobić.

    • 76 0

    • W samo sedno

      Znaczne oszczednosci powinny byc poczynione poprzez scalenie spolek komunikacyjnych do jednego zarzadu i wspolnej administracji. I genaralnie taki byt - niebyt juz istnieje (MZKZG) i bierze kase co miesiac za NIC.
      Ilez tansze bylyby wspolne zakupy taboru, jakze zminilaby sie na korzysc siatka polaczen w calej aglomeracji, Koniec z osobna Gdynia, koniec z osobnym Gdanskiem, bo najwieksza chyba bzdura jest niemoc jazdy z jednego miasta do drugiego. Panie STRUK obudz sie Pan, tutaj jest szerokie pole do popisu i wiecznej chwaly. Zadzialaj Pan , gdyz takie zarzadzanie musi byc niezalezne od miast, co najmniej na poziomie trojmiasta, a jeszcze lepiej aglomeracji i wojewodztwa

      • 10 0

    • Dlatego w Wawie da rade, a w 3city nie. Jeden zarzad - jedna komunikacja

      • 6 1

    • W punkt aż do bólu!

      • 5 1

    • Bez sensu

      A najbardziej mi się podoba kasowanie biletów po wejściu i przy wyjściu oraz liczenie przystanków. Dla mnie bomba no i już widzę ten chaos przy kasownikach

      • 5 0

  • RD Karwiny (1)

    Dlaczego rada dzielnicy Karwiny nie przyłączyła się do buntu? Dlaczego nie reprezentuje interesów mieszkańców tylko stoi po stronie władz miasta? Boicie się, że szczurek nie da wam miejsc na listach w nadchodzących wyborach?

    • 57 0

    • Ale numer. Faktycznie siedzą cicho!

      Wstyd!!!

      • 22 0

  • (3)

    Nie ma autobusów, ale za to są imprezy kolarsko-biegowe blokujące miasto.

    brawa.

    • 75 3

    • Takie imprez na rok jest tyle, że można policzyć na palcach jednej ręki (1)

      Czy naprawdę uważasz to za główny problem? Może raczej chaotyczna organizacja ruchu, wciskanie wszędzie buspasów/ścieżek rowerowych w ulicy by wyrobić statystyki, a niekoniecznie by miało to sens?

      • 3 9

      • Wszystko się liczy u dobrego gospodarza.

        • 6 0

    • I darmowe bilety na openery i inne takie.

      • 6 1

  • komunikacja (3)

    witam trzeba szukac gdzie indziej oszczednosci zlikwidowac twor zkm nikomu nie potrzebny mnustwo urzednikow zlikwidowac straz miejska ile milionow wyrzuconych w bloto

    • 27 0

    • Nowa siedziba, a straży nie widać.

      • 3 0

    • Bolą mnie oczy. (1)

      Dla porządku należy dodać;poprawnie piszemy mnóstwo bo mnogo. Ubóstwo bo ubogo.

      • 2 1

      • Załóż różowe okulary. Niestety tu raczej o komunikacji miejskiej, a wtedy wióry lecą.

        • 1 0

  • wstyd panie prezydencie szczurek!!!!!! (5)

    Prezydent Szczurek ma gdzieś Gdynię. On już wie, że nie może startować w kolejnych Wyborach Samorządowych i myśli tylko o swoim własnym interesie .... Jak można w 300 tys mieście ograniczać mieszkańców komunikacyjnie?! Jak Ma dojechać na przykład chora onkologicznie osoba z Witomina do Szpitala w Redłowie ....ma się przesiadać resztkami sił na kolejny autobus..... wstyd panie prezydencie przecież i Pan był chory na nowotwór...ale pewnie Pana wożono na przykład na zabiegi chemii prawda!!!!!

    • 59 1

    • (2)

      Przecież może. Jeszcze jeden raz. I będzie...

      • 7 0

      • ojj Chyba już nie jest ciągle od 1998 ale być może sie mylę (1)

        jezeli tak to szkoda :(

        • 3 0

        • Mylny błąd.

          • 1 0

    • Może jeszcze może. (1)

      • 1 1

      • Szkoda a myślałam że nie :(

        • 3 0

  • Miasto (4)

    Miasto w którym po 22 nie ma nic , cicho głucho. Świętojańska straszy pustkami. Pomysły typu jednokierunkowa świętojańska bus pasy malowane na ulicach dziurawych , kupno elektrycznych autobusów robienie jakiś projektów jak fala . Nie no same sukcesy .

    • 65 1

    • Jednokierunkowa Świętojańska (3)

      to akurat dobry pomysł. Zauważ że jest tam przede wszystkim ciszej! A to jest duży i niedoceniany walor.

      • 2 9

      • Tylko, że cisza nie powoduje rozwoju miasta i nie przyciąga biznesu. Trzeba się zdecydować czy chce się być miastem czy wsią.

        • 7 1

      • Dla kogo ciszej? Czy to enklawa czy centrum miasta?

        • 6 0

      • Ale jaki tam bajzel. Bród i smród.

        • 1 0

  • A w Gdańsku będą jakieś protesty? Np. z powodu likwidacji 118?

    Czy uszy po sobie i dalej chwalimy serdeczną władzę?

    • 14 1

  • Można zaoszczędzić

    Można zaoszczędzić i zlikwidować ZKM Gdynia albo okroić go do inspektorów oraz dyspozytorów. Hmm jaka oszczędność

    • 28 0

  • (3)

    Jeszcze linie na Witomino Lesniczowka powinny być obcięte.

    • 4 13

    • Wszystkie linie. Po co komu jakieś linie? (2)

      • 7 1

      • (1)

        Będziesz chodzić z bucika

        • 2 0

        • Dla zdrowia wszystko.

          • 0 3

  • Komunikacja w Gdyni (14)

    Jeżeli władze miasta zlikwidują linie 23 do kaczych buków to zostanie tylko linia R z ul Rdestowej do śródmieścia .Już teraz trzeba jeździć z przesiadkami z siatami starsze osoby nie pojadą rowerem

    • 238 7

    • (3)

      Jeszcze 27.

      • 4 15

      • nie jedzie do centrum (2)

        • 33 2

        • jedzie (1)

          • 3 15

          • Nie jedzie, nawet nie przejeżdża przez dzielnicę Śródmieście tylko Dzl i od razu na Grabówek co prawda z przystanku Węzeł Cegielskiej albo Morska Dworzec można sobie dojść na piechotę gdzie tam się chce w okolicach Centrum no ale jednak to nie 23, 24

            • 11 0

    • myślisz, że to obchodzi władze miasta? Oni jeżdżą limuzynami z kierowcą

      • 48 0

    • od Dąbrowy 23 i tak jechał pusty (7)

      • 2 28

      • Od strzelców będzie pełny?

        • 24 0

      • A teraz całą trasę będzie jechał pusty. (2)

        Wiadomo, lżejszy trajtek to mniejsze zużycie prądu. To takie ekologiczne.

        • 22 0

        • I pyk

          Powie się że nierentowny i kolejna linia do likwidacji

          • 18 1

        • Bez trajtka jeszcze bardziej ekologicznie.

          • 4 1

      • (1)

        Nie zauważyłem, zależy o której godzinie. A na Dąbrowę też puste!?

        • 5 0

        • Wyleczymy się z jeżdżenia.

          • 0 0

      • Ale...

        Ok, ale są jeszcze Karwiny, Wielki Kack...skierowanie "23" na Strzelców pozbawi mieszkańców tych dzielnic kolejnego połączenia.
        Swego czasu ograniczono kursy "27", zmniejszono częstotliwość "23", "24"...
        Co raz "lepiej"

        • 7 0

    • Teraz nawet 100 latki jeżdżą rowerem.

      • 2 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane