• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • uważam że linia W nie powinna (12)

    być likwidowana.
    Problemem moim zdaniem jest to, że ta linia jadąc od Redłowo SKM w kierunku Witomina się dubluje z 192. Moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie.
    Uważam ponadto, że miasto powinno wybudować pętlę przy Osadzie Kolejowej, czyli obok Grabówka SKM. I tam może skierować ze dwie linie autobusowe z północnych dzielnic, jeśli faktycznie chodzi tutaj o racjonalne oszczędności.
    Zupełnie nie rozumiem, co stoi za ideą puszczenia linii 119 przez Śląską.

    • 69 8

    • (1)

      119 Śląska, bo zlikwidowana zostanie 182 i nie będzie tam wogole komunikacji

      • 13 1

      • A za jakiś czas 119 pójdzie do likwidacji bo powiedzą, że nierentowna

        • 4 0

    • Na Grabówku jest prawie nowa pętla (1)

      Najłatwiej do niej dojechać pomiędzy 23:00 a 0:00. Przystanek stoi zaraz przy wejściu do tunelu SKM, ale w stronę Obłuża niczym stamtąd pojechać się nie da. To by było za proste jak na gdyńskie standardy.

      • 13 0

      • Niech z Obłuża przeniosą się na Grabówek!

        • 2 3

    • (2)

      Do przystanku Centrum Nauki Experyment linia 119 dubluje się z linią 133. W dotychczasowym rozkładzie jeden autobus jedzie 3 minuty po drugim.

      • 0 8

      • Nie masz racji lub nie znasz miasta. autobus 133 od tego przystanku jedzie prosto na Płytę Redłowską, a 119 zaraz skręca w Legionów i wraca do miasta w stronę Piłsudskiego. Nigdy nie jest tak, że coś z czymś się nie spotka w tym samym czasie.

        • 12 0

      • Kursy 3 minuty jeden za drugim, a potem 40 minut przerwy to norma. Walka z wiatrakami od 20 lat. Nie da się.

        • 4 1

    • głosujesz na szczura więc nie jęcz

      • 6 4

    • W kierunku Witomina tak, ale w różne strony. W w stronę centrum, 192 do Leśniczówki. (3)

      • 5 2

      • ale na tym odcinku (2)

        większość po prostu podjeżdża na Witomino. Chodzi o to, żeby W i 192 nie były do siebie przyklejone, tylko miały jakiś takt zachowany.

        • 5 1

        • I żeby sie przesiadać i kupować kolejny bilet za 5 zł? (1)

          • 2 2

          • chyba nie rozumiesz

            oba autobusy podjeżdżają wspólnie na przystanek Redłowo SKM Stryjska. A potem jest kilkunastominutowa przerwa. Po co? Nie lepiej to jakoś rozłożyć?

            • 5 0

  • Genialne posuniecie w kierunku przekształcenia miasta. (2)

    Już niedlugo Gdynia cofnie się do czasów, gdy była małą wioską rybacką.

    • 68 0

    • I o to chodzi. Chcemy być eko.

      • 6 0

    • Chyba, ze

      zmienimy wladze. Najwyzszy na to czas. Nie dajmy sie zbajerowac.

      • 3 0

  • Polecam przejechać się po dawnym (2)

    Centrum w ciągu dnia. Stanąć na jednym z głównych skrzyżowań i policzyć ludzi i mamy odpowiedź. Najczęściej wystarczą palce u rąk

    • 41 1

    • To prawda

      Nie tylko wieczorem jest pusto. Smutny widok

      • 21 0

    • Zlikwidować komunikację miejską i postawic 2 napis arka albo przysiadaki.

      • 6 0

  • Tragedia.... (3)

    Jestem mieszkańcem Gdyni od urodzenia, 50 lat... Linie np 21, 30, 182 były od zawsze jak pamiętam, a teraz chcą je zlikwidować...To są historyczne numery...

    • 64 0

    • Po co nam historia? Teraz patrzymy w przyszłość. (1)

      • 0 11

      • tak. o ktorej odjezdza 34?

        • 0 0

    • Tych historycznych lini nie ma kto prowadzić. Pasażerowie za kierownicą nie siądą.

      • 0 0

  • Zamiast likwidacji polaczen

    Likwidacja stołków kuzynów i ciotek. Będzie na wszystko .

    • 67 1

  • Brawo miasto

    Zlikwidować linie autobusowe, zbudować (wyznaczyć) więcej buspasów, no i oczywiście zlikwidować miejsca parkingowe!! Ruch to zdrowie. A dzień likwidacji ustanowić świętem Pieszego Pasażera!

    • 52 2

  • Ze skrajności w skrajność (6)

    Niestety ale przestałam pochwalać poczynania naszych lokalnych władz. Wcześniej stojąc za nimi murem. Nie bardzo rozumiem zmianę polityki dotyczącej komunikacji miejskiej. Miasto szczycące się trolejbusami, inwestycjami w najnowocześniejsze pojazdy, tworząca wszędzie buspasy dla wygody osób wybierających taki środek poruszania się po mieście/miastach. Nagła zmiana zdania o 180 stopni?! Chciałam tylko zapytać, w jaki sposób do np. północnych dzielnic Gdyni mają dostać się osoby kończące pracę pomiędzy 2:00 a 3:30? Bo to nie jest tak, że wszyscy mamy urzędowe godziny pracy 7:00-15:00. Drodzy Państwo bilety są drogie, zaraz nie będzie czym ani z KIM jeździć. Proszę rozważyć raz jeszcze wszystkie za i przeciw. Czuję, że szukają Państwo oszczędności tam gdzie ich nie będzie w dłuższej perspektywie.

    • 56 0

    • Z tym (1)

      cięciem kursów nocnych to najprawdopodobniej chodzi o to, że kierowcom trzeba płacić podwójna stawkę. Podwójna oszczędność.

      • 7 0

      • Tak domyślam się, jednak to nie jest wytłumaczenie. Wciąż powinni pomyśleć nad innym rozwiązaniem ponieważ ten jest po prostu zły.

        • 1 0

    • Ale dlaczego "kończą pracę między 2.00 a 3.30"? Nie mogą zmienić pracy albo w ogóle przestać pracować? (1)

      • 3 3

      • Też mnie to zastanawia po co ludziom praca... Hmmm ciekawe czy w UM mają tyle wakatów? Gdyby zatrudnić wszystkich w Urzędzie, pracowaliby tylko w godzinach 'dziennych' i problem braku komunikacji w Gdyni od 2:00 - 3:30 będzie rozwiązany.

        Tak na serio jest to poważny problem, oczywiście nie dla wszystkich ale jednak ta część to wciąż mieszkańcy Gdyni i komunikacja w tych godzinach jest dla nich istotna i potrzebna.

        • 4 0

    • Nie dramatyzuj proszę (1)

      Są przecież rowery cargo. Spacer też wyjdzie na zdrowie. Szkoda że tak późno przejrzałaś na oczy co do polityki komunikacyjnej miasta, pewnie jak likwidowali parkingi i zwijali asfalt to było ok, co nie?

      • 3 0

      • No chyba sobie żarty robisz, smaczne jak śniadaniówki z tv... Uwielbiam takie merytoryczne "jajo" odbijające piłkę w bliżej nieokreślonym kierunku. W dodatku z kosmicznym zarzutem. Dlatego nie podejmuję takich zaczepek. Swoje zdanie wyraziłam.

        Gdyby tak dalej poza horyzont własnego nosa, nie wszyscy spacerują nocą ba, niektórzy nawet nie spacerują z różnych względów w dzień. Ogólnie dobrze jest, jak ma się wybór - spacer, autobus, samochód- ale najpierw trzeba go mieć.

        • 1 0

  • Paniw Szczurek (2)

    Polityka ostatnich lat jest tragiczna. Najpierw likwidacja parkingów w mieście, przez co brakuje miejsc, następnie podniesienie cen parkingowych do chorych kwot, aby zmusić ludzi do podróżowania komunikacja miejską. A co dalej? Wzrost cen biletów, cięcie kursów. Z remontami też tyle lat czekaliście, a jak zaczęliście robić to kilka na raz, co spowodowało paraliż w Wielkim Kacku, Karwinach czy Dąbrowie. Wiem że macie gdzieś obywateli, że ważne jest żeby w centrum wyglądało super dla turystów. Ale tak jak kilka lat temu Gdynia była świetnym miastem, tym bardziej w lato, tak teraz jest co raz gorzej, wielka betonoza, syf i korki. Przestaliście słuchać ludu dla własnych nietrafionych interesów. Wstyd.

    • 78 0

    • Przykre to wszystko.

      • 10 0

    • może chodzi o wyludnienie?

      Gdynia ma się wyludnić, ludzie uciekną bo nie da się tam żyć, przyjdą nowi, pytanie kto?

      • 9 0

  • Mieszko (4)

    Może zamiast ławek na bulwarze i innych zbytecznych inwestycji trzeba było dofinansować ZKM

    • 52 3

    • Zamiast delfinków, przysiadaków, arki, drzewek w donicach, leżaków i sztucznej trawy.

      • 11 0

    • I parków kieszonkowych. (2)

      • 10 0

      • (1)

        I latarni w kształcie szubienicy.

        • 9 0

        • Najpiękniejsze latarnie są na Starowiejskiej

          Aż oczybolą patrzec. Żółto-pomarańczowa pierzeja i latarnie w kolorze ciemnej czerwieni. Czy w mieście nie pracuje żaden plastyk? Nie zna się nikt na łączeniu barw?

          • 4 0

  • (6)

    Co wy {mieszkańcy} sobie wyobrażacie skąd na to wszystko brać pieniądze, przyjęcie milionów z za Buga kosztuje. Powinniście to rozumieć i przygotować się na większe wyrzeczenia.

    • 20 61

    • Co za troll

      Puknij się w głowę. Ci ludzie nie mają z tym NIC wspôlnego. To zasługa tylko władz UM Gdyni!

      • 21 3

    • sam sie przygotuj na wyrzeczenia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 6 2

    • My sobie (2)

      mamy prawo wybierać władze w wyborach a potem buzie w Ciup coooo .......co to znaczy co my sobie wyobrażamy co to za teksty ? pewnie masz się za demokratycznego i nowoczesnego Europejczyka a Rusek z ciebie wyszedł

      • 5 2

      • Ostatnio jeden światły Niemiec (a może Holender?) powiedział, że "większość to nie demokracja". Znowu jesteśmy w tyle. (1)

        • 6 0

        • To Hiszpan był przyjaciel Sikorskiego

          • 0 0

    • Ci zza Buga to albo wymarli, albo stoją nad grobem

      Przyjezdni są z Dolnego Śląska, z Wielkopolski i z Radomia, niestety.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane