• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • Szok (2)

    Odwala już tym w Urzędzie Miasta. Może wrócimy do Furmanek i koni. Gdynia zacofane miasto i tyle.

    • 90 0

    • Wązne, ze mieli na wycieczke do Lwowa.

      • 4 1

    • To trzeba

      teraz zmienic te oderwane od ludzi wladze samorzadowe. Juz chyba obojetnie na kogo (byle nie na lewice, bo dalej beda ekologiczne dzialania prowadzic), PO, PiS czy PSL czy kto tam jeszcze jest, nie wiem. Kazdy byle nie samorzadnosc.

      • 1 0

  • I dobrze, że będą protesty

    proszę o link do petycji online.

    • 71 2

  • (1)

    Proponuję odwiedzić Gdynię wieczorem można się zdziwić

    • 38 1

    • Już dawno nie ma sensu to odwiedzanie. Widmowo.

      • 11 0

  • W Gdańsku 175 na Cedrową zabiera możliwość przesiadek

    • 5 3

  • Kto w gdyni mieszka ten sie w cyrku nie śmieje (3)

    Gdynia to miasto absurdów. Przebudowują drogi, kupuja nowe autobusy, robią buspasy, bo ma być szybciej, a później podnoszą ceny biletów i likwidują linie, żeby jeżdżenie zkm było jak najbardziej uciążliwe. Tyle zbędnych inicjatyw włodarze opłacają co roku i łatwo mogliby z nich zrezygnować, ale zależy im tylko na dogodzeniu bogatym przyjezdnym i inwestorom. Mieszkancom tylko utrudniaja zycie i zedra z nich kazda zlotowke. Wstyd. Gdynia się już kończy.

    • 125 1

    • nowy tabir jest ok, gdyby jeździły zdezelowne też byłoby źle... (1)

      • 1 3

      • Najpierw płaci się więcej kierowcom i dba o utrzymanie połączeń, a potem wymienia się tabor. Nie funduje się bezpłatnych przejaz

        • 5 0

    • Bardzo delikatnie napisane. Najlepsze, że te podwyżki nie zwiększą budżetu, co stwierdzili podczas głosowania sami włodarze.

      • 3 0

  • (5)

    Zamiast rozwijać komunikacje miejską miasto ją mocno ogranicza. Przecież w całym cywilizowanym świecie ludzie w miastach korzystają nagminnie z komunikacji miejskiej bo jest taniej , wygodniej i szybciej. U nas komunikacja jest droga i mało sprawna, a będzie jeszcze droższa i coraz mniej wydajna.. Ja rozumiem ideę poruszania się na rowerze ale nie każdy ma taką możliwość....

    • 166 4

    • Pewne idee są niedorzeczne (4)

      A ja nie rozumiem idei poruszania się na rowerze na trasie z Cisowej na Karwiny i z powrotem, zwłaszcza zimą gdy pada śnieg lub deszcz. Może podwiozą mnie kiedyś "służbówką" prezydenta miasta choć to nie jest po drodze?

      • 39 0

      • Pani Wiceprezydent odpowiedzialna za ZKM też jest wożona do pracy? (2)

        • 18 1

        • A która linią zkm i z której dzielnicy jeździ?

          • 15 0

        • I za puste kursy z hasłami o maskach i naszych gościach. Oczywiście mieszkańcy pilnie studiują te hasła i są wdzięczni za tę le

          • 1 2

      • No właśnie jest napisane ,że nie każdy ma taką możliwość!!!!

        • 4 0

  • Petycje sobie można pisać, a papierem potem d. podetrzeć (1)

    Jak się nie chce dać pieniędzy na podwyżki dla kierowców, to nie ma co liczyć na to że, będzie ich wystarczająca liczba aby obsłużyć "życzenia" Rad Dzielnic. Może by tak radni dzielnic związani z Samorzadnością WS wytłumaczyli dlaczego ich pryncypał znajduje pieniądze na pseudopromocje Ironmany i kolarstwo i opłaty na konkursy w których "Gdynia zdobywa nagrody" z których wszyscy się śmieją, albo wątpliwą promocję jaką jest wywalanie pieniędzy w "Wielką Arkę", a nie znajduje tych pieniędzy na dofinansowanie komunikacji?

    • 87 1

    • Bo to są dobra wyższe i nie wszyscy są tego świadomi.

      • 3 3

  • Miliard długu Gdyni (3)

    Jakim cudem to miasto jeszcze nie zbankrutowało to ja nie wiem. W Gdyni żyjà najszczęśliwsi ludzie, najdłużej? Chyba ślepi i głusi! Przez megalomańskie pomysły p. Szczurka z ekipą teraz p. Katarzyna płacze, że źródła nie ma na ZKM. Przypomnę tylko, że jako r pr. pobierała środki za obronę Gdyni przed KE ws. i**otycznego lotniska. To jest skandal, wstyd i hańba do czego te władze doprowadziły! Skandal, wstyd i hańba! Ale może będzie coś z tego dobrego, bo przynajmniej niemrawym mieszkańcom tego miasta, położonego w pięknych okolicznościach przyrody, co jest jego jedyną obecnie zaletą, końcu bielmo z oczu opada! Gdynia wieczorem nigdy, nigdy! nie była takim obrazkiem nędzy i rozpaczy!

    • 107 1

    • (2)

      Zausznicy przyklaskują.

      • 8 0

      • (1)

        Zwykli mieszkańcy, bez grama refleksji i konstruktywnej krytyki, również!

        • 6 0

        • Poprostu głupi ludzie. Nazywajmy rzeczy po imieniu.

          • 2 0

  • Kiedy likwidacja buspasów?

    Hura nareszcie. Brak autobusów to brak buspasów.

    • 55 13

  • Niegrzeczne rady dzielnic

    Jak będziecie tak nieposłuszne to zlikwidujemy jeszcze 24

    • 55 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane