• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • lotnisko

    Wykonać muzeum lotnictwa i powiesić portrety decydentów

    • 3 2

  • lotnisko

    czy Zarząd Gdyni choruje na głowe Inwestycje muszą być dochodowe Zmniejszyć wynagrodzenie lub zabrać koryto

    • 3 2

  • lotnisko

    Puszczamy latawce dzieci będą się cieszyć

    • 2 2

  • Gratulacje dla wiceprezydent Gdyni Katarzyny Gruszecka-Spychała (3)

    za "Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni", a przecież przyszły milion pasażerów rocznie to tysiąc nowych miejsc pracy, dlatego na forum ta bezpardonowa walka hejterów i opluwaczy władze Gdyni.
    Pomijam złośliwe komentarze Gdańszczan i innych których nie jest stać na zamieszkanie w Gdyni. Już niedługo Boeingi i Airbusy będą śmigać nad BD, ale przede wszystkim małe nowoczesne samoloty prywatne?

    Te wszystkie formułowane tu oskarżenia pod względem Gdyni to zasłona dymna dla własnych kłopotów, które są z wydaniem tyle pieniędzy i chyba już z 5 fazą rozbudowy lotniska Rębiechowie, a dach ciągle przecieka, ludzie narzekają na parkingi nielotne dni itd. Przecież Port lotniczy w Gdańsku ma poważne jeszcze inne kłopoty nie tylko ze spięciem finansowania, ale i PKM. Należy rozumieć, że to kłopot i przede wszystkim wstyd, gdy wydano na PKM tyle milionów a obecnie jest wielki niewypał i na lotnisko wozi powietrze, a czytamy w dokumentach miało być tak pięknie, główne problemy organizacyjne to gdańskie kłamstwo bo ta PKM miała kursować od lotniska do lotniska w Polsce to zrobiliście plugawe kłamstwo, gdzie jakoś nikt o nim nie pisze, komentuje ?
    Tylko kłamliwe nakładki i odwracanie kota ogonem !!

    • 8 12

    • Marych to ty? (1)

      • 1 5

      • Pewnie otwierasz lodówke i Marycha widzisz, a moze jesteś pod wpływem mry..y?

        jak tu już pisałem wcześniej nie mam nic przeciwko, woj.pomorskiemu, ale niech w końcu Gdynia walczy o swoje, bo lotnisko to jedno z wielu naszych programów, a przecież mieszkańcy Gdyni i okolic na to liczyły. Poza tym, ja pamiętam rok 1998 i ostatnią reformę administracyjną, nie wiem czy ktoś ma taką świadomość, ale żadne wydarzenie nie budziło takich emocji, wtedy bardzo liczyliśmy, że będzie normalnie i sprawiedliwie, przekonała naś śp.Franka. A co mamy ????
        Nawet czytając te posty - widać dokładnie, że nie ma szans. Także ze względów kulturowych i historycznych. Jeszcze raz podkreślam, że ja na co dzień widzę jakie ta sprawa budzi emocje. Ludzie są przekonani do swojej racji i że są na okrągło wykiwani, oszukiwani i na naszych oczach zakłamuje się rzeczywistość i nikt, ani nic tego nie zmieni.

        Samorząd M.Gdyni musi podjąć ten problem, bo gdy będą trwały konsultacje w sprawie nowego podziału województw jest szansa, żeby Gdynia z okolicznymi gminami ew.powiatami stała się niezależnym obszarem Norda !

        • 2 0

    • Gdynia powinna uhonorować p.wiceprezydent

      bo mimo krótkiego stażu już dała się poznać jako bezkompromisowa i b.kompetentną osobom.

      • 3 1

  • To"lotnisko nie bedzie przynosic dochodu. Tecale analizy o kant d....mozna rozbic.Szczurasom chodzi tylko zeby sie przy korycie utrzymac i nieniepokojonymi do emerytur dojechac A jak Bog da to moze i ich prawnuki?

    • 4 4

  • rozwiązania punkt 1 i 2 do kosza. I co dalej? (1)

    Ad. 1 Rebiechowo wybudowało właśnie drugi terminal, ma nową płytę oraz nowy ILS. Do tego rozwiniętą infrę kolejową i drogową. Nie ma najmniejszego powodu dla którego miałaby by brać w użytkowanie Kosakowo.

    Ad. 2 Eksperci TOR w kontekście lotniska w Olsztynie powiedzieli, że lotnisko zaczyna przynosić dochody jeżeli ma powyżej 1,5 miliona PAXów rocznie. Gdynskie ma osiągnąć taki pułap dopiero circa 2030 roku. Żaden inwestor nie weźmie lotniska, który zacznie przynosić dochody dopiero za 15 lat (i to małe dochody). Prawdziwe dochody zacznie przynosic dopiero w 2050 roku odliczając zadłużenie przed 2030 rokiem.

    • 3 1

    • Te "lotnisko" nigdy nie bedzie przynosic dochodu. Te ich cale analizy o kant d....mozna rozbic. Chodzi tylko o to szczurasom zeby sie przy korycie utrzymac i nieniepokojonymi do emeryturek dociagnac. A jak Bog da to moze i jeszcze ich prawnuki?

      • 3 0

  • Jestem ciekawy kiedy Redakcja zainteresuje się PKM i jej wykorzystaniem ? (2)

    Bo widać ilu odczuwa satysfakcję, że Gdynia ma problemy, od b.pOsła Biedronia, który doniósł do NIK, po unijnych donosicieli do KE. Przypomina mi to jak przed wojną (zwłaszcza Gdańszczanie)donoszono i wyśmiewano Gdynię, że buduje port ? Dziś pomimo tak długiego okresu widać nastąpiła powtórka i czy nie jest to problem z własną postawą?.

    Jak można złorzeczyć i się cieszyć z cudzych problemów, przecież to złośliwe i niemoralne. W interesie Regionu, Gdańska i Gdyni leży współpraca i wzajemne wspieranie inwestycji prorozwojowych. Na pewno postawy włodarzy obu miast wobec problemu lotniska w Gdyni-Kosakowie wpływają negatywnie i wpłyną na rozwój aglomeracji w przyszłości oraz źle świadczą o naszym regionie. Nie można się zgodzić i zaakceptować coś takiego, że jak wy nam dzisiaj dokopiecie , to my wam jutro przywalimy ostro.

    Szkoda tylko, że mamy takiego bezpłciowego Marszałka, który pozwala na pogrążanie Gdyni !

    • 8 4

    • problemy i to wielkie (1)

      macie z własnej głupoty i gryzoniowego oderwania od rzeczywistości.
      Czas posypać głowę popiołem i ten plastikowy, biały barak przerobić na biedronke.

      • 1 2

      • Ja wiem, że miasto Gdańsk ma pierwsze miejsce w liczbie Biedronek

        Ty możesz promować gdzie indziej a nie w Gdyni, bo nawet w Sierakowicach jej nie chcą :)) A "głupoty i gryzoniowego oderwania" tu szukaj także u siebie?

        My mamy wspaniałego prezydenta Szczurka, który potrafiły wypracować ambitną wizję stanu docelowego i ją realizuje, świadomie planując nasz rozwój, którego działania bazują na zrozumieniu potrzeb turystów , ale i inwestorów, społeczności lokalnej - nas mieszkańców oraz wypracowaniu obopólnych korzyści logistycznych. Problem w tym, że województwo nie ma pomysłu co do planów na przyszłość, możliwości ich realizacji i spójności z potrzebami gminy. Na przykładzie Raportu NIK doskonale widać, że nawet instytucje kontroli nic nie zarzuciły a wręcz pochwaliły Władze Gdyni za prawidłowy dokumentacyjny proces i pozytywność oceny.

        • 2 1

  • Lotnisko będzie zarabiać na siebie i tyle.

    Mamy je zburzyć ? Byłaby to głupota.

    • 3 4

  • Gdynianie muszą wybierać ludzi sprawdzonych (2)

    bo z Biedroniem to totalny niewypał. Nie dość, ze nic jako poseł nie zrobił dla Gdyni to jeszcze odchodząc doniósł na Władze miasta do NIK o niegospodarności związanych z lotniskiem.
    Każdy normalny rozsądny Gdynianin na pewno by tego nie zrobił bo wszyscy wiemy ,że nie można zmarnować potencjału naszych dziadów pradziadów, a przecież za ich czasów powstały Babie Doły.

    Przecież przystosowanie lotniska wojskowego do celów cywilnych zostało zrobione praktycznie najniższym kosztem nie tylko w Polsce, ale i w Unii Europejskiej. Mam nadzieję, że władze Gdyni po odwołaniu się od werdyktu KE otrzymają stosowne odszkodowanie i zadośćuczynienie, które pozwoli na rozwój tego miejsca. Czy może być coś piękniejszego niż determinacja naszych Władz co do realizacji programu do końca, powinno to stanowić inspirację, by podobne projekty bezwzględnie realizować i dokonywać w przypadku gdy ogarnia nas zwątpienie. Nasze lotnisko w Gdy.Kosakowie ma ogromny potencjał, by stać się także portem tranzytowym dla ruchu cargo i ciesze sie, że NIK po zbadaniu całości dostrzegł także ten atut.

    • 8 9

    • Tyle samo zrobi PiSlamdysta Horała (1)

      następny niewypał :((

      • 2 0

      • Zrobił POd siebie,

        aby zostać pOsłem :)))))

        • 1 0

  • Drodzy gdynianie

    Za te forsę moglibyście mieć zrobione coś naprawdę fajnego w mieście. Tak wam pyta urośnie od lotniska? Czy jak to u nas, powstał pomysł i kto miał na tym zarobić to zarobił

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane