• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • Kto i ile płaci za utrzymanie nieczynnego lotniska? (4)

    Czy prezydent Szczurek ma prawo nie ujawnić takiej informacji?

    • 11 4

    • (3)

      Przeciez to jest lotnisko wojskowe łosiu

      • 4 5

      • Czyli lotnisko stoi nieremontowane i popada w ruine? Przecież wojsko z niego nie korzysta (2)

        Przecież nieogrzewany budynek bez napraw za kilka lat ulegnie totalnej degradacji

        • 6 3

        • jak to wojsko nie korzysta? (1)

          to nigdy nie przestało byc lotnisko wojskowe, a cały teren należy do Skarbu Państwa.

          • 2 5

          • z lotniska pewnie korzysta ale z terminalu potawionego przez Szczurka z tego co mi wiadomo nie

            • 7 1

  • a pamiętacie reklamę PKO chyba

    Muzeum niezrealizowanych marzeń? Idealnie pasuje może PKO cos dorzuci w końcu to jego reklama

    • 7 2

  • Trzymam kciuki, aby się wszystko pozytywnie udało.

    • 4 2

  • (6)

    Na początku (z 10 lat temu) byłam sceptycznie nastawiona, ale z czasem stwierdziłam, że mały port lotniczy w Trójmieście ma sens. Na zasadzie Modlina w Warszawie. W Rębiechowie robi się tłoczno, więc tym bardziej. Mam nadzieję, że z czasem się uda i wpłynie pozytywnie na cały region.

    • 20 28

    • (2)

      Województwo mazowieckie to ponad 5 mln mieszkańców (pomorskie to 2,2 mln), jak się do tego doliczy jeszcze miasta ościenne jak Łodź, które też de facto są obsługiwane przez Okęcie i Modlin to robi się z tego obszar oddziaływania o potencjale ponad 6 mln ludzi. Ponadto Warszawa to stolica kraju, jakbyś nie zauważyła, więc i potencjalnych pasażerów przylatujących w sprawach służbowych jest znacznie więcej.
      Ponadto idea Modlina opiera się na tym, że Okęcie jest wyraźnie droższe niż pozostałe porty regionalne w Polsce, jednak nawet mimo tego taki Wizz wolał pozostać na Okęciu. jak był defekt pasa w Modlinie to Okęcie spokojnie dawało radę obsłużyć cały ruch.

      • 8 2

      • (1)

        Do pomorskiego dolicz jeszcze wschodnią część województwa zachodniopomorskiego (lepszy i szybszy dojazd do Trójmiasta niż Szczecina), zachodnią warmińsko-mazurskiego (korzystają z Rębiechowa).
        Potencjał jest duży i spora mobilność ludności.

        • 1 1

        • To w takim razie do mazowieckiego dolicz drugą połowę warmińsko-mazurskiego, praktycznie całe łódzkie, podlaskie, sporą część lubelskiego (mają bliżej niż do Lublina, zresztą lotnisko w Lublinie to żart pod względem siatki połączeń) i wyjdzie ponad 10 mln mieszkańców, to wciąż 3-krotnie więcej niż zasięg obsługi Rębiechowa.
          Zresztą co tu rozważać, lotnisko z jednym pasem potrafi obsługiwać rocznie prawie 40 mln pasażerów (Gatwick), to 2x więcej niż wszystkie polskie lotniska, to pokazuje jeszcze skalę zapasu.

          • 3 0

    • idąc tym tokiem myslenia (2)

      to LA powinno mieć ze dziesięć lotnisk

      • 7 6

      • LA ma 5 lotnisk miedzynarodowych (1)

        Więc coś w tym tok myślenia jest.

        • 6 7

        • oczywiście że tak

          megalomania miasta pasożyta trwa nadal.
          co tam jakieś LA...; my to pępęk globu

          • 7 4

  • Lotnisko to biznes...

    Zobaczcie w wielkiej prawie 800 tys aglomeracjii coraz wiecej jest podroznych na gdanskim lotnisku i jest to dosc duzy przyrost..Duzy przyrosty to i duze obroty..Komus zalezy aby doprowadzic to lotnisko gdynskie do upadlosci a pozniej sprzedac...I pozniej nagle sie okaze jakims cudem ,ze nowy wlasciciel zarabia krocie a miasto nic z tego nie ma poza podatkiem....Ci co zablokowali to lotnisko powinni za to odpowiedziec..To jest gruby walek....Swobidnie mogly by funkcjonowac obydwa lotniska...Ale to jest biznes..Gruby biznes...Gdynia to nie radom.

    • 7 13

  • (2)

    Panie Prezydencie p. Szczurek Infobox czy Lotnisko sprawią, że jeszcze bardziej Cię kochamy i zawsze klękniemy przed Tobą wielbiąc Cię za trwanie po stronie prawdy i dynamizmu naszego najpiękniejszego miasta z mażeń. Nie tylko dlatego, że jesteśmy bardziej świadomymi ludźmi trwającymi przy Tobie mórem, co nie wynika tylko z rankingu miast będącym częścią projektu badawczego Diagnoza Społeczna ostatniej za 2015, gdzie jeszcze bardziej uważamy swoje miasto za najlepsze miejsce do życia, co pozwoliło Gdyni, dzięki Tobie, umiłowany nasz Prezydencie, po raz kolejny zdobyć w tej klasyfikacji zaszczytne pierwsze miejsce. A zabranie nam i zaoranie InfoBoxu czy Lotniska niczego nie zmieni, dalej będziemy Cię kochać i jeszcze bardziej to pokaże jak cięrzko dziś Samorządności w rządzeniu we wrogim otoczeniu. Skoro więc jest to miasto prawie samych zadowolonych, kreatywnych ludzi, opromieniowanych Twoim, Prezydencie blaskiem to warto podjąć walkę wszelkimi przeciwnościami, które nam Świat stawia i zaprosić podobnie myślących aby w nim zamieszkali i tworzyli z nami pozytywną energie odnawialną?

    • 17 14

    • (1)

      Infobox nie jest taki najgorszy, bez przesady. Jak to miejsce wczesniej wygladalo to nie pamiętasz? A tam w sezonie jest teraz pelno ludzi, zawsze cos sie dzieje. Ja tez poczatkowo bylem sceptyczny, ale zmienilem zdanie.

      • 5 1

      • miejsce to wyglądało dokładnie tak jak zorganizowała je samorządność

        • 0 1

  • Nie rozumiem Gdynian...

    dlaczego za to lotnisko jeszcze nikt nie beknął?

    • 13 4

  • lotnisko (1)

    Udotępić dla uchoćców

    • 10 1

    • Tylko że ono wcale nie jest teraz nieużytkowane

      W tej chwili to CZYNNE lotnisko sił zbrojnych RP. Chyba nie najlepszy pomysł :)

      • 1 0

  • Każdy kto głosowal na tego szkodnika szczura jest winny upadkowi i marginalizacji Gdyni (2)

    on niszczy nasz miasto które zamiast się rozwijać marnieje i zamienia w zapyziałą wioskę

    • 22 9

    • Bez przesady. Nawet uzając, że ta jedna idea nie byla trafiona, nie znaczy, ze wszystko w miescie dziala fatalnie. Sportowo, kulturalnie, czy turystycznie mamy dobry poziom, myślę, że znacznie lepszy od większości miast podobnej wielkości (sporo jezdze po kraju i zawsze przy okazji lubie sobie coś zobaczyć).

      • 4 2

    • nie karmić trolla

      • 3 3

  • Prezydent (2)

    Pani Gruszecka -Spychała czy może Pani spojrzeć w oczy mieszkańców Gdyni narozrabiał Pani w tak krótkim czasie dosyć czy nie warto zrezynować

    • 21 5

    • Za blisko jest Szczurka . Bardzo blisko.

      • 4 0

    • Tacy ludziludzie nie posiadają honoru.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane