• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • A forsa na utrzymanie terminalu idąca w miliony dalej jest marnowana . I co na to UM w szczególności pani wiceprezydent !

    • 13 1

  • 165 mln chcieli wydać na niepotrzebne lotnisko a na rewitalizacje chyloni (największa pod względem liczby mieszkańców dzielnica miasta) chcą dać 2,3 mln?

    Ludzie gdzie w tym jest jakikolwiek sens czy logika?

    • 17 2

  • to lotnisko to taka Patiomkinowska inwestycja w Gdyni (9)

    niemal wszyscy wiedzą, że jest bezsensu, że za fasadą ( czytaj terminalem) nie kryje żaden sensowny biznes. No ale mamy i możemy się pokazać, że mamy ! Brakuje jeszcze cara jak było w Rosji, który objeżdżał takie budowle Patiomkina.

    • 134 44

    • (1)

      Cara nie mamy ale za to kaczora !!!

      • 15 12

      • Nie Kaczora tylko Szczurka

        • 3 2

    • (1)

      Lepsze są tunele pod rzeką zamiast normalnych mostów ...

      • 3 10

      • No tak, bo nigdzie na świecie nie buduje się tuneli tylko mosty, następny debil.

        • 13 1

    • Potiomkinowska (1)

      Grigorij Aleksandrowicz Potiomkin. I nie car dokonywał inspekcji tylko caryca. Taka ta wasza wiedza. Gdzieś dzwonią, ale w którym kościele?

      • 7 2

      • W której cerkwi raczej.

        • 3 1

    • (2)

      Prawda - stosunki między władzą a społeczeństwem w Gdyni jak żywo przypominają te istniejące w Rosji.

      • 21 8

      • sam jesteś patologia platfusie... (1)

        • 7 20

        • skąd wiesz że ma platfusa?

          to miało być takie powiedzenie obraźliwe?

          • 12 4

  • prawdziwy obraz Gdyni to dzielnice peryferyjne

    Komisja Europejska powinna zająć się łamaniem zasad demokracji w Gdyni .W tym mieście wszystkie ( nie tak jak w sejmie) funkcje w samorządzie "obstawione są przez swoich",opozycja może tylko protestować ,ale i tak nie ma żadnego wpływu na to co się w Gdyni dzieje.Jedżcie w dzielnice ,zobaczcie jak zdegradowano urbanistycznie i architektonicznie Pustki Cisowskie,zobaczcie jak wyglądają tzw górny Grabówek (tam ścieki płyną ulicami) ,Meksyk czy Abisynia. Koniecznie weżcie ze sobą dr inż. arch.MS,czy wypowiadającą się Panią Spychała.Nie w wypucowanym śródmieściu,gdzie "pakuje się prawie wszystkie pieniądze budżetowe ,ale na peryferiach tętni prawdziwe gdyńskie życie .

    • 16 4

  • Kiedy w Gdyni powstanie Wyższa Szkoła Pilotów Samolotowych?

    W Europie brakuje kilka tysięcy pilotów.

    • 9 4

  • Gdynia powinna uruchomić także własnego przewoźnika lotniczego.

    GdyniaAirCraft "Tanie skrzydła"

    • 6 2

  • (1)

    Szczurek to już nawet nie dyscyplinarka , to powinno być więzienie? Za taką niegospodarność w normalnym kraju podają się do dymisji !!!!

    • 23 7

    • czy ty w ogóle rozumiesz tekst artykułu? czy piszesz tak sobie bez sensu ?

      • 1 2

  • (13)

    Prawda jest taka ze pękają się iż Gdyńskie lotnisko zabierze im przewoźników takich jak Ryanair, Wizzair.

    • 9 22

    • Ryanair chciał podpisać umowę z lotniskiem Kosakowo

      i wtedy nagle się okazało, że UE się nie zgadza...

      • 1 0

    • Tak tak (8)

      I dlatego wstępne kalkulacje opłat lotniskowych były wyższe niż w Gdn. Idealne warunki dla tanich linii.

      • 14 2

      • (7)

        tak tak, na pewno znasz stawki opłat lol ,
        patrz przykład modlin który spisuje się bardzo dobrze, otrzymalibyśmy na siatce lotów zapewne kilka nowych kierunków ale po co, wywalaliśmy masę kasy na kolej metropolitarna która wozi powietrze. Gdyńskie lotnisko powinno zostać zgładzone z mapy - tyle w temacie....

        Z drugiej strony spora część marynarzy miała by tez możliwość wylotu z Gdyni, a nie koniecznie już z Gdańska, ale jak wiadomo wszystko co w Gdyni jest BE....

        • 3 14

        • "spora część marynarzy miała by tez możliwość wylotu z Gdyni" (3)

          no, no a jak Ci pisałem o błędach Waszej Strategii Portowej to wszelkimi argumentami próbowałeś mnie zbyć ?

          A ja widziałem w tej Waszej Strategi Logistykę i Tansport w szerszym ujęciu !!!

          Dlaczego to prezes gdyńskiego portu nie zabiegał o stworzenie ogólnopolskiej strategii rozwoju systemu transportowego, zwłaszcza, że miasto już wtedy powołało szkoły średnie ze specjalizacją. Przecież Lotnisko Gdynia-Kosakowo nie istnieje w próżni, trzeba było sie liczyć, że mamy konkurencję wokół i jeśli chcemy zostać na głównych szlakach komunikacyjnych, musimy myśleć strategicznie, w szerszym ujęciu no ale do tego trzeba większej wyobraźni i polotu.

          Było wiadomym, że wyczerpanie przepustowości portu kontenerowego skończą sie tak jak musiały sie skończyć a w powiązaniu z Lotniskiem G-K jest kwestią oczywistą, ze poszerzylibyśmy spektrum usługowe i mobilne. Nawet jeśli nastąpi to za 5 lat, to wszelkimi siłami należy działać, i to już teraz. Tylko czy wypalony Wasz prezes jest w stanie temu podołać, bo najważniejsze to stworzyć koncepcję tego, jakie docelowo ma być miejsce Portu Gdynia i Poru Lotniczego Gdynia-Kosakowo w kontekście NOWEJ STRATEGII. Jak powinno wyglądać to lotnisko w powiązaniu z Waszym Portem? Szczurek stworzył Wam możliwość w postaci Lotniska, lecz Wy podchodzicie do niego jak do jeża, a wręcz widziałem Wasze PiSioczenia i marudzenia, w niektórych przewijała się nić zawiści a nawet przedstawienia jako konkurencyjny produkt., a przecież przy odpowiednim biznes planie ono to pozwoli Wamna rynku przetrwać.

          Te dwa porty mają także drugi wspólny cel, który powinien być osadzony w sieci odpowiednich dróg i kolei. A przecież wystarczy spojrzeć na inne Centra Logistyczne nawet w Europie, by zrozumieć, że takie myślenie o tym, jak ma wyglądać nasza przyszłość, jest niezbędne już teraz i nawet jeśli jest nie obena to znakiem, że mamy szanse. Tylko prezes nie może dawać się POklepywać, lecz wychodzić z śmiałymi koncepcjami przyszłościowymi. Wy się nie załamujcie tylko określcie się gdzie w tym układzie jest miejsce dla Gdyni 2Porty? Bo może - a moim zdaniem powinno się, interesy tych dwóch portów i to pilne połączyć, choć należy też pamiętać o tym, że macie za sobą przychylne Władze Miasta i nie może się to odbyć w oderwaniu od idei transportu intermodalnego, dzięki takiemu rozwiązaniu zdecydowanie zwiększy się obszar ciążenia tych dwóch portów, tylko należy się wziąć do ciężkiej roboty.

          Należy pilnie zorganizować Konferencje i spotkanie Ministrów Gospodarki Morskiej, Ministra Andrzej Adamczyk (minister infrastruktury i budownictwa) przedstawić pewne koncepcje i ukuć z tego program z pewnością nowe osoby zajmą się tym zadaniem, ponieważ im także zależy na sukcesie.

          Takie nowe podejście do tematu może przynieść sukces, należy to przenieść na dokumenty, które powstają w procesie, w etapach, w oparciu o pewne założenia, doświadczenia i działania.

          • 3 3

          • Pomyłka! (2)

            Marych! Pomyliłeś adresatów. To nie ja napisałem powyższe posty na temat lotniska. Zwróć uwagę na to, że po literce "m" w podpisie jest kropka. Ja nigdy tak się nie podpisuję.
            Przy okazji, podpowiadam, że na forum zdążają się też inne komentarze podpisane literą "m", a nie są mojego autorstwa.

            • 3 0

            • Przepraszam, (1)

              nie zauważyłem - widocznie już stary jestem i ze wzrokiem coś nie tak :(

              • 4 0

              • ważne, że "Wnioski NIK są pozytywne"

                odnosnie Lotniska :)))

                • 3 0

        • (2)

          Stawki opłat lotniskowych były w publicznie dostępnym biznesplanie Kosakowa, nie był to informacja tajna idioto.
          Stawki opłat lotniskowych na istniejących lotniskach są oficjalnie dostępne na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to dwa.
          Co do Modlina i Okęcia, to Okęcie jest zdecydowanie najdroższym lotniskiem w Polsce z 2-3 krotnie wyższymi opłatami niż pozostałe porty regionalne w Polsce, a i tak Modlin płaci Ryanowi za operowanie z tego lotniska. Ponadto mimo wyraźnie niższych stawek, to jakoś Wizzair wolał pozostać na Okęciu. Opłaty lotniskowe w Modlinie są bardzo zbliżone do tych w Rębiechowie, więc podaj jakieś sensowne argumenty za tym, aby Ryan czy Wizz chciały się przenieść 20 km dalej na mniejsze, znacznie gorzej wyposażone, oprzyrządowane i skomunikowane lotnisko w Kosakowie zamiast pozostać w Rębiechowie?

          • 12 2

          • (1)

            Idiota to jesteś ty, wstępne kalkulacje które są w biznesplanie nie oznaczają końcowej kwoty także tym bym się nie posiłkował- jest coś takiego w biznesie jak negocjacje, zapewne gdyby doszło do podpisania umowy o współpracę zeszli by na korzystniejsze stawki...

            • 2 8

            • Jednak jesteś debilem i nie masz bladego pojęcia o temacie. Stawki opłat lotniskowych podlegają konkretnym regulacjom i zatwierdza je Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To nie są żadne tajne informacje. To co było założone w biznesplanie, byłoby zgłoszone do ULC durniu. To nie jest prywatny warzywniak, że jak postanowisz sprzedawać marchewkę po 2 grosze za kg, to za tyle możesz. Oczywiście są inne mechanizmy "dofinansowywania" linii przez samorządy, ale Rębiechowo jest jednym z tańszych lotnisk w Polsce, więc dofinansowywanie Ryana przez Kosakowo nie zwróciłoby się poprzez wpływy z opłat lotniskowych, czyli biznes pod kreską. Nie bez przyczyny lotnisko w Kosakowie nie zdało testu prywatnego inwestora.

              • 9 3

    • (2)

      Nawet gdyby tak się stało, to z czego się cieszysz? Do Rębiechowa można teraz dotrzeć w 30-40 minut wygodnie pociągiem z centrum Gdyni i Gdańska. Spróbuj dotrzeć czymkolwiek do Kosakowa. To jest poroniony pomysł!!! Tam nawet gdynianom jest daleko.

      • 11 5

      • (1)

        Tak trzeba często dymać samochodem, żeby zdążyć na poranny lot, i ten smieszny system kiss and fly - który nawet porządnie czasu nie potrafi policzyć i nalicza chore stawki. Jakoś nie wierzę w to abym wyrobił się w 40 min komunikacja miejska, bo często trzeba też dojechać do centrum, czekać na kolej, ostatecznie zamawiam taxi i przedstawić rachunek pracodawcy, ale nie każdy ma taką możliwość.

        • 3 8

        • Na pewno Kosakowo jest lepiej skomunikowane haha

          • 7 1

  • Lotniska

    Jak dojechać na lotnisko może udostępić do zwiedzania i brać kase

    • 6 1

  • Prezydent (1)

    W Gdyni afera goni afere służby specjakne do dzieła nie broncie Gdyni tak dalej nie może być Panie Kaminski spec służby zapraszają mieszkańcy Gdyni

    • 13 8

    • ty chyba afery w życiu nie widziałeś

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane