• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa. Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa.

Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie zobacz na mapie Gdyni. Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.



Co sądzisz o planach budowy nowego biurowca w Redłowie?

Zabudowa niezagospodarowanej działki o powierzchni 6,3 tys. m kw. pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi planowana jest od kilku lat. Prace nad projektem planu ruszyły w 2016 roku. W początkowym etapie ówczesny właściciel chciał, aby powstały tam mieszkania, ale od kilku miesięcy w biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej powierzchni użytkowej ok. 30 tys. m kw. z usługami na parterze.

Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie



Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.

- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.

Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie



Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.

Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.

- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.

Co z miejscami do parkowania w Redłowie?



- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.

- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.

Miejsca

Opinie (219)

  • kazdy ma prawo

    dojeżdżać czym chce, nie układajcie innym życia

    • 3 0

  • ) (13)

    Dojazd,parking,kto się tym będzie przejmował,byle kaska sie zgadzała....Głos mieszkańców jak zwykle sie nie liczy,no moze poza wyborami które wkrótce ale to z kolei interesuje jedynie 40% ludzi.Dlatego w 3city od 15 lat mamy to co mamy.

    • 125 61

    • (4)

      Lepszy ten biurowiec, niz te slamsy dookola. Domy z dykty opalane smieciami z przeciekajacymi szambami albo z ruram podciagnietymi do kaczej.

      • 33 3

      • (3)

        Każdy orze jak może przyjacielu. Jedni że swojego wyboru inni z czyjegoś wyboru.

        • 4 11

        • niech orze jak może zgodnie z prawem (2)

          ogródki działkowe to nie zabudowa mieszkalna, śmieci to nie paliwo, a rzeka to nie kanalizacja

          • 15 0

          • Przestań się tym prawem tak jarać..zbior zakazów i nakazów to nic dobrego...

            • 1 2

          • Może sanatorium mają tam postawić, Lekka spalinowa bryza i hałas

            to idealna homeopatia do leczenia chorób układu nerwowego i oddechowego.
            Do tego treningi w biegu Zwycięstwa

            • 3 2

    • pierdzielić ład przestrzenny - deweloper sobie życzy, deweloper dostanie;

      • 4 1

    • Kisiel..

      Czy budyń będzie mógł kupić w biurowcu jakieś lokale za pół darmo?

      • 2 0

    • chociaż raz napisałeś coś z sensem. (1)

      • 13 9

      • Teks debil skopiował z podbnej sytuacji w Gdansku

        na samodzielne dojrzałe myslenie go nie stać.

        • 5 5

    • Parkingów jak najmniej, komunikacja

      Wywalic większość kierowców z centrów, będzie czym oddychać. Stawiac na kolej, elektryczne autobusy, tramwaje. Zwalczać należy nasze złe nawyki przyklejonych tyłkow do foteli śmierdzących aut.

      • 22 5

    • Postawić tam kościół z wieżą 300 m i największymi dzwonami w polsce.

      Bo wszystkim wiadomo że niewine ciche dzwonienie o 6 rano nikomu nie przeszkadza. Co inego złe świeckie miejsca pracy w szklanych biurowcach, kto wie co oni w tych internetach bedą tam pisali potem. zaorać i poświęcić. Apropo tego osiedla domkóœ obok- 5 lat temu go nie było to skandal i mafijne układy , widać że te domki buduje jakaś grupa ludzi , która się tam bezprawnie uwłaszczyła i seryjnie je stawia. Za obwodnica ok ale w centrum miasta stawiać parterowe domki przy stacji pkp? Kurników tam jeszcze brakuje i będzie komplet.

      • 19 2

    • Taaa mieszkancy domkow... Zalatwiajacymi swoje potrzeby pod plotem dzialki, zeby szambo sie nie zapelnilo od razu....

      • 20 2

    • Zezwolenie na budowanie biurowca bez zaplecza i masz jako miasto problemy na lata!

      • 14 8

  • duzy budynek

    Wyciszy jadace pociagi, o tym nie pomysleli mieszkancy redlowa, co za tepa papka zamiast mozgu xd

    • 2 1

  • Nie ma żadnych kontrowersji odnośnie miejsc parkingowych. Prosta zasada: stać mnie na dojazd (1)

    samochodem do pracy - stać mnie na opłacenie parkingu. Problemy dla mieszkańców stwarza dziadowanie: "przyjadę na darmowe miejsce z rana i zajmę je 10 innym kierowcom na cały dzień".

    • 24 3

    • nikt nie pisze o parkingach darmowych!

      • 3 0

  • Interesujące - biuro zaczyna projektować i dopiero wtedy rozmawia z władzami jaki ma być plan zagospodarowania.... (1)

    Czyż nie powinno być odwrotnie....

    • 21 8

    • W tym cały problem.

      Gdyby były plany i w momencie wydawania zezwolenia na budowę domków na tych działkach, wszyscy wiedzieli co może być w pobliżu, to teraz musieli by być cicho i pogodzić się z tym co jest.

      • 1 0

  • Do tych którzy chcą zakazu wjazdu samochodów prywatnych do miasta!

    Proponuję wjazd do dzielnic i osiedli tylko samochodom prywatnym.
    Samochody służbowe i firmowe niech pozostają na parkingach firm, a nie zabierają mieszkańcom miejsca pod domem. Parkingi firmowe w nocy są puste.
    Jedź komunikacją do firmy i tam dopiero wsiadaj do auta firmowego i jedź załatwiać sprawy służbowe.
    Może kierowcy autobusów też zaczną stawiać pojazd pod domem bo będą mieli szybciej do pracy?
    Nikt tu nie napisał, że parkingi mają być darmowe.

    • 4 0

  • Niech tylko zbudują parkingi (4)

    Biurowiec (dla firmy) w mieście powinien mieć obowiązek posiadania miejsc parkingowych dla 100% ilości pracowników (ja wiem że nie każdy jeździ samochodem, ale do biurowców przybywają również interesanci).

    W przypadku gdy dany biurowiec będzie służył jako miejsce świadczenia usług (np. gabinety lekarskie, sprzedaż, serwis), ilość miejsc parkingowych powinna wynosić minim 200% planowanej ilości pracowników.

    W przeciwnym wypadku cała okolica, zamienia się natychamist w wielki dziki parking dla pracowników i interesantów biurowca. Z zastawianiem bram, parkowaniem na trawnikach zastawionymi chodnikami itp. itd.

    • 29 8

    • chyba zartujesz, to nie jest w interesie firmy ani miasta (1)

      ruch samochodow prywatnych w centrum miast nalezy ograniczac a nie promowac, poprzez darmowe parkingi. Dlatego jestes Januszkiem-ekspertem z blokowiska z ulamkiem sredniej krajowej, a nie kims kto decyduje.

      • 3 2

      • ?

        • 1 0

    • Ty chyba nie wierzysz w to co piszesz

      Albo nie zdajesz sobie sprawy, że to zwyczajnie niemożliwe: finansowo, przestrzennie, użytkowo. To by była naprawdę masakra, jakby takie rzeczy powstawały, nawet sobie nie wyobrażasz.

      • 3 2

    • budować parkingi dla 100% zatrudnionych buhehehe ty chyba się z koniem na łby pozamieniałeś. Może jeszcze dla wszystkich klientów tych firm ? Poza tym biurowiec będzie stał obok skm redłowo, pkm stadion i chyba 5 przystanków autobusowych więc będzie świetnie skomunikowany i pracownicy nie będą musieli przyjeżdżać do pracy autami.

      • 9 4

  • Parkingow powinno byc jak najmniej (1)

    zeby wlasnie jak najmniej jezdzilo samochodami do pracy. Nie, prosci ludzie, niekogo nie obchodzi ze wy chcecie. Wiekszosc z was i tak biura widzi z daleka, a ze srodka to jak przychodzicie sprzatac. W waszych prostych glowach, samochod oznacza dorobek. Co nas ludzi wyksztalconych z pienidzmi smieszy, ale coraz bardziej interesuje.
    Nie, nitk nie bedzie dawal wam darmowych miejsc parkingowych, bo jestescie biedni i mieszkacie za obwodnica. PIS nie rzadzi w miescie, zeby wynagradzac za bycie miernota

    • 1 9

    • a czy ktoś tu napisał o darmowych miejscach parkingowych?

      • 4 0

  • Budynek niech będzie sobie wysoki ile tylko inwestor chce, ale miejsc parkingowych powinno być zdecydowanie więcej

    Co komu przeszkadza wysokość budynku w tym miejscu? Do najbliższego budynku mieszkalnego jest dość daleko i to przez szeroką ruchliwą ulicę. Natomiast z miejscami parkingowymi to kpina. Trojmiejska komunikacja jest daleka od jakiejs super komunikacji, a nie kazdy moze nia dojezdzac do pracy z roznych powodow (dowiezienie dziecka do przedszkola, mieszkanie w malej miejscowosci, gdzie jest 1 autobus co 2 godziny, choroba itd.). Juz w okolicy praktycznie nie ma miejsc parkingowych. Mozliwosci sa dwie, albo inwestor w zamian za pozwolenie wybudowania wyzszego budynku przyjmie zupelnie inne wskazniki parkingowe - moim zdaniem na 1000 pracownikow powinno byc minimum 300 miejsc (tak by calkowicie odciazyc inne parkingi w okolicy, a byc moze nawet zachecic ludzi z innych budynkow do parkowania tutaj za oplata). Druga opcja miasto wybuduje w tym rejonie porzadny parking miejski za swoje pieniadze (tylko czy tak badziewne miasto jak Gdynia stac na to, moze najpierw niech wezma sie za latanie dziur w jezdaniach i poprawe dojazdu, bo wszedzie ogromne korki).

    • 6 0

  • (1)

    "Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych"

    E tam, zrobi się, jak zwykle, czyli miejsc nie będzie, będą mandaty i blokady na koła. Przecież to obecnie standard, aby karac kierowców za brak miejsc parkingowych.

    • 7 2

    • kolejny glos plebsu, dajta parkingi, za darmo

      wytlumacze ci to, tak zeby nawet ktos na twoim poziomie zrozumial: jak nie mozesz parkowac, to tego nie robisz. Nie, nikogo nie obchodzi ze ty chcesz jechac samochodem i nie stac cie na parking.
      Obecnie za malo sie karze kierowcow, jakbys dostal pradziwy europejski mandat za parkowanie na trawniku, zapamietalbys na dlugo

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane