• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa. Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa.

Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie zobacz na mapie Gdyni. Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.



Co sądzisz o planach budowy nowego biurowca w Redłowie?

Zabudowa niezagospodarowanej działki o powierzchni 6,3 tys. m kw. pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi planowana jest od kilku lat. Prace nad projektem planu ruszyły w 2016 roku. W początkowym etapie ówczesny właściciel chciał, aby powstały tam mieszkania, ale od kilku miesięcy w biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej powierzchni użytkowej ok. 30 tys. m kw. z usługami na parterze.

Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie



Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.

- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.

Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie



Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.

Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.

- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.

Co z miejscami do parkowania w Redłowie?



- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.

- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.

Miejsca

Opinie (219)

  • (2)

    O ile miejsce na biurowiec wydaje się idealne to nie do zaakceptowania jest tak mała liczba miejsc parkingowych oraz brak planów KOMPLEKSOWEJ przebudowy skrzyżowania Stryjska - Redłowska. Już w tej chwili to skrzyżowanie w godzinach szczytowych jest niewydolne oraz niebezpieczne. O jego przebudowie mówiło się gdy ul. Stryjska była rozjeżdżana przez ciężkie samochody przy okazji budowy PPNT, a zostały wyboje zamalowane farbą.
    To miejsce ma potencjał, ale kompletnie niewykorzystany. Mimo, bezpośredniej bliskości SKM słaba komunikacja autobusowa poprzeczna w stosunku linii SKM, to że równoległa jest bogata jest słabym argumentem. Kolejny minus to dojście do przystanku SKM wąskim chodnikiem na wiadukcie. Już teraz jest to jeden z najbardziej obłożonych przystanków na linii SKM, 4 tys. pracowników spowoduje kolejkę do schodów na peron. Dodam, że na wąskim chodniku znajduje się również przystanek autobusowy z wąziutką wiatą, ale już teraz jest chwilami problem, żeby normalnie przejść czy czekać na autobus. Inną sprawą jest to, że nie wierzę, że tyle osób będzie dojeżdżało komunikacją a sąsiednie drogi już teraz są zapchane. Jak już pisałam miejsce dobre, ale musi zostać kompleksowo przebudowane i dostosowane do tak dużej zabudowy biurowej.

    • 19 1

    • spokojnie, 500+ nie wystarczy

      jak nie bedzie miejsca albo bedzie drogo, to coz, janujszki, bedziecie passacika musieli zostawic na trawniku przed blokiem i sie zaprzyjaznic z autobusem.

      Od tego jest wladza, robic to co dobre dla prostych ludzi, nie to co prosci ludzie chca.

      • 0 0

    • Problem w tym, że nie ma planowania kompleksowego, perspektywicznego.

      Nie ma PLANÓW zagospodarowania przestrzennego. To co się robi teraz, to dostosowywanie przestrzeni do wymagań tego kto chce budować.
      Miasto powinno określić: "tu ma być zabudowa biurowa z parkingami, a tam zabudowa mieszkaniowa, niska lub wysoka.
      Wiadomo, że budowa parkingów podziemnych to większy koszt dla dewelopera. Może miasto zrobiłoby deal z nimi i oddało kawałek terenu (w pobliżu budowy) i niech deweloper wybuduje naziemny parking, ale z liczbą miejsc dla biurowca i ogólnodostępnych.

      • 2 0

  • bełkot nowomowa snobistycznych urzedasow z mafii gdynia (2)

    "warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni.
    "

    gdyby urzedas chial byc przyjazny ludziom to by powiedzieal wrpost "Bedzie mało parkingøw, bedziecie jezdzic autobusem i koleja'

    A gdyby urzedash chcial byc urzyteczny to by powiedzial "wybudujemy duzy parking wielo poziomowy aby kazdy wybral czym chce dojechac, samochodem, pieszo, autobusem czy koleja"

    precz z UM gdynia - mafia

    • 23 9

    • oburzajace, nie robia pod "prostych ludzi"

      ktorzy chca swoim zlomem wszedzie wjechac, tylko chca budowac nowoczesne miasto, gdzie komunikacja zbiorowa jest podstaa. Co za chamstwo.

      Ja mam dosyc, ze polacy to takie prymitywy, bez wyksztalcenia, biedne, rozczeniowe i caly czas im sie nalezy. Bo przeciez ty sie znasz, co?

      • 2 3

    • gdyby urzędnik

      był kretynem to by tak odpowiedział jak sobie Pan/Pani życzy. Ale nie jest!

      • 4 3

  • akurat to dobre miejsce na biurowiec (6)

    pytanie do mieszkańców pobliskiego "osiedla domków" czy mieszkają tam legalnie - czy to nie przypadkiem ogródki działkowe? Czy przeszkadzała im sąsiednia inwestycja w Altusie?

    to dobre miejsce na biurowiec, bo tuż obok stacji SKM i innych środków komunikacji, przy głównej drodze, w miejscu gdzie są w praktyce nieużytki.

    • 172 28

    • weź się pacanie rypnij w swój pustostan na szyi (2)

      400 miejsc na 4400 pracowników do tego klienci... dalej juz nie bede dyskutował z toba jak tego nie ogarniasz

      • 9 42

      • jacy klienci w biurach?

        jak zwykle najwicej krzycza Janusze, ktore to nowoczesne biuro to widzieli jak byli na budowie. Absolutna wiekszosc ludzi mieszka w miesie. W miescie jest komunikacja miejska, wydajna i szybka, tkora to sie jezdzi do pracy.

        • 3 1

      • Czyli ile wg ciebie miejsc postojowych powinno tam być? Podaj konkretną liczbę.

        • 12 2

    • no właśnie jakie domki?

      po drugiej stronie są bloki, za torami dopiero sa 'domki' ale bez przesady chyba tez 4 pietrowe

      te slumsy w ogródkach działkowych powinny być zlikwidowane a teren przeznaczony na zabudowę

      co to w ogóle za idiotyczna postawa, by budować ledwie 4-5 piętrowe budynki? wtedy uzyskuje się efekt kanionu - najgorszej formy zabudowy

      że można inaczej? punktowce (wieżowce) z czasów PRL a pomiędzy nimi zieleń...

      • 11 2

    • zaorać te ogródki działkowe z nielegalnymi lokatorami (1)

      postawić kilka biurowców + teren zielony, pod terenem zielonym parking jak przy Teatrze Muzycznym

      • 35 5

      • Im nizszy komin tym wiekszy dym

        teren zielony latem a szary i czarny od dymu zima. Palimy wszystkim czym sie da.

        • 13 0

  • ile litrów białej farby pochłonie ta budowa?

    • 3 0

  • czy Polacy wciaz mysla, ze to wies i wszedzie trzeba jechac samochodem?

    tylko dlatego, ze maja. otoz nie, po to sie buduje biurowce przy wezlach komunikacyjnych, by latwo bylo dojecahc dla 95% pracownikow.

    • 4 1

  • Osiedle domków??? (8)

    Chyba osiedle slamsów. Bez kanalizacji, opalanych śmieciami. Gdyńska mapa slamsów to: redłowo wzdluz torow, pekin, meksyk, ogródki działkowe obluże/babie doly i czesciowo maly kack wzdluz drogi różowej

    • 55 10

    • tak wyglądała cała Gdynia (3)

      Poszukaj hasło "gdyńskie dzielnice biedy". Dwie-trzy ulice Centrum, socjalistyczny eksperyment Grabówka, urzędnicze Działki Leśne, wojskowe Oksywie to przedwojenne zaczątki miasta. Reszta to przejęte wioski i morze faweli spontanicznie zamieszałych przez "bosych antków". Gdzieś te 100tys ludzi musiało się pomieścić. Resztki z nich się zasiedziały i nabrały praw.
      W czasie wojny Niemcy rozbudowali nowe tereny, po wojnie powstały duże, robotnicze osiedla Chyloni, /Obłuża i Pogórza. A fawele trwały. Jeszcze w latach 70 nawet w centrum miasta (Budapeszt).
      To o czym piszesz, to właśnie te "zapomniane" przez miasto tereny. I nie częściowo bo niektóre z nich wcześniej weszły na ścieżkę "spontanicznej" i indywidualnej modernizacji (Oba Kacki, Pogórze). Dokładnie takiej, jak obecnie pas miedzy torami a Zwycięstwa czy Meksyk.

      • 6 0

      • Jeżeli mowa o Grabówku, (2)

        to Kapitańska, Beniowskiego, Kołłątaja to były tereny na których mieszkali Oficerowie MW (Mohuczy, Dolatkowski), Wojewoda Wachowiak, rzemieślnicy, lekarze, współwłaściciel stoczni, kupcy. Dopiero w latach 70 zaczęto niszczyć charakter tego rejonu, gdy wybudowano akademiki WSM. Także nie cały Grabówek był socjalistycznym eksperymentem.

        • 3 1

        • i kierowca wałęsy, Wachowski (1)

          • 3 0

          • Ale to dalej w okolicy jednostki.

            • 4 0

    • (2)

      Byłeś tam kiedyś cwaniaczku ze się wypowiadasz? Zazdrość ludzi z blokowisk nie zna granic. Nie wszyscy palą tam śmieciami a wy jak zwykle mierzycie wszystkich swoją wyimaginowana miara. Skoro miasto nic z tym nie robi to znaczy ze nie może. Ludzi są tam legalnie zameldowani a podpis pod wnioskiem o meldunek złożył prezydent wiec wszelkie tego rodzaju komentarze są wielce nie na miejscu.

      • 2 8

      • kupiles uczciwie swoja dzialke cwaniaczku czy zbudowales samowole na ogrodku dzialkowym?

        slumsy na ogrodkach dzialkowych do likwidacji

        • 3 1

      • na Pekinie też maja meldunki...

        A niektórzy nawet umowy kupna. Notarialne. I co z tego? Tyle jest wart podpis urzędnika, gdy ktoś inny ma interes...

        • 0 3

    • dlaczego nie da się nic z tym zrobić ? czyje to tereny ? takie obszary paskudnych działek tylko zajmują miejsce w centrach miast i szpecą okolicę.. won z tym dziady !

      • 14 4

  • Budować budować i na polskich krzykaczy uwagi nie zwracać!!!! (19)

    • 93 36

    • (17)

      Gdynia powinna pozostać miastem nader ekologicznym, mówimy nie zalewaniu miasta betonem i asfaltowaniu nowych dróg.

      • 5 12

      • pozostać? teraz jest ekologiczna:)))??? (16)

        • 13 0

        • (15)

          Tak, nasz prezydent słusznie nie stawia na budowanie nowych dróg i ułatwianie życia kierowcom, który zanieczyszczają spalinami miasto. Trzeba stawiać na transport publiczny, a kierowcom utrudniać życie, jak chcesz jechać autem to stój w korkach.

          • 5 11

          • niech prezydent i jeździ komunikacja i radni , ja już się najeździłam, niech stawiają biurowce z dodatkowymi halami, niektórzy jezdza po dzieci i się spieszą, wiec auta sa potrzebne

            • 2 1

          • stawia na transport publiczny i kupuje stare autobusy z Gdańska??? (13)

            sam "nasz" prezydent ma do dyspozycji 3 limuzyny z których często korzysta.
            czy ekologiczne jest to, że w niektórych dzielnicach nie ma kanalizacji i szambo wywożone jest beczkami do zlewni????

            • 7 6

            • (12)

              Nie rozumiem co w tym nie ekologicznego, tak się robi w większości kraju i czy to nie jest ekologiczne? Ważne że nieczystości nie idą prosto do gleby. Jak ktoś ma dom i wywozi szambo to jest nie ekologiczne?

              • 2 8

              • jeżeli tacy ograniczeniu ludzie mieszkają w naszej Gdyni, to nie dziwie się, że szczurek wygrywa wybory, (7)

                niewiele oczekujesz, wystarczą ci wioskowe standardy. na całym świecie tak jest?

                • 6 5

              • (6)

                Tak na całym świecie tak jest że są miejsca gdzie dochodzi kanalizacja, a w innych mijscach gdzie jej nie ma budowanie zbiorników i wywożenie nieczystości jest uznawane za ekologiczne.

                • 5 3

              • chyba w trzecim świecie debilko, na zachodzie jest kanalizacja. (4)

                • 6 6

              • Mało bywałeś DEBILU w tym świecie. (2)

                W południowo- zachodniej części Berlina są osiedla zabudowań z okresu między wojennego bez kanalizy, z szambami. To tylko jedno z takich miejsc u najbliższych sąsiadów. Gorzej jest w Francji i Włoszech.

                • 5 3

              • wieśniaku mówisz o historycznej zabudowie, o zabytkach. (1)

                w Gdyni nie ma zabytków i nie ma tez kanalizacji.

                • 3 4

              • abstrahując od wymiany opinii

                każdy, kto twierdzi, że w Gdyni nie ma zabytków - jest albo ignorantem albo głąbem

                • 3 0

              • Czytanie ze zrozumieniem się kłania, wyżej było pytanie: "czy ekologiczne jest to, że w niektórych dzielnicach nie ma kanalizacji i szambo wywożone jest beczkami do zlewni????"

                • 5 3

              • nie jest uznawane za ekologiczne tylko konieczność.

                • 3 0

              • nie bo po to szambo musi przyjechać diesel (2)

                i gdy wypompowuje to hałas, smród i spaliny. Ekologicznie to jest do kanalizacji!

                • 3 3

              • (1)

                a jak przyjedzie furmanka?

                • 4 2

              • To koń (albo wół) będzie też wydzielał gazy cieplarniane.

                • 5 0

              • W większości jakiego kraju tak się robi?

                • 3 2

    • Do Remusa - Te wykrzykniki świadczą kto tu jest krzykaczem.

      • 3 0

  • A gdzie basen i lodowisko , po co nam tyle biurowców , czy muszą być w centrum , to byłoby dobre miejsce na tego typu rekreację

    • 6 1

  • tszeba jakoś zarabiać !!!!!!!! (1)

    • 10 21

    • zbieraj złom!

      • 1 1

  • Pośpiech wskazany

    Prezydencie Szczurek, śpiesz się z decyzją, bo wybory za pasem. W przeciwnym razie "frukty" dostanie ktoś inny.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane