• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa kolejka TIR-ów w gdańskim porcie. Kierowcy bez toalety i z mandatami

Maciej Naskręt
11 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Kolejka TIR-ów do terminalu masowego GBT w gdańskim porcie.


Kierowcy ciężarówek skarżą się na fatalne warunki socjalne przed terminalem masowym na Przeróbce. Nie ma toalety, pryszniców, normalnego parkingu, w nocy podchodzą dziki, a policja wlepia mandaty. Niestety, w podobnych warunkach czekają także kierowcy przed innymi terminalami w Gdańsku i w Gdyni.



Ciężarówki w Nowym Porcie na szczęście zniknęły, ale pozostawiły po sobie rozjeżdżone drogi.

W ostatnich dniach ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, ul. Kujawska zobacz na mapie Gdańska, ul. Chemików zobacz na mapie Gdańska, a także nowa droga serwisowa przy Trasie Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku zmieniły się w parking dla ciężarówek, które czekają na wjazd na teren nowo powstałego terminalu GBT Gdański Terminal Masowy, który zajmuje się przeładunkiem zboża, śruty i kukurydzy.

Chętnych na transport towarów jest tak wielu, że kolejka aut przed terminalem liczyła w czwartek rano prawie 500 aut, po południu ich liczba spadła do ok. 400. To jednak nie ogromna kolejka najbardziej przeszkadza kierowcom, lecz warunki, w jakich w niej stoją.

Zobacz terminal masowy GBT. Film z 2013 r.

- Warunki są tu gorsze niż w XIX wieku. Nie ma toalety, porządnego parkingu, który pomieściłby nasze ciężarówki, o łazience z prysznicem nawet nie wspomnę. Nie ma gdzie wyrzucić śmieci. Jedyny kosz wygląda jak małe wysypisko. Z tego powodu przychodzą tu też dziki. Dobrze, że podjechały foodtrucki, dzięki którym możemy zjeść ciepły kebab lub hamburgera. Inaczej zostalibyśmy tutaj bez prowiantu, bo w pobliżu nie ma sklepu - opowiadam pan Marcin, który do gdańskiego portu przyjechał z Mławy.

Na wezwania kierowców i mieszkańców zmęczonych zablokowanymi ulicami reaguje też policja. Z racji tego, że na drodze do terminalu, gdzie stoją ciężarówki, jest zakaz zatrzymywania się, policja zmuszona jest wystawiać mandaty - 100 zł i 2 punkty karne. Część kierowców odmawia ich przyjęcia.

Kto powinien zadbać o warunki dla kierowców oczekujących w porcie?

Skąd tak niespotykana dotąd kolejka we wschodniej części gdańskiego portu? Władze GBT Gdański Terminal Masowy winią za to... pogodę.

- Przez kilka dni padał deszcz, a w takich warunkach nie mogliśmy prowadzić przeładunku z barek na samochody. Teraz wznowiliśmy przeładunek, ale trochę czasu zajmie, zanim kolejka się rozładuje - tłumaczy Rafał Różański, prezes spółki GBT.

Dodaje, że jego firma pomaga kierowcom, jak może: - Wszystkim kierowcom, którzy potrzebują pomocy, pomagamy. Można z naszym terminalem skontaktować się przez telefon lub przez radiostację CB.

Władze GBT przypominają, że udostępniły kierowcom toaletę, która znajduje się na terenie terminalu. Wcześniej należy jednak w portierni pobrać klucze. Co na to kierowcy?

- Niech nie będą śmieszni. Mam biec pół kilometra z kolejki do toalety i jeszcze wcześniej klucze pobierać? Takie udogodnienia mogą sobie darować - macha ręka pan Marcin, kierowca z Mławy.

Czy kierowcy czekający po kilkanaście-kilkadziesiąt godzin w kolejce nie mogą liczyć na to, że przed terminalem powstanie parking z sanitariatami?

- Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Rozmawiamy w tej sprawie z portem - przekonuje Rafał Różański.

Niemniej władze terminalu GBT obiecały, że będą dokonywały próbki przywożonych zbóż przez kontrolerów już wcześniej. Kierowcy utyskiwali, że często musieli odstać dobę przed terminalem, po czym po kontroli dowiadywali się, że np. pszenica, którą przewożą nie spełnia parametrów określonych przez terminal.

Władze Zarządu Portu Morskiego Gdańsk wiedzą o kłopotach przewoźników. - Docierają do nas sygnały o kłopotach kierowców. Problem w tym, że terminal leży w obrębie portu, lecz jest przedsięwzięciem prywatnym w wydzielonym umową dzierżawy terenie. Nie mamy więc żadnych możliwości, by poprawić sytuację kierowców. Uczciwie mówiąc, nie ma też pieniędzy na to, by wykonać tam jakąkolwiek infrastrukturę - wyjaśnia Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy portu.

Zarząd Portu Morskiego Gdańsk pobiera opłaty tonażowe dla statków wchodzących i wychodzących z portu oraz przepływających przez niego tranzytem. Wysokość opłaty oblicza się na podstawie pojemność brutto (GT).

Skoro port zarabia także na statkach pływających do terminalu GBT, to może powinien wyasygnować kwotę, która pokryłaby wykonanie jakiejkolwiek infrastruktury dla korzystających z niego kierowców?

Sytuacja kierowców ciężarówek w trójmiejskich portach staje się coraz trudniejsza. W fatalnych warunkach na wjazd czekają kierowcy ciężarówek przed terminalem promowym w Nowym Porcie.

Kilka dni temu natomiast w Gdyni stanęła w korku niemal cała ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska. To przez ciężarówki, które od kilku godzin oczekiwały na załadunek w porcie. Wtedy najbardziej utyskiwali kierowcy samochodów osobowych - dziwili się, że nie zadbano o odpowiedni parking.

Jednak spoglądając na wydarzenia sprzed lat, związane ze stojącymi w kolejkach do spichlerzy przy ul. Chodeckiego zobacz na mapie Gdańska kierowcami ciężarówek z Nowego Portu, pozostaje mieć nadzieję, że ktoś zajmie się tym problemem. Przy współdziałaniu m.in. Zarządu Portu Morskiego Gdańsk i Zarządu Dróg i Zieleni przeniesiono kolejki ciężarówek z ul. Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańska na drogę i portowy parking w ciągu ul. Handlowej zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • gdansk (6)

    czego wiecej mozna sie spodziewac po Gdansku ?

    • 57 30

    • a czego mozna sie spodziewac po Gdyni ? koni i żmij ?

      jak na wsi konie biegaja po ulicach , żmije pod domem i jeszcze bija turystów na plazy - wiocha .pl

      • 1 0

    • Gromu z jasnego nieba (1)

      Weź z lotniska se wystartuj w Kosakowie

      • 10 4

      • lecę jak tylko najpierw załatwię sobie mieszkanie u pań w gdanskim magistracie

        może dadzą ich tyle że się nie doliczę jak wódz danzigu

        • 1 1

    • przynajmniej nam TIRy nie spadają z wiaduktów :) (1)

      • 18 2

      • nic dziwnego, jak mają spadać jak stoją

        ale jak miałyby nie stać w powolnym mieście

        • 1 1

    • dokładnie czego ? Wszędzie w urzędach słychać tylko to nie nasza sprawa, to nie my, Darmozjady

      • 5 2

  • Tiry na tory i problemy znikną (1)

    dodatkowo nie będą korkować i zatruwać miasta oraz przeładowane niszczyć drogi!

    • 7 6

    • polecam zgłębić temat załadunku pociągu w gospodarstwach rolnych...

      i wtedy się wypowiadać.

      • 1 0

  • mandat? przecież stoją w korku, więc z jakiej racji mandat za zatrzymanie? (5)

    Taka sama sytuacja na każdej innej ulicy...

    • 144 10

    • Nie jest napisane że stoją w korku. (4)

      Czytaj ze zrozumieniem. Stoją w kolejce. A zatrzymali się na zakazie. Więc mandat jest słuszny. Nie stoją przecież z powodu zamkniętego przejazdu kolejowego, czy czerwonego światła. Gdyby stali z powodu zdarzenia wynikającego z warunków RD to co innego. A tutaj stoją bo ktoś ich nie chce wpuścić na swój teren. Więc ewidentnie łamią przepis.

      • 8 34

      • Jak jedziesz do domu i jest korek na ulicy którą jedziesz....

        ale na tej ulicy nie ma wypadku itp, jest zakaz zatrzymywania. Ty stoisz w drodze do domu to więc mandat dla Ciebie tak samo jak dla kierowcy "TIRa" - oni też jadą do punktu X, a że stoją samochody to ustawia się na końcu i czeka aż ruszy pojazd przed nim. On nie wie co jest powodem że jest kolejka - korek.
        On czeka w samochodzie.

        Chyba że ktoś zostawił pojazd i oddalił się na dłużej, to mandat się należy...

        • 5 0

      • Bez sensu (2)

        To gdzie mają stać w tej kolejce? no jak? Gdzie sens? Gdzie logika? To już se policjanty mogły darować albo pouczenia dawać. No bez przesady. Czasem trzeba spojrzeć trochę obiektywnie.

        • 34 5

        • ale do tego trzebamieć mózg (1)

          • 22 1

          • Święta racja

            • 10 1

  • Pan Kasprowicz

    Proszę pana nie bądź pan śmieszny tak jest w całym porcie wewnętrznym, kierowca przyjeżdża z południa polski jak po drodze się nie umyje i nie załatwi swoich potrzeb fizjologicznych tak w porcie nie ma najmniejszych szans.

    • 7 0

  • No DCT ma kase zeby wyplacac swoim pracownikom Adasiom po ponad 4tys zlotych , ale zeby postawic chociaz Toi-Toi przy wiezdzie dla oczekujacych kierowcow ciezarowek to juz nie. Szczyca sie , ze maja najwieksze obroty , ale dookola maja syf i nie potrafia zadbac o warunki jakie sa stwarzane w innych krajach. Wiec nie macie sie co przechwalac.

    • 6 0

  • tiry na tory (5)

    Do portu powinno się wozić towar głównie koleją. Nie dość, że takich tematów jak w artykule by nie było, to jeszcze byłoby luźnej i bezpieczniej na drogach i może nie czytalibysmy o ciężarówkach spadających z estakady i rozjeżdżacych pojazdy komunikacji miejskiej.

    • 51 39

    • (2)

      Tylko jest jedna istotna kwestia, o której najwyraźniej nie masz pojęcia... Mianowice tiry załadowane są zbożem, które wiozą bezpośrednio z gospodarstw na statek, więc wina leży po stronie portu- dokładniej pośredników, którzy ten towar mają zakontraktowane i muszą uzbierać zamówioną ilość a nie patrzą na sznury samochodów, które te ilości im dostarczają.

      • 5 2

      • jest tez kwestia o której ty również chyba nie masz pojęcia (1)

        Statek stoi w porcie, a każdy port ma tory. Ładujesz zboże w Przemyślu, jedziesz do najbliższego terminalu kolejowego (specjalnie przystosowanego) gdzie zostawiasz ładunek zaadresowany do wybranego portu na terenie Europy i nie tylko.

        • 4 2

        • Tory w porcie

          Kochany!
          Infrastruktura kolejowa w polskich portach to rozwiązania z lat 30! Z niewielkimi późniejszymi modernizacjami. A do tego jedynie BTZ w Gdyni ma jako tako rozwiązane rozładowywanie wagonów (w tym nowego typu "trumny") - wydajność. Elewatory w Kraju sprywatyzowane i bez ochoty na zdawałoby się racjonalną obsługę zbóż, brak ogólnego pomysłu na transport multimodalny itp, itd. Dlatego większość terminali portowych ma kolej pod podkładami!

          • 0 0

    • Pozdrawiam

      Tory na tiry!

      • 5 2

    • porty nie mają odpowiedniej infrastruktury kolejowej, poza tym nie ma w kraju terminali

      wyspecjalizowanych w różnych towarach. Taniej, szybciej samochodem. Każdy to wie.

      • 9 15

  • Pomówienia

    Ja tam uwazam ze Prezes GBT jest git a wszystko to to wina Tuska i PO

    • 3 1

  • brawo policja! (3)

    Jest okazja do zwazenia i sprawdzenia hamulców i stanu pojazdów!

    • 29 16

    • sami sobie w komendzie brawo bijecie
      że taki łatwy łup wam wpadł?

      • 3 0

    • za co minusujesz tirowcu? (1)

      Za to że chcemy bezpieczeństwa na drodze? Wyeliminowania piratów i rzęchow bez hamulców!?

      • 6 5

      • Nie,nie za to,nie generalizujmy ,zwroc uwagę ilu kierowców osobowej łamie przepisy i jakie stwarzają zagrożenie ,choćby statystycznie.

        • 7 1

  • co za kraj... (4)

    Zamiast ładować w ECS-y , teatry , potem wszystko utrzymywać z podatków... Powinno się ładować w infrastrukture , przedewszystkim drogi .Przecież ten cały transport i wszystkie firmy powiązane , które produkują przynoszą dochody z podatków. Najlepiej było zniszczyć nasz przemysł stoczniowy , a zagranicą stocznie rozwijają się w najlepsze. Gratuluję rządzenia i niszczenia tego kraju

    • 135 11

    • a z jakiej paki państwo ma fundować prywatnej firmie infrastrukturę? (3)

      wybudowali w polu terminal to niech się bujają

      • 14 19

      • macie towarzyszu rację
        państwo jest od przywileji a nie obowiązków
        a obywatele?
        o ci to na księżyc nie?

        • 2 0

      • (1)

        A co jest panstwowe w tym POpapranym kraju ?

        • 3 8

        • Jarosław jest państwowy

          • 7 6

  • wystarczy tiry poumawiać na godziny i kolejek nie będzie a tak w ogóle to kierowcy zachowują się jak świnie (2)

    s****ą i szczają na poboczach, zostawiają śmieci a dlaczego nie wożą ze sobą kibelków chemicznych?

    • 4 6

    • niestety.

      to nic nie zmieni, ponieważ w XXI wieku w polsce podczas deszczu nie można prowadzić załadunków ani rozładunków statku, a w porcie nie mają wystarczajacej powierzchni magazynowej, żeby przyjąć taką ilość towaru. jest to jedna z przyczyn (chociaż jest ich dużo więcej), które skutkują przedłuzeniem oczekiwania ciężarówek. jeśli pada przez kilka dni to możesz sobie wyobrazić, co się dzieje.

      • 1 0

    • o jak zawsze winni są najbardziej poszkodowani
      a twój prezydent i zarząd portu
      za nic nie odpowiada i wogóle nie jest winny
      nie ma kibli wina kierowców
      nie ma prakingu wina kierowców
      nie ma łazienek wina kirewców
      itp itd...

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane