• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
16 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (322)
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł. W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł.

Rekordowe 661 mln zł Gdańsk chce wydać w przyszłym roku na komunikację miejską. To o 73 mln zł więcej niż obecnie. Większe środki wynikają z inflacji i wyższych kosztów, ale też zostaną przeznaczone na wzrost pensji dla pracowników GAiT. Magistrat zapewnia, że podwyżka cen biletów nie jest planowana.



Nakłady na komunikację miejską w Trójmieście są:

W środę władze Gdańska przedstawiły projekt budżetu na 2024 rok. Jak mówią urzędnicy, jest on próbą stabilizacji finansów miasta po tzw. Polskim Ładzie.

Najwięcej pieniędzy w przyszłym roku pochłonie oświata i edukacja, na które miasto zamierza przeznaczyć 1,7 mld zł. Drugą co do wielkości kwotę w wysokości 661 mln zł pochłonie komunikacja miejska.

To największe nakłady na transport publiczny w mieście w historii Gdańska.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Więcej pieniędzy, ale oferta ta sama



Budżet na komunikację zwiększy się o 73 mln zł względem tego roku. Wzrost nakładów spowodowany jest w dużej mierze przez wysoką inflacjęwzrost kosztów pracy oraz cen paliw i energii.

- Wpływy ZTM w przyszłym roku szacujemy na poziomie 33,7 proc., czyli 223,1 mln zł. W tym są wpływy z biletów na poziomie 187,2 mln zł. Cała reszta, jeśli chodzi o utrzymanie komunikacji miejskiej, to dopłata z budżetu miasta i będzie ona na poziomie 66,3 proc., czyli 438,2 mln zł - poinformowała w środę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo



Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów. Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów.
Jak powiedziała prezydent, przyjęte przed dwiema dekadami założenie, że dopłata do komunikacji miejskiej z budżetu będzie oscylowała w granicach 50 proc., jest w obecnych warunkach niemożliwe do zrealizowania. Wskazała też, że wydatki rosną niewspółmiernie szybko do dochodów, co odbija się na wzroście kosztu usług dla mieszkańców.

- I takim przykładem są chociażby wydatki związane z komunikacją zbiorową. Nawet to, że w projekcie budżetu na 2024 r. mamy założone więcej środków na komunikację publiczną niż w obecnym roku, wcale nie oznacza, że będzie więcej połączeń. Możliwe nawet, że za trochę więcej pieniędzy będziemy musieli zrobić trochę mniej połączeń ze względu na wysokie ceny związane z kosztami paliwa, ale także z presją płacową. Te same pieniądze, które mieliśmy w tamtym roku, dzisiaj po prostu wystarczą na mniej - mówi Dulkiewicz.
Wśród najważniejszych wyzwań inwestycyjnych na przyszły rok prezydent Gdańska wymieniła m.in. wyposażenie floty GAiT w nowe autobusy.

  • Nakłady na komunikację to druga obok oświaty pozycja w budżecie miasta.
  • Tylko funkcjonowanie linii tramwajowej nr 6 będzie kosztować 35,7 mln zł.

Podwyżki cen biletów nie są planowane



I choć pozornie większe środki pozwolą na zwiększenie przewozów o ok. 900 tys. km., to dodatkowych połączeń nie należy się spodziewać. Z czego to wynika?

M.in. z inauguracji linii Nowa Warszawska. Otwarcie linii miało miejsce wiosną tego roku, a w przyszłym trzeba zapewnić przewozy na tej linii już przez cały rok. Podobnie jest w przypadku linii autobusowych, np. linii 118, którą wydłużono w tym roku dopiero jesienią, a w przyszłym będzie tak musiała jeździć przez cały rok.

33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT 33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT

I tak spośród 900 tys. dodatkowych km - 200 tys. km zostanie przesunięte na przewozy autobusowe, 600 tys. km na linie tramwajowe, a pozostałe 100 tys. km na przewozy osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie magistrat zapewnia, że ceny biletów na komunikację miejską pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Miejsca

Opinie (322) 2 zablokowane

  • Dobra, dobra...

    Miliony idą na kolegów z fali, na wynajęte wodory, na elektryki- czyli sprawy absolutnie zbędne jeżeli chodzi o funkcjonowanie komunikacji. W brak podwyżki nie wierzę. Ostatnio też tak obiecywali, a podwyżka była po paru tygodniach. Znaczy się podwyżka dla 30% pasażerów płacących za bilety, bo 70% uprzywilejowane- co jest kolejną patologią! I jeszcze chcą ciąć kursy. Gdańska komunikacja to dno...

    • 19 0

  • Presja palcowa

    Ta baba ma tupet ! My mamy za psi grosz jezdzic meczyc sie z rozkladami ZTMu , nastawiac policzek na zachowania pasazerow , a Olka powie o presji placowej !

    • 9 0

  • Tylko zapłakać (1)

    Komunikacja w Gdańsku to:
    Slimaczące się, powykręcane linie autobusowe, które jadą bardzo długo.
    Jakieś dziwne pseudolinie typu 268 dla nikogo, bo "rada dzielnicy tak chciała".
    Brak buspasów.
    Brak linii ekspresowych.
    Tramwaje, co więcej stoją niż jadą.
    Słaba integracja z koleją.

    • 20 0

    • Do pracy

      Bo to są codzienne wycieczki krajoznawcze,żeby Gdańszczanie się integrowali.Dwa razy dziennie,tam i nazad.

      • 0 0

  • faaaaaaaala!

    • 3 0

  • Tracimy życie w korkach. (1)

    Obecnie, tracimy swoje życie, po 2 do 4 godzin dziennie, w korkach.
    Tylko sprawna Miejska Komunikacja może uzdrowić bardzo utrudniony ruch w naszym mieście, rozciągniętym wzdłuż nabrzeża.
    Komunikacja co 5 min w godz. szczytu i co 8 min poza szczytem, włączając godziny wieczorne. Tak to działa w wielu metropoliach w Europie.
    Bez inwestycji w miejską komunikację, jej rozbudowę, będą tylko coraz większe korki i nie zmieni tego dodatkowa, nowa ulica.

    • 8 0

    • Ale inwestować się powinno w nowe połączenia

      a nie autobusy ze złota!!!

      • 5 0

  • Bezpłatne przejazdy

    Problem jest w niesprawiedliwości- ja płacę pełny bilet i wiszę w przepełnionych tramwajach i autobusach, a młodzież z buciorami na siedzeniach za darmo, podobnie jak ogrzewający się bezdomni, których nawet kontrolerzy omijają, mimo że czuć ich w całym pojeździe. Chory system i to jest lewactwo: jeden robi a dwóch pławi się w luksusie.

    • 18 0

  • Kiedy nowe tramwaje?

    się pytam.

    • 6 0

  • (1)

    Co za różnica jaki jest budżet skoro potem wydaje się dziesiątki milionów na elektryczne autobusy, które nie nadają się do jazdy?

    • 10 0

    • a nie przechodziły testów?

      • 0 0

  • (2)

    Może niech gait weźmie się wreszcie za kierowców, którzy już z pętli wyjeżdżają z kilkuminutowym opóźnieniem. I to nie przez korki, a przez kawę i pogaduszki. Linia 227 z Jelitkowa to aż nazbyt jaskrawy przykład. Poranny kurs o 5.40 w tym tygodniu ani razu nie zaczął się o czasie.

    • 12 7

    • (1)

      Kierowca ma prawo do przerwy, okresla to ustawa

      • 4 0

      • To należy w takim razie skorygować rozkład jazdy, skoro nie ma czasu na przerwę przed 6 rano

        • 1 0

  • Wszystko do podziału dla lisickiego i kolezkow

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane