• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
16 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (322)
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł. W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł.

Rekordowe 661 mln zł Gdańsk chce wydać w przyszłym roku na komunikację miejską. To o 73 mln zł więcej niż obecnie. Większe środki wynikają z inflacji i wyższych kosztów, ale też zostaną przeznaczone na wzrost pensji dla pracowników GAiT. Magistrat zapewnia, że podwyżka cen biletów nie jest planowana.



Nakłady na komunikację miejską w Trójmieście są:

W środę władze Gdańska przedstawiły projekt budżetu na 2024 rok. Jak mówią urzędnicy, jest on próbą stabilizacji finansów miasta po tzw. Polskim Ładzie.

Najwięcej pieniędzy w przyszłym roku pochłonie oświata i edukacja, na które miasto zamierza przeznaczyć 1,7 mld zł. Drugą co do wielkości kwotę w wysokości 661 mln zł pochłonie komunikacja miejska.

To największe nakłady na transport publiczny w mieście w historii Gdańska.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Więcej pieniędzy, ale oferta ta sama



Budżet na komunikację zwiększy się o 73 mln zł względem tego roku. Wzrost nakładów spowodowany jest w dużej mierze przez wysoką inflacjęwzrost kosztów pracy oraz cen paliw i energii.

- Wpływy ZTM w przyszłym roku szacujemy na poziomie 33,7 proc., czyli 223,1 mln zł. W tym są wpływy z biletów na poziomie 187,2 mln zł. Cała reszta, jeśli chodzi o utrzymanie komunikacji miejskiej, to dopłata z budżetu miasta i będzie ona na poziomie 66,3 proc., czyli 438,2 mln zł - poinformowała w środę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo



Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów. Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów.
Jak powiedziała prezydent, przyjęte przed dwiema dekadami założenie, że dopłata do komunikacji miejskiej z budżetu będzie oscylowała w granicach 50 proc., jest w obecnych warunkach niemożliwe do zrealizowania. Wskazała też, że wydatki rosną niewspółmiernie szybko do dochodów, co odbija się na wzroście kosztu usług dla mieszkańców.

- I takim przykładem są chociażby wydatki związane z komunikacją zbiorową. Nawet to, że w projekcie budżetu na 2024 r. mamy założone więcej środków na komunikację publiczną niż w obecnym roku, wcale nie oznacza, że będzie więcej połączeń. Możliwe nawet, że za trochę więcej pieniędzy będziemy musieli zrobić trochę mniej połączeń ze względu na wysokie ceny związane z kosztami paliwa, ale także z presją płacową. Te same pieniądze, które mieliśmy w tamtym roku, dzisiaj po prostu wystarczą na mniej - mówi Dulkiewicz.
Wśród najważniejszych wyzwań inwestycyjnych na przyszły rok prezydent Gdańska wymieniła m.in. wyposażenie floty GAiT w nowe autobusy.

  • Nakłady na komunikację to druga obok oświaty pozycja w budżecie miasta.
  • Tylko funkcjonowanie linii tramwajowej nr 6 będzie kosztować 35,7 mln zł.

Podwyżki cen biletów nie są planowane



I choć pozornie większe środki pozwolą na zwiększenie przewozów o ok. 900 tys. km., to dodatkowych połączeń nie należy się spodziewać. Z czego to wynika?

M.in. z inauguracji linii Nowa Warszawska. Otwarcie linii miało miejsce wiosną tego roku, a w przyszłym trzeba zapewnić przewozy na tej linii już przez cały rok. Podobnie jest w przypadku linii autobusowych, np. linii 118, którą wydłużono w tym roku dopiero jesienią, a w przyszłym będzie tak musiała jeździć przez cały rok.

33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT 33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT

I tak spośród 900 tys. dodatkowych km - 200 tys. km zostanie przesunięte na przewozy autobusowe, 600 tys. km na linie tramwajowe, a pozostałe 100 tys. km na przewozy osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie magistrat zapewnia, że ceny biletów na komunikację miejską pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Miejsca

Opinie (322) 2 zablokowane

  • Ciekawe, czy gdzieś przeczytamy

    ile płacimy za prąd autobusów elektrycznych?

    • 13 0

  • (3)

    Podsumowując, Ola mówi że będą kolejne cięcia rozkłasowe na musi jest starczyc na kupienie kolejnych autobusów, ch wie komu potrzebne

    To co, następne elektryki które więcej będą stały niż jeździły czy moze znowu z grubej rury i wodorowe za 200 baniek?

    Cyrk

    • 16 0

    • (2)

      Patrz a dziś jeżdżą wszystkie. Chcecie więcej kursów ale nie kupujmy autobusów?

      • 0 4

      • Ile GAiT nie kupi

        to i tak żadnej rezerwy sobie nie zostawia.
        Niech Brewczak zwinie biznes, to Gdańsk obudzi się z ręką w nocniku, mimo propagandy o rekordowych budżetach. Rezerw praktycznie nie ma żadnych.

        • 2 0

      • Dziś jeździ zaledwie 15 z 18 6 z 8 przegubow i 9 z 10 standardowych) :)

        • 3 0

  • (1)

    Podwyżka nie jest planowana? A ta związana z Falą to już nieaktualna?

    • 23 0

    • stawiam, że Gdańsk z Fali ostatecznie się wycofa, tylko zrobią to najpewniej po cichu

      • 6 1

  • Kurt (1)

    Ostatnio chciałem z Przymorza dojechać pod Otomin komunikacją miejską portal jak dojadę pokazał mi czas 1h. 30 min i 3 przesiadki , mam w nosie taką komunikację miejską.

    • 25 0

    • A to Gdańsk właśnie...

      Władza sama się przewiezie służbowymi limuzynami

      • 4 0

  • Proponuję zainwestować w fale 2

    Jak się bawić to się bawić

    • 17 1

  • A jak w Gdyni ma być? Bo tu ciężko z komunikacja

    • 1 1

  • Bo do "dobrej komunikacji" trzeba zachęcać, a nie zniechęcać...

    ...to i przychody by się pewnie zwiększyły.

    • 8 0

  • Doposażenie floty GAIT

    Jeśli ma być niezawodnie tożaadnych pseudo zeroemisyjnych pseudo autobusów. Tylko diesle. Komunikacja musi być dostępna i działać sprawie.

    • 9 0

  • (2)

    Czyli bez nowych linii tramwajowych, np. 13. W Urzędzie dalej nie rozumieją, że rozwój komunikacji, w tak rozrastającym się mieście to priorytet. Niestety w ich świecie np. taka "12" w niedzielę co pół godziny wystarczy.

    • 14 0

    • Niby metropolia

      A rozklady jak w mieście powiatowym na prowincji...

      • 7 0

    • Lubię też "10"...

      Co pół godziny wieczorami jak wracam z pracy... wolę zapychać po 12 godzinach pracy z okolic Swojskiej do opery na tramwaj lub 115 niż tam sterczeć...

      • 6 0

  • Ciężko osiągnąć pokrycie 50% kosztów utrzymania komunikacji miejskiej z biletów, gdy miasto ochoczo rozdaje darmowe przejazdy na prawo i lewo. GAiT ma natomiast drakońskie stawki za swoje usługi, a jak przyjadą przepłacone autobusy wodorowe to będzie jeszcze drożej. Do tego w Polsce jedynie Warszawa dokłada więcej do komunikacji miejskiej niż Gdańsk, przy czym tam to widać, a w Gdańsku jest tylko coraz gorzej. Może więc problemem tutaj nie jest rząd centralny, a po prostu niegospodarność władz Gdańska.

    • 29 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane