• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
16 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (322)
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł. W przyszłym roku Gdańsk na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczy 661 mln zł.

Rekordowe 661 mln zł Gdańsk chce wydać w przyszłym roku na komunikację miejską. To o 73 mln zł więcej niż obecnie. Większe środki wynikają z inflacji i wyższych kosztów, ale też zostaną przeznaczone na wzrost pensji dla pracowników GAiT. Magistrat zapewnia, że podwyżka cen biletów nie jest planowana.



Nakłady na komunikację miejską w Trójmieście są:

W środę władze Gdańska przedstawiły projekt budżetu na 2024 rok. Jak mówią urzędnicy, jest on próbą stabilizacji finansów miasta po tzw. Polskim Ładzie.

Najwięcej pieniędzy w przyszłym roku pochłonie oświata i edukacja, na które miasto zamierza przeznaczyć 1,7 mld zł. Drugą co do wielkości kwotę w wysokości 661 mln zł pochłonie komunikacja miejska.

To największe nakłady na transport publiczny w mieście w historii Gdańska.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Więcej pieniędzy, ale oferta ta sama



Budżet na komunikację zwiększy się o 73 mln zł względem tego roku. Wzrost nakładów spowodowany jest w dużej mierze przez wysoką inflacjęwzrost kosztów pracy oraz cen paliw i energii.

- Wpływy ZTM w przyszłym roku szacujemy na poziomie 33,7 proc., czyli 223,1 mln zł. W tym są wpływy z biletów na poziomie 187,2 mln zł. Cała reszta, jeśli chodzi o utrzymanie komunikacji miejskiej, to dopłata z budżetu miasta i będzie ona na poziomie 66,3 proc., czyli 438,2 mln zł - poinformowała w środę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej na żywo



Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów. Tylko 33 proc. całego budżetu pokrywają wpływy ZTM, w tym te ze sprzedaży biletów.
Jak powiedziała prezydent, przyjęte przed dwiema dekadami założenie, że dopłata do komunikacji miejskiej z budżetu będzie oscylowała w granicach 50 proc., jest w obecnych warunkach niemożliwe do zrealizowania. Wskazała też, że wydatki rosną niewspółmiernie szybko do dochodów, co odbija się na wzroście kosztu usług dla mieszkańców.

- I takim przykładem są chociażby wydatki związane z komunikacją zbiorową. Nawet to, że w projekcie budżetu na 2024 r. mamy założone więcej środków na komunikację publiczną niż w obecnym roku, wcale nie oznacza, że będzie więcej połączeń. Możliwe nawet, że za trochę więcej pieniędzy będziemy musieli zrobić trochę mniej połączeń ze względu na wysokie ceny związane z kosztami paliwa, ale także z presją płacową. Te same pieniądze, które mieliśmy w tamtym roku, dzisiaj po prostu wystarczą na mniej - mówi Dulkiewicz.
Wśród najważniejszych wyzwań inwestycyjnych na przyszły rok prezydent Gdańska wymieniła m.in. wyposażenie floty GAiT w nowe autobusy.

  • Nakłady na komunikację to druga obok oświaty pozycja w budżecie miasta.
  • Tylko funkcjonowanie linii tramwajowej nr 6 będzie kosztować 35,7 mln zł.

Podwyżki cen biletów nie są planowane



I choć pozornie większe środki pozwolą na zwiększenie przewozów o ok. 900 tys. km., to dodatkowych połączeń nie należy się spodziewać. Z czego to wynika?

M.in. z inauguracji linii Nowa Warszawska. Otwarcie linii miało miejsce wiosną tego roku, a w przyszłym trzeba zapewnić przewozy na tej linii już przez cały rok. Podobnie jest w przypadku linii autobusowych, np. linii 118, którą wydłużono w tym roku dopiero jesienią, a w przyszłym będzie tak musiała jeździć przez cały rok.

33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT 33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT

I tak spośród 900 tys. dodatkowych km - 200 tys. km zostanie przesunięte na przewozy autobusowe, 600 tys. km na linie tramwajowe, a pozostałe 100 tys. km na przewozy osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie magistrat zapewnia, że ceny biletów na komunikację miejską pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Miejsca

Opinie (322) 2 zablokowane

  • A ile kosztuje oklejanie autobusów hasłami typu dziękujemy za frekwencję w wyborach? Czy to na pewno niezbędne? Bo za darmo na pewno nie jest.

    • 14 1

  • Niestety komunikacja miejska nadal przegrywa (1)

    Po pierwsze rowerem duzo szybciej docieram do pracy, pół godziny jazdy w porównaniu do ponad godzinnej podróży tramwajem, wliczając w to wedrówke na przystanek i czekanie na tramwaj. Rower wygrywa również z samochodem - porównywalny czas a komfort jazdy lepszy. A podróżuje głownie na linii Oliwa - Główny wiec jest to dosc dobrze skomunikowana trasa, nie podaję tu jakis ekstremow jak Nowy Port - Karwiny... Po drugie - po 22 kończy się możiwość podróży komunikacją bo tramwaje zjeżdzają do bazy. Po trzecie - czestosc kursów szczególnie weekendowa dyskwalifikuje komunikacje miejską do bezstresowego przemieszczania sie po miescie, no chyba że ktos lubi sterczec sobie na przystanku.

    • 10 1

    • Takie są niejawne założenia w tym mieście

      Tyle co trzeba czekać na komunikacje i stać albo dwa połączenia się nie zgrają to dużo bardziej opłaca się rowerem

      • 1 0

  • No to starczy na leasing kilku autobusów wodorowych lub elektrycznych

    ze zdjęciem grety. Jeszcze zostanie na reklamy w TVN!

    • 12 0

  • Czas najwyższy zlikwidować darmowe przejazdy dla dzieciaków - skrajnie niesprawiedliwy i dyskryminujący wymysł w ramach przedwyborczego rozdawnictwa.

    • 17 0

  • niepełnosprawni na peronach, stcja skm

    To jak traktuje się niepełnosprawnych to skandal. Byłam sprawną osobą, teraz poruszam się o kulach. Schody to bariera prawie nie do przebycia bo dochodzi jeszcze do tego duszność. Pytam gdzie pieniadze które przeznaczane są dla niepełnosprawnych. Wczoraj Rumia Janowo -winda na peron nieczynna, wrzeszcz gdy jechałam skm około 9 rano winda na peronie skm nieczynna, aby
    zejsc z przystanku tramwajowego przy dworcu Gdańsk Gł;ówny wogóle nie ma wind. Popiszę, pomonituję w tej sprawie ale czy tu naprawdę trzeba monitów. Takie rzeczy powinny być załatwiane od zaraz.

    • 7 0

  • (4)

    Podam taki przykład.

    Tramwaj na Chełm, godziny szczytu. Robi się kolejka, przed każdymi światłami i pojedynczymi przystankami. Dołożenie kursów nic nie da. Potrzebna jest budowa tramwaju GPW, który to wszystko odkorkuje - stworzy alternatywę

    • 8 0

    • Po pierwsze regulacja świateł, obecnie nie istnieje. Po drugie, prawda trasa na Chełm jest już zapchana na amen. Tyle, że dołożyć kursy przydałoby się nie tylko tam, są też inne trasy. Nowa wzdłuż al. Adamowicza, ta przez Morenę, Stogi itp.

      Zresztą już widzę jak nasi włodarze wykorzystują te alternatywę. Czy po budowie Nowej Warszawskiej połączyli bezpośrednio Łostowice z Moreną przez Jasień, albo Brętowo z Chełmem? Gdzie tam, wszystko na Chełm i przez trasę przy Hucisku.

      • 6 0

    • na bogato!

      • 1 0

    • Dlatego powinno się wydłużyć Pesy i przywrócić możliwość łączenia Duwagów ze sobą w przynajmniej kilku wozach.

      • 2 2

    • Chyba Alternatywy 4

      Stanisław Anioł na prezydenta. Głosowałbym

      • 0 0

  • (2)

    Przeczytałem dziś opinie krytyczne w związku ze zwiększeniem nakładów na komunikację miejską i przyznam ze jestem trochę zagubiony. Zwiększone nakłady są krytykowane i to przez tych którzy jeszcze wczoraj twierdzili ze komunikacja miejska jest niedofinansowana . Jak to wszystko zrozumieć ?

    • 0 7

    • Tym, że rzeczywiste potrzeby nie są zaspokajane (1)

      Kasę sypie się lekką rączką na muchowozy typu 100, a efektywności ekonomicznej wydawanej kasy się nie bada

      • 3 0

      • Do tego mało się robi w kierunku przyspieszenia tramwajów i autobusów priorytetami na skrzyżowaniach, by jak najbardziej ograniczyć koszty paliwa/energii oraz konieczności angażowania dodatkowych brygad, by utrzymać rozkład.

        • 3 0

  • I tak nic się nie zmieni.

    • 2 0

  • Mniej połączeń, ale za to więcej autobusów.

    • 4 1

  • Szkoda że jakość spada

    z roku na rok, z miesiąca na miesiąc.... autobusy spóźniają się po 20 minut a jak pisze reklamacje to mi odpisują że nie muszą stosować się do rozkładów i moge się cmoknąć... 21 wiek.... polska.... moja propozycja, przestańcie kraść i weźcie się za robotę...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane