• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Szymon Zięba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca. Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca.

Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.



Czy podoba ci się Dworzec Główny w Gdańsku w nowym wydaniu?

W swoim najnowszym raporcie NIK, urząd kierowany przez Mariana Banasia wziął pod lupę przebudowy dworców w całej Polsce. W Trójmieście sprawdzono remont dworca w Gdańsku Głównym.

Przypomnijmy:

  1. Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
  2. Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
  3. Potem został przedłużony do końca września 2022.


W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. 
 Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.

- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.

Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku



Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.

- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".

I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.

Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.

- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.

Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022


Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy



Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".

To m.in.:

  • wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
  • zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
  • poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
  • wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.

W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.

Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

 Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

Miejsca

Opinie (212) ponad 10 zablokowanych

  • pozytywy !!! (1)

    zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
    - mamy XXI wiek, to po prostu normalne
    poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
    - absolutnie normalne
    ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
    - po prostu rewelacja na dzisiejsze czasy
    wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.
    - a można w dzisiejszych czasach inaczej ?

    Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Remont-gdanskiego-dworca-pod-lupa-Najwyzszej-Izby-Kontroli-n169669.html

    • 1 1

    • Ale ja nie zauważyłam że jakoś mamy XXI wiek

      • 0 0

  • Tablice świetlne.

    A przed remontowanym bez końca dworcem tablice świetlne dotyczące komunikacji miejskiej to atrapy, nikomu nie służą, bo o żadnej porze niczego się nie przeczyta na nich. Czy ktoś położy kres temu bałaganowi. Ogromne pieniądze pochłania remont, uciążliwości nie do zaakceptowania, a po oddaniu po remoncie niedługo wróci wszystko do danej postaci.

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    czas jest drugorzędny (14)

    ma być zrobione dobrze i służyć latami a pół roku w lewo czy prawo nie ma żadnego znaczenia - za kilka lat nikomu nie przyjdzie do głowy narzekanie na zbyt długie wykonywanie prac a zobaczą ich jakość tzn jak jakość będzie dobra to nie zwrócą żadnej na to uwagi, bo jeśli coś jest dobrze zrobione to ludziom wydaje się że tak musiało być

    • 170 77

    • Pół roku w jedną lub w drugą

      Jaki ludzki Pan. A może 2 lub 5 lat w jedną lub w drugą. Dla ludzkiego Pana nadal nie ma to znaczenia? Ja już nie pamiętam kiedy można było korzystać w pełni z dworca w Gdańsku. Tam jeden remont się kończy, a następny zaczyna. A I tak po zrobieniu wszystkiego nie będzie pieniędzy na bieżące utrzymanie, konserwacje I naprawy. Przykład - wiecznie nie działająca winda przy dawnym hotelu Monopol.

      • 3 0

    • Racja czas i koszty jest tylko ważny jak kontrolujemy inwestycje nie robione przez urzędników z pisu (2)

      Wtedy każdy dzień wykraczający poza termin wykonania i każda złotówka więcej to dla nas pisowców skandal.My natomiast nie musimy się z niczym liczyć bo nasz pisowska prokuratura nas obroni nawet jak wyrzucimy w błoto ponad 1mld zł jak w elektrowni Ostrołęka i innych naszych ,,genialnych,,posunięciach

      • 17 19

      • Podpowiedź: "niezrobione". Proponuję szkołę podstawową dla dorosłych. Część działaczy POpzpr kontynuuje naukę w takich miejscach.

        • 3 3

      • każda taka inwestycja (niezależnie od opcji politycznych zasiadających w zarządach takich spółek), gdzie wykryto nieprawidłowości powinna być rozliczona i osoby odpowiadające za taki stan rzeczy - pociągnięte do odpowiedzialności.

        • 20 1

    • Przy tej inflacji

      Pół roku w jedną czy w drugą to konkretne zwiększenie kosztów czyli wyciąganie pieniędzy z naszych kieszeni.

      • 3 0

    • Gdańszczanie ogarnijcie się.. (1)

      Haha, czas jest drugorzędny, może i tak ale pamiętaj, że my za to płacimy. 45 tygodni to nie pół roku tylko prawie rok, potem roszczenia wykonawcy, aneksy do umowy. I kto za to zapłaci? Na pewno nie samorząd, tylko mieszkańcy.
      Czy Wy jesteście aż tak głupi, czy tylko "je..ć PiS" a reszta nieważne?
      Żal...
      Żal...
      Żal...

      • 7 2

      • Co ma do tego samorząd czy mieszkańcy? Przecież to jest inwestycją PKP.

        • 3 1

    • Czas jest drugorzędny?

      To dlaczego nie dość, że robią wolniej to i tak stwierdzono taką ilość poprawek?

      • 1 1

    • Dworzec po remoncie

      Dworzec będzie piękny/atrakcyjny ! Tylko bez życia bo będzie w nim pusto ! Tak jak w całej Polsce po remontach . Ani kwiaciarni, sklepów, usług, gastronomii -niczego ! PKP nie potrafi niczego wynająć !!!

      • 5 1

    • co to jest w ogole czas?

      • 5 0

    • Czas jest drugorzedny - czyli niech robia ile chca?

      Ja mam dosyc tego co sie dzieje przy wsiadaniu do autobusow przed dworcem, nie mowiac juz o kupowaniu biletow w prowizorycznych kasach, ktorych nie sposob znalezc dla ludzi przyjezdzajacych do nas z zagranicy

      • 12 1

    • Kto to projektował i koordynował? (1)

      • 6 3

      • biuro projektowe to dwie firmy: Pion i Voeesing
        Nadzór i koordynacja (inżynier kontraktu): Multiconsult

        • 5 0

    • czas jest drugorzędny -dla PKP na pewno :D
      szkoda tylko, że zaniechania PKP powodują wzrost kosztów całej inwestycji.

      • 34 5

  • typowe dla Trójmiasta (1)

    wspaniałe wizualizacje i pięknie przedstawione zamysły projektu i ich wykonanie. Nic poza tym.

    • 4 1

    • Kiepski z ciebie obserwator, skoro nie wiesz kto za ten bajzel z Dworcem PKP w Gdańsku odpowiada.

      Pomogę, twoi koledzy z PiS.

      • 2 1

  • Nie chodzi o to żeby wyremontować, ale żeby remontować.

    Ja już nie pamiętam kiedy z dworca w Gdańsku można było normalnie korzystać (z całej jego infrastruktury). Tam jeden etap remontu kończy się, a następny zaczyna. I tak latami.

    • 6 0

  • (1)

    Moje miasto Gdansk stalo sie dziadowska, brudna prowincja. Tylko wlodarzom sie wydaje, ze rzadza metropolia. Aha, akurat, to juz nie jest Mala Sycylia, to jest Zgnila Sycylia. Serdecznosci i usciski.

    • 6 3

    • Słyszałeś coś kiedykolwiek buraku o PKP i ludziach z PiS którzy nim zarządzają?

      To nie pisz głupot!

      • 2 1

  • (1)

    Kiedy przejście naziemne???

    • 1 3

    • Oby nigdy

      • 1 1

  • (5)

    Dali ciała, bo to tak naprawdę stosunkowo skomplikowana sprawa. Pamiętajcie eksperci, że w obrębie zabytkowego budynku dworca miała miejsce niejedna przebudowa, np. fatalny pomysł wstawienia tam piętrowej antresoli przeznaczonej na boxy handlowe... Ucywilizowanie tego wszystkiego w prawidłowy sposób to nie taka łatwa sprawa, więc zagryzamy zęby i cieszmy się z efektu finalnego, który to niedługo będziemy już oglądać, tym bardziej, że dworzec w pierwotnym zamierzeniu był ozdoba okolicy. Szkoda, że z wojennej pożogi nie ocalały jego rówieśniczki, konkretniej reprezentacyjne kamienice, których piękna pierzeja stała na przeciwko dworca, i ciągnęła się aż do obecnego Lotu...

    A jak już karać, to osobę odpowiedzialną za projekt nowego dworca Gdańsk Wrzeszcz. Już na wstępie kiczowaty i brzydki, jakby w stylu typowego Lidla za Kartuzami. Będzie "nowoczesny" może maks 10/15 lat, kolejne 40 będzie tylko straszyć...

    Pozdrawiam,
    Erazmus!

    • 60 6

    • "ponad 370 błędów projektowych...."

      Czy coś jeszcze można dodać ? Ach ,podatnik zapłaci za poprawki ,które będą wychodziły latami nawet po okresie gwarancji. Dlaczego tolerujemy robienie bubli ? Stać nas na to ?

      • 2 0

    • Nieprawda że kamienice nie przetrwały wojny (3)

      Przetrwały tylko komuchy zbudowały tam hotel Monopol

      • 6 1

      • i Dom (1)

        Partii.

        • 3 0

        • I przemianowali na dom PiS :)

          • 3 3

      • Fakt, można powiedzieć, że doburzenie tych kamienic pod autostradę puszczoną przez środek miasta oraz przede wszystkim obrzydliwy hotel, to najgorsze co można było zrobić tej okolicy... Komuchy, komuchami, a zobacz jak okolica "zyskała" juz za wspaniałego wolnego rynku;) Chodzi o kino Krewetka oraz małe centrum handlowe i betonowy plac przed hotelem xD...

        • 7 0

  • (8)

    W Gdańsku wszystko z opóźnieniami.....

    • 38 22

    • Nie zgadzam się moja dziewczyna z IKM dostaje przelew zawsze dwa dni przed czasem.

      • 1 0

    • To wyparować się do Przasnysza (2)

      • 12 9

      • Rudy

        Już dwadzieścia lat temu to zrobiłem.

        • 1 0

      • Już wyparowuję :)))

        • 6 0

    • Nie wszystko (1)

      LGBT dostaję fundusze w terminie

      • 9 9

      • To inwestycja pisowskiego pkp

        • 1 1

    • anka

      Nieprawda, na paszport czekalam 2 tygodnie.

      • 2 1

    • Ty też jesteś opóźniony

      • 0 5

  • Pytam się dlaczego nie robią przejścia naziemnego przy dworcu???
    Oddadzą dworzec do utrzytku i znowu burdel bo będą robić przejście naziemne bo ja jako podatnik miasta Gdańska nie chcę latać jak kret po tunelach żeby dostać się na dworzeć.Amen

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane