• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rok po otwarciu skrzyżowania na Morenie nadal bez zielonej fali

Leszek, czytelnik Trojmiasto.pl
8 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Choć skrzyżowanie ul. Bulońskiej z Rakoczego na Morenie zostało oddane do użytku w ubiegłym roku, wciąż drogowcom nie udało się tam - mimo systemu Tristar - zapewnić kierowcom "zielonej fali". Nasz czytelnik, pan Leszek, opisuje problemy i podsuwa drogowcom gotowe rozwiązania.



Czy po roku od uruchomienia systemu Tristar odczuwasz na co dzień jego działanie?

Oto jego list:

Chciałbym zasygnalizować absurdy przejazdu samochodem przez Morenę - od Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska przez Bulońską zobacz na mapie GdańskaRakoczego zobacz na mapie Gdańska w kierunku Niedźwiednika.

Na Bulońskiej pomiędzy Myśliwską a Rakoczego są dwie sygnalizacje świetlne, w fatalny sposób zsynchronizowane z sygnalizacją na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego.

Sygnalizacje na Bulońskiej mają 2 cykle podczas jednego cyklu na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego ale nie chodzi o tę rozbieżność, te 2 cykle na Bulońskiej równo mieszczą się w 1 cyklu na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego.

Cykl na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego ma ponad 2 minuty, w tym czasie przez Rakoczego przejeżdża kilka samochodów, przez większość czasu jest pusto.

"Parzysty" cykl z Bulońskiej trafia w środek cyklu skrzyżowania Bulońskiej z Rakoczego i tu chyba nie da się nic poradzić.

"Nieparzysty" cykl z Bulońskiej trafia prosto w świeżo włączone czerwone na skrzyżowaniu Bulońskiej z Rakoczego - ruszając ze świateł na Bulońskiej widać jak zielone w lewo w stronę Niedźwiednika włącza się i zaraz gaśnie, więc nie ma możliwości przejazdu i trzeba czekać dwie minuty na kolejne zielone w stronę Niedźwiednika.

Gdy czeka się na Bulońskiej przed Rakoczego, to widać sygnalizację Rakoczego / Piecewska, następnie włącza się zielone na Rakoczego / Piecewska, po jakimś czasie włącza się zielone dla Bulońskiej w lewo, ale zanim dojedzie się do Piecewskiej, to na Piecewskiej włącza się czerwone i znowu trzeba stać.

Po zmianie zielonego na czerwone dla ruchu z Bulońskiej w lewo - ruch z Bulońskiej w prawo ma nadal zielone a w tym czasie zielone dostaje lewoskręt z Rakoczego (od McDonaldsa) w Bulońską (tramwaj dostaje zielone również dla wyjazdu z Bulońskiej w prawo).

Wystarczy zamienić kolejność ruchu lewoskrętów na skrzyżowaniu Bulońskiej i Rakoczego - najpierw od McDonalds w Bulońską a po nim z Bulońskiej w lewo i znikną oba problemy bezsensownego czekania dla jadących od Myśliwskiej w stronę Niedźwiednika - opóźnione zielone da możliwość zdążenia (w cyklu nieparzystym) przed zmianą na czerwone, ponadto przez to "opóźnienie" nie straci się zielonego na skrzyżowaniu Rakoczego i Piecewskiej - trafi się na zielone w następnym cyklu (ale to i tak pewnie będzie wcześniejsze niż to, na które trafia się wskutek czekania 2 minut na Bulońskiej / Rakoczego).

Są też inne absurdy. To m.in. dowolność sygnalizacji dla autobusów i pieszych przy PKM Brętowo - dlaczego ta sygnalizacja wstrzymuje samochody jadące Rakoczego? Czy to nie może być zsynchronizowane z sygnalizacją na Rakoczego / Wyrobka / Kolumba i na Potokowej / Rakoczego + Potokowej / Dolnym Migowie - tak żeby nie wstrzymywać samochodów, tylko dać im przejechać, a zielone dla autobusów i pieszych dać wtedy, kiedy z góry będzie już pusto (bo czerwone zapaliło się na Wyrobka / Kolumba i wszystko, co przejechało tam na zielonym już przejechało przy PKM Brętowo)?

Jeszcze inny problem - tym razem popołudniowy - samochody jadące od Niedźwiednika pod górę Rakoczego są zatrzymywane na stromym podjeździe przez sygnalizację na Wyrobka / Kolumba, nie można tego zsynchronizować z sygnalizacją na Dolnym Migowie i na Rondzie de la Salle? I również z sygnalizacją dla pieszych przy PKM Brętowo (tak żeby piesi ani autobusy nie wstrzymywali samochodów, a wykorzystywali luki w cyklu). Dalsze sygnalizacje w stronę Bulońskiej (na Piecewskiej) również wstrzymują samochody jadące od Niedźwiednika.
Leszek, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (223)

  • Swaitłomania (1)

    Współczesna światłomania, czyli stawianie setek świateł jest jakimś poronionym pomysłem. Główne arterie miasta winny mieć jak najwięcej bezkolizyjnych skrzyżowań, czy przejść dla pieszych. Na pozostałych ulicach światłą sterujące ruchem winny być wyjątkiem i to dobrze uzasadnionym

    • 7 5

    • Na światła lekarstwem jest rozwój stref uspokojonego ruchu

      skrzyżowania równorzędne
      ronda
      strefy pierwszeństwa pieszych
      woonerfy
      wprowadzanie uogólnionego limitu prędkości 30 km/h
      kontakt wzrokowy między użytkownikami przestrzeni miejskiej w sytuacjach potencjalnie kolizyjnych.
      empatia i wybaczanie błędów innym

      • 0 0

  • jeśli by powołać osobny wydział w ZDiZ (5)

    to ten problem będzie rozwiązany

    • 18 9

    • w sensownie zarządzanych miastach powoływany jest pełnomocnik ds. ruchu pieszych (4)

      W dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni chodzą pieszo, rowerem lub korzystają z komunikacji publicznej.

      W źle zarządzanych miastach ludzie biedni poruszają się samochodami i narzekają na zbyt gęsto umieszczane światła.

      • 5 8

      • no ale jakie wykształcenie powinien mieć pełnomocnik ds. ruchu pieszych? (1)

        poza tym ktoś poruszający się SUVem BMW nie jest raczej biedny finansowo- a biedny mentalnie. Zresztą jeżeli jest to SUV Kia to podobnie.

        • 2 2

        • bieda zależy od kontekstu

          nie chodzi o wykształcenie, chodzi o wiedzę na temat zasad zarządzania miastem i dobry zestaw kryteriów wyboru takiego pełnomocnika.

          Zgódź się co do istoty pomysłu, o szczegółach można porozmawiać później.

          Sprawy transportu w mieście są zbyt poważne by pozostawiać je w gestii inżynierów.

          • 1 0

      • Uwielbiam te pedalarskie urojenia (1)

        Ci prezesi banków i CEO pomykający do pracy hulajnogami. Aż się człowiekowi nie chce budzić z pięknego snu.

        • 6 5

        • jakieś przejawy zdolności do refleksji się pojawiły....

          empatii nadal za grosz....

          • 2 2

  • Absurdy drogowe (18)

    Wreszcie ktoś odważył się to napisać. Panie Leszku, popieram w całości Pana spostrzeżenia. Przed modernizacją, owszem nie zawsze było łatwo (i bezpiecznie) włączyć się do ruchu z ul. Bulońskiej w ul. Rakoczego, ale z pewnością przebiegało to kilka razy szybciej niż obecnie. I wcale nie chodzi tu o jakieś wydumane "Ja", tylko o zwykły rozsądek - jeśli można coś uprościć i ułatwić, bez znaczącego utrudnienia dla innych uczestników ruchu (którzy mają prawo myśleć tak samo), to należy to zrobić.

    Tak dużo mówi się i pisze o ekologii. Czy ktoś pomyślał, jaki jest koszt dla środowiska (nie wspomnę już o ludziach, ale tego zazwyczaj nie bierze się pod uwagę) wynikający z nieuzasadnionego (zbyt długiego i częstego) postoju pojazdów na skrzyżowaniu oraz konieczności ciągłego zatrzymywania się i ponownego włączania do ruchu?

    Pomijam tu nerwy i stres kierowców.

    Ułatwiajmy sobie życie, zamiast je komplikować. Czasem tak niewiele potrzeba...

    • 107 13

    • ułatwiajmy przede wszystkim życie ludziom (3)

      przestańmy myśleć o kierowcach jako o jedynych "ludziach" poruszających się w przestrzeni miejskiej.

      Jak na razie granica kompromisu zawsze była przesuwana na rzecz przepustowości pojazdów, ten trend warto kwestionować i dokonać reorientacji polityki komunikacyjnej miasta, przyznając, że dotychczas potrzeby ludzi były podporządkowywane potrzebom ruchu pojazdów w olbrzymiej większości przypadków.

      • 5 9

      • Albowiem tymi pojazdami (2)

        nie jeżdżą ludzie tylko źli najeźdźcy z kosmosu.

        • 11 4

        • próbujesz ironizować czy nadal żółć zaślepia ci oczy?

          • 0 0

        • chyba, jak zwykle, nie dajesz wyrazu rozumienia słowa 'kompromis'

          i nadal się kompromitujesz brakiem elementarnej empatii

          • 1 3

    • mam takie same obserwacje (2)

      a jeżdżę też codziennie i codziennie się zastanawiam dlaczego muszę stać na każdych światłach.....

      • 14 2

      • za bardzo przyspieszasz i wyprzedzasz wszystko co się rusza

        by zdążyć zatrzymać się na czerwonym.

        Zmień styl jazdy na mniej agresywny. To pomaga. Poprawia zdrowie, stan portfela i stan środowiska (mniej spalin i hałasu).

        • 0 0

      • a ja nie stoję na większości

        • 1 3

    • A czy Ty myslisz?

      Jak tak sie przejmujesz wplywem na srodowisko to idz na pieszo.

      • 0 2

    • (6)

      Tam należało zrobić rondo z objazdami dla skręcających w prawo (lewy pas na rondo, prawy na objazd). Żadnych świateł, tylko to byłoby za tanie i szwagier produkujący sygnalizatory by nie zarobił. Tramwaj by nie czekał, bo zawsze miałby pierwszeństwo, tak stanowią przepisy. Samochody też by nie czekały jak nikt inny nie jedzie. To się nazywa samoregulacja ruchu. Żaden Tristar do tego nie jest potrzebny tylko trochę krawężników i farby. Nie przejdzie, bo znowu za tanio...

      • 17 6

      • słabo znasz przepisy (5)

        od kiedy tramwaj ma "zawsze" pierwszeństwo?

        • 5 7

        • (4)

          No nie zawsze, bo tramwaj musi przepuścić pojazd uprzywilejowany. Nad pozostałymi uczestnikami ruchu ma pierwszeństwo, o ile znaki lub sygnalizacja świetlna nie stanowią inaczej. Doczytaj o pojazdach szynowych w kodeksie drogowym.

          • 10 1

          • Dalej źle (3)

            Wjeżdżając na rondo tramwaj nie ma pierwszeństwa nad tymi co są już na rondzie.

            • 3 6

            • Czytaj dalej kodeks (1)

              Jeśli na wjeździe na rondo nie ma znaku STOP, to pierwszeństwo ma pojazd wjeżdżający na rondo. I to akurat dotyczy wszystkich pojazdów, bo na skrzyżowaniu równorzędnym ustępuje się temu z prawej. Tylko trzeba ogarniać, że rondo to forma skrzyżowania.

              • 1 0

              • STOP lub "ustąp pierwszeństwa " oczywiście

                • 5 0

            • jezeli jest znak ustap pierwszenstwo temu co jest juz na rondzie to tak

              zasadniczo w Polsce chyba nie ma innych rond wiec tramwaj w takim przypadku ustępuje pierwszeństwa pojazdowi który znajduje się już na rondzie.

              Chyba mało kto o tym wie, a dobrze mieć taka wiedzę.

              • 4 0

    • Nie "wreszcie" głąbie, bo trąbią o tym od roku. Na początku były tłumaczenia, że drogowcy "obserwują", "regulują" i że to "faza początkowa". I tak ta faza trwa i trwa i jak było do d...y tak jest. Ale to nie może być przypadek. Może to jest tak, że (tak jak ja) częśc kierowców zmieni trasę, by nie wkurzać się stawaniem co 50m? I tym sposobem odciąży ruch na Morenie? Poza tym pamiętajcie, że ruch drogowy to żywy organizm i fala aut nie znika, tylko się przesuwa. Może gdyby udrożnić Morenę, to Potokowa nagle stałaby się nieprzejezdna? Albo Słowackiego zakorkowana? A z drugiej strony Kartuska i Żołnierzy Wyklętych? Ale nie, autor patrzy tylko na swój ogonek. Zawsze coś i zawsze żle. Remonty na Morenie - źle. Piecewska nie wyremontowana - źle. Wyremontowana - źle. Ech, Polaki Malkontenty. I każdy, każdy mądry, najmądrzejszy. Madrość wrodzona intuicyjna i recepta na wszystko w jednym palcu. Zuchy!

      • 2 7

    • Leszek na prezydenta...

      • 0 2

    • Kto winien?

      Może "Józef Bąk" pomoże... ?

      • 5 5

  • Lepszy pomysl:) (13)

    To moze zlikwidowac przejscia i przystanki autobusowe ?
    Tak na powazne zielona fala powinna byc ale dla komunikacji a nie jak teraz tramwaj staje praktycznie na kazdy swiatlach.

    • 84 17

    • (3)

      to może zostawmy pieszych na powierzchni, a budujmy tunele dla samochodów :)

      • 21 3

      • to kosztuje (2)

        • 4 3

        • (1)

          Ale będzie się opłacać, bo na tym samym metrze kwadratowym masz dwie funkcje - komunikacyjną pod i bytową nad (mieszkania, usługi, praca, zieleń).
          Miasta zamiast się rozciągać wszerz i wydłużać tym samym dojazdy - powinny być bardziej zwarte. Jakoś na Manhattanie nikomu nie przeszkadzają drapacze chmur, a tu są problemem.

          A przecież to większa ergonomia - wyobraźcie sobie kilkadziesiąt wieżowców , pomiędzy nimi zieleń i tramwaje, a wszystkie samochody pod ziemią.

          I nie chodzi o kopanie tuneli - tylko ich budowanie na powierzchni, a nad nimi miasto.

          • 1 1

          • lepiej podnosić produktywność przestrzeni miejskiej przez ograniczanie potrzeby korzystania

            z samochodów niż budowanie tuneli dla nich.

            Otwieranie ulic w centrum miasta dla pieszych i rowerzystów to dużo tańsza opcja niż budowanie tuneli dla samochodów.

            Bruksela 50 lat temu budowała wiele tuneli, teraz się stopniowo obalają, stąd poszukiwania innej doktryny rozbudowy systemu transportowego.

            • 0 0

    • (8)

      Przejścia dla pieszych mogłyby być w postaci tuneli, albo kładek, zlikwidowałoby to masę świateł i byłoby bezpieczniejsze zarówno dla pieszych, jak i pojazdów.

      • 10 33

      • byłoby na pewno bardziej komfortowe dla pojazdów (4)

        ale mniej komfortowe dla pieszych chcących korzystać np. z komunikacji miejskiej.
        Stąd sensownym kierunkiem zmian w mieście jest likwidacja obowiązku korzystania z tunelu dla pieszych przed dworcem PKP Gdańsk Główny.

        Tworzenie tuneli dla pieszych w celu poprawy "świętej przepustowości" dla pojazdów to sposób myślenia Januszy w okresie fascynacji motoryzacją indywidualną.

        W dobrze zarządzanych miastach się od takich koncepcji odchodzi, poprawiając komfort i bezpieczeństwo przede wszystkim pieszych i innych niezmotoryzowanych.

        Myślenie wyłącznie lub głównie o ruchu samochodów zwiększa skalę agresji drogowej w mieście.

        • 21 7

        • Samochody i tak będą jeździły a im więcej przeszkód tym więcej Ciebie trują ! (2)

          Stop - Start - Stop to 2 x większe zużycie paliwa i więcej trujących spalin wdychanych przez pieszych.

          • 8 8

          • wyobraź sobie, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

            albo robimy pod górkę pieszym, albo dyscyplinujemy zachowania kierowców. Żadne miasto tworzone głównie dla samochodów nie jest dla kierowców zadowalające.

            • 1 0

          • Spoko, za 10 lat będzie zakaz wjazdu spalinowych aut do centrum, za 15 w produkcji będą już tylko elektryki

            • 8 3

        • Kwestia dyskusyjna z tymi tunelami...

          Przepustowość aut średnio mnie obchodzi, natomiast jako pieszy doceniam możliwość szybszego przemieszczania się na drugą stronę bez zakwitania na przejściach dla pieszych w oczekiwaniu na zielone światło.

          • 8 0

      • wez sie puknij w ten g łeb (1)

        W mieście tunele czy kładki dla pieszych są niedopuszczalne.
        To nie obwodnica tylko droga miejska

        • 24 7

        • Niech sobie tunelami i kładkami ulice puszczają. A na ziemi domy i ludzie.

          • 2 0

      • pasterze się zaraz odezwą

        że przepęd stada baranów tunelem jest niemożliwy

        • 5 8

  • poprawić transport zbiorowy (3)

    liczba samochodów ciągle rośnie i żaden układ ani organizacja ruchu nie jest wstanie tego obsłużyć Budując nowe połączenia i usprawniając zarzadzanie ruchem możemy rozwiązać problemy jedynie punktowo - punktowo poprawimy dostępność i przepuścimy więcej samochodów a wtedy korki przeniosą się w inne miejsce. Trzeba podejść kompleksowo, samo sterowanie ruchem i zarządzanie nim nie wystarczy....

    • 2 1

    • co mi po tramwaju który ma krótsze światła niż samochód (2)

      W Oliwie tramwaj może włączyć się tylko przez pierwsze parę sekund, potem pasażer może obserwować jadące samochody w tym samym kierunku. Do tego dodaj postoje na przerzucanie wajchy, przystanki, opóźnienia, awarie bez komunikacji zastępczej. Transport zbiorowy jest zawodny.

      • 0 0

      • poprawić niezawodność (1)

        Poprawić dostępność, poprawić rozkłady jazdy, skoordynować rozkłady jazdy w węzłach przesiadkowych (również z SKM) i wtedy nadawać priorytety.... Ludzie niestety muszą być przekonani, że transportem zbiorowym się opłaca i że jest szybciej niż samochodem....wtedy samochodów będzie mniej....

        • 0 0

        • można już teraz poprawić...

          • 0 0

  • TRISTAR to wywalone pieniądze. (1)

    A sprzęt który miał je zwrócić nie może działać zgodnie z obowiązującym prawem.
    Kamery miały wyeliminować przejazdy na czerwonym świetle, a sensory prędkości wyeliminować "szybkich i wściekłych". I co?
    Wyszło jak zawsze.

    Lobby zadziałało i mamy dalej bezkarność.

    • 2 0

    • Może kiedyś się znowu zmieni prawo?

      Na szczęście w Trójmieście sprzęt służy innym elementom systemu (np. mierzy czasy i pokazuje na tablicach zmiennej treści), W innych miastach stoi i czeka...(np. Koszalin, Łódź, Poznań

      • 1 0

  • zielona fala to była w PRLu i działała (6)

    teraz jest tzw. dobra zmiana. Światła czasem zmieniają kolor - i właśnie tak ma być. Czyli jest OK

    • 16 5

    • (5)

      Nie do 2004 roku w Gdańsku. Mój nissan 200sx 200+km mogł jechać całą drogę na 4 biegu z Gdańska do Gdyni. Grundwaldzką aleja zwycięstwa itp

      • 3 3

      • i zatrzymywał się (4)

        w długim koreczku na al. Zwycięstwa w jedną stronę a przed Oliwą a potem przed Słowackiego w drugą...

        • 3 1

        • (3)

          No właśnie nie, całą drogę

          • 0 1

          • tylko że (2)

            dwa razy dłużej niż teraz

            • 2 1

            • (1)

              Idioto przestań pić to piwo z biedry, jak dwa razy dłużej jak cały czas jadę bez zatrzymania sie.
              Pajctwo nie umie prowadzić ale wymyślone bzdury musi pisać

              • 0 1

              • obraziłeś

                • 1 0

  • Gdańszczanie i przyjezdni stojąc w korkach z mojego powodu (2)

    wytwarzają dochód narodowy i napełniają budżet państwa akcyzą, VATem i innymi podatkami spalając paliwo i zużywając hamulce,
    a budyniowi urzędnicy czują się potrzebni bo będą w pocie czoła rozwiązywać problemy, które sami stworzyli.

    • 1 1

    • to nie kupuj samochodu

      Wszystkim będzie lepiej i nikt na tobie nie zarobi, a jak na drdze będzie mniej samochodów to wszysby będą zadowoleni. Najtańsza jest jazda rowerem i chodzenie pieszo, ewentualnie hulajnoga lub rolki. I zdrowszy będziesz....

      • 1 1

    • lepiej zaorac

      zlikwidować sygnalizację i wprowadzić wolną amerykankę - powodzenia wszystkim życzę

      • 0 2

  • Zielona strzalka (1)

    Jadąc w stronę Gdańska, przy kfc, powinna byc zielona strzałka do skretu z Rakoczego w Bulońską.

    • 1 2

    • a bezpieczeństwo?

      • 1 1

  • systemy sterowania ruchem

    Są już we wszystkich większych polskich miastach (nie wspominam o krajach stojących wyżej technologicznie, gdzie są od kilkudziesięciu lat -trzeba je dalej rozwijać biorąc pod uwagę wszyskich podróżujących - pieszych, rowerzystów, podróżujących transportem zbiorowym i kierowców. Trzeba jednak również podejmować inne działania porządkujące działanie transportu, również takie, które zahamują wzrost liczby pojazdów na drogach - bez tego żaden z wymienionych powyżej grup podróżujących nie będzie zadowolony....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane