- 1 Handel narkotykami w sopockim klubie? (133 opinie)
- 2 Zakłócenia GPS problemem dla lotniska? (31 opinii)
- 3 Będzie można zwiedzić ORP Orła (57 opinii)
- 4 Zamkną przedszkole przez koncert Sheerana (186 opinii)
- 5 Zabrał kartę i ją zniszczył. "Procedury" (597 opinii)
- 6 Linie sezonowe. Będą historyczne perełki (22 opinie)
Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu
Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.
Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.
Płynność ruchu nie będzie zagrożona
Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.
Przygotowania do budowy przejścia
- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. Elżbietańską i Garncarską.
Budowa do końca roku
Zmiany na Podwalu Grodzkim obejmą:
- budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
- powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
- wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
- montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.
Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.
- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.
Przejście na jednym cyklu świateł
Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł Hucisko:
- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.
- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.
Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta
Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.
- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Miejsca
Opinie (621) ponad 50 zablokowanych
-
2023-04-14 23:46
W końcu.
Akurat w tym miejscu takie przejście jest niezbędne. Obie windy nie działają. Po drugiej stronie,przy KFC , chcąc wejśc z wózkiem dziecięcym to kłopot -nie ma wjazdu dla wózka . ,nie wspomnę o osobach niepełnosprawnych.Dla tych co są przeciw , proponuję przejść się przejściem podziemnym z wózkiem .
- 10 14
-
2023-04-14 23:55
Aleksandro !
Dzięki,wystarczy tego absurdu.
- 20 3
-
2023-04-15 00:03
Głupota i nic więcej, mam wrażenie, że pani z UM chce chyba zrujnować miasto do końca zanim zostanie pozbawiona władzy...
- 21 4
-
2023-04-15 00:06
By ta ulica stała się jedną z głównych przestrzeni gdańska
to trzeba wreszcie zrobić porządek z tym nieszczęsnym obskurnym bastionem z cegły który znajduje się tuż przy budynku Żaku panie architekcie lorens. ile jeszcze lat ja jako rodowity Gdańszczanin muszę czekać na załatwienie tej sprawy. Czy to już zupełnie jest takim wrzodem na ..... którego nikt w Gdańsku nie rozwiąże . Dworzec Główny niebawem wyremontowany, otoczenie Dworca też, a tu takie badziewie straszy wyglądem i nikogo z władz miasta na czele z DRMG nie obchodzi, to tak przy okazji, bo gdzie mam o tym i do kogo napisać.
- 4 3
-
2023-04-15 00:11
STOP głupim decyzjom Dulkiewiczów
głupi się rodzą i żyją, nie przeszkadzają nikomu, lecz ekipa Dulkiewiczów*(urzędnicy od prezydent Dulkiewicz)
udowadniają że można robić karierę urzędniczą. kolejne utrudnienia w komunikacji w newralgicznym miejscu. przecież te krotyńskie pomysły kosztują. rezultat jest do przewidzenia.
dulkiewicz musi odejść razem z jej gamoniami- 26 5
-
2023-04-15 00:16
Durna moda blokowania miasta (4)
- 34 10
-
2023-04-15 06:15
Chyba przez auta
- 3 5
-
2023-04-15 10:52
No to nie przyjeżdżaj ze wsi do miasta samochodem.
- 2 6
-
2023-04-15 16:34
Jakże niezwykle ekologiczne jest stanie w środku spalin, wśród aut czekających przd każdym takim przejściem naziemnym na możliwość dalszej jazdy. Pseudo-ekolodzy moga być z siebie b. dumni ;)
- 3 1
-
2023-04-21 21:57
pijesz do kierowców?
- 0 0
-
2023-04-15 01:02
masakra!!!
- 13 4
-
2023-04-15 01:09
Ola o spolka i tak na zdanie mieszkancow gdzies.
Sie upaerla na to jak nie wiem
- 8 3
-
2023-04-15 02:06
Ty dulkiewicz to ile będzie trwało czerwone dla samochodów żeby piesza lebioda przeszła pasy ruchu i dwa torowiska tramwajowe? Tam będzie jakikolwiek ruch drogowy funkcjonował czy permanentny korek?
- 13 3
-
2023-04-15 02:07
t-rolke jeszcze zrobcie dla aktywnych przez ulice.
Katujecie miasto jak indie
- 17 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.