• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej. Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej.

Poprawi się estetyka i standard budynków stojących w pasie rezerwy Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Choć przyszłość tej trasy wciąż jest nieznana, to w najbliższych dwóch-trzech latach najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna, ogrzewanie z miejskiej sieci oraz częściowo docieplone elewacje.



Czy należy dalej utrzymywać rezerwę Drogi Czerwonej we Wrzeszczu?

Droga Czerwona, która na wrzeszczańskim odcinku została zaplanowana po wschodniej stronie linii kolejowej, została zaprojektowana w latach powojennych jako wewnętrzna droga tranzytowa Trójmiasta (wówczas nie planowano jeszcze budowy obwodnicy).

Do dziś tylko Gdynia wybudowała fragment tej drogi, zwany Drogą Gdyńską zobacz na mapie Gdyni, zaś Sopot "przeniósł" ją w dokumentach planistycznych pod ziemię. W Gdańsku natomiast Droga Czerwona wciąż widnieje w dokumentach planistycznych. Efekt? Brak remontów budynków stojących na terenie, gdzie droga ma pobiec.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

- Wciąż nie zapadły decyzje co do przyszłości tej trasy. Nie wiemy, czy dalej będziemy utrzymywać tę rezerwę terenową - trwają prace nad studium, które odpowie na to pytanie. Mimo to już teraz chcemy naprawić błąd z poprzednich lat i podejmujemy decyzję o remoncie budynków, stojących w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu - zapowiedział w poniedziałek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Prace budowlane mają przedłużyć żywot stojących tu budynków o kilkanaście lat. Ich koszt ulegnie amortyzacji przed ewentualnym rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej, co może nastąpić nie wcześniej niż w latach 2025-30.

Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy). Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy).
- Na dobrą sprawę powinniśmy te prace wykonać znacznie wcześniej, bo w ten sposób mieszkańcy, którzy niejako losowo zamieszkali w rezerwie, stali się jej ofiarami - przyznaje Adamowicz.
Prace w niektórych budynkach się już rozpoczęły, ale docelowo obejmą wszystkie budynki mieszkalne stojące wzdłuż ul. Białej zobacz na mapie Gdańska w rezerwie Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Do roku 2017-18 najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna (o parametrach tłumiących hałas kolejowy) oraz powinni zostać przyłączeni do miejskiej sieci ciepłowniczej. Budynki zyskają nową izolację fundamentów. Ściany będą docieplone i odmalowane, przy czym od strony torów kolejowych utrzymana zostanie, zgodnie z wymogami konserwatorskimi, oryginalna elewacja bez dodatkowej warstwy styropianu. Zwieńczeniem prac będzie odświeżenie klatek schodowych.

W budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska prace będą miały nieco szerszy zakres - wzmocniona zostanie konstrukcja budynku i wymienione będą stropy. Budynek 11A zobacz na mapie Gdańska, choć znajduje się tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej, ze względu na zły stan techniczny i nieustawne pomieszczenia, zostanie zburzony, a mieszkańcy zostaną przeniesieni do innych mieszkań w gminnym zasobie.

Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu. Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu.
Miasto szacuje, że koszty prac pochłoną ok. 2 mln zł. Część pieniędzy na poprawę efektywności cieplnej budynków i modernizację ogrzewania planuje się pozyskać z programu "Kawka" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na razie nie będzie natomiast zgody na wykup mieszkań komunalnych przez najemców - mają one nadal pozostać w gminnym zasobie.

Zakres prac nie powinien zwiększyć wysokości czynszu, przy czym w mieszkaniach, gdzie zmienione będzie ogrzewanie z piecowego na centralne, najemcom odebrana zostanie 5-procentowa ulga w opłatach za lokal.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Opinie (86)

  • PRECZ Z PREHISTORYCZNYMI PLANAMI BEZ PODSTAWY !!!

    Wszystkich co mysla kategoriami tuz po wojennymi powinni wyslac na skromna emeryturke ...
    Jak mozna wyburzac miasto pod ,,autostrady miejskie,, gdzie w tym miescie nie buduje sie mieszkan komunalnych???
    Co za debilizm do potegi i kwadratu??? !!!
    A juz nie wspomne o poszanowaniu historii miasta !!!
    Zamiast wlasnie zadbac o takie dzielnice co malo oberwaly w czasie wojny a ludzi zaczac uczyc by poruszali sie transportem publicznym, a nie wozili limuzynami ( bo ci od limuzyn to mieszkaja na obrzezasz miasta z dala od zgielku) to ciagle kabinuja jak by tu i tam rozwalic i puscic ,,autostrade,,
    Chore a co chore powinno byc w koncu wyleczone !!!
    Do jasnej cholery toz to XXI wiek i miasto powinno byc dla mieszkancow (WSZYSTKICH !!! ) a nie dla samochodow co rozjezdzaja ulice i zanieczyszczaja srodowisko bo do lepszej i ekologicznej wersji aut nam daleko !!!

    • 25 6

  • Władze nic a nic się nie nauczyły na doświadczeniach Zachodu (6)

    Tam w latach 60-tych i 70-tych gwałcono śródmieścia poprzez przebijanie szerokich ulic przez śródmieścia. Jednak zdano sobie w końcu sprawę, iż jest to droga donikąd. Samonakręcająca się spirala - im więcej ekspresówek zbudujesz, tym więcej ludzi zachęcasz do wybrania samochodu na środek komunikacji, później znowu burzysz i poszerzasz drogi - i znowu ruch wzrasta - i tak bez końca.

    Trzeba rozbudowywać transport zbiorowy, czynić jazdę samochodem jak najmniej atrakcyjną dla przeciętnego Kowalskiego. Na Zachodzie drogi się zwęża, albo wręcz zamyka dla ruchu. Jakoś poziom życia i komfortu na zachodzie przez to nie spadł.

    • 46 13

    • Gdzie się zwęża, gdzie zamyka (5)

      Nazwiska, adresy, fakty, a nie pedalarskie urojenia...

      • 10 17

      • chyba Ci rowerzysta żonę odbił (2)

        • 10 3

        • Rowerzysta?

          Cykliści są miękką fajką robieni...

          • 3 4

        • Rowerzysta to ma ucisk na prostatę co w dlugiej perspektywie

          prowadzi do zaburzeń erekcji.

          • 6 6

      • Gdzie się zwęża? (1)

        Zwęża się ulice na przykład w: Berlinie, Hamburgu, Oslo, Kopenhadze, Sztokholmie, Bremie, Liege, Middelburgu i innych. Czy te miasta to pedalskie urojenia? Może nie pedalska jest tylko Moskwa, Ałma Ata i Taszkient, w których nie zwęża się dróg samochodowych.

        • 17 6

        • W Hamburgu , kolego widzalem ulice w centrum

          gdzie ruch był jednokierunkowy w godzinach 7-15 , a po 15 dwa pasy były w przeciwnym kierunku.

          • 3 2

  • Budynek z 1szego zdjęcia spory koszmar! (1)

    • 20 24

    • Został "spolszczony", w oryginale wyglądał na pewno okazale

      • 11 2

  • Droga Czerwona, chory pomysł

    tunele, estakada nad SKM - to mogę zrozumieć. Ale wadza woli budować tunele pod lasem.

    • 15 5

  • Droga czerwona dawno powinna powstać.

    • 5 22

  • mieszkałem tam (1)

    Mieszkałem w tym pierwszym budynku 30 lat temu. Już wtedy tak się trząsł jak jechał pociąg, że bałem się, że się rozleci a stoi nadal. Powinni go raczej zburzyć a nie remontować. Żaden to zabytek i jest fatalnie położony. Jest tam bardzo głośno przy wiadukcie od kolei.

    • 24 12

    • dokladnie

      Ten budynek nadaje sie tylko do wyburzenia. Niezaleznie od "byc albo nie byc" Drogi Czerwonej :)
      Budynek marnej barako -czynszowki z XIX/XX wieku, postawiony tuz przy kolei nie spelnia zadnych norm zamieszkania

      • 2 6

  • vivat

    Jestem za zburzeniem tych budynków i budową tej drogi, stoja za blisko kolejki i mieszkanie tam to jest koszmar. Kiedys mieszkałem przez kilka miesięcy we Wrzeszczu, właśnie przy kolejce i wiem co to znaczy. W zamian zrobić z ul. Grunwaldzkiej szersze chodniki na wzór Swietojańskiej w Gdyni.

    • 4 18

  • Ten ochydny budynek

    Na rogu Wajdeloty i Bialej naprzeciwko nowej galerii Metropolia to tylko do wyburzenia sie nadaje - po co go podtrzymywac.
    Lokatorow przeniesc - im mniej tubylcow komunalnych tym lepiej dla tej szemranej dzielnicy...:)

    • 8 15

  • A po co jakieś rezerwy terenowe itp.
    Czemu, oczywiście jeśli zajdzie taka potrzeba nie można by wybudować autostrady nad torami kolejowymi?
    Takie rozwiązania widziałem w wielu stanach USA.
    Nie potrzebne dodatkowe miejsce wyburzenia, tunele itp.
    Nie wierzę E te rozwiązanie byłoby droższe niż dodatkową droga przez całe 3 city.

    • 12 3

  • czytając co oni chcą w tych budynkach dokonać, to

    po pierwsze współczuję tym ludziom warunków w jakich mieszkali dotychczas,

    a po drugie zastanawiam się czy jest sens to remontować, czy nie lepiej byłoby zburzyć i postawić na nowo

    • 6 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane