• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki. Potrzeba 160 mln zł

Maciej Naskręt
29 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz warianty rozbudowy Węzła Szadółki.


Gdański oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy Węzła Szadółki. zobacz na mapie Gdańska Natomiast władze Gdańska zabiegają o włączenie inwestycji do ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023, ale bez wsparcia projekt nie ma szans na realizację przed 2020 r.



Czy potrzebna jest rozbudowa Węzła Szadółki?

Kiedy w latach 70 powstawał Węzeł Szadółki miał on charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą obsługi powstającego tam zakładu utylizacji, który w tamtych czasach przeniósł się z ul. Kaczeńce na Stogach zobacz na mapie Gdańska właśnie w rejon ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska.

W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony. Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego o. GDDKiA).

- Współpraca z miastem przebiega w sposób zadowalający. Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji tej inwestycji na podstawie właśnie dokumentacji przygotowanej przez biuro projektowe na zlecenie urzędników z Gdańska - wyjaśnia Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa. Węzeł Szadółki według wariantu I - to tzw. węzeł harfa.
Drogowcy z GDDKiA chcą wykonać inwestycję według wariantu pierwszego - droższego. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy). Mają one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej. Zapewnią one im ciszę.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki.

Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 160 mln zł. Drugi wariant - tańszy o ok. 30 mln zł - zakłada poprawę przebiegu dotychczasowych zjazdów i dodatkowo przełożeniu pod obwodnicą drugiej jezdni ul. Jabłoniowej.

Skąd wziąć tak duże pieniądze na budowę Węzła Szadółki? Władze miasta złożyły wniosek do ministra ds. transportu o wpisanie wspomnianej inwestycji do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 podczas jego konsultacji. - Jeśli projekt rozbudowy Węzła Szadółki trafi na listę rezerwową przedsięwzięć to jest szansa, że zostanie zrealizowany z oszczędności jakie mogą powstać w czasie realizacji inwestycji z listy podstawowej - uważa Marszałek.

Na tej ostatniej liście znajduje się m.in. Trasa Kaszubska, czy droga ekspresowa S7 między Gdańskiem a Elblągiem. Sęk w tym, że razem z Gdańskiem złożono 37 podobnych wniosków. Z naszych informacji wynika, że nie ma wsparcia wśród lokalnych polityków dla tej inwestycji. Co za tym idzie? Nie ma szans na realizację ważnego dla kilkunastu tysięcy mieszkańców projektu przed 2020 r.

Nadmieńmy, że Gdańsk w najbliższych pięciu latach planuje budowę o przekroju dwóch jezdni ul. Nowej Jabłoniowej, która zastąpi ul. Jabłoniową. Po ukończeniu nowej drogi Węzeł Szadółki stanie się wąskim gardłem.
Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki. Drugi wariant przebudowy Węzła Szadółki.

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Budować

    Za takie pieniądze budować, ale tak aby rozwiązania techniczne (i były dobrze przemyślane) wystarczyły na co najmniej 30 lat. Przy okazji zlikwidować wysypisko i nie dopuścić do powstania spalarni śmieci- skandal, bo okropnie tam wali smrodem a przecież w pobliżu jest dużo osiedli mieszkaniowych.

    • 12 5

  • lewoskręt z ul. Przywidzkiej

    • 2 3

  • Jasne potrzebny jest dojazd do spalarni w szadółkach

    Jechać będą tiry ze śmieciami nawet z warszawy radomia ostrołeki
    ale za to turystów będzie mniej wiec ruch się summa sumarum nie zwiększy

    • 12 5

  • Platformie i ministrowi Nowakowi dziękuję za OPAT (1)

    • 20 12

    • ty dziękujesz za OPAT, ja dziękuję Szczurkowi i Włudzikowi za Kosakowo airport

      • 13 2

  • Obie opcje są krótkowzroczne i nie rozwiązują podstawowych problemów na tym węźle.

    • 3 2

  • wyjatkowa wizualizacja :D

    Dobrze ze na tej wizualizacji umieścili samochody a nie tylko uśmiechniętych emerytów z pieskami studentów rowerzystów miziające się pary na trawnikach i biegaczy :D, jak to mają w zwyczaju :D

    • 9 1

  • Wieści typu "walka o rozbudowę czegoś tam"

    Władza się stara jak za komuny - wielkie plany i nadzieje tylko musicie poczekać

    • 5 5

  • OPAT

    Myślę, ze można sobie odpuścic OPAT w gdynii i przesunąć środki na węzeł Szadółki. W Gdyni i tak zmaenuja te pieniądze, a Gdańsk juz udowodnił, ze potrfi tworzyć sensowną sieć drogową.

    • 17 13

  • gdzie ta walka o piniadze?

    wie ktoś?, na pge?, po ile bilety?, nie moge znaleźć

    • 5 4

  • Ten zakaz skrętu w lewo z Przywidzkiej to jakiś żart? (1)

    • 20 3

    • Przecież to ten lewoskręt generuje tam większość ruchu. Jak go zlikwidują to ta przebudowa zda się psu na budę.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane