Fakty i opinie

stat

Rządowe miliardy na tory w trójmiejskich portach

Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.
Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł. fot. T.Urbaniak/ZMPG

Dodatkowe 1,8 mld z budżetu i 2,5 mld z kredytu ma dołożyć rząd kolejarzom z PKP PLK, m.in. na realizację kluczowych inwestycji w portach Gdyni i Gdańska. Tydzień temu pisaliśmy, że wykonawcy chcą za prace w obu portach 1,5 mld więcej, niż wynikało to z kosztorysów.



Przypomnijmy:

  1. 1. Torowiska w trójmiejskich portach są w złym stanie i wymagają pilnego remontu oraz rozbudowy, by pociągi sprawniej i szybciej obsługiwały rosnące przeładunki w Gdańsku i Gdyni.

  2. 2. Kolejarze z PKP PLK rozpisali trzy przetargi na prace przy torowiskach w Gdyni oraz po dwóch stronach Martwej Wisły w Gdańsku. Ich wartość oszacowali na ok. 1,8 mld zł./li>
  3. 3. Gdy otworzono koperty z ofertami okazało się, że najniższe z nich opiewają łącznie na 3,4 mld zł.


Na początku grudnia napisaliśmy, że to oznacza, iż kolejarze prawdopodobnie anulują przetargi i ogłoszą nowe. Pytanie tylko, skąd wezmą pieniądze, by sprostać oczekiwaniom finansowym firm, które je wygrają.

Odpowiedź przyszła szybciej, niż można się było spodziewać. Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl, rząd dołoży 1,8 mld zł do Krajowego Programu Kolejowego. Środki te pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP PLK w drodze wykupu akcji spółki od PKP przez Ministra Infrastruktury.

Czy publiczne inwestycje w infrastrukturę są dobrze planowane?

nie, widać to choćby po kosztorysach nieprzystosowanych do rynkowych realiów

43%

to zależy, inaczej radzą sobie z tym kolejarze, inaczej drogowcy, jeszcze inaczej energetycy

31%

raczej tak, ale przy tak skomplikowanych projektach opóźnienie nie jest niczym nadzwyczajnym

26%
Wartość programu zwiększona zostanie również o 2,5 mld zł, które pochodzić będą z dodatkowego kredytu EBI.

- Spółka PKP PLK SA uzyskała wstępną zgodę w postaci listu intencyjnego na dodatkowe zaangażowanie środków pochodzących z kredytu EBI - napisano w projekcie.
Ponadto wartość KPK zostanie również zwiększona o drobną - w porównaniu - kwotę około 50 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Oczywiście te środki nie zostaną wydane wyłącznie w portach Trójmiasta. Tym bardziej, że - jak powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel - do wykonania inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego brakuje od 10 do 12 mld zł.

Podbramkowa sytuacja w portach Trójmiasta



Kolejarze mają jednak świadomość, że opóźnienie portowych przetargów jest niepokojące, bowiem inwestycje te powinny się zakończyć już w 2020 roku - tak zakłada mechanizm CEF (II nabór), z którego mają być dotowane. Jak jednak informował portal rynekinfrastruktury.pl, PKP PLK wciąż ma szansę uratować środki, ponieważ jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie realizacji projektów portowych z końca 2020 do końca 2022 roku.

Port w Gdańsku modernizuje infrastrukturę także na własną rękę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu
Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu graf. Trojmiasto.pl
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Opinie (151) 16 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.