• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe miliardy na tory w trójmiejskich portach

ms
15 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.


Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.

Dodatkowe 1,8 mld z budżetu i 2,5 mld z kredytu ma dołożyć rząd kolejarzom z PKP PLK, m.in. na realizację kluczowych inwestycji w portach Gdyni i Gdańska. Tydzień temu pisaliśmy, że wykonawcy chcą za prace w obu portach 1,5 mld więcej, niż wynikało to z kosztorysów.



Przypomnijmy:

  1. 1. Torowiska w trójmiejskich portach są w złym stanie i wymagają pilnego remontu oraz rozbudowy, by pociągi sprawniej i szybciej obsługiwały rosnące przeładunki w Gdańsku i Gdyni.
  2. 2. Kolejarze z PKP PLK rozpisali trzy przetargi na prace przy torowiskach w Gdyni oraz po dwóch stronach Martwej Wisły w Gdańsku. Ich wartość oszacowali na ok. 1,8 mld zł./li>
  3. 3. Gdy otworzono koperty z ofertami okazało się, że najniższe z nich opiewają łącznie na 3,4 mld zł.


  • Plan przebudowy linii kolejowych w Porcie Gdynia
  • Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku
Na początku grudnia napisaliśmy, że to oznacza, iż kolejarze prawdopodobnie anulują przetargi i ogłoszą nowe. Pytanie tylko, skąd wezmą pieniądze, by sprostać oczekiwaniom finansowym firm, które je wygrają.

Odpowiedź przyszła szybciej, niż można się było spodziewać. Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl, rząd dołoży 1,8 mld zł do Krajowego Programu Kolejowego. Środki te pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP PLK w drodze wykupu akcji spółki od PKP przez Ministra Infrastruktury.

Czy publiczne inwestycje w infrastrukturę są dobrze planowane?

Wartość programu zwiększona zostanie również o 2,5 mld zł, które pochodzić będą z dodatkowego kredytu EBI.

- Spółka PKP PLK SA uzyskała wstępną zgodę w postaci listu intencyjnego na dodatkowe zaangażowanie środków pochodzących z kredytu EBI - napisano w projekcie.
Ponadto wartość KPK zostanie również zwiększona o drobną - w porównaniu - kwotę około 50 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Oczywiście te środki nie zostaną wydane wyłącznie w portach Trójmiasta. Tym bardziej, że - jak powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel - do wykonania inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego brakuje od 10 do 12 mld zł.

Podbramkowa sytuacja w portach Trójmiasta



Kolejarze mają jednak świadomość, że opóźnienie portowych przetargów jest niepokojące, bowiem inwestycje te powinny się zakończyć już w 2020 roku - tak zakłada mechanizm CEF (II nabór), z którego mają być dotowane. Jak jednak informował portal rynekinfrastruktury.pl, PKP PLK wciąż ma szansę uratować środki, ponieważ jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie realizacji projektów portowych z końca 2020 do końca 2022 roku.

Port w Gdańsku modernizuje infrastrukturę także na własną rękę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
ms

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Jakie to rządowe? (22)

    Przecież to z kieszeni podatnika i funduszy europejskich.

    • 118 56

    • A fundusze europejskie to z czyjej kieszeni? (16)

      • 33 6

      • Polska wpłaca mniej niż jedną czwartą tego co bierze z unii (11)

        Powinni wywalić z U.E Węgry które się sprzedają Rosji a kasę ktora szła do nich rozdysponować chociażby nam. I tak orbanek dyktatorek ma w garści media i ludzi siłą rzeczy słuchaja tylko jego poropagandy, więc cwaniak ma mandat społeczny na wszystko co robi.

        • 3 7

        • Wpłaca tyle co dostaje . albo i więcej (10)

          POlicz jeszcze to, że z każdego euro przychodzącego z unii, 85 centów wraca do niemiec, francji, belgii, holandii. Więc kto tu prowadzi POlitykę kolonialną ??
          Zetrzyj z oczu błoto tvn-u.Nie daj sobie robić brei z mózgu.
          Zacznij być patriotą kraju w którym mieszkasz . W/w kraje to robią wbrew temu co deklarują .

          • 9 10

          • po co ruski trollu kłamiesz, wszystkie dokumenty są jawne i dostępne (3)

            Polska na początku dostawała 10 razy więcej niż wypłacała, mamy za to autostrady w całym kraju, wiele odnowionych miast w Polsce wschodniej, tramwaje wróciły do Olsztyna,
            a co u was w Rosji?
            nędza aż piszczy

            • 6 2

            • ty im oddajesz wszystko z nawiązką w lidlu, capie jeden (1)

              • 1 1

              • No to nie rób tam zakupow patrioto

                Kupuj od prywaciarza polskiego katolika co daje kasjerce 10 zł na czarno

                • 0 0

            • cały świat budował za swoje

              tylko w Polsce budujemy z łaski UE. Jacy oni wspaniałomyślni. Normalnie mikołaje.

              • 2 2

          • Wolę UE niż kreml i toruńska rozgłośnie , "patrioto" wyklęty wyprowadzić się do Rosji (1)

            • 5 4

            • a ja wolę Polskę a nie axel springerowską propagandę!

              Polskę - nie Moskwę, nie Berlin tylko Polskę!
              Przestań pełzać.

              • 1 2

          • Mam pomysł ruski trollu (1)

            Nie trolluj. UE nam dała szanse na rozwoj. Co tam ciekawego w Radomiu? Jak tam pogoda?

            • 5 5

            • jakoś większość z tego co "dają" wraca do nich

              ciekawe jak to się dzieje?

              • 2 2

          • (1)

            Taaak...I tylko dziwne, że dopiero po wejściu do UE zaczęła się masowa budowa i remont dróg i innej infrastruktury. Że wcześniej w moim mieście remontowano jedną kamienicę rocznie, a teraz całe ulice idą do rewitalizacji. Dziwne nie?

            • 4 3

            • Jakoś w innych krajach nie trzeba było czekać z budową dróg na wejście do UE

              no ale tam nie rządzili nasi liberalni geniusze

              • 2 1

      • niemieckiej! (3)

        • 7 9

        • tak, tak (1)

          preferencyjne kredyty dla lidla i kauflandu na inwestycje w Polsce pewnie też jest zaliczana do tego co nam "dają"

          • 1 1

          • Tobie niechepiej da Toruń

            • 0 0

        • i angielskiej

          • 1 1

    • Nie dają- cholerny PiS
      Dają- cholerny PiS

      • 11 3

    • ale to rząd decyduje gdzie pójdzie kasa (2)

      mogli ją przeznaczyć gdzie indziej

      • 10 6

      • Wlasnie - jedynie decyduje - przeciez rzad sam nic nie zarabia (1)

        • 8 7

        • Podobnie jak "nie zarabia" zarząd i rada nadzorcza organizacji gospodarczej

          Zarabia, zarabia, tylko nie swoimi rękami. Podobnie jak gdzie indziej.
          A do tego musi mądrze, efektywnie i skutecznie decydować, w interesie swoich akcjonariuszy.

          • 11 4

    • Jola i wszystko jasne, czytam i ryje ze smiechu, dno, nie osmieszaj się

      • 6 5

  • (20)

    Podoba mi sid ta determinacja rzadu za realizacja celow zwlaszcza w zakresie interesu panstwa. Poprzednikom bylo wszystko jedno, mogli sprzedac strategiczne spolki za granice typu pkp energetyka, gpec, lot. Polska racja stanu ich mierzila.

    • 82 39

    • (3)

      To czemu w takim razie przejadają koniunkturę zamiast skupiać się właśnie na ważnych inwestycjach? Tempo inwestycji państwowych po zmianie rządów drastycznie spadło - skądś musieli wygrzebać kasę na socjal.

      Dodaj do tego drastyczny spadek inwestycji zagranicznych. Jeśli mnie pamięć nie myli, to w stosunku do 2015 roku wartość kapitału zagranicznego w polskiej gospodarce spadła o 40%.

      W międzyczasie wprowadzono sporo nowych podatków, które konkretnie przekładają się też na wzrost cen podstawowych produktów w sklepach a dzięki pchaniu się z uporem maniaka w podtrzymywanie kopalni i promowanie energetyki węglowej rząd zafundował nam potężne podwyżki cen energii elektrycznej, za które i tak zapłacimy w tej czy innej formie. Swoją drogą polskie wydobycie węgla pokrywa ledwo 40% krajowego popytu a większość brakującego surowca sprowadzana jest z Rosji.

      Warto też zwrócić uwagę, jak często partia władzy podpiera się w swoim przekazie klasycznym dwójmyśleniem. Kto czytał, ten wie.

      • 8 5

      • Takie inwestycje przygotowuje się długo (1)

        jeśli w pewnym momencie spada ich intensywność to znaczy, że przyczyn należy szukać parę lat wcześniej. Teraz akurat zaczęła rosnąć.
        Wzrost cen w sklepach bierze się ze wzrostu cen produktów na giełdach światowych. Pomór kur niosek w europie zachodniej albo skokowy wzrost popytu na masło w Chinach = za to też odpowiada rząd? Inna rzecz, że dzięki temu zarabiają kupę szmalu polscy producenci - no ale o tym już nie wspomnisz.
        Niemcy spalają o wiele więcej węgla od nas. Nawet chcą w Polsce budować kopalnie. Może taki jest plan? Pozamykać polskie żeby potem cieszyć że powstają niemieckie? Wzrost cen energii bierze się z wprowadzenia limitów na CO2, które są dla Polski śmiesznie niskie i na to zgodził się rząd - tyle, że nie ten ale poprzedni. Przypomnij sobie, że już wtedy prorokowano, że uderzy to kiedyś w polską gospodarkę.
        Nie chce mi się tych wszystkich wypowiedzianych przez ciebie bredni prostować.
        Powtarzasz tylko jakieś nędzne przekazy dnia nie mając pojęcia o mechanizmach,które decydują o naszym życiu.

        • 1 0

        • Nawet jeśli ostry, skokowy spadek inwestycji państwowych można niby wyjaśniać działaniem poprzedniego rządu (co byłoby dziwne, skoro robili plany zakładając wygraną w wyborach), to jednak spora część tego załamania to zaniechania obecnego rządu i przeciąganie tudzież zrywanie procedur przetargowych. W wojsku sytuacja jest najgorsza, bo przez te trzy lata nawet nie uchwalano nawet bieżących planów zakupów (do załatwienia na poziomie MON a nie Sejmu), bez których nie można prowadzić żadnych negocjacji a tym bardziej podpisywać umów.

          Natomiast jak się odniesiesz do kwestii inwestycji zagranicznych? Te według wszelkich racjonalnych przesłanek spadły z powodu niestabilności prawnej Polski. Poza kwestiami konstytucyjnymi jest jeszcze ogólna biegunka legislacyjna i bylejakość stanowionego prawa, które pogarszają warunki prowadzenia działalności gospodarczej.

          Tak, wahania na światowych rynkach mają konkretny wpływ na ceny spożywki, ale dodatkowe podatki np. w paliwie też.

          Tak, na konkretne limity zgodził się poprzedni rząd, ale dlaczego wtedy znając sytuację rząd PiS z uporem maniaka promuje energetykę węglową i dobija konsekwentnie wiatrową? Z jednej strony tak obniżyli kary za niewykupienie energii z OZE, że bardziej się opłacają te kary niż skup a z drugiej wyśrubowali przepisy budowlane na wiatraki tak, że praktycznie nigdzie na lądzie nie można ich stawiać. Otwarcie mówią, że chcą jedynie morskich farm wiatrowych, ale kiedyś w przyszłości. Nic też się nie ruszyło w kwestii budowy elektrowni atomowej, ani nikt nie szuka innych opcji niż węgiel. A Niemcy owszem, spalają dużo więcej węgla, ale też są i dużo większym krajem a udział węgla w ich energetyce to już ledwo 34% a gazu ziemnego 13%.

          A co do potencjału i krajowego wydobycia, to popytu nie ma szans pokryć. Ta nowa kopalnia budowana przez Niemców ma osiągnąć maksymalnie 3 mln ton rocznego wydobycia, co stanowi mniej niż 0,5% krajowego zapotrzebowania. Zwracam też uwagę na głębokość pokładów szacowaną na 700 do 1200 metrów. Siłą rzeczy ten węgiel tani nie będzie. Opłacalny być może, ale bez przesady. Jakkolwiek by nie kombinować, węgiel w Polsce jeszcze jest, ale głęboko i większość popytu tak czy siak trzeba pokryć z importu.

          • 0 0

      • no przecież Schetyna chce jeszcze więcej wydawać na socjal

        nie słyszałeś?

        • 0 0

    • Jesteś d**ilem

      • 0 2

    • Dzięki poprzednikom żyjesz pisowski trollu w Europie (1)

      i jesz z miski a nie z ziemi. Dzięki pisowi natomiast niezadługo będziesz mógł imponować umiejętnością jedzenia widelcem (pis dzielec potrafi a co) na Białorusi i dalej na wschód dokąd pis dzielstwo kurcgalopem zmierza.

      • 1 2

      • Ojoj

        Kiedyś mieliśmy dziękować że dzięki Moskwie nie mordują nas Niemcy, a teraz mamy dziękować że dzięki Niemcom nie gnębi nas Moskwa i Mińsk. Pewnie do tych podziękowań i schylania karku wciąż namawia mnie ten sam towarzysz przemianowany z komisarza pezetperowskiego na komisarza unijnego.
        Zdobądź się na jakąś samodzielność, pacynko.

        • 1 0

    • (6)

      Tylko nie bierzesz pod uwagę że to wszystko za nasze pieniądze z podatków.Zamiast na publiczną służbę zdrowia kasa idzie np na PKP i tu raz płacisz ,jedziesz pociągiem drugi raz płacisz,pociąg się spóźnia ponosisz jakąś stratę i znowu płacisz,pensje dla Misiewiczów znów płacisz.Gdzie się nie obrócisz płać ale skoro to Ci się tak podoba to tyraj po 12 h a w soboty i niedzielę dodatkowo.

      • 12 25

      • Wolę żeby te pieniądze poszły na rozbudowę infrastruktury (4)

        i gospodarkę kraju , niż zostały wywleczone za granicę przez POwskich geszefciarzy, gotowych za bezcen sprzedać porty niż w nie inwestować.

        • 37 13

        • (3)

          Tak jak za komuny :huty=tanie czołgi stocznie =tanie statki do ZSRR, szerokie tory na ze wschodu na zachód,PGR=mięso na kartki.Teraz dojdzie geotermia=Rydzyk,episkopat=kościoły,partia=pomniki.No infrastruktura się rozbudowuje.Gratulacje.Wszyscy budujemy socjalistyczną ojczyznę.Z partyjnym pozdrowieniem.

          • 8 14

          • zmień lekarza (2)

            bo ten cię oszukuje

            • 10 4

            • (1)

              Zrobiłem to po wyborach i nie żałuje.Niektórzy żyją z tą chorobą jaką jest PiS nie wiedząc że są w stanie klinicznym do końca ufając szarlatanom i znachorom. ażtyle

              • 6 10

              • jeszcze raz Ci radzę to samo

                on Cię naprawdę robi w konia

                • 0 0

      • Czy będąc udziałowcem jakiegoś organizmu gospodarczego, wchodzisz do jego magazynu i bierzesz jak swoje?

        Nasze podatki, to nasze udziały.
        Problem jest w podziale zysków. I żeby w ogóle były. Ale tak to jest z tymi "dyktatorami do wynajęcia", ich skuteczność bywa "różna" ale wynagrodzenia wielokrotnie przekraczają potrzeby jednego pokolenia...
        Zatrudnienie dyktatora zawsze jest ryzykiem a tym bardziej wtedy, gdy musisz się mu podlizywać aby wyegzekwować obowiązki.

        • 0 0

    • zobacz sobie (4)

      Kolebkę Solidarności..została spolonizowana..
      Przed nacjonalizacją..słabo ale wytwarzała fundamenty do siłowni wiatrowych..
      Dzisiaj to jest totalny ugór.. syf..błoto..i gnijące szablony..To samo jest w Stoczni Szczecin..
      Stocznia ..Nauta.. bankrut z potężnym dlugiem..dotowany przez rząd..poprzez Mars.
      Stocznia ..Morska Stocznia Remontowa " Gryfia "..totalny bankrut..
      Stocznia Marynarki Wojennej..parokrotnie zmieniający właściciela...Podobnie i Energolionowe kwoty.. Owoc myśli gospodarczej PISu.

      • 13 12

      • no i po co nam stocznie i porty ... (2)

        ... przecież takie same są w Niemczech

        • 10 3

        • (1)

          Stocznie mają budować statki i mają na tym zarabiać! Jeśli mają coś budować po kosztach to Tylko dla Polski! Chciałbym aby zbudowano kilka kontenerowców i żeby pod Polską banderą i z Polską załogą przywoziły do Polski paczki z Aliexpress czy Alibaby. Po co mamy płacić innym?

          • 9 1

          • Wizja jest jak z Misia.

            Pis buduje statki żeby wozić chinczykom badziewie do polski.
            A co przywieziemy koraliki polskimi statkami. I nikt nam nie powie że że mądre jest głupie a głupie jest mądre czy jakoś tak.

            • 1 1

      • Obudż się !! To tylko sen!!

        • 3 10

    • O, widać pożar w Jachrance skutkuje zwiększeniem finansowania internetu.

      "podoba mi się determinacja rządu", "brawo PiS", itd... serio myślicie, że tego nie widać??

      • 7 6

  • A kiedy (2)

    rządzący zabiorą się za realizację potrzebnego, nowego odcinka linii kolejowej, który ułatwiłby znacząco transporty towarowe linią Śląsk - Gdynia. Odcinek ten, przez ekonomistów transportowców planowany krótko po zakończeniu II wojny światowej, miałby odgałęzić się od linii Kościerzyna - Gdynia mniej więcej w okolicy Skorzewa i prowadzić do Luzina i tam włączyć się do linii Lębork - Gdynia. W ten sposób ciężkie pociągi towarowe omijałyby zarówno przeciążony szlak z Tczewa do Trójmiasta jak i bardzo silnie nachylony odcinek Osowa - Gdynia, a poza tym pociągi wjeżdżałyby do portu wprost bez konieczności przestawiania lokomotywy jak to jest obecnie.

    • 4 0

    • palcem po mapie

      Wystarczyłoby trochę torów ze Skorzewa do Sierakowic. A potem do Lęborka przez Linię resztki torów są... To może mieć sens...

      • 2 0

    • dobry pomysł...

      moze warto to przypomnieć to w kontekście planowanej modernizacji linii 201. Mniej więcej zbliżone do przebiegu Trasy Kaszubskiej. Ale teren tam też nie łatwy,
      Tylko że PKM może być niepocieszone, bo liczy na elektryfikację przy okazji... ;)

      • 2 0

  • Nie ma czegoś takiego jak rządowe miliardy (3)

    PiS wydaje bez sensu nasze pieniadze. Wszyscy za to zapalcimy

    • 11 15

    • oczywiście, że nie (2)

      Tak jak budżet organizacji gospodarczej nie jest ze ściepy zarządu i rady nadzorczej. Budżet jest ze ściepy akcjonariuszy i interesariuszy. I do nich powinny wracać zyski.
      A jak zysku nie ma, to zarząd idzie na zieloną trawkę a nie załoga. Tak jest w normalnych krajach.
      A u nas? "Nic się nie stało, Polacy nic się nie stalo!!!" - po każdym pawiu.

      Więc nie siej demagogii.

      • 3 4

      • Czyli nikt nie wowi nam, ze biale jest biale, a czarne jest czarne. (1)

        Poszulaj sobie jak roznie dlug publiczny za rzadow zmiany miernej. Wszystko na temat.

        • 1 4

        • Poszukaj sobie, jak zadłuzone są inne kraje i organizacje gospodarcze

          Dług nie jest niczym złym, tak usiłują przekonać nas banki...
          Grunt aby pracował i się spłacał. Trudno o lepiej ulokowane pieniądze niż w systemie transportowym.
          Pokazał to "australijski emeryt" (bo przecież nie port...), który niepomny na pomorskie "nie da się", "nie opłaca się", wybudował terminal w Gdańsku. Po 15 latach terminal zaczął zarabiać i został wystawiony na sprzedaż z 100% przebitką.
          Tylko komu w tym kraju chce się 15 lat czekać?!

          • 2 0

  • Port w Gdańsku . (12)

    Tory torami - a kiedy terminal dla wycieczkowców w porcie Gdańsk ??
    Węgiel kamienny itp. - to epoka kamienia łupanego .
    Inwestujcie w turystykę - zróbcie osobne nabrzeże - gdzie zacumują nawet największe statki wycieczkowe - a nie sypcie im węgla pod nogi i na głowę - jak to robią w Gdyni .
    Gdynia - niech tam przeładowuje węgiel - ma przez to powietrze gorsze niż w Katowicach .
    A Gdańsk - niech otworzy wrota dla turystów - tu są ku temu warunki .

    • 48 84

    • (1)

      Przemysł turystyczny to też przemysł i nie ma co się nim zachłystywać. Owszem, jest ważny, ale nie wolno pozwolić na jego niekontrolowany rozrost. Szkodzi przyrodzie, a w miejscowościach turystycznych nie da się żyć. Chcę by Śródmieście Gdańska było dalej miastem, a nie skansenem dla turystów. Nieformalna nowa nazwa dla Wyspy Spichrzów czyli "Booking.com Island" wzięła się nie bez przyczyny.

      • 3 0

      • Nic tak nie szkodzi przyrodzie jak zmiany planow zagospodarowania orzestrzennego pod dtktando deweliperki.

        • 0 0

    • (2)

      Kpitan Ty nie byłeś tam chyba nigdy, a Naftoport? A Gaspol a Fosfory? A kontenery to co?

      • 15 2

      • Same syfy zanieczyszczające powietrze w Gdańsku (1)

        • 6 1

        • zlikwidujmy port, na pewno wtedy coś z Gdańska zostanie

          • 0 0

    • Byłeś kiedyś w Gdyni? Wydaje mi się że tylko przez street view w Google. Powietrze jest wporzadku wiem bo pracowałem często w budynku zaraz obok tego węgla nawet jak przeładowywali to było ok

      • 0 1

    • na wycieczkowcach to tylko Port Service zarabia (1)

      Taka "wstydliwa" strona tej "żurnalowej" działalności...

      • 11 0

      • Na wycieczkowcach zarabiają

        tylko sklepiki z bursztynami/kryształami

        • 8 0

    • Rzecz w tym, że z takich wycieczkowców to dużego zysku nie ma. Jak nie będzie ważniejszych inwestycji i będzie jakieś miejsce, które nie znajdzie lepszego zastosowania, to wtedy można się zastanowić.

      • 8 0

    • "kapitan" szuwarowo-bagienny. (1)

      • 14 3

      • W Elblągu

        Sobie te kilkusetmetrowe wycieczkowce przyjmujcie

        • 8 6

    • Co?

      Skąd Ty się urwałeś kapitanie? Chyba z Karaibów

      • 22 4

  • Świadomy

    Przepraszam za prawdę, ale ilu k*tasów się dorobi na tych projektach na boku,

    • 5 2

  • a wiadukt/tunel z Hutniczą w zakresie tej kasy?

    Może przygotowanie do gdyńskiego odcinka PKM na Oksywie i dalej?
    To się wiąże. Czy miasto wykorzysta modernizację Gdynia-Port?

    • 5 0

  • (5)

    Zobaczmy ile będzie brakowało

    • 30 10

    • modernizacja linii warszawa gdynia kosztowała 3,2mld

      a tu lokalne tory za tyle samo

      • 1 0

    • (1)

      PO importowała 1,5 mln ton węgla od Putina. PiS w tym roku chce sciągnąc 10 mln ton ruskiego wegla

      Rozbudowuja tory by putler się nie obraził

      • 4 6

      • PO dostawala pieniądze na kolej i oddawała do Berlina

        • 3 8

    • jak bedzie rzadzilo PO

      to zabraknie od razu

      • 4 6

    • Jest fundusz wziątkowy?

      • 3 3

  • Brawo (1)

    Rząd, brawo pis
    Kontenery na tory, na szynach szybciej, bez korkow, taniej. I tak brakuje kierowców tirów
    Ups
    Brakuje też maszynistów
    Nie-brawo pis
    Nie-brawo rząd
    A już chciałem w ciemno pochwalić
    Ale dobrze, że takie inwestycje są, niezależnie kto tam zarządza tyn naszym krajem-czy zła zmiana czy dobra

    • 54 27

    • Tylko ciekawe którymi drogami będą rozwozić towar. S6 do Koszalina leży.

      A obwodnica stoi w korku bo rząd zdjął z planów budowę obw. metropolitarnej

      • 2 0

  • (1)

    Czemu państwo ma dokładać z kieszeni podatnikow , czy portow nie stać zeby zapłacić z własnej kasy czy za chwile okarze się że są nie rentowne ? Ciekawe ile ich udziałowcy typu Paweł Adamowicz pakują kasy do własnych kieszeni ?

    • 6 3

    • "Czemu państwo ma dokładać z kieszeni podatnikow , czy portow nie stać zeby zapłacić z własnej kasy"

      Co za mondzioł. A czemu port ma finansować modernizację infrastruktury poza obszarem portu, której w dodatku nie jest właścicielem, bo ta należy do pkp plk?

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane