• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe miliardy na tory w trójmiejskich portach

ms
15 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.


Kolejarze zakładali, że za prace przy remoncie torowisk w porcie w Gdyni zapłacą 1,1 mld zł. Jednak najniższa cenowo oferta Budimeksu opiewała na kwotę 1,96 mld zł.

Dodatkowe 1,8 mld z budżetu i 2,5 mld z kredytu ma dołożyć rząd kolejarzom z PKP PLK, m.in. na realizację kluczowych inwestycji w portach Gdyni i Gdańska. Tydzień temu pisaliśmy, że wykonawcy chcą za prace w obu portach 1,5 mld więcej, niż wynikało to z kosztorysów.



Przypomnijmy:

  1. 1. Torowiska w trójmiejskich portach są w złym stanie i wymagają pilnego remontu oraz rozbudowy, by pociągi sprawniej i szybciej obsługiwały rosnące przeładunki w Gdańsku i Gdyni.
  2. 2. Kolejarze z PKP PLK rozpisali trzy przetargi na prace przy torowiskach w Gdyni oraz po dwóch stronach Martwej Wisły w Gdańsku. Ich wartość oszacowali na ok. 1,8 mld zł./li>
  3. 3. Gdy otworzono koperty z ofertami okazało się, że najniższe z nich opiewają łącznie na 3,4 mld zł.


  • Plan przebudowy linii kolejowych w Porcie Gdynia
  • Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku
Na początku grudnia napisaliśmy, że to oznacza, iż kolejarze prawdopodobnie anulują przetargi i ogłoszą nowe. Pytanie tylko, skąd wezmą pieniądze, by sprostać oczekiwaniom finansowym firm, które je wygrają.

Odpowiedź przyszła szybciej, niż można się było spodziewać. Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl, rząd dołoży 1,8 mld zł do Krajowego Programu Kolejowego. Środki te pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP PLK w drodze wykupu akcji spółki od PKP przez Ministra Infrastruktury.

Czy publiczne inwestycje w infrastrukturę są dobrze planowane?

Wartość programu zwiększona zostanie również o 2,5 mld zł, które pochodzić będą z dodatkowego kredytu EBI.

- Spółka PKP PLK SA uzyskała wstępną zgodę w postaci listu intencyjnego na dodatkowe zaangażowanie środków pochodzących z kredytu EBI - napisano w projekcie.
Ponadto wartość KPK zostanie również zwiększona o drobną - w porównaniu - kwotę około 50 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego, z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Oczywiście te środki nie zostaną wydane wyłącznie w portach Trójmiasta. Tym bardziej, że - jak powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel - do wykonania inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego brakuje od 10 do 12 mld zł.

Podbramkowa sytuacja w portach Trójmiasta



Kolejarze mają jednak świadomość, że opóźnienie portowych przetargów jest niepokojące, bowiem inwestycje te powinny się zakończyć już w 2020 roku - tak zakłada mechanizm CEF (II nabór), z którego mają być dotowane. Jak jednak informował portal rynekinfrastruktury.pl, PKP PLK wciąż ma szansę uratować środki, ponieważ jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie realizacji projektów portowych z końca 2020 do końca 2022 roku.

Port w Gdańsku modernizuje infrastrukturę także na własną rękę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu Przebudowa dróg w Porcie Północnym realizowana ze środków własnych Portu
Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).
ms

Miejsca

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Inwestować moi drodzy i kochani wszędzie (8)

    Tory drogi trasy rowerowe żeby ten nasz Gdańsk był tygrysem Polski ,ja jestem mega zadowolony ze mieszkam w tym pięknym miejscu moi drodzy i kochani

    • 38 21

    • Mieszkasz w miescie gdzie nierządzi Sycylia. (7)

      To co rząd PiSu da, to budyń i jego szajka tylnymi drzwiami wyniesie.

      • 13 14

      • Wypier....

        z tą polityką.
        Każdy temat zatruwacie.

        • 0 0

      • Chyba Beata o rząd z nagrodami i upadłymi SKOKami (3)

        • 10 8

        • Zwłaszcza , że te skoki to zalatwił bredzisław z WSI (2)

          wyprowadzając z Wołomina 1,5 mld. zł !!!!!!

          • 9 3

          • Nie oglądaj TVP (1)

            Dostaniesz martwicy mózgu

            • 7 5

            • ty już masz od tvn-u

              • 2 7

      • (1)

        Niestety. Gdyby mogl to by sprzedal nie tylko gpec czy SNG ale i inne strategiczne spolki. Golym okiem widac gdzie POpaprancy mieli i maja dobro kraju. Sprzedac wszystko co sie da, lacznie z narodowym przewoznikiem, a ludowi dac ciepla wode w kranie. I mozna cygaro odpalac.

        • 13 5

        • Jakos Pampers nie protestuje w sprawie zabrania Lotosu

          Bredzisz

          • 7 2

  • Nic nie dostaną! (7)

    samorząd z PO to niech sobie sami radzą

    • 44 78

    • Oj tam, to chyba za poprzednich rządów rozwój portów w Gdańsku i Gdyni był blokowany (1)

      brakiem możliwości rozbudowy drog dojazdowych (chodzi o nowoczesne, zmodernizowane tory kolejowe); w ten sposób w typowo POpapranym stylu rozwój sektora prywatnego, strategicznego, ale konkurencyjnego dla gospodarki Niemiec, był dławiony "wąskimi gardlami".

      • 4 3

      • Skąd u was te ciągłe zwidy

        o blokowaniach, spiskach, działaniach na szkodę, siódmym dnie itp?
        Tak poprzedni jak i obecny modernizują porty i dojazd do nich, a że jesteśmy biednym krajem o wielu potrzebach to nie wszystko powstaje jednocześnie.
        Wyluzujcie.

        • 2 1

    • (3)

      Według tej logiki, to Gdański samorząd nie powinien oddawać stosownej części podatków władzy państwowej.

      To, że dokładnie takiego szantażu używał PiS w kampanii wyborczej (albo "nasi", albo zakręcimy kurek z kasą), nie znaczy, że tak powinno być.

      • 10 6

      • nie dokładnie takiego (2)

        Samorząd dostaje swoje jak pies michę.
        Gra idzie o przychylność inwestycji centralnych. A tutaj krótka kołdra będzie zawsze. Gdańsk bardzo dobrze wyszedł na "gdańskiej spółdzielni", która opanowała wszystkie szczeble administracji. Wyssał środki całego regionu, jak lej depresyjny.

        Może teraz jednak trochę dla prowincji a nie dla zaprzyjażnionych biznesów?

        Może tak wyremontować linie kolejowe i wyposażyć je w odpowiedni tabor? Może ucywilizować turystyczne zagospodarowanie obu mierzeji? Może zająć się drogami w interiorze aby ich mieszkańcy mogli do Gdańska do pracu dojechać zamiast Ukraińców?

        • 8 6

        • dostaje jak pies michę

          Gdański samorząd raczej nie, na edukację rząd daje zawsze tylko 50% tego do czego jest zobowiazany ( i PIS i PO tak samo). Dlatego w budżecie Gdańska pokaźna suma jest na własne dopłaty do edukacji (które są obowiązkiem rządu)

          • 3 2

        • To Ukraińcy mogą dojechać a Polacy nie?

          Po innych drogach jadą?

          • 6 3

    • Pampers nie narzekaj

      • 8 6

  • Zdjęcie ul.Polskiej

    Mogliście aktualne dać, a nie sprzed dwóch lat.

    • 5 0

  • zły PiS! zły PiS! (7)

    protestujmy!

    • 45 42

    • (5)

      Tak!!
      Nie potrzebujemy żadnych ich pieniędzy, niech sobie je wsadzą. Nasz prezydent na pewno też ich nie chce! Precz z Pisem i z ich pieniędzmi z Trójmiasta!!!
      Niech żyje PO!!!!

      • 12 19

      • (2)

        czyli popaprańce, zdrajcy Polski

        • 1 4

        • kolaboracja towarzysza Kaczyńskiego z Moskwą jest już oczywista (1)

          • 1 5

          • raz wrogowie Moskwy, raz kolaboranci, weźcie się zdecydujcie w końcu

            POrąbańce

            • 5 1

      • Budyń ??? Nie chce kasy ?? a PO co on tam siedzi ??

        M.in w radzie nadzorczej POrtu ?????

        • 5 5

      • Jakich ich pieniedzy?To nie ich pieniadze.

        Oni niczego nie wypracowali.Gdyby przedwojenny kwiastkowski uzbrojony w taka kase,architektow,inzynierow i konne furmanki mial taka kase postawil by przed mierzeja wislana drugi terminal z nabzezami i poglebil wejscie do portu..Odciazylo by to Gdansk i gdynie i zwiekszylo potencjal zaladunkow,nie mowiac juz o tym,ze materialyvsypkie mogly by byc wlasnie tam daleko od wielkiej aglomeracji rozladowywane a tak dalejbwszystko bedzie wdychac troj miasto.Tyle lat po wojnie i niczego sie nie nauczyli....jak wyglada nabrzeze sypkie???No jak?Bezmyslnosc tych rzadzacych jest porazajaca.Widac,E komusvbardziej zalezalo na konsolidacji Pkp i przEjeciu aktywow niz na faktycznym rozwojem i wrostem przeladunkow...i jeszcze to dzialanie na ostatnia chwile...bo sie fundusze skoncza...masakra.

        • 6 5

    • Nie miessajmy w to partyjnych sporow

      Najwiekszym problemem jest slabosc kadr kolejowych.
      Po pierwszych przetargach brakowalo 1,2 mld.
      I trzeba było podpisywac, ale liczono na cud i teraz w drugich przetargach brakuje 1,5 mld.

      • 8 0

  • po-panorane komentarze (2)

    Partia Oszustów wygrała mózgi większości w Gdańsku mieście słoików bez tożsamości narodowej. Żal mi Was jak patrzę na większość komentarzy przeciwnych Polskiej racji stanu. Rondo esesmana Grassa wam nie przeszkadza itp. A Polska dla was to niemoralnosc. Siedzicie w miescie niemieckiej kultury i może tym przesiakneliscie ze tak nienawidzicie Polski. Wasi przodkowie w większości z wsi i miasteczek Polski przywracają się w grobach.

    • 18 17

    • To wypowedalaj do Białegostoku (1)

      • 3 2

      • nie zniżkę się do poziomu PO.

        Typowy język słoika POpapranego , który mieszka teraz w Gdansku. Spójrz w lustro a będziesz widział twarz buraka . I nic z tym nie zrobisz...i nie miałbyś odwagi tak się odezwać do mnie gdybym stał naprzeciw Ciebie. Tchorzu.

        • 0 1

  • Rozbudowa na Elbląg (1)

    A gdzie jest realizacja połączenia z gdanska do Elbląga i dalej do warszawy?

    • 3 2

    • Przecież jest.

      Więc o co chodzi?

      • 2 2

  • Czyżby PIS polubił Trójmiasto , Brawo (1)

    • 0 7

    • Jeżeli tak to bez wzajemności, niestety.

      • 2 0

  • Tyle było o Jankowskim, a portale wzbraniają się o opisaniu afery

    Euroweek. Widocznie godzi w lewackie ideały.

    • 4 6

  • Jak to tak?

    Przecież PiS gnębi Pomorze...

    • 5 2

  • Miedzytorze w Gdyni

    Po co takie rozbudowane tory w Porcie w Gdyni??
    Tą jedną wiązkę najbliżej środmieścia można by zlikwidować albo przysunąć do reszty torów bardziej na północ...Wtedy uwolniłby się jeszcze teren na rozbudowę Sródmieścia.

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane