• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • Nikt jednak nie zwraca uwagi na to że (6)

    PKP jest spółką państwową.Zarzad tejże firmy jest bardzo zacofany, a jednocześnie bardzo bogaty.Zobaczcie Państwo ile linii jest nieczynnych.Pesa produkuje bardzo hałaśliwe szynobusy, które słabo nadają się do obsługi takich linii jak Kościerzyna Chojnice przez Lipusz.Do obslugi
    zniszczonej linii Kartuzy Lębork itd.itp.A przecież gdyby te linie zostałyby zrewitalizowane jak odciążyłoby ruch drogowy.Przeciez po tych liniach nie muszą kursować ciężkie i hałaśliwe szynobusy z PESY, które dodatkowo są paliwożerne.Wystarczy wziąć przykład z naszych południowych sąsiadów Czechów.Oni mają w swym taborze małe szynobusy,nazywane vlaczkami na ok.50 osób,a linie obsługuje mała prywatna firma GW Train.Czy nie można wspólnie z PESĄ opracować konstrukcję małego szynobusu.Jak patrzę na mająca się rozpocząć elektryfikację linii Gdynia Kościerzyna to boję się że nie dożyje czasu kiedy pojadą tam składy elektryczne i to po dwóch torach.PKP to powinna być odpowiedzialność,a tak nie jest.Zniszczone nastawnie,kilometry niszczejących torów,opuszczone stacje, przecież to jest również nas Polaków majątek.Czemu nikt nie zbada jak wielka jest niegospodarność tej firmy.Wystarczy przebyć koleją trasę Poznań Wrocław a zobaczycie Państwo jak marnowane są nasze pieniądze.Wiem odszedłem trochę od sprawy taboru dla SKM ale chciałem pokazać jak wygląda ten mariaż SKM -PKP

    • 7 11

    • Jak z PKP może być dobrze skoro rządzi nimi zwiąchol po 8 klasach

      Jak z torami, nastawniami może być dobrze skoro pkp plk rządzi wieśniak z mazurskiej puszczy.

      • 3 1

    • pisowczyki i solidaruchy z pociotkami obsiadły SKM i nie odpuszczą

      • 4 4

    • motoraczki skomunikowane z pendolino (2)

      tak jak jest to w Czechach, nie mieszczą się w głowie urzędników. Podobnie jak szybka i sprawna podróż z sześcioma przesiadkami. A to działa! I jest zarządzane przez uwaga!!! państwowe!!! Ceske Drahy.
      GW Train jest jednym z operatorów działającym na czeskich liniach lokalnych ale nie jedynym. Że to jest prywatna firma, nie ma żadnego znaczenia. Ceske Drahy stopniowo przekazują lokalne linie lokalnym operatorom. Uprzednio starannie je modernizując. Jest to działalność zupełnie odwrotna do prowadzonej przez PKP na spółkę z samorządami.
      Dzięki temu CD mają czas i zasoby zarabiać pieniądze ciągnąc pociągi w Polsce.
      Więc nie jest problem w formie własności a w jakości sprawowania nadzoru włascicielskiego. A ten, niezależnie od opcji politycznej, w naszym kraju faktycznie jest żałosny.

      • 5 1

      • Masz skrzywiony obraz... (1)

        ...tego co dzieje się w Czechach. Tam tak samo są ogłaszane przetargi na przewozy. I nie zawsze odbywa się bez problemów. Terminy też bywają krótkie i nie pozwalają na zakup nowego taboru. ČD też nie oddaje obsługi linii bez walki.

        • 0 1

        • możliwe

          ale używam i to często...
          I życzyłbym sobie takiej komunikacji zbiorowej tutaj, jak z Czechach.
          I wspólnego biletu jak właśnie w Usti i okolicach.
          Nnikt nie twierdzi, że odbywa się to pokojowo i bez strat. Ale wolę to, niż zaoranie kolei jakie odbyło sie na Słowacji i w... Pomorskiem...

          W Polsce usiłowano w latach 90 nasladować idee "motoraczka" ale Czesi nie tylko pociągi mają lepsze ale równiż autobusy. A my nie mieliśmy silników od Karosy i SA1xx zakończyły żywot... Aby było weselej, w Pomorskiem.

          • 2 0

    • hyper

      loop?

      • 1 1

  • Przecież już na euro 2012 miało być tyle nowych (niepudrowanych trupów) składów

    • 9 0

  • A moze by tak dietki pensyjki sobie wazniacy

    obnizyli to by bylo na pociągi:) tylko ze oni to sobie predzej podwyzki zrobia :)

    • 7 1

  • To musicie jeszcze bardziej walczyć z rządem

    własnego państwa towarzysze komuszki. Wtedy na pewno będzie lepsza współpraca.

    • 9 1

  • Oj tam nowe (1)

    Te są z historią, z duchem pokoleń, z klimatem. Jeżdżę nimi 39 lat i tak przywykłem że innych sobie nie wyobrażam.

    • 8 0

    • Pewnie, ze tak!

      W1969 roku to EN57 się jeździło z Gdyni do Łodzi Kaliskiej i wszyscy byli zachwyceni, że pociągiem elektrycznym można tam jechać, a do Warszawy i Szczecina to jeszcze z parowozami.
      A teraz się EN57 nie podoba! W d... się ludziom poprzewracało...
      Żartuję ;)

      • 3 0

  • Jasne...

    Prywatny przewoźnik będzie dopłacać, byle tylko zadowolić klientów... Anglicy już wiedzą, jak to wyglądało w praktyce.

    • 7 0

  • Jest winny! (2)

    "Rząd" naturalnie! Czy ten, który od dziesięcioleci nie chciał usamorządowienia SKM-T? Jakiś POwód musiał być.

    • 8 2

    • Od ładnych paru lat rządzi PiS (1)

      Czemu nie naprawiło tego błędu???

      • 1 4

      • i może ma jeszcze poprosić

        aby łaskawie SKM wzięto?

        • 1 1

  • (1)

    Ja wam kupie pod choinke.

    • 7 0

    • Ja tez bym chciał 1 skm panie Mikołaju. Bym se jeździł do pracy. Proszę, byłem grzeczny nie głosowałem na PIS

      • 1 0

  • Rząd nie odda SKM-ki samorządowi bo musi zapewnić posadki w Radzie Nadzorczej (1)

    I Zarządzie swoim z dojnej zmiany

    • 3 12

    • Ja widzę inny powód.

      Jak zwykle musiałby dotować nieudolny samorząd województwa a ten marnowałby kasę

      • 6 0

  • Żenada

    Tyle samo udziałów mają w PR i dziwnym trafem dla nich kupili 10 Impulsów...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane