• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Michał Piotrowski, rzecznik UMWP
18 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM. Długoletnia umowa - zdaniem kolejarzy - pomoże im wymienić stary tabor SKM.

W ramach negocjacji Urzędu Marszałkowskiego z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych 10 pociągów do końca 2023 roku. Ten wariant nie został jednak przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł - pisze Michał Piotrowski, rzecznik UMWP w odpowiedzi na stanowisko kolejarzy, które ukazało się w środę w naszym portalu.



Stanowisko rzecznika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przytaczamy poniżej:

Kto powinien ponieść koszt zakupu nowych składów SKM?

O tym, że Pomorzanie bardzo chętnie korzystają z kolei, nikogo nie trzeba przekonywać. Osiągnęliśmy wzrost wskaźnika wykorzystania kolei do wartości 26,1 w 2019 r. To najlepszy wynik w Polsce i jedyny wśród polskich regionów powyżej średniej unijnej, który oznacza, że Pomorzanie najchętniej w kraju jeżdżą pociągami. To efekt wieloletniej i konsekwentnej polityki organizatora transportu, jakim jest województwo pomorskie. Polityki nie tylko nastawionej na pokrywanie kosztu funkcjonowania połączeń kolejowych, ale również inwestycji w swój tabor.

Łącznie w 2019 r. z pociągów regionalnych w naszym regionie skorzystało 61 mln pasażerów. To o ponad 3 mln więcej osób niż w 2018 r. Aby w dalszym ciągu utrzymać te wskaźniki i zapewnić mieszkańcom komunikację kolejową na najwyższym poziomie, Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze w lipcu 2020 r. rozpoczął negocjacje z kolejarzami, które trwały do początku grudnia.

W wyniku tych negocjacji zostały zwiększone środki finansowe na realizację przewozów kolejowych w województwie pomorskim z kwoty 150,7 mln zł w 2020 do kwot:

  • w 2021 - 194 mln,
  • w 2022 - 211,4 mln zł,
  • w 2023 - 226,2 mln,
  • w 2024 - 203,7 mln zł,
  • w 2025 - 192,2 mln zł,
  • oraz w 2026 - 176,2 mln zł.

Łącznie do końca 2026 r. z budżetu województwa na transport kolejowy przeznaczonych będzie co najmniej 1,2 mld zł. Jesteśmy jednym z nielicznych województw, które tak znacząco zwiększyło swoje zaangażowanie finansowe w transporcie kolejowym.

Wzrost wydatków samorządu województwa na organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich wynika z rosnących oczekiwań przewoźników kolejowych, którzy uzasadniają to w szczególności rosnącymi kosztami: energii trakcyjnej, stawek dostępu do infrastruktury, opłat dworcowych, utrzymania taboru oraz rosnącymi wynagrodzeniami i spadkiem przychodów z przewozu pasażerów wynikającym z trwającej epidemii.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



By w trudnym okresie epidemii w oczekiwaniu na rozwiązania w postaci wsparcia przewoźników kolejowych w ramach "tarczy antykryzysowej" zapewnić finansowanie usług transportu publicznego, z obydwoma przewoźnikami jeżdżącymi po pomorskich torach (PolRegio i PKP SKM) zawarte zostały wieloletnie umowy.

Dzięki tym kontraktom przewoźnicy mają zabezpieczoną stabilność finansową, a pracownicy spółek nie muszą obawiać się cięć czy też zwolnień. Warto jednak dodać, że SKM ma jedne z najwyższych kosztów uruchomienia pociągów w przeliczeniu na  jeden pociągokilometr. Są one wyższe od kosztów PolRegio o co najmniej 60 proc.

Był rozważany wariant zawarcia umowy do 2030 roku



Owszem, w ramach prowadzonych negocjacji z PKP SKM był rozważany wariant zawarcia umowy na okres do 2030 r. z obowiązkiem zapewnienia dodatkowych nowych dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do końca 2023 r. Ten wariant nie został przyjęty przede wszystkim dlatego, że wartość projektu w krótkim czasie wzrosła z 320 mln zł do 400 mln zł przy niezmienionej wysokości dofinansowania z UE na poziomie 160 mln zł, co stanowi 40 proc. wartości projektu. Spółka będąca pod kontrolą Skarbu Państwa - PKP SKM oczekiwała od samorządu województwa całkowitego sfinansowania zakupu wspomnianych pojazdów oraz wypłacenia dodatkowego zysku.

Do końca 2030 r. oczekiwania te oszacowaliśmy na 200 mln zł. W kolejnych ośmiu latach wydatki z tego tytułu oszacowaliśmy na kwotę kolejnych 200 mln zł. Przypomnijmy, że proces poszukiwania przez zarząd PKP SKM wkładu własnego do projektu trwa już od ponad 2,5 roku i jak do tej pory skupia się na szukaniu tego wkładu wszędzie, tylko nie u głównego właściciela, jakim są spółki rządowe. Stanowczo podkreślam, że pozyskanie nowego taboru do obsługi przewozów aglomeracyjnych w województwie jest nadal naszym priorytetem.

Świadczy o tym nie tylko zakupienie przez samorząd 10 ETZ do obsługi połączeń, ale też składane głównemu właścicielowi SKM, jakim jest PKP SA, propozycje dokapitalizowania przez Samorząd Województwa Pomorskiego spółki PKP SKM w Trójmieście.

Ta hojna propozycja została przez rządową spółkę PKP SA odrzucona, co budziło nasze zdumienie. Ostatnio województwo złożyło do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych projekt zakupu 14 pojazdów. Ubolewamy, że ten projekt nie uzyskał wsparcia ze strony Rządu RP, który poprzez swoje spółki jest właścicielem SKM.

Samorząd nie sfinansuje samodzielnie nowego taboru



Oczekiwanie, że samorząd województwa samodzielnie sfinansuje zakup nowego taboru przewoźnika rządowego jest nieporozumieniem. Samorząd województwa już dziś przygotowuje się do realizacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na swoim obszarze, które będą realizowane po 2026 r.

Umowy z obydwoma operatorami zostały zawarte do tego samego terminu, aby dać czas na szczegółowe przygotowanie postępowań przetargowych na lata następne. Zgodnie z założeniami IV pakietu kolejowego będą to już wyłącznie postępowania konkurencyjne, ze szczególnym uwzględnieniem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego taboru. Pozwoli to na świadczenie usług na odpowiednim poziomie.

Ponadto samorząd województwa planuje w roku 2021 ogłosić postępowanie konkurencyjne na realizację przewozów kolejowych na sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, których realizacja ma się rozpocząć z dniem 15.12.2022 r.
Michał Piotrowski, rzecznik UMWP

Opinie (314) 9 zablokowanych

  • A czy ZNTK na przeróbce jeszcze istnieje? (3)

    • 4 0

    • istnieje szczątkowa działalność w jednej z hal (2)

      Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego

      Cała reszta niszczeje a miasto czeka aż przyroda zrobi swoje.

      • 5 0

      • Pytam bo kiedyś jak to funkconowało pełną parą to miałem tam praktyki (1)

        • 0 0

        • odrestaurowano budynki wokół dawnej bramu głównej Troyl

          ale zginęło wiele detali. Ponoć są w rękach pana Janka ze Stogów. Dzięki temu i remontom kamienic i jezdni (kanalizacja!) Przeróbka na nową twarz. W budynku dyrekcji oficjalnie jest hotel Kashmirow, faktycznie koczowisko pracowników ze wschodu. Wieczorem Przeróbka praktycznie mówi po rosyjsku. W dawnym klubie Sezam jest sklep. Wnętrze zakładu częściowo podnajmowane, częściowo puste, niszczeje w deszczu. Resztki działalności prowadzone są w nowych halach w okolicy zakładu karnego i torowiska portu.

          • 1 0

  • wezcie sie wy wszyscy zlapcie za rece. PRL owskie SKM niczym

    rydwany daja dowod waszej niemocy i naprawde maja duza szanse przezyc Walese i innych cwokow co ryczeli solidarnosc, solidarnosc....

    • 4 3

  • Sami nie kupią, SKMki nie wesprą.

    Sprawa kolei przerosła pomorskie marszałkowo. Po budowie kilkunastu kilometrów linii kolejowej, para z nich uszła i jadą tylko siłą inercji.

    • 4 0

  • muzeum solidarnosci to zajezdnia SKM (1)

    brakuje tylko Walesy na rozdzielni

    • 4 1

    • No i Krzywonos

      • 0 0

  • Czas wymienić ludzi w tych urzędach jak sobie nieradzą

    • 3 0

  • oszczdzac

    przestancie sie bawic w polityke ,ograniczcie finansowanie , nierobów,teczowych , pseudoartystów
    porostu zacznicioe oszczedzac od siebie , a "piniedze" sie znajda

    • 4 0

  • Zarzad komisaryczny

    Dla pieknego miasta Gdansk.

    • 3 0

  • Najlepiej planować do końca kadencji, bo mogą potem wybrać drugie mniejsze zło, więc trzeba zdążyć trzaskać w tak krótkim czasie. Decydentom życzę adekwatnego traktowania przez ochronę zdrowia, tak jak teraz jest ona traktowana ryzykując życie i zdrowie przy takim zaniedbaniu i wyzysku, zwłaszcza na najniższy stanowiskach. Bo w końcu każdy kiedyś trafi na lekarza, choć nie zawsze by zezwolił zapakować do worka.

    • 0 0

  • Cała Władza w Ręce Rad !

    • 0 0

  • PLK Gdańsk już obniży ten wskaźnik liczby pasażerów. Trasa do Kwidzyna/Torunia/Grudziadza remontowana dziesiatki lat. Za chwile uwalą trase do Elbląga. Po 10 latach remontu trasy do Iławy teraz wieją tam pustki.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane