- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (56 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (44 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (284 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (117 opinii)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (61 opinii)
SIP: ponad rok opóźnienia i wciąż błędy
System Informacji Pasażerskiej powoli staje się legendą gdańskiej komunikacji miejskiej. Wiele o nim mówiono, podawano niezliczoną ilość terminów, a do dzisiaj funkcjonuje tylko połowicznie. Co więcej umiejscowienie tablic budzi sporo zastrzeżeń.
Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk: - Obecnie wciąż trwa montaż tablic. Są one już na 34 przystankach z 41 planowanych. Niesprzyjająca pogoda pokrzyżowała nieco nasze plany i utrudnia prowadzenie niezbędnych prac podziemnych. Natomiast większość pojazdów wyposażona jest już w specjalne nadajniki..
Choć przetarg wygrała firma Emtal, to pełni ona rolę nadzorcy nad montażem ekranów, a prace zleca podwykonawcom. W ustawieniu pojedynczego ekranu uczestniczą aż cztery firmy: pierwsza jest odpowiedzialna za fundamenty, druga za montaż słupa, trzecia za montaż ekranu, ostatnia za doprowadzenie zasilania. Ponadto, gdy uda się skończyć ten proces, ZTM zgłasza do Energi wniosek o włączenie prądu oraz instalację liczników. Następnie Emtal konfiguruje tablice, by wyświetlały prawidłowe dane.
Choć obecnie nie ma żadnego określonego ostatecznego terminu wdrażania SIP-u, to już teraz budzi on spore kontrowersje. Gdańskie tablice są wyjątkowo szpetne w porównaniu do podobnzch w innych polskich miastach. Jak zapewnia ZTM, głównym celem było zapewnienie możliwie jak największej odporności na akty wandalizmu. Nie ma także szans na zmianę ich wyglądu, gdyż wymagałoby to rozpisania kolejnego, nowego przetargu.
- Wynika to z faktu, że bezpośrednio pod przystankiem, znajduje się Kanał Raduni, przykryty żelbetonową płytą. Tablice postawiono tam, gdzie nie ma już konstrukcji przykrywającej rzekę - mówi Dymarski.
Niewykluczone, że monitory zostaną nieco inaczej zamocowane. Pozwala na to pojedyncza podpora, do której można przymocować je w innym kierunku. Co ciekawe, tablice pierwotnie planowano postawić w jeszcze bardziej absurdalny sposób - za wiatami przystankowymi, bliżej Urzędu Miejskiego.
Zastrzeżenia budzą także kwestie techniczne. Tablice na Miszewskiego, wykonane technologią LED wyświetlają 8 wierszy, zaś na przystanku Opera Bałtycka posiadają trzy wiersze mniej, choć ilość tramwajów w stronę centrum jest większa.
- Opera Bałtycka jest przystankiem węzłowym z trzema peronami tramwajowymi. Wprawdzie w kierunku centrum ilość linii jest większa, to jednak w przeciwnym, ze względu na dodatkowy przystanek dla linii skręcających w stronę wiaduktu, monitory prezentują mniejszą ilość linii. Chcieliśmy, by wszystkie tablice na danym przystanku posiadały taki sam wygląd, stąd taki wybór - tłumaczy Dymarski.
Co ciekawe, ilość prezentowanych informacji nie jest w pełni zależna od rozmiarów ekranu, gdyż przyjazdy są prezentowane maksymalnie z 30 minutowym wyprzedzeniem.
Sporo kontrowersji budzi także wybór technologii dla monitorów. Obecnie na przystankach znajdują się tablice typu LED (z diodami np. na Miszewskiego) lub LCD (prezentujące obraz w kolorze, np. przy dworcu głównym).
Początkowo tablice typu LCD miały być montowane na przystankach tramwajowych, zaś LED na autobusowych. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu i obecnie nie obowiązuje żadna zasada w ich montażu. ZTM dla ważnych przystanków preferuje tablice LCD, na których można wyświetlić nie tylko sam komunikat o awarii, ale także dodatkowe graficzne informacje (np. mapa alternatywnych połączeń).
Monitory LCD są jednak bardzo słabo czytelne gdy mocno świeci słońce. Szyba ochraniająca ekran, działa niczym lustro, zaś zastosowana czcionka jest mało wyraźna. Na szczęście ZTM już pracuje nad jej zmianą. Być może będą podobne do tych stosowanych na peronie SKM Oliwa.
- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jasnego tła oraz czarnej lub ciemnogranatowej czcionki. Wkrótce będziemy testować taką kolorystykę - mówi Dymarski.
Gotowa jest już natomiast specjalna strona internetowa, na której będzie można śledzić na bieżąco lokalizację pojazdów, choć do czasu pełnego uruchomienia systemu, nie będzie ona dostępna dla pasażerów.
Tablice pojawią się także na nowej trasie do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Jej budowa ma ruszyć pod koniec 2010 roku. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu system będzie już działał.
Opinie (164) 5 zablokowanych
-
2010-02-04 08:28
az tylu wykonawcow
kto za nimi stoi. nazwuska, kontakty, adresy!
- 5 0
-
2010-02-04 08:34
mialem raz watpliwa przyjemnosc skorzystania z tego "systemu" (2)
czekalem na tramwaj i sprawdzalem na tablicy kiedy przyjedzie. I ku memu zdziwieniu tramwaj przyjechal mimo, ze na tablicy go w ogole nie bylo! Wynalazek psu na bude potrzebny... :/
- 9 0
-
2010-02-04 13:22
chyba gorzej by było gdyby był na tablicy, a nie przyjechał... (1)
a zauważyłeś napis "test sytemu"?
- 1 0
-
2010-02-04 14:19
tak- białą czcionką na białym tle...
- 0 1
-
2010-02-04 08:47
z tego co zauważyłem to system nie jest elastyczny
pokazuje godzine odjazdu zgodną z rozkładem, stąd autobus, który jest opóźniony nie jest przez system uwzględniany
a taki rozkład, to ja mam zawieszony pod wiatą- 10 0
-
2010-02-04 08:53
Gdańsk w polu za Rybnikiem
Kurna, to już nawet w Rybniku (nic mu nie ujmując) to działa jak należy!
- 6 0
-
2010-02-04 09:02
tylko LED
tablice LCD nie sprawdza sie na wolnym powietrzu bo sa nieczytelne, natomiast LED wyrazne, widoczne z dalszej odleglosci i bardziej praktyczne, bo nikt nie ukradnie, zreszta sprawdzone w innych krajach, ale u nas oczywiscie musi byc inaczej, do tego rozne systemy na sasiadujacych przystankach....
- 6 0
-
2010-02-04 09:12
Takie są oszczędzania nie tam gdzie trzeba. Lepiej było wydać więcej pieniędzy a zrobić to porządnie. Bo teraz ani systemu ani kasy...
- 2 0
-
2010-02-04 09:13
System w akcji
Na SKM Oliwa działa to w miarę, aczkolwiek w przypadku remontów czy zmian w rozkładzie ten system nie działa, a szkoda, bo wtedy byłby najbardziej przydatny. Poza tym zastrzeżeń nie mam. Raz tylko była awaria i w sobotę pokazywał odjazdy w dni robocze.
Jeśli chodzi o tramwaje... cóż, różnie bywa. Czasami pokazywał odjazd tramwaju, którego na horyzoncie nie było widać. Czasami tramwaj był, a zdaniem systemu - nie itp.- 0 0
-
2010-02-04 09:20
Mnie najbardziej rozwaliło odliczanie do odjazdu tramwaju nr 15 z pętli w Oliwie. 3... 2... 1... i według rozkładu pojechał. Oczywiście sam pojazd spokojnie sobie stał na pętli w tym czasie :) No ale start prawie każdego systemu to jakieś jaja :)
- 2 0
-
2010-02-04 09:23
Zawracanie d..y
jakimiś systemami a prostej sprawy jak wyświetlanie w pojeździe nazwy przystanku nie można zrobić bo cały ZTM zajmuje się ekranami.
- 3 0
-
2010-02-04 09:35
(2)
"Informacje na stacji SKM w Oliwie, choć również na monitorze LCD, są wyraźne ze względu na dobry dobór użytych kolorów."
To albo żart, albo pisał to daltonista.- 1 3
-
2010-02-04 09:48
(1)
Po mojemu te informacje SĄ wyraźne. Jeszcze nie spotkałem takiego, co by narzekał.
- 1 1
-
2010-02-04 11:35
Kontrast to się uzyskuje przy zestawieniu czarnego z białym, a te jakieś eksperymenty wiejskie z niebiesko-bladożółtym zestawieniem to jest wstyd.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.