• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    "SKM Trójmiasto podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie kwotą 167 mln zł projektu rozwoju swojej sieci. Dzięki tym pieniądzom SKM zmodernizuje tory i pociągi, a także przedłuży swoją linię do przystanku Gdańsk Śródmieście."

    tak wyczytałem dzisiaj na jednym z portali - co Portal Trójmiasto na to?
    bo już nic a nic nie kumam

    • 2 1

    • A co tu kumać

      Dofinansowanie wynosi 59%. SKM nie ma tych 41%.

      • 1 0

  • (1)

    WSTYD NA SKALĘ ŚWIATOWĄ I TYLE!
    Co mnie interesuje jakieś tłumaczenie, że na Ukrainie jest gorzej, że na Ukrainie są takie składy, a nie inne, że na Ukrainie są takie drogi, a nie siakie?! Do cholery jasnej, co mnie jakaś Ukraina zapyziała interesuje? Mieszkam w Polsce i interesuje mnie co tutaj się dzieje!
    I wieczne porównywanie się do krajów "trzeciego świata"... a czy nie możemy dążyć do najlepszych? Np. Niemców, Norwegów, Szwajcarów itp.?
    Poza tym my jesteśmy w Unii i mamy kasę przeznaczoną na większość tych inwestycji, a Ukraina sama musi sobie radzić, więc jak można te dwa kraje porównywać? Gdyby Ukraina dysponowała taką gotówką, to gwarantuję, że "pobiłaby" nas na łeb, na szuję w realizacji zaplanowanych budów i modernizacji! O Euro dowiedzieliśmy się 5 lat temu, to jeszcze za mało czasu na wyremontowanie kilku składów SKM?!
    Ludzie jak tu:
    NIE POLECĄ ŁBY ODPOWIEDZIALNE ZA TO, TO BĘDZIE SKANDAL!

    • 4 1

    • Marcinku, nie polecą...

      niestety

      • 3 1

  • Niecierpie polskich koleji pod żadna postacią za podział to bym dał komuś NOBLA! (1)

    Kupić nowe, a to sprzedać do Bułgarii lub Rumunii - nie ma sensu tracić na remont tych trupów. A za parę lat będą myśleć o nowych - tak jak z dworcem w wawie nie udany lifting wywalone krocie, a gadanie już jest o nowym dworcu. Mam nadzieje że kiedyś to całe PKP i pochodne trafi szlak!

    • 1 1

    • myślę, że chyba do Korei Płn.

      bo Rumunia i Bułgaria mają swoje lepsze

      • 2 0

  • widzieliscie Błyskawice w nowych kolorach?????? (1)

    • 0 1

    • wreszcie w normalnych

      a nie w tym wieśniackim turkusie czy co to tam było

      • 0 1

  • Dobrze że zostawili te piękne barwy !!! Żółto niebieskie to SOPOT a Sopot to ARKA (5)

    • 6 32

    • (2)

      s****ka nie arka, barwy skm mamy dzięki Szwedzkim wykonawcą.

      • 1 4

      • -om, a nie -ą (1)

        • 1 0

        • szfeckim

          • 0 0

    • nikogo powyżej 60 punktów IQ nie interesują barwy klubowe (1)

      • 16 3

      • Ale to flaga Ukrainy jest.

        Хай живе Україна!!! ;--)

        • 5 3

  • betonowa firma w betonowym truj-miescie....

    w normalnym kraju polecialy by glowy za taki bajzel ale tutaj nie .....

    • 3 0

  • Niewiele to pomoże. Przy okazji pierwszego meczu ligowego

    kibole przeprowadzą kontrolę jakości i dowiemy się całej prawdy o tym, co SKM-ka kupiła za ciężkie pieniądze. Na linię do stadionu to takie wagony-węglarki najlepsze były by.

    • 5 0

  • wstyd

    SKM Trójmiasto i Przewozy Regionalne na Pomorzu to złom. Mam porównanie z innymi regionami. Kupowany jest nowy tabor, remontowane są dworce i infrastruktura. Na Pomorzu oczywiście brak funduszy.

    • 2 1

  • Czego szkalujecie....

    w Tokijskim metrze cały czas w pocie czoła pracują dopychacze,a Wam
    w takim luziku jest żle ?

    • 3 1

  • no i puścić ten jeden skład niech jeździ w kółko :))) (2)

    to jest jakaś tragedia - do tego dochodzi jakaś pokrecona filozofia remontowania dworców w Trójmiescie, co przyczyni sie do utwierdzenia w przekonaniu naszych gosci, że jesteśmy dzikim krajem - mówię o SYFIE jaki robia choćby z dworcem w Gdyni - według mnie to niemozliwe by 3 perony zrobili w pół roku, skoro jeden robili przez ostatnie pół roku (nawet nie skończyli) - ale zeby EFEKT był taki jak poprzednio... czyli niskie perony, estetycznie przecietny, by nie powiedziec brzydki, niefunkcjonalny (węższe schody, daszki tylko w 2 miejscach, słupki i słupeczki na drodze ludzi, itd...)

    • 9 0

    • To jednak mozliwe. (1)

      Peron 5 w gdyni nie był remontowany, tylko zlikwidowany i zbudowany na nowo w innym miejscu - bliżej ul. Morskiej. A zanim to zrobiono, zbudowano przy nim nowy układ torów.

      Pozostałe perony w Gdyni nie będą przesuwane ani nie bedzie tam budowy nowych torów, bedzie tylko modernizacja tego co jest. Perony bedą wyższe niż dotychzas, mają standardowa wysokośc dla kolei dalekobieznych.

      • 1 2

      • jesteś pewien - bo rozwalaja tak samo, a muszą zrobić przeciez tunel od nowa

        co do standardowej wysokosci peronów dalekobieznych, to mam pytanie z jakiej epoki i z jakiego zadupia masz te standardy? --- bo ja wiem jakie są na dworcu centralnym w warszawie czy NAWET na słynnym peronie we włoszczowej...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane