• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • A mnie się podobają stare składy!

    I to nie z sentymentu.

    • 3 1

  • Stare składy to moda

    berlińska. Czyli w SKM są już dwie mody: warszawska i berlińska. Niedługo będzie też moda rumuńska - wszystko za pieć złotych.

    • 1 1

  • Teraz wiadomo jaki bank

    należy omijać.

    • 1 0

  • ŻENADA (4)

    tylko spalić się ze wstydu, jeśli ktoś z Europy Zachodniej (chociaż nie tylko) zobaczy, czym my jeździmy. Obciach na cały świat. Brud, smród, stare, nadające się na złom żelastwo - ale za to mamy Złoty Nocnik Budynia i Europejskie Centrum Solidarności z 21 niezrealizowanymi postulatami wypisanymi na dwóch sklejkach w środku ogromniastego, pustego budynku (jeśli zdąży się toto wybudować).
    Proponuję na czas Euro zawiesić niechlubną działalność SKM, zaoszczędźmy sobie wstydu i kompromitacji.

    • 21 5

    • SKM jest z Gdyni. Budyń nic do niej nie ma (2)

      • 1 4

      • a remona skad jest ? (1)

        • 3 0

        • a nie wiem co to remona

          • 1 1

    • niech sie pali

      ten co robi nie ten co widzi.

      • 2 1

  • no i dobrze. nie malujmy trawników na zielono;) pokażemy jak Polska wygląda naprawdę w tym gród nad Motławą;)

    • 4 1

  • komu powinno być wstyd temu powinno być wstyd, cóż kiedy to są przeważnie bezwstydnicy. nie rozumiem dlaczego mielibyśmy się przed kimkolwiek pokazywać. jest jak jest. pudrowanie niczego nie zmieni. ostatnio powiedziałam jednemu francuzowi ile zarabia młody nauczyciel w Polsce. to dopiero wstyd. na szczęście nie mój, tylko pana premiera.

    • 1 0

  • moBILet, mPay, SkyCash (1)

    piszcie do SKM (skm@skm.pkp.pl ) albo do
    Komunikacji Metropolitalnej (sekretariat@mzkzg.org)
    jeśli chcecie by można było kupować bilet przez telefon...

    piszcie
    "chcę móc w pociągach SKM wygodnie kupować bilety przez telefon,
    tak jak w trolejbusach, autobusach i tramwajach, jak w warszawskim metrze,
    a nie tylko w kasach, automatach i za dopłatą u maszynisty"

    (i jeszcze żeby był wybór, w który z w/w sposobów to zrobię...)

    • 1 0

    • MASZYNISTA BILETÓW NIE SPRZEDAJE CIOŁKU

      • 1 1

  • A to dopiero początek podobnych informacji...

    • 0 0

  • SZKODA,ŻE SIEDZENIA SĄ TAPICEROWANE I POTEM ŚMIERDZĄ NIEMIŁOSIERNIE!! NIE MÓWIĄC JUŻ O TYM, ŻE MATERIAŁ DOSKONALE PRZENOSI PASOŻYTY!

    • 3 0

  • NIEDLUGO KONIE ZAPRZEGNA DO CIAGNIECIA WAGONOW I TEZ POWIEDZA ZE TO SKM NASZYCH MARZEN !

    I WYBIORA PREZESA DO KARMIENIA KONI POCIAGOWYCH ORAZ JEGO RODZINE DO DOWOZENIA OWSA I POWOLAJA SPOLKE .... "SKM --- SKLAD KONI MIEJSKICH '' A POZNIEJ WPROWADZA PODWYZKI ZEBY Z UE SPROWADZIC NAJLEPSZE KONIE ITD. PINDOLINO :))))

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane