• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: bez zmodernizowanych składów na Euro 2012

Michał Sielski
3 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM. Na razie po Trójmieście jeździ jeden całkowicie zmodernizowany skład SKM.

Z powodu kłopotów z pozyskaniem finansowania SKM nie zmodernizuje w tym roku 21 składów. Teraz pieniądze już są, ale nie ma wykonawcy. Rozpisać trzeba więc nowy przetarg.



Czy jechałeś już zmodernizowanym składem SKM?

21 składów zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg. Jego wyniki ogłoszono już w lutym 2011 roku. Firma miała otrzymać 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie miała wkładu własnego.

Przewoźnik robił wszystko, by pozyskać środki: podniesiono ceny biletów, część składów dzierżawiona jest Kolejom Mazowieckim. Na niewiele się to zdało i dopiero pod koniec listopada została podpisana umowa z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. BGK wyemituje obligacje warte 55 mln zł, które SKM później wykupi. 167 zmln zł wyniesie unijne dofinansowanie.

- Dofinansowanie unijne sięgnie 59 proc. wartego 280 mln zł projektu modernizacji taboru, wcześniej miało pokrywać połowę kosztów. 30 grudnia podpisaliśmy umowę, więc wszystko dopięte jest na ostatni guzik - podkreśla Maciej Lignowski, prezes PKP SKM .

To jednak jedyna dobra wiadomość. Przetarg trzeba rozpisać od nowa, bo w momencie podpisania umowy z BGK Newag nie był już związany umową i nie zgodził się na rozpoczęcie prac. Firma zapewne wystartuje jednak w kolejnym, ale trudno spodziewać się podobnie niskiej oferty. Bydgoska Pesa za tę samą modernizację 21 składów zażyczyła sobie 54 mln zł więcej.

- Przetarg rozpiszemy po raz kolejny już niebawem, a umowy chcemy podpisać jak naszybciej, w kwietniu lub maju - dodaje Maciej Lignowski.

Oznacza to jednak, że na Euro 2012 pozostanie jeden zmodernizowany skład. Zwycięzca ma bowiem 14 miesięcy na wykonanie prac. Pozostaje jedynie liczyć na to, że pociagi mogą być przekazywane sukcesywnie co kilka tygodni. Tego jednak nie możemy być pewni, bo wykonawca zrobi tak, jak będzie mu wygodniej ze względów produkcyjnych.

Co zmieni się po remoncie w składach SKM? Największe zmiany przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Po środku są poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera. Nowe zespoły szybciej przyspieszają i hamują, mają również oczywiście całkowicie nowe siedzenia, okna oraz wykończenie ścian i podłóg.

Przeczytaj więcej o zaletach zmodernizowanych pociągów.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Niewiele to pomoże. Przy okazji pierwszego meczu ligowego

    kibole przeprowadzą kontrolę jakości i dowiemy się całej prawdy o tym, co SKM-ka kupiła za ciężkie pieniądze. Na linię do stadionu to takie wagony-węglarki najlepsze były by.

    • 5 0

  • A ja nie lubię tego nowego składu! (2)

    A ja nie lubię tego nowego składu. Jest tak wyciszony, że na drugim końcu przedziału słychać jak jakiś burak słucha jakiegoś g... w słuchawkach.
    Wolę stare składy. Mniej mnie wkurza hałas pociągu, niż podkręcone słuchawki u jakiejś laleczki mającej wszystkich wkoło w d....

    • 5 0

    • bo głuchną

      Musisz ich zrozumieć. od głośnej muzy tracą słuch. Żeby cokolwiek słyszeć muszą dawać wciąż głośniej a ciągle im za cicho. Są jak dziadek-artylerzysta. Mówię poważnie, 80% badanych ma jakiś defekt słuchu.

      • 2 1

    • a ja nie lubię za....

      maksymalnie niewygodne siedziska ( bo fotelami tego nazwać nie można)
      projektowali je chyba na tyłki wychudzonych laluni z fashion tv, bo człowiek z normalną d...pą na nich nie wysiedzi.

      za spierniczony układ poręczy i debilne słupki na środku wagonu tuż przy wejściach, dzięki czemu skład momentalnie się blokuje, gdyż wszyscy łapią się uchwytów przy wejściach. Swoją drogą dlaczego nie ma uchwytów pod sufitem w głębi wagonu???

      Za wkurzający gong zapowiadacza przystanków, jakoś w takiej Pradze w metrze i autobusach zapowiedzi są poprzedzone miłym dla ucha sygnałem, a i głos jest bardzo miły w odbiorze.

      za brak klimatyzacji czy chociaż wydajnego nawiewu. Zimą sauna i latem sauna.

      Szczerze mówiąc jak mają je tak modernizować to wolę stare trupy niż, te skm-kowe TGV;)

      • 0 0

  • widzieliscie Błyskawice w nowych kolorach?????? (1)

    • 0 1

    • wreszcie w normalnych

      a nie w tym wieśniackim turkusie czy co to tam było

      • 0 1

  • betonowa firma w betonowym truj-miescie....

    w normalnym kraju polecialy by glowy za taki bajzel ale tutaj nie .....

    • 3 0

  • Niecierpie polskich koleji pod żadna postacią za podział to bym dał komuś NOBLA! (1)

    Kupić nowe, a to sprzedać do Bułgarii lub Rumunii - nie ma sensu tracić na remont tych trupów. A za parę lat będą myśleć o nowych - tak jak z dworcem w wawie nie udany lifting wywalone krocie, a gadanie już jest o nowym dworcu. Mam nadzieje że kiedyś to całe PKP i pochodne trafi szlak!

    • 1 1

    • myślę, że chyba do Korei Płn.

      bo Rumunia i Bułgaria mają swoje lepsze

      • 2 0

  • (1)

    WSTYD NA SKALĘ ŚWIATOWĄ I TYLE!
    Co mnie interesuje jakieś tłumaczenie, że na Ukrainie jest gorzej, że na Ukrainie są takie składy, a nie inne, że na Ukrainie są takie drogi, a nie siakie?! Do cholery jasnej, co mnie jakaś Ukraina zapyziała interesuje? Mieszkam w Polsce i interesuje mnie co tutaj się dzieje!
    I wieczne porównywanie się do krajów "trzeciego świata"... a czy nie możemy dążyć do najlepszych? Np. Niemców, Norwegów, Szwajcarów itp.?
    Poza tym my jesteśmy w Unii i mamy kasę przeznaczoną na większość tych inwestycji, a Ukraina sama musi sobie radzić, więc jak można te dwa kraje porównywać? Gdyby Ukraina dysponowała taką gotówką, to gwarantuję, że "pobiłaby" nas na łeb, na szuję w realizacji zaplanowanych budów i modernizacji! O Euro dowiedzieliśmy się 5 lat temu, to jeszcze za mało czasu na wyremontowanie kilku składów SKM?!
    Ludzie jak tu:
    NIE POLECĄ ŁBY ODPOWIEDZIALNE ZA TO, TO BĘDZIE SKANDAL!

    • 4 1

    • Marcinku, nie polecą...

      niestety

      • 3 1

  • (2)

    Po co wy tak narzekacie? Przecież sami za każdym razem oddajecie swoje głosy na Tuska? To teraz mordy w kubeł i cicho siedzieć!

    • 1 3

    • to ludzie bez mozgu oddaja glos

      niestety takich jest wiekszosc.

      "demokracja to rzady wiekszosci a wiekszosc to idioci"

      • 2 1

    • ty pisowcu!!!

      to przez ciebie i przez prezesa musimy tak oddawac bo sie go boimy.

      • 0 2

  • wstyd to jest z takich mieszkańców (4)

    ja pier**** co wy ludzie macie z tym wstydem...czym ta cała niby"eu ropa" jest? trochę poczucia własnej wartości a nie, ze mamy się martwić kto co o nas pomyśli bo czegoś ktoś nie wybudował, nie zmodernizował. amen

    • 2 5

    • (1)

      Nie no spoko, fajnie jest jeździć śmierdzącymi, obszczanymi, o****nymi, rozpadającymi się SKM-kami, zwłaszcza, że jest kasa na to.

      Ale co tam niech sobie lepiej ci u góry chaty z basenami za to wybudują, a nam nadal niech oczy mydlą.

      • 1 1

      • przecież to nasza kochana młodzież rozwala te wagony a reszta nie reaguje więc jest ok mieszkańcom trójmiasta pasują takie klimaty.Po co wydawać ponad 2 mld zł na 65 nowych zespołów trakcyjnych dla tego zawszonej hołoty która nie umie się zachować nie umie nie brudzić?

        • 1 0

    • (1)

      Jord kolejny pół głów z cyklu tych, którzy nas na każdym kroku okłamują. Czy twój tatuś macza w tym swoje dwie lewe rączki, że tak ich bronisz?

      • 1 2

      • nienawiść was pożera

        nigdzie nie napisałem, że popieram obecnie rządzących, wręcz przeciwnie. jest mnóstwo zakłamania, mogłoby się to wszystko szybciej rozwijać-koniecznie bez aktualnej ekipy rządzącej...ale ja się odnoszę do tych EUropejczyków co za wszystko się wstydzą.

        • 0 3

  • Co tu dużo pisać (2)

    niektóre miasta jadą na gapę i nie finansują SKMki jak inne.
    Udziały:
    119 825 udziałów (47,8%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
    56 605 udziałów (22,6%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
    32 000 udziałów (12,8%) posiada Województwo Pomorskie.
    24 000 udziałów (9,6%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
    7 000 udziałów (2,8%) posiada Gmina Miasta Sopotu.
    6 600 udziałów (2,6%) posiada Gmina Miasta Gdyni.
    4 000 udziałów (1,6%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
    400 udziałów (0,2%) posiada Gmina Miejska Rumia.

    Niech Wejherowo, Rumia, Gdynia się dorzucą i wtedy odmładzamy składy.

    • 5 6

    • wysuwaj (1)

      dobrze robia bo mimo ze nie kradna pieniedzy bilety sa tansze.

      • 0 1

      • co bredzisz?

        za dużo cyferek w poście powyżej i już nie umiesz zinterpretować? Może Joanna ci pomoże...

        • 3 2

  • Co za wstyd!!!

    Ten zlom, syf w kolejkach i brak kultury kolejarzy bedzie wspanialym przezyciem dla obcokrajowcow... Rece opadaja!

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane