• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ce stuknęła sześćdziesiątka!

Katarzyna Moritz
2 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu. 2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu.

2 stycznia 1952 roku dokładnie o godzinie 11 z Gdańska Głównego do Sopotu ruszył pierwszy pociąg kolei miejskiej. "Dzieło, którego wielkość określić mogą tylko cyfry - 216 tys. m. sześc. ziemi, 15 tys. m kw. peronów, 11 tys. m sześc. betonu i ponad 35 km torów - zostało wykonane" - donosiło w klimacie PRL "Życie Warszawy".



31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa. 31.12.1957 - pierwszy pociąg elektryczny wjeżdża do Wejherowa.
Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969. Pierwszy pociąg na napięcie 3kV wjeżdża na stację Gdynia Główna Osobowa - 14.09.1969.
Tabor SKM. Tabor SKM.

Często podróżujesz SKM?

Widok żółto - niebieskiego pociągu mknącego przez Trójmiasto wydaje się tak oczywisty, że zupełnie nam spowszedniał. Powstanie 60 lat temu SKM dało nam jednak nie tylko naziemne metro, którego do tej pory zazdrości nam wiele aglomeracji w Polsce.

"Zauważmy, że termin Trójmiasto(...) zrodził się dla aglomeracji gdańskiej niemal równocześnie (rzecz sprawdzałem u autorytetów) z uruchomieniem kolejki elektrycznej w latach pięćdziesiątych" - pisał w latach 70. tygodnik "Czas". "Kto wie, czy ów kolejarski trud nie sprawi, że w przyszłości Gdańskiem, Gdynią i Sopotem zarządzać będzie jeden prezydent i jedna rada miejska..." - wtórował mu "Głos Wybrzeża".

Zanim jednak 60 lat temu ruszyło pierwsze po II wojnie światowej połączenie Gdańska z Sopotem, pojawiły się podwaliny pod przyszłą SKM. Kolej żelazna dotarła do Gdańska w dniu 19 lipca roku 1852. Do I wojny światowej na trasach biegnących z Gdańska do kurortu Sopot i do Nowego Portu kursowało nawet kilkanaście par pociągów dziennie. W 1895 roku było to 20 pociągów, a już w 1907 roku - 90.

Dlatego już w 1912 roku rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk - Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny - Sopot. Prace przerwał wybuch I wojny światowej, a ambitna inwestycja sfinalizowana została dopiero w latach 50.

Druga wojna światowa przyniosła ogromne zniszczenia, a także likwidację granic dzielących obecne Trójmiasto. Już 29 maja 1947 roku minister komunikacji powierzył prof. Politechniki Warszawskiej i zarazem pionierowi elektryfikacji PKP, Romanowi Podoskiemu opracowanie wstępnego projektu elektryfikacji od Pruszcza Gdańskiego do Wejherowa. W 1950 roku gdański wydział warszawskiego Biura Elektryfikacji Kolei ściągnął do pracy specjalistów z całego kraju oraz koordynował pracę ekipy inżynierów z Wielkiej Brytanii - przedstawicieli dostawcy wyposażenia elektrycznego linii. Do budowy nasypów, torowiska, sieci trakcyjnej i 14 nowych peronów zatrudniono brygady pracy Służby Polsce. Najpierw 4 marca 1951 roku, jako pierwszą do ruchu oddano lokalną linię Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port.

"Na tydzień przed uruchomieniem odcinka linii do Sopotu zbyt mocno naciągnięto nadziemne przewody, w efekcie czego "poszły" fundamenty pod słupami trakcyjnymi. (...) Na tym kłopoty się nie skończyły. Ledwo naprawiono sieć i wyruszył pierwszy próbny pociąg, zupełnie nieoczekiwanie zabrakło prądu. Spowodowało to dodatkowo spalenie urządzeń zabezpieczających. Błyskawiczna analiza sytuacji, kontrola całej sieci i obiektów zasilających - wszystko w porządku! Telefony, gońcy, no i okazało się że to, również nieoczekiwane, kłopoty zakładu energetycznego. Po godzinie prąd był, a na wymianę spalonych elementów pozostały zaledwie dwie godziny..." - opisywał emocje związane z uruchomieniem połączenia "Głos Wybrzeża".

2 stycznia 1952 roku otworzono dla ruchu jedynie dwa tory do stacji Wrzeszcz i jeden (bliższy torów dalekobieżnych) na dalszej drodze do Sopotu. Drugi tor do Sopotu oddano do użytku 22 czerwca 1952 roku. Wtedy też częstotliwość ruchu pociągów mogła wzrosnąć do 10 minut.

60 lat temu tabor SKM stanowiło, otrzymane w ramach reparacji wojennych, m.in. 189 wagonów berlińskiej kolei miejskiej (Berliner S-Bahn), należących do trzech serii: ET165, ET166 i ET167. U nas pociągi szybko zyskały własną nazwę: Modraki.

Szybko się okazało, że pociągi jeździły przeludnione. Widok wiszących w drzwiach lub jeżdżących na dachu pociągów pasażerów wcale nie należał do rzadkości. Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, w 1959 roku kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.

Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie, zaś dzienne przekraczały nawet liczbę 300 tys. (obecnie SKM przewozi 38 mln pasażerów rocznie). Z tego powodu w końcu po latach postanowiono wymienić poniemiecki tabor i zmienić zasilanie z 800 V na 3000 V. Stare wagony ostatecznie wycofano 19 grudnia 1976.

Kalendarium dalszej budowy linii:
22 lipca 1953 r. otwarto oba tory do stacji Gdynia Orłowo i jeden do Gdyni Gł. Osobowa;
01 maja 1954 r. ruch po obu torach prowadzono już do Gdyni Gł. Osobowa;
od 15 stycznia 1956 r. pociągi dojeżdżały do stacji Gdynia Chylonia;
31 grudnia 1957 r. pociągi elektryczne dotarły pierwszy raz do Wejherowa.


W artykule wykorzystałam informacje zawarte w najnowszej publikacji wydanej z okazji zarówno 60 rocznicy powstania SKM i 10 rocznicy utworzenia spółki PKP SKM w Trójmieście pt. "Z dziejów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście", pod redakcją Bartłomieja Buczka, członka zarządu oraz dyrektora ds. przewozów w SKM. A także z informacji ze strony internetowej SKM.

Miejsca

Opinie (334) 5 zablokowanych

  • od tamtej pory (27)

    wiele się nie zmieniło...

    • 378 22

    • chciałeś powiedzieć (18)

      nic sie nie zmieniło !!! te stare trupy jezdzą do tej pory po małych modernizacjach ehhhh

      • 48 7

      • typowy polaczek (17)

        chcesz powiedzieć że nie zdarzyło ci się zobaczyć nowego pociągu? nie zdarzyło ci sie takim jechać? nie widzisz ze perony są remontowane?
        tylko narzekać....

        • 22 39

        • yyy a Ty jechales jakims nowym pociagiem? bo ja codziennie jezdze skm do pracy i od 4 lat takiego nie spotkalam (14)

          • 30 11

          • tak jechałem (12)

            jak spojrzysz na rozkład skm to przy niektórych widać oznaczenie wózka inwalidzkiego. To są właśnie nowe pociągi. Fakt - nie ma ich zbyt wiele ale nie można mówić że to stoi w miejscu.

            • 10 24

            • Nowych pociągów nie ma od lat 80 ! (9)

              Ja przynajmniej go w trójmiejskiej skm nie dostrzegłem!
              ok - kilka peronów odnowili i tyle!
              Trupy z lat 70 i 80 przechodzą jedynie wiejski tuning!!!

              • 30 7

              • to mało widziałeś (8)

                ja codziennie jeżdżę skm i błagam jeśli nei masz pewności to nie pisz bzdur.
                Poza tym to google nie gryzie. poszperaj a zobaczysz.

                • 7 18

              • z uporem maniaka się powtarzasz - to są stare pociągi po liftingu (2)

                rusz się gdzieś za granicę - zobaczysz NOWY pociag. Pewnie z Gdyni jesteś i wierzysz w navhalną propagandę sukcesu jaka tam panuje.

                • 18 7

              • bo to psychol (1)

                mozna go spotkac w skm-ce jak gada o dobrych stronach tego zabytku. przy okazji obrzuca wyzwiskami pasazerow. chory czlowiek.

                • 5 4

              • ze go jeszcze nie zamkneli

                • 4 1

              • Te mądrala - to gdzie te nowe składy? (3)

                Chłopie - to Ty nie pisz bzdur!
                nowych składów nie ma i długo nie będzie!!!
                To są jedynie tuningowane trupy z lat 70 i 80 !!!
                Spójrz na grafikę w artykule.. gdzie jest ten nowy skład?!
                En 57 z 1969 roku? hehe...
                Żenada... sam wklep pare słów i zobacz co Ci google podpowie :-)

                • 16 2

              • stare wózki (1)

                to są stare wagony. Do tej pory chyba z 4 pociągi przeszły "gruntowny" remont.. wraz z wymianą przedniej i tylnej części i całkowitą modernizacją środka( to te z kamerami) W dalszym ciągu są to wagony lat 70 ..

                • 8 1

              • jak są dobrze utrzymane to mogą mieć nawet 40 lat tylko bydło nimi jeżdżące dokonuje największego zniszczenia większego niż lata normalnej eksploatacji

                • 0 5

              • a nie przyszło ci do głowy że En57 produkowano też np w 1988 czy 1989 roku i takie jednostki są też w naszej skmce?Pociąg to nie autobus że po 10-15 latach nadaje się na złom na zachodzie eksploatuje się pociągi po 40 czy 50 lat i nikogo to nie dziwi.Problemem jest zbydlęcenie mieszkańców trójmiasta którzy te pociągi traktują jako palarnie pijalnie rzygalnie śmietniki itd bazgrają rysują szyby sprejują z zewnątrz

                • 3 5

              • on jezdzi bo mu sie roi w glowie

                kiedys go pobili kibice i stad te wizje ma teraz w glowie ;)

                • 0 2

            • ty jestes chorym psychicznie z nienawisci pacjentem

              • 0 1

            • kolega chyba z magistratu,

              że taki zapiewajło ;)

              • 2 1

          • jemu chodzi o stary wyremontowany

            • 0 2

        • do buch. typowym polakiem to jesteś właśnie ty. (1)

          cieszysz sie jak piesek z ochłapu. byle kupa cię zadowala. może kiedyś zobaczysz jak wygląda europa.

          • 12 3

          • a ty płacz dalej że ci wszystko nie odpowiada. jedź za granicę - do Europy i zaszyj sie tam razem ze swoim snobistycznym zadem

            • 3 6

    • niewiele i pewnie przez następne 60lat będzie tak samo

      dokładnie to samo chciałem napisać co autor tego komentarza :D
      Jedyne co się zmieniło to te czerwone ławki plastikowe.
      Te kolejki pamiętają jeszcze Niemców

      • 12 2

    • W Niemczech to jest kolej

      Wczoraj niemieckim S-Bahn wygodnie, cicho jak po masle jechalem w ciepelku, pociag jednoprzedzialowy od poczatku do konca skladu... Nic nie poniszczone, nie pomalowane mazakami, czyste. to jest zycie.

      • 26 1

    • zmienilo sie wiele na gorsze

      np brak prawnej odpowiedzialnosci w spolce. gdy byla to kolej nie bylo tych problemow co teraz. automaty do biletow kiedys chodzil chocby jeden na stacji. teraz jest jeden i najczesciej popsuty.

      Likiwdacji ulegla trasa - gdansk - nowy port.

      • 14 1

    • S-Bahn Frankfurt am Main, jazda wewnatrz (1)

      youtube.com/watch?v=X1ocv8p27V4

      • 0 1

      • (co to jest cebula?)

        Ładne. Podobny filmik nakręciłem w Barcelonie, tam bardziej kręto, skład pociągu wije się jak wąż. W HH tory proste jak strzelił, jak u nas, przystanki też są tak rzadko.



        A u nas w wiekszości kolejek co parę metrów drzwi, które służą po, to by kolejarze i menele mogli palić papierosy mimo zakazu, kląć, szczać, s****, rzygać, demolować. Takiego ZOO w HH nie macie.

        • 5 0

    • SKM w Niemczech

      youtube.com/watch?v=hckXjs-6qOg

      • 3 1

    • zmienia sie cały czas - na gorsze, ciekawe czy Głuszek dostal podwyzke

      • 5 1

    • i tak lepiej niz z taki zlotowa TAXI

      ten zdzierca z zielonego golfa ma jakies unijne ceny i przelicza wszystko na euro dziad jeden siwy pal..nt

      • 0 0

  • : ) (9)

    Niestety nie wiem dlaczego ale od lat 60 tych niewiele się zmieniło.Czy zarządzający SKM nie widzą że 80% ludzi jeżdżacych SKm to mieszkancy Rumi Redy albo Wejherowa????A tylko co 3 kolejka tam dojezdza w szczycie.Od lat nic się nie zmienia.Nie wiem kto tam rządzi ale dla mnie to niekumaty pacan.Amen.

    • 130 40

    • Jesteś tu na etacie? (4)

      Płacą ci za pisanie tych pierdół od ilości umieszczonych postów?

      • 5 26

      • the Bill ma racje !!!, a Ty chyba slepy jestes albo skmka nei jeździsz (3)

        the Bill ma racje !!!, a Ty chyba ślepy jesteś albo skmką nie jeździsz ... jeżdzę na Cisowa a kolejki przeważnie do Chyloni .

        • 21 3

        • Kolejki do Chyloni (2)

          A część z nich powooolutkuuu (10-20 km/h) przejeżdża PUSTA przez Cisową na zjazd. Rozumiem że tak poważna zmiana rozkładu i otwarcie tam drzwi to są straszne koszty, więc nie ma co marzyć że dojedziemy tam pociągiem rocznik '69 (może na 100-lecie)...

          • 15 0

          • Zgadzam się w 100Źh (1)

            Ostatnio 3 kolejki jedna po drugiej przejechały przez Cisową powoli bez zatrzymania, a ludzie stali zdezorientowani. Gdyby chociaż jedna z nich się zatrzymała nie musielibyśmy stać na mrozie pół godziny, bo poprzednia uciekła o minutę.

            • 10 1

            • SKMka nie ma wiele do gadania w tej sprawie ponieważ linia od Rumi do Wejherowa nie jest ich tylko PKP PLK wspólna z dalekobieżnymi i nie da się bez zgody PLK zwiększyć częstotliwości kolejek do Wejherowa nie ma torów odstawczych w Rumi czy Redzie

              • 2 1

    • the bill - jest mądrzejszy od Głuszka czy Buczka!!! (3)

      Gołym okiem widać jakie tłumy wysiadają w Rumi, Redzie i Wejherowie...
      Ale dziwnym trafem nikt z mądrych głów skm tego nie potrafi dostrzec!
      Na domiar tego skład o 21:20 z Sopotu skrócili do Rumi ?!
      Gdzie zawsze o tej porze panował tłok - już od wrzeszcza, gdy pracę kończyła cała galeria bałtycka.. później w orłowie - Klif..
      A te mądre głowy ciach - kolejka jedzie do Rumi!
      Czy nie widać, że Reda i Wejherowo stały się "sypialnią" trójmiasta?!
      Proszę spojrzeć jak rozrasta się Reda i ile ludzi wysiada na tym peronie!
      a w skm "rządzi" były szefunio .. ośrodka wczasowego!
      Pan Lignowski, prawda? i jego "zdolni" kolesie po znajomości - Głuszek, Buczek itd..

      • 19 0

      • Święta racja.. (1)

        Gdy napisałem czemu ten skład dojeżdża tylko do Rumi, dostałem odpowiedź, że to przez.. Remont torów na odcinku Warszawa-Gdynia!!!
        Kurcze to dobrze, że nie przez remont torów na Śląsku, bo pewnie tylko do Chyloni by jeździła ta kolejka..
        Najlepsze, że sprinter o tej porze może jechać, ale już skład z gdańska, który wiecznie jeździł zatłoczony już nie! Gdzie tu sens i logika - mądrale z skm?

        • 16 0

        • Hahahahahaha, do teleexpresu wyślij tę odpowiedź! Mocna jest.

          • 9 0

      • a po co ma dostrzegac?

        ma jakas konkurencje?

        • 2 0

  • : ) (13)

    Japonia: odległość 60 km czas przejazdu(17 przystanków) 24 min
    Polska: odległość 40km czas przejazdu (17 przystanków) 52 min

    Tyle nam brakuje do świata.W cenach już przegoniliśmy: )

    • 246 15

    • ale za to nie mamy trzęsień ziemi (4)

      i Godzilli

      • 44 4

      • U nas pociągi nie muszą uciekać przed Godzillią ;) (3)

        dlatego możemy zbierać grzyby w czasie podróży SKM :]

        • 40 1

        • Możemy nawet poczekać aż urosną

          i potem zebrać.

          • 9 1

        • można iść obok składu z wędką i łowić ryby (1)

          • 3 1

          • ale to strasznie wkurza maszynistę

            • 4 3

    • (1)

      tylko, ze my za to płacimy 5 zł a oni 50

      • 1 14

      • Tja jasne... Najdroższy bilet na metro w Tokio to 13 PLN. Jednorazowy i najdroższy...

        A w programach masz taniej - jak masz internet to sprawdź a nie pisz bzdury. Za ok 7 funtów masz bilet całodzienny na cały transport w strefach 1-4 w Londynie. Świat naprawdę nie jest taki straszny...

        • 16 1

    • Jeszcze większa odległość (2)

      dzieli nas między peronem a wagonem - ziejąca przepaść "niezbędna" jakoby, aby z peronu zrobić krok do wagonu. Przyprawia o palpitacje serca matki z dziećmi/ z wózkiem, inwalidów i osoby starsze, ale też lękające się wysokości. Horror, niczym nie usprawiedliwiony, albo usprawiedliwiany głupio.

      • 16 0

      • A ja dodam do tego

        właśnie jako młoda matka z dzieckiem w wózku, że ten horror zaczyna się już w w tunelu prowadzacym do dworca w Gd. Głównym. Najpierw pierwsze rozczarowanie: winda (brudna i śmierdząca), najzwyczajniej nie działa.
        Pozostaje pchanie wózka po schodach, a z wysiłku i dla równowagi opieranie się o obs... przez gołębie i nigdy nie widzące szczotki poręcze. No a potem, no właśnie... zziajana przeżywam ten kolejny horror, czyli skok "śmierci" z wózkiem pod pachę nad przepaścią dzielącą peron od wnętrza wagonu.
        Adrenalina skacze, gula też. Powieśiłabym najchętniej za ja.. tych zarządzających SKM-em.

        • 27 1

      • Święta racja

        właśnie z powodu tej ziejącej otchłani wolę przemieszczać się wszystkim, tylko nie SKM-em, chociaż niekiedy to trwa dłużej

        • 5 0

    • Ciekawe zestawienie.

      Warto ppkusić się o małą zmianę:
      Japonia za 4,4 zł jedziesz 24 minuty - około 0,2 zł/min
      Polska za 4,4 zł jedziesz 52 minuty - około 0,1 zł/min.

      W polsce za przyjemność minutowej podróży płacisz o połowę mniej!!!

      • 9 1

    • A jaka jest odległość między tymi przystankami? Między Redą, a Redą Pieleszewem jedzie na oko 100 km/h (1)

      Wyobrażasz sobie taką prędkość między Sopotem (głównym), a Sopotem Wyścigami? Ludzie rozpłaszczyliby się przy hamowaniu. Stąd jedzie na oko 40km/h

      • 3 0

      • na linii Rumia Gdańsk Gł jest 70 chyba że są jakieś miejscowe ograniczenia tempo jazdy między Gdynią a Stocznią czy Sopotem a Wyścigami zależy od tego czy jedzie o czasie itd za Rumią zaczyna się linia PLK wspólna z dalekobieżnymi i jest 100 km/h lub trochę więcej bo kible dociągają do 110

        • 1 0

  • jak by zrobić teraz zdjęcia SKM (6)

    jak by zrobić teraz zdjęcia SKM ...i dać je do obróbki na czarno-biały format, zapewne wspaniale by pasowały do tego artykułu.

    • 163 5

    • hehe

      To fakt - już nie raz się śmiałem, że jak kręcą jakieś filmy o latach 70-80 - to nie muszą się martwić o scenografię.. - składy i perony te same!!!

      • 10 0

    • ostatnio mialem "przyjemnosc" pierwszy raz od jakichs 5-6 lat jechac skm (3)

      ja nie wiem jak miasto sie nie wstydzi wypuszczac wogole taki sklad na szyny. tabor dokladnie taki jaki zapamietalem z dziecinstwa prawie 30 lat temu, wokolo syf i brud. obklejone siedzenia z czerwonego plastyku, szyby obmazane i brudne, sciany i sufit cale otagowane markerami. smietniki urwane, pod siedzeniami walaly sie papierki i puszki. kompletny brak szacunku do klienta, zaplacilem za bilet prawie 4zl a zostalem przewieziony w warunkach jak bydlo. i oni jeszcze smia namawiac ludzi do przesiadki z auta na skm. w piwnicy mam czysciej niz w tym skladzie bylo.

      • 16 2

      • wtedy przynajmniej libety byly tansze.

        • 2 0

      • (1)

        przecież klientom pasuje jazda w takich warunkach gamoniu niech nie gryzdają nie szczają nie śmiecą to będzie przyjemniej.Ile razy można wymieniać okna malować drzwi czy te skrzynki z zaworami nad drzwiami?Odpowiedz sobie sam kto to niszczy?Pracownicy SKMki?

        • 2 2

        • Najlepiej zwalić wszystko na pasażerów. Najpierw kierownictwo firmy pozbyło się składów dostosowanych do trójmiejskich peronów, zastąpiło je złomem którego nikt nie chciał a teraz zwala się winę na pasażerów. Mamy prawo narzekać. Przed EURO obiecywano nam nowe pociągi i modernizację starych wagonów. Co mamy? Dwa, trzy zmodernizowane składy, bród, smród i panoszący się bandytyzm. Tyle w temacie.

          • 0 0

    • wagony nadaja sie jedynie do przerobienia na mieszkalne.

      gdyby zlikwidowac ten zabytek to moznaby mieszkac w wagonach.
      to wagony mozna przerobic na najdluzsze osiedle w trojmiescie. Rozstawic wzdluz calej lini i rozdac klucze ludziom, ktorzy nie maja gdzie mieszkac. Przymajniej skma zrobila by raz cos dla zwyklych ludzi.

      • 3 1

  • SKM (5)

    Przeludnienie składów do dzisiaj zostało a podróż w lato z rana to niezapomniane wrażenia: )Co prawda już nie ma piwkujących stoczniowców ale zapach przepoconych koszul i nieumytych zębów roznosi sie po składzie: )Perony długie bilety drogie a składy coraz krótsze,brakuje mi tylko opalonego solara z Renomy .Lata 90 te To były czasy: )Pozdrawiam zza szyby BMW: )

    Były eskaemiarz

    • 38 46

    • nie brakuje pijacych piwko (3)

      wystarczy wsiasc do skm przy koncu skladu a zawsze znajdze sie ktos popijajacy, a czasami nawet noralnie na luzie w srodku skladu tylko zawija sie w gazete

      • 22 2

      • a co ci przeszkadza? (2)

        rozumiem zeby palil.

        • 5 5

        • Potem mi zieje przetrawioną gorzelnią (1)

          • 13 3

          • potem to kazdy smierdzi jak sie nie umyje

            a jak wypije sie to sie wysiada i nie smierdzi.

            • 3 3

    • a co mamusiaczy tatuś wiozą Ciebie do szkoły tym BMW. OJ dzieciaku,dzieciaku do szkoły

      • 11 8

  • znam 60-o latków którzy trzymają się o wiele lepiej. (5)

    znam terz zaniedbanych, zapuszczonych, którzy wygladają na 80 czyli tak jak wspomniana SKM-ka

    • 29 14

    • (2)

      ja tesz.

      • 1 3

      • OMG (1)

        "a tesz." to juz mistrzostwo :P

        • 3 2

        • terz

          teraz ci lepiej?

          • 0 2

    • tez (1)

      naucz sie pisac.

      • 0 1

      • dam sie naócz

        laczem sie bulu z prezydentem

        • 0 0

  • Taki sam stan techniczny taboru jaki jego wiek (4)

    To następny cud! 60 lat i nadal jezdzi w nie zmienionym stanie technicznym. Cud jak to mozna eksploatowac 60 laetnie kolejki. Jest jedna róznica. Wtedy była lepsza obsługa.

    • 48 12

    • I czym tu się chwalic? (2)

      Brudnym, zaniedbanym taborem? Wiekowymi wagonami? Czy drogimi biletami?

      • 16 2

      • (1)

        kiedys były modraki teraz mamy brudaki

        • 16 2

        • No tak

          myślałem, że kibice Euro będą mieli za grosze możliwość przejechania się ciuchciami, które u nich stoją jedynie w skansenach. No ale ten brud... to już czasy współczesne i trochę psuje wizerunek zadbanego skansenu, bo to nasza rzeczywistość - Trójmiasto XXI wieku

          • 4 0

    • te skm co dziś jeżdżą są z '75 roku, nie '51.
      niewielkie pocieszenie, ale jednak

      • 1 0

  • Kolejka (4)

    Kolejki, to moga np byc w sklepie. Jak juz to: kolej, pociagi, elektryczne zespoly trakcyjne itd...

    • 22 46

    • Jak to przeczytlam to odrazu przypomnilimi sie motycyklisci :P

      Tym jak powiesz ze maja fajny motor to sie obraza, bo oni jezdza motocyklami, a motor(silnik) jest w samochodzie :P

      Kolege Lechu992 odsylam do slownika jezyka polskiego kolejka = kolej :) i tez oczywiscie ta twoja sklepowa:)

      • 11 1

    • To tylko nazwa potoczna... (2)

      Taka przyjęła się w Trójmieście.

      • 1 3

      • wszyscy tu mówimy "jadę kolejką" (1)

        niewielu normalnych mówi "jadę elektrycznym zespołem trakcyjnym"
        a większość z takich bierze jakieś mocne tabletki

        • 6 1

        • i pisza jak buch

          • 0 0

  • 60 lat!! (7)

    Alleluja!

    • 29 1

    • skm-ka funkcjonuje jak cale rzadzy w Polsce obecnie

      SKM-ka jezdzilem cale lata 80-te i dobra polowe lat 90-tych

      kiedy jeszcze istnialy mozliwosci podrozowania. Jak sie dorwal to niej pan szczyt (ten co utonal w Afryce) i pozniej koledzy z renomy to juz szkoda mowic.

      Obecnie wole jezdzic PKP-em po torach dalekobieznych niz placic na tych naciagaczy. BILETY DROGIE chamstwo sie zjezdza z calej POlski. kontrolerzy niedouczeni.

      • 1 1

    • za duzo o 15 lat

      powinni ta firme rozwiazac 15 lat temu.

      • 3 0

    • nie wciskajcie ludziom kitu ta firma ma 10 lat - radze sprawdzic (4)

      Okradli wlasciwa 50 letnią skm-e z kapitalu zakladowego i udaja wielce rynkowych.

      spolka skm istnieje 10 lat wiec nie 60-at. Prosze poprawic w artykulle

      PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. została utworzona na mocy Aktu Założycielskiego z dnia 22 grudnia 2000r. i rozpoczeła działalność jako samodzielny podmiot prawa w dniu 01 lipca 2001 r., przejmując zadania, pracowników i mienie zlikwidowanego Zakładu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

      "Misja Spółki

      * Dajemy ludziom swobodę przemieszczania się.
      * Nasi podróżni dojadą szybko, pewnie i bezpiecznie.
      * Zadowolenie i satysfakcja naszych klientów jest źródłem naszego sukcesu."

      • 3 0

      • yyyyy (1)

        wydaje mi sie ze zbyt doslownie podchodzisz do skrotu/slowa SKM dla ciebie jest to firma/spolka, a dla wiekszosci ludzikow jest to potoczne okreslenie koleji miejskiej :)

        • 1 1

        • precyzyja w artykule jest wskazana

          • 1 0

      • MISJA (1)

        Słowo "satysfakcja" w ostatnim zdaniu misji spółki zostało dodane przez jej pierwszego prezesa Mikołaja Segenia jako jego autorski wkład do całości. Nie było ważne, że znaczyło to praktycznie to samo, co "satysfakcja". Takie pustosłowie było tam dosyć powszechnie produkowane i chętnie przez tegoż prezesa nagradzane, co daje obraz poziomu kadry zarządzającej SKM-ką. Inna sprawą jest to, że, tak misja spółki, jak i cała opracowana wtedy strategia rozwoju nigdy nie była realizowana. Realizowano "strategie" zaspokajania interesów związkowych i ambicji prezesa konkurowania z przewozami regionalnymi, wbrew zapisom umowy spółki i nawet stosownej ustawy.

        • 4 0

        • Przepraszam. W drugim zdaniu miało być "zadowolenie", a nie "satysfakcja".

          • 3 0

  • To akurat widać, słychać i czuć. (1)

    • 48 1

    • w muzeum byloby jednak czysciej wiec proponuje

      zamknac ten monpolistyczny relikt przeszlosci. Przerobic na muzem i zostawic tylko linie jak turystyczną promujaca historie miasta

      zamknac bo to o 60 lat za duzo.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane