• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • podwyzka biletów SKM będzie lada moment (1)

    taktyka SKM na podwyżki biletów. co roku ogłaszają plany zakupu taboru nowego żeby uzasadnić podwyżke biletów itd. Podwyżki były na niby wkład własny a teraz ponownie potrzebują kasę na wkład własny.

    śmieszni sa ze pierwszy skład kupią za 3 lata a praktycznie 5 lat. a teoretycznie może w ogóle Najpierw niech zakupią pociągi i się wykażą jakością usług a potem kontrakt na 10 lat.

    • 6 1

    • Ceny biletów ustala Urząd Marszałkowski, nie SKM

      • 0 0

  • (13)

    Czyli pojazdów jest za mało więc wycofajmy jeszcze kilka. Żadnych wieloletnich umów z SKM dopóki nie będą własnością województwa, bo skończy się tylko tak że kolej będzie nadal robić nic tylko za większe pieniądze.

    • 60 11

    • A co to ma być, firma ma być zakładnikiem województwa? (9)

      To co, oddaj swój samochód marszałkowi, bo inaczej nie wyremontuje drogi do Twojej dzielnicy. Co za bezsensowne myślenie.

      • 5 7

      • (3)

        Po pierwsze to nie jest prywatna firma tylko państwowa, a po drugie aktualnie to miasto jest zakładnikiem SKM. Mogą robić z rozkładem każdy nonsens kótry tylko im przyjdzie do głowy, bo są właścicielami i torów i składów. Mogą się zachowywać jak kolej dalekobieżna mimo że tak naprawdę są częścią komunikacji miejskiej i nie odpowiadają przed nikim za wyniki swojej pracy. Dopóki samorząd nie będzie większościowym właścicielem nic się nie zmieni. Tabor mimo że leciwy nie jest największym problemem SKM tylko ich podejście.

        • 6 1

        • Rozkład akurat ustala Urząd Marszałkowski. Ceny biletów zresztą też. Ech... nie znam się, ale się wypowiem...

          • 0 0

        • dokładnie

          pojazdy są znośne. organizacja jest do de.

          a wycofać 20 składów i w ich miejsce wstawić 10 i to mniejszych to jest jakieś kuriozum.

          • 1 0

        • odpowiadają w ramach podpisanej umowy

          Widać taka umowa i taka determinacja do jej egzekwowania.
          SKM ma tylko jednego (!) klienta więc ich monopol jest iluzoryczny.
          Samorząd i SKM maja pakt o nieagresji, bo w komunikacji to kiepsko w województwie.
          Po co więc urzędnikom dodatkowy kwas?

          • 0 3

      • A co to ma być (4)

        województwo ma być zakładnikiem firmy? czas monopoli się skończył.

        • 6 4

        • Czyli chcesz monopol PKP zamienić na monopol województwa? (2)

          Rzeczywiście, prawdziwa rewolucja...

          • 3 4

          • (1)

            Władze województwa się przynajmniej od czasu do czasu wybiera, SKM może nic nie robić całą wieczność jeśli jej się na to pozwoli.

            • 3 3

            • to identyko tak jak ci prezesi w 3/4 spółdzielni mieszkaniowych w Polsce

              • 2 1

        • skończył?

          O naiwności!
          Przecież to najbardziej pożądana forma działalności gospodarczej. Tylko dla swoich! No i urzędnicy uwielbiają "nic nie móc"...
          Było Gdańskowi bankrutować ZNTK i wypychać resztki do Chojnic? Teraz nie mają czym obsłużyć portu i całej komunikacji wewnętrznej.
          PKM? Dobre żarty... Paru urzędników na synekurach do sutej emerytury...

          • 3 0

    • (2)

      Marszałek kupił kilka nowych pociągów. Wszystkie dał w użyczenie Polregio. W takim powiązaniu ma pasażerów podróżujących po Trójmieście.

      • 5 5

      • (1)

        Może dlatego że polregio wywiązuje się z umów a SKM ma w poważaniu i pasażerów i samorząd?

        • 4 3

        • a może dlatego,

          że spotykają sie przy niedzielnym, tradycyjnym obiedzie?

          • 4 3

  • Marszałek i rodzinka Zbyszek z PR i będzie miodzio

    • 1 0

  • Zamknąć SKM i wtedy wszystkie buce co tu wypisują pitoly napewno ucieszą się stojąc w korkach

    • 1 1

  • (8)

    SKM jak zwykle z 15 lat za murzynami.

    • 87 11

    • Nie jak zwykle, bo w poczatkach istnienia to SKM byla lata przed innymi. (1)

      • 10 0

      • Zawsze za Berlinem

        • 0 0

    • SKM akurat wiele wiele lat sie sprawdzala. Winne jest co innego. Zburzenie ukladu urbanistycznego miasta. (4)

      Przez "madre" władze rozdajace pozwolenia na zabudowe bez konkretnego pomyslu na infrastrukture. Własnie przez to, że władze chca wbrew polozeniu i uksztaltowaniu zrobic z Gdanska druga Warszawe sa ogromne problemy z komunikacja w Gdańsku.
      Warszawa nie jest miastem portowym jak Gdańsk. To calkiem inna organizacja komunikacji.
      Kiedy to prezydent i marszalek zrozumieją wroci ład do miasta komunikacja poprawi sie na powrót.

      • 7 0

      • jest to tragiczne, zwłaszcza, że przedwojenni projektanci mieli wizję (3)

        Inż. Kwiatkowski przewidział arterię komunikacyjną szybkiej kolei miejskiej, rozumiał topografię (morze po jednej, wzgórza po drugiej). Niestety wszyscy, którzy przyszli po nim takiej wizji nawet nie rozumieli, nie mówiąc o kontynuowaniu.

        • 6 0

        • tjaaa Kwiatkowski - arterię komunikacyjną szybkiej kolei miejskiej, gdańsk sopot gdynia wejherowo (2)

          i może BeRLIN jeszcze???
          TY bajkopisarzu !!!!

          • 2 2

          • no tak ty znasz tylko znanych planistow Bielawskiego, Adamowicza i mistrza komunikacji Lisieckiego. (1)

            obecnego podwladnego Krowki. podlizuje sie muuu..

            • 2 1

            • co? nie wiedziałeś, że w ówczesnych czasach taki Sopot to już była .... zagranica

              :)))

              • 2 1

    • Aha

      To znaczy, że 15 przed tobą? :)

      • 6 9

  • Kiedy skm pojedzie na północ Gdyni? (16)

    • 83 8

    • Tam to lepiej tramwaj puścić (7)

      • 6 3

      • tjaa i kolejkę linową jak na kasprowy (6)

        • 5 3

        • w Gdansku miala byc na gore gradowa. (1)

          • 1 0

          • Taa w Gdańsku

            Tylko gondoli brakuje

            • 0 0

        • kolejke gondolową to szczur chciał puszczać na trasie dworzec - sea towers (3)

          • 8 4

          • nooo co ty jeszcze tu kuźwa jeszcze nie wymyślisz? (2)

            • 2 3

            • wywiad ze Stepą (1)

              W Gdyni mają wozić nas gondole kilkuosobowe, z kilkoma stacjami pośrednimi na żądanie?

              - To jeszcze nic pewnego, ale takie rozwiązania na świecie już się stosuje. Wymyślono je 10 lat temu, a u nas powstaną najwcześniej za kolejne 10 lat. Obecnie funkcjonujące pozwalają jednak na zjazd wagoników na stacje pośrednie bez konieczności zatrzymania czy zwalniania pozostałych.

              • 4 1

              • no skąd my to znamy???

                elektryczne samochody / podziemne koleje wielkich prędkości / obniżone podatki / mostki nad rzeczkami w każdej gminie i przywrócenie PKS do małych miejscowości

                • 2 1

    • (7)

      Na północ już jeździ - Chylonia/Cisowa.
      Mówisz chyba o wschodzie czyli pogórze i Oksywie

      • 11 21

      • spójrz na mapę

        z kompasem też nasz zaległości

        • 3 0

      • (4)

        Ważne że jedzie na południe do Rumi i na zachód do Sopotu

        • 13 2

        • (1)

          Na geografii to ty chyba w szkołę kamieniami rzucales.

          • 7 0

          • Nie, w ciebie kujonie.

            • 2 1

        • Rumia jest u góry a Sopot na dole (1)

          • 4 5

          • Następny geograf po gimnazjum specjalnym.

            • 14 0

      • Odwróć mapę kolego

        :)

        • 4 3

  • (11)

    Hahah ! 1 kwietnia już był ! Zebrało się na żarty

    • 88 10

    • tylko proszę (2)

      Weźcie kupcie składy przystosowane do ruchu podmiejskiego a nie, znowu EZTy przeznaczone do ruchu regionalnego

      • 10 1

      • Tylko Newagi

        Z dużą ilością drzwi

        • 0 0

      • Jaka jest różnica?

        Serio pytam :-)

        • 0 1

    • Artykuł rok po popzednim i ciągle (1)

      nie wiadomo skąd SKM weźmie wkład własny.
      Umowa wieloletnia tylko za udziały w SKM!

      • 7 2

      • Biorą Marszałka na przeczekanie

        • 0 0

    • 2023

      No. Klasa. Ostatnio jechałem skm. K...wa, jaki smród. Najpierw się zastanawiałem czy panu z naprzeciwka aż tak przez buty śmierdzą skarpety. Wysiadł a tu nadal wali. Więc się rozglądam. A to po prostu siedzenie. Wolę nie myśleć czym. I nie chce więcej takich przeżyć

      • 2 2

    • nie wsiądę do żółto-niebieskiego pociągu i koniec (2)

      choćby jeździł jak magnetyczny i miał skóry, klimy inne bajery

      • 5 13

      • akurat żółto/niebieski to kolor PKP

        w okresie międzywojennym PKP zamówiło składy spalinowozów w Szwecji ... mimo wielomiesięcznych próśb i monitów szwedzkiego producenta ... PKP /tak jak i dziś ma w zwyczaju/ olewało sprawę malowania .... aż w końcu by zmusić PKP do odbioru i Zapłaty ... Szwedzi pomalowali te składy - w szwedzkie barwy narodowe ... i stąd właśnie dziś to są kolory PKP jasno-żółto/granatowy

        • 2 1

      • dyrekcja skm jest w GDyni.

        • 4 0

    • (1)

      jak czegos bardzo chcesz to to dostaniesz. kiedys....

      • 3 0

      • zazwyczaj po czasie, po fakcie.

        • 1 1

  • Rozumiem, że biletomaty będą w składach

    Jak w Kolejach Mazowieckich, i skończy się wreszcie komusza era Renomy

    • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Więcej połączeń!!! (7)

    Niech SKM zwiększy ilość połączeń, bo przy tej ilości użytkowników ne nadążają.
    Więcej automatów biletowych tez by się przydało; jak widzę co się w Gdańsku na głównym dzieje, to się dziwię, że ludzie chcą w ogóle jeździć kolejką.

    • 95 2

    • w gdańsku na głównym są chyba 2 automaty (1)

      i stały ogonek po kilkanaście osób (plus bezdomni żebrzący od nich pieniądze)

      Dlaczego ten stan rzeczy jest akceptowany? Nie pojmuję. Wizytówka trójmiasta, kurza twarz...

      • 2 1

      • Miasto

        Taa a kasy biletów puste. A można kupić bilet w ciągu minuty. Brawo pasażerowie. Chcecie stać tyle w ogonki to stojcie

        • 2 0

    • Chyba nie można zwiększyć liczby połączeń (1)

      Przy większej częstotliwości kursów nie byłoby w ogóle przejazdu na Puckiej. Szlabany byłyby cały czas zamknięte.

      • 1 0

      • przynamniej by była jasność, że tam drogi nie ma

        a nie loteria - przejadę czy będę stać?

        • 0 1

    • nie chcą, jezdza ci co musza.

      • 1 1

    • Fajnie by bylo

      Fajnie by było, ale niestety przy obecnym taborze i starej infrastrukturze to i tak cud, ze jako tako jeżdżą co 7 minut w godzinach szczytu.

      • 7 2

    • Serdecznie polecam taki model: krótsze składy, ale co 2-3 minuty.

      • 11 6

  • Modernizacja

    A nie można po prostu zainstalować klimatyzacji w obecnych składach? W sumie to tylko tego brakuje w skm - klimatyzacji. Od maja do września nie da się znieść tej sauny na kółkach.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane