• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Fajnie, ale najwięcej pomogą dodatkowe tory, by móc puszczać SKM za Chylonię częściej

    • 2 0

  • A co z gdanskim rydwanem za 150 tys? (1)

    Tansze to, i takie bardziej ekologiczne :)

    • 7 4

    • a ty za konia robisz?

      • 0 0

  • Chcemy jeden bilet na cały transport w mieście ! (12)

    Jak wyżej.

    • 110 4

    • (3)

      I karnet na 2.5 biletu jak w śledziowicach-szczurzycach.

      • 5 3

      • wiesz co? wolę 2,5 biletu w karnecie ale sensownego (2)

        niż to co jest teraz - 3 miasta, 30 biletów, nikt nic nie wie

        • 3 0

        • tak to ci tylko Pinokio+ obieca, że zrobi ;) (1)

          nawet jak wprowadzą jeden bilet na wszystko ... to i tak będzie taki burdel z km/ na godziny - co miasto inaczej ... że szybko zatęsknisz za tym - co jest teraz i obecnie

          • 0 4

          • nie musi obiecywać

            Wystarczy odwiedzić Warszawę...
            I juz inna rzeczywistość...

            • 2 2

    • ....i na samolot zeby ten bilet też był!

      • 3 5

    • ilu was?

      • 2 1

    • to się stanie jak się wyniesiemy do Warszawy, w Gdańsku nigdy tego nie będzie, niestety nie da się (4)

      • 7 3

      • dodam że Ja mam czyste sumienie głosowałem na Wałęsę, ale jak ludzie chcą Dulkiewicz to maja 50 taryf (3)

        • 0 11

        • Też mi różnica. (1)

          Zagłosowałeś na kiłę zamiast rzeżączki.

          • 4 3

          • A mógł wybrać nacjololo...

            • 3 4

        • No fajnie trollu.

          Ale następnym razem, zanim zaczniesz pisać z Warszawy, zobacz, kto kandydował :)

          • 4 1

    • Pewnych rzeczy chyba się nie doczekamy.

      Chyba nie za naszego życia, smutne ale prawdziwe.

      • 13 2

  • Tylko nie Impulsy (2)

    SKM wymaga aglomeracyjnego taboru, a nie kolejek z których nie można wysiąść bez proszenia sąsiada aby wstał z miejsca i zablokował przejście innym pasażerom.

    • 6 3

    • (1)

      Impulsy są dwóch wersjach. Warszawa ma aglomeracyjny typ, Trójmiasto wybrało regionalny.

      • 1 1

      • nie wybrało tylko złowiło

        okazję po nieudanym przetargu dla Intercity. Za dobrą cenę...
        Choć pewnie powiązania samorządu z Regio też mogą być nie bez znaczenia.

        • 1 0

  • dobrozmianowe PESY (7)

    będzie się działo....

    • 32 7

    • a w GDansku bedziemy mieli rydwanowa komunikacje. (1)

      • 4 3

      • jak kaczyński odwiedzi gdańsk ... to zaprzęgnie se kota i po długim targu bedzie nim śmigał

        kolanko znaczy oszczędzał ;)))

        • 2 0

    • te ostatnio kupione 2 składy newag impuls to była wielka klapa (1)

      Ludzie, którzy chyba nigdy w życiu nie jechali naszą kolejką kupili pociągi w standardzie międzmiastowym, totalnie nienadające się do krótkich podróży w mieście w godzinach szczytu. Fajnie że miękkie fotele, fajnie że gniazdka, ale nie było gdzie stać, nie dało się przecisnąć do wyjścia, nie było czego się trzymać. Dość szybko z dwóch osobnych składów zrobili jeden i teraz to działa ok (do czasu ścisku, bo wtedy komfort jazdy znacznie gorszy niż w starożytnych EN57).

      Sam plan zakupu zupełnie nic nie znaczy dopóki decydują o tym ludzie totalnie oderwani od rzeczywistych potrzeb podróżnych, szczególnie jeśli planują zlikwidować 2x tyle nadal sprawnych pojazdów.

      • 4 1

      • bo to była "okazja", której Intercity nie wzięła

        Egzemplarze, które nie przeszły przetargowego sita i tanio je spuszczono aby większej wtopy nie było...

        • 3 2

    • Szkoda, że PO tabor do obsługi PKM też kupiło z Pesy.

      • 7 2

    • PKM

      Bylo za PO

      • 6 1

    • oj będzie huczało

      • 2 2

  • A mielismy tak dobrych planistow Bielawskiego, Adamowicza i mistrza komunikacji Lisieckiego.

    obecnego podwladnego Krowki. podlizuje sie muuu..

    Calkiem juz serio.
    Takie rzeczy planuje sie na lata do przodu i wspolnie. Potem nie zmieniajac planu zagdoposodarowania bo akurat miastu brakuje pieniedzy i sprzeda grunty wczesniej zostawione na infratsrukture transportowa..

    • 5 0

  • Głupia ankieta! (2)

    Gdzie punkt, chętnie bym jeździł ale do mojej dzielnicy nie dociera pociąg. Moja dzielnica jest wykluczona komunikacyjne, tylko transport kołowy.

    • 9 5

    • (1)

      dokładnie tak

      • 1 0

      • podziekuj dwudziestoletniemu, z gorka, planowaniu. a wlasciwie bezplanowej polityce

        samorzadowcow z adamowiczem i pozniej dulkiewicz na czele.

        • 0 0

  • SKM to najwiekszy wróg Trójmiejskiej komunikacji... (3)

    Żadnych inwestycji, nawet brak planu rozwoju i ciągłe narzekanie, że wszystko do okola jest winne. Miasto jeszcze im przedłuża umowę na kilkanaście lat, ale w sumie alternatywy brak. Ale co się dziwić jak to jest w sumie PKP, czyli mentaloność komunistyczna tak głeboko zakorzeniona, że nigdy nic sie tam nie zmieni. Wszyscy zaraz zginiemy w korkach, ale SKM na południe wydaje się nie osiągalne. To nic że Unia daje na komunikacje miejska miliardy...

    • 13 6

    • kiedyś SKM nie była częścią PKP - jeszcze w latach `2000 (1)

      • 1 3

      • przeksztalecinia w spolki to okres 1999-2003

        reformy buzka pozniej kontynuowane przez millera

        • 1 0

    • Nie skm jest wrogiem ale absurdalna i zupelny brak planow wladzy miasta.

      Potrafia wyprzedac kazdy skrawek Gdanska nawet kosztem rezerw na przyszla infrastrukture. w tym transport wlasnie.

      Tacy ludzie jak lisicki, co zabiera linie, tworzy absurdalne polaczenia kosztem tego co sie jeszcze sprawdzalo bo wynikalo z dlugoletnich planow.

      • 3 0

  • Skm po 50 latach działalności kupuje nowy tabor!czyli następne nowe pociągi będą w latach 70?

    • 2 2

  • (2)

    Nie lepiej kupić 213 rydwanów po 150.000pln? Z sześć osób wejdzie, może nawet dziesięciu Japończyków. Ekologia!!!

    • 14 3

    • Lepiej zbudować promy widmo. (1)

      I pompować kasę w firmy widmo które to obsadziliśmy swoimi kolesiami.

      • 3 3

      • czy w Gdansku ktos buduje promy? Nie ma tu przeciez odpowiedniej stoczni.

        Ktora przygotuje projekt od podstaw. Mamy tylko podwykonawsto i remonty. Niedlugo bedziemy tylko rozbierac zlom oceaniczny. Bo tak miasto wlasnie widzi przyszlosc Gdanska jak miasta portowego.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane