- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (187 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (253 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (731 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (67 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (151 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (106 opinii)
SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.
Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni
- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.
Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...
Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.
Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia.
- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.
... i Gdańsku
Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.
SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów
Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.
Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-25 09:20
Pytanie nr jeden (2)
czy jak pociąg dojedzie do peronu to będzie jedynie minimalna przerwa między składem a peronem na każdym z dworców skm? Czy dalej będziemy jeździć jak w Tadżykistanie?
- 4 5
-
2019-06-25 09:57
nie masz większych problemów?
...
- 1 1
-
2019-06-25 11:14
Jezdzilem tak niemal 40 lat i zyje
Po prostu ludzie kiedys wiecej uwagi zwracali na bezpieczne poruszanie sie po miescie. Na siebie byli uwazni.
Dzis chodzą wgapieni w telefon. Uwaga calkowicie rozproszona i non stop brak kontaktu z drugim czlowiekiem na ulicy.
Nawet jakby mogl jeden drugiemu pomoc to go nie zauwazy.- 2 1
-
2019-06-25 09:29
podpiszemy umowę na 10 lat, a przetarg się poprzesuwa w nieskonczonosc
- 3 1
-
2019-06-25 09:34
Pierwsze dopiero za 4 lata....???
Rozumiem ze to nie piekarnia ale ten termin to jakis chyba zart. Pierwsze sklady w 2023 to ostatnie kiedy w 2030 ?
- 7 1
-
2019-06-25 09:44
kolejna odsłona efektów nieudolności samorządu województwa
Który nie potrafi zdyscyplinować niesfornego dostawcy usług, będąc jego jedynym (!) klientem.
Kontredans na szantaże i wymuszenia.
Raczej kiepski przykład na działanie "rynku" oraz sprawność samorządu.- 4 1
-
2019-06-25 09:45
SKN
Ten zakup nie dojedzie do skutku, gdyż Władze Pomorza nie podpiszą takiej umowy z PIS. Powód znany, samorząd jest w stanie wojny z rządem. Jak władzę przejmie PO to też nie będzie umowy, bo to ciężar finansowy nie do udźwignięcia. Przestańcie marzyć o nowych pociągach SAM. Przestańcie bujać w obłokach.
- 3 1
-
2019-06-25 09:47
Moim zdaniem
wszystkie stare pociągi powinny zostać wymienione na nowe tak żeby stare i zmodernizowane pociągi zniknęły jest rok 2019 !
- 2 3
-
2019-06-25 09:55
Tak szybko?!
Przecież minęło zaledwie kilka lat od zakupu tych nowych spiętych w jeden skład. Jak to było ujęte w którymś materiale video na trojmiasto.pl - 30 lat to rozsądny okres wymiany taboru:)
- 2 2
-
2019-06-25 09:56
Najwyższy czas. Mamy najgorsze składy w Polsce.
- 4 3
-
2019-06-25 10:01
20 najstarszych zastąpią 10 nowymi
Pewnie jeszcze przy tym zwiększając częstotliwość kursowania. SKM to magia.
- 5 2
-
2019-06-25 10:02
(2)
Dlaczego w SKM nie ma pierwszej klasy dla VIPów jak ja, z obsługą i drinkami...
- 5 1
-
2019-06-25 13:02
jak nie ma. przedzial wars i piwa klasy VIP
- 2 0
-
2019-06-25 20:26
ostatni wagon, ostatnie drzwi, skręcasz w kierunku końca składu
I już jesteś...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.