• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi od 1 do 10 nowych pociągów. Zdecyduje długość umowy

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie SKM dysponuje tylko dwoma nowoczesnymi pociągami Impuls, łączonymi w jeden skład. Pozostały tabor wyprodukowano jeszcze w okresie PRL. Obecnie SKM dysponuje tylko dwoma nowoczesnymi pociągami Impuls, łączonymi w jeden skład. Pozostały tabor wyprodukowano jeszcze w okresie PRL.

Od 1 do 10 fabrycznie nowych pociągów zamierza kupić SKM Trójmiasto w najbliższych latach. Ich liczba zależy od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów. Obecnie spółkę stać na kupno jednego nowego składu.



Czy Urząd Marszałkowski powinien wydłużyć umowę SKM?

W ostatnich tygodniach Szybka Kolej Miejska zamieściła ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych w sprawie zakupu jednego nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT). Opcja zakłada rozszerzenie zamówienia o maksymalnie dziewięć kolejnych pojazdów.

Procedura ta ma na celu wypracowanie możliwych rozwiązań technicznych z producentami pociągów jeszcze przed ogłoszeniem właściwego przetargu na zakup pojazdu.

Powinno to zapobiec sytuacji, gdy wymagania techniczne będą nierealne do spełnienia i w efekcie nie wpłynie żadna oferta.

Sprawdź rozkład jazdy, by nie czekać na przystanku


SKM określiła swoje oczekiwania wobec nowych pociągów. Z punktu widzenia pasażera najważniejsze to:
  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie.

Kolejowa spółka posiada dwa takie pociągi, ale ze względu na niedostosowanie ich do dużych potoków pasażerskich ostatecznie kursują jako jeden skład.

Pod względem układu drzwi nowe pociągi będą zbliżone do pociągów Impuls. Pod względem układu drzwi nowe pociągi będą zbliżone do pociągów Impuls.

Ostatnia szansa na porozumienia z Urzędem Marszałkowskim



Szybka Kolej Miejska nie ukrywa, że działania zmierzające do ogłoszenia przetargu są ostatnią szansą na dojście do porozumienia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, który nie chce zgodzić się na dłuższą niż pięcioletnią umowę przewozową (SKM postuluje co najmniej dziewięć lat).

Dłuższy czas umowy pozwoliłby kolejarzom na ubieganie się o niezbędny kredyt bankowy, zaś z punktu widzenia banku taka umowa jest gwarancją spłaty zadłużenia i wykorzystania środków zgodnie z założeniem.

Szacunkowa wartość całego projektu SKM-ki to ok. 394 mln zł (w tym tzw. wydatki kwalifikowane to kwota ok. 320 mln zł), zaś wysokość dofinansowania unijnego to ok. 160 mln zł.

Obecnie średnia wieku wszystkich pociągów SKM to ponad 30 lat. Obecnie średnia wieku wszystkich pociągów SKM to ponad 30 lat.

SKM: liczymy na rozmowy z Urzędem Marszałkowskim



- Brak ujęcia naszego projektu dot. zakupu taboru w umowie na wykonywanie przewozów pasażerskich w latach 2022-26 doprowadził do sytuacji, w której kończą się realne szanse na jego realizację - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Okres finansowania unijnego upływa w grudniu 2023 r., a zaprojektowanie i wyprodukowanie pojazdów wymaga czasu. Dlatego SKM zaproponowała rozwiązanie polegające na ogłoszeniu przetargu na zakup jednego pojazdu z opcją dodatkowych dziewięciu pojazdów. Pozwoliłoby to dać czas organizatorowi przewozów [Urzędowi Marszałkowskiemu - dop. red.] i właścicielom spółki SKM na dalsze rozmowy i poszukiwanie rozwiązania, które umożliwi podjęcie decyzji - czy i w jaki sposób projekt może być realizowany.

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów



PKP SA niechętne podwyższeniu kapitału SKM Trójmiasto



Przypomnijmy: 9 marca w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli udziałowcy SKM Trójmiasto: PKP SA (65,98 proc. udziałów w SKM), Gdańska (12,47 proc.), województwa pomorskiego (10,10 proc. ), Gdyni (7,6 proc.), Sopotu (2,08 proc.), gminy miejskiej Pruszcz Gdański (1,19 proc. udziałów) i gminy Rumia (0,58 proc. udziałów).

Dyskusja dotyczyła zakupu taboru dla SKM z wykorzystaniem dofinansowania POIiŚ 2014-2020.

Obecnie szacowana wartość projektu wynosi 400 mln zł, co oznacza, że przy dofinansowaniu w kwocie 160 mln zł środki niezbędne do realizacji projektu to 240 mln zł.

- Wraz z pozostałymi samorządowcami proponujemy dokapitalizowanie spółki SKM zgodnie z wysokością udziałów, tak by wspólnie zebrać potrzebne 240 mln zł - deklarował wówczas wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna.
Oznaczałoby to, że poszczególni udziałowcy SKM Trójmiasto muszą dopłacić:
  • PKP SA - 158,35 mln zł,
  • Gdańsk - 29,93 mln zł,
  • województwo pomorskie  - 24,24 mln zł,
  • Gdynia - 18,24 mln zł,
  • Sopot - 4,99 mln zł,
  • gmina miejska Pruszcz Gdański - 2,86 mln zł,
  • gmina miejska Rumia - 1,39 mln zł.

Dodatkowo dwa samorządy niebędące udziałowcami (Reda i Wejherowo) zadeklarowały wejście kapitałowe do spółki, by wesprzeć proces zakupienia nowego taboru.

Obecny na spotkaniu prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zdystansował się od propozycji podniesienia kapitału SKM Trójmiasto.

- Skoro samorząd województwa chce, żeby mieszkańcy korzystali z nowoczesnego taboru, to nie rozumiem, o co ten spór. Jeśli umowa z SKM zostanie przedłużona do 2030 r., zakup 10 składów będzie możliwy w oparciu o otrzymane środki unijne i kredyt zaciągnięty przez spółkę. Nie trzeba do tego żadnego nowego montażu finansowego - przekonywał prezes Mamiński.
- Oczywiście, że chcemy nowoczesnego taboru. Ale kto za niego zapłaci? Samorząd jako zamawiający usługę? Robimy bardzo wiele, by wspierać SKM - nie tniemy pociągokilometrów, ale oczekujemy partnerstwa, a nie przerzucania kosztów w całości na nasz budżet, w którym musimy znaleźć środki na pomorskie drogi, szpitale, instytucje kultury czy edukację - ripostował marszałek Mieczysław Struk.

Plan awaryjny to zakup tylko jednego pociągu



Gdyby SKM straciła całkowicie dofinansowanie unijne, spółka jest gotowa kupić tylko jeden pociąg.

Kolejarze deklarują, że mają już zabezpieczoną część środków, a brakująca kwota byłaby pokryta kredytem. Taki scenariusz oddala jednak na kolejne lata gruntowne odmłodzenie parku taborowego przewoźnika, w którym średnia wieku pojazdów to ponad 30 lat.

Newag Impuls zakupiony przez SKM w 2016 r.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (254) 7 zablokowanych

  • pozdrowienia dla rzecznika

    biedny rzecznik nie ma nic do problemu finansowania pz-ów

    • 1 5

  • Uwolnic tory!!! (3)

    Gdyby tak wpuscic na te tory prywatnych przewoznikow, to wszystkie problemy zniknely by w kilka miesiecy. Wtedy pociagi nie spoznialyby sie, bylyby w dobrym stanie technicznym lub poprostu nowe :)

    • 6 5

    • a co tobie do majatku

      Samodzielnego podmiotu gospodarczego?!
      Chcesz wjechac na tory?
      Zaplac!!!

      • 2 0

    • Poczytaj sobie

      co było w Wlk. Brytanii jak sprywatyzowali kolej. Po serii wypadków w podskokach ją upaństwowiali.

      • 1 0

    • Tylko ze tory nalezą do skm i to jest cały problem

      • 0 0

  • (3)

    Śmiech na sali. skm trójmiasto pragnie kupić 1/10 nowych pociągów. Które mają kursować po torach SKM /pkm . Tylko zapomieli że na linii pkm są inne perony. Jeżeli chodzi o prywatnych przewoźnikach to nie znaczy że on tu przyjdzie z nowym taborem. Wręcz przeciwnie może być stary niemiecki złom.

    • 6 1

    • Stary, niemiecki złom w SKM był bardziej funkcjonalny od tego co jest dzisiaj. (2)

      Nasze fabryki nie potrafią produkować taboru odpowiedniego dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

      • 1 1

      • (1)

        Tabor dla SKM był wyprodukowany (EW 58), tylko SKM doprowadziła ten tabor do ruiny. Było ponad 20 takich pociągów.

        • 1 1

        • to były bardzo słabe konstukcje

          Począwszy od wiecznie zacinających się drzwi, na napędzie i hamulcach kończąc...

          Nie do pominięcia jest też fakt, że nie było komu i za co je poprawiać...

          • 0 0

  • A nie lepiej napisać: SKM uzależnia zakup taboru od przedłużenia umowy?! (1)

    A tak naprawdę PKP - główny właściciel chce zarabiać nic nie inwestując.

    • 10 4

    • a kto inwestuje

      Nie majac perspektywy zarobku?
      SKM jest monopolista ale tez ma tylko jednego klienta...
      To wzajemny szantaz...

      • 2 2

  • Czemu (1)

    Czemu Pruszcz Gdański ma sie dokładać do zakupu SKM jak one do Pruszcza nie jeźdżą od wielu lat

    • 10 2

    • bo jezdzi tam Regio

      A komunikacja to nie tylko SKM.
      Samorzad jest odpowiedzialny za organizacje transportu zbiorowwgo i dziala tu solidarnie.
      Bo dlaczego Rumia mialaby partycypowac w kosztach pociagu do Czerska? Ano dlatego ze jest czlonkiem samorzadu.
      Jak dzialaja polityki "moja chata skraja" dlugie lata mozna bylo obserwowac wlasnie w polaczeniach regionalnych. Chcac jechac do Elblaga, trzeba bylo przesiadac sie do pociagu osciennego wojewodztwa. A teraz, nawet do Olsztyna mozna bezposrednio!

      • 3 3

  • (2)

    marszałek jak zawsze polityka zamiast troski o mieszkańców
    zawsze usprawiedliwienia, wyjaśnienia, opcje, cuda itp
    zero konkretów

    • 6 4

    • Ma rację (1)

      Pojechałbyś, gdyby taksówkarz powiedział: zawiozę cię ale zapłać za kurs i kup mi auto?

      • 1 2

      • przecież mu kupujesz

        W opłacie za przejazd jest amortyzacja i zysk.

        Zmusisz właściciela do zakupu nowego sprzętu, bo chcesz się przejechać Bentley'em? A taksiarz uważa, że Dacia wystarczy...
        To samorządowe i miejskie spółki bawią się w ciągłe zakupy i eksperymenty z zabawkami. Na koszt mieszkańców...

        Jak się ma aspiracje, to trzeba mieć na to środki.

        • 1 1

  • A kto ma wozić jak nie SKM, może jakaś zaprzyjaźniona zagraniczna firma. Jak nie dostaną długiego kontraktu to nie będzie nowych składów i będzie powód do zmiany firmy.

    • 4 3

  • SKM a Urząd Marszałkowski (5)

    Do wszystkich którzy narzekają na stan taboru SKM, wczytajcie się w każdy artykuł na ten temat.
    To Urząd Marszałkowski sabotuje zakupy nowych skmek, żaden bank nie udzieli kredytu na zakup nowych jednostek jeżeli firma ma taki krótki kontrakt.

    • 9 6

    • A czemu poręczeniem nie może być majątek PKP (3)

      Czyli właściciela SKM?

      • 4 1

      • moze być (2)

        W 60 procentach.
        Reszta inni właściciele, w tym samorząd województwa.
        Ale samorząd ma inne plany (sic), a raczej chęci...
        Chęci na darmochę.
        Bo co przeszkadza kupić składy i oddać w dzierżawę?!
        Tak jak składy eksploatowane przez Regio czy obsługiwane na rzecz PKM przez SKM i Regio?
        Tak boli samorząd, że muszą "nocować" i konserwować składy w jedynej zajezdni, która do tego się nadaje? Proszę bardzo, w Gdańsku stoi zapuszczony teren ZNTK, proszę przejąć, odbudować, eksploatować i konkurowac.

        • 2 3

        • Samorzad od dawna chciał dolozyc do nowych skladow (1)

          • 1 0

          • na prawdę?

            To ma teraz szansę, bo SKM jest skłonne scedować 160 mln dotacji, byle samorząd dołożył resztę i kupił.

            • 0 1

    • SKM kupiło 2 nowe pociągi pozwalające na zestawienie jednego składu w ciągu... 32 lat. Jak to uzasadnisz?

      • 4 2

  • :)

    1

    • 2 1

  • Tragedia (4)

    Codziennie jeżdżę do pracy kolejką z Chyloni i każdego dnia z obrzydzeniem wsiadam do kolejki modląc się żeby się nie rozpadła stare śmierdzące składy albo pocerowane czerwone skory albo stęchłe tkaniny z zapachem wilgoci ale nic nie przebije woni toalet -Fajnie że chcą kupić nowe zacny pomysł

    • 47 11

    • Nie bój się. (1)

      Nowe składy nasi dbający o dobro wspólne pasażerowie też szybko doprowadzą do stanu, w jakim znajdują się te stare.

      • 1 3

      • Wbrew pozorom Polacy wcale tak nie niszczą ani nie brudzą. Dość mam już takiego narzekania.

        • 2 2

    • kup sobie auto (1)

      • 0 2

      • żeby się coś poprawiło w SKM trzeba jeżdzić i narzekać....a nie kupować sobie auto

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane