• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie kupi nowych pociągów. Umowa przewozowa jest za krótka

Szymon Zięba
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
SKM potrzebuje wymiany taboru. Większość składów ma już swoje lata. SKM potrzebuje wymiany taboru. Większość składów ma już swoje lata.

Wszystko wskazuje na to, że Szybka Kolej Miejska nie kupi dziesięciu nowych pociągów, które pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych składów. Kolejarze twierdzą, że to efekt zbyt krótkiej umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, która nie przewiduje zakupu i rozliczenia nowych pojazdów.



Przekonują cię tłumaczenia SKM?

Przypomnijmy: kilka dni temu radni Sejmiku Województwa Pomorskiego zadecydowali o zabezpieczeniu środków na sfinansowanie dłuższych umów z przewoźnikami kolejowymi.

Wicemarszałek Leszek Bonna poinformował, że umowy zostaną podpisane do grudnia 2026 r. Umowa z Polregio zacznie obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a kontrakt z PKP SKM będzie zawarty od 12 grudnia 2021 r. Wówczas bowiem zakończy się umowa obowiązująca od grudnia 2018 r.

202,5 mln za 5 lat przewozów



Wartość umowy z SKM opiewa na 202 550 000 zł. Praca przewozowa została określona na poziomie 15 230 000 pociągokilometrów.

- Negocjowaliśmy umowę 9-letnią, gdyż taka umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany przez spółkę PKP SKM w Trójmieście zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Te pojazdy pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów, a należy pamiętać, że nasze pojazdy należą do najstarszych w Polsce - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Dodaje, że ostatecznie podpisano jednak umowę "tylko na pięć lat", a zrobiono to "w poczuciu odpowiedzialności za utrzymanie ciągłości przewozów na obsługiwanych przez SKM liniach po wygaśnięciu obecnej umowy".

- Umowa ta nie przewiduje jednak zakupu i rozliczenia tak bardzo potrzebnych nowych pojazdów. Aby zrealizować ten zakup, w 2018 r. zabezpieczyliśmy dofinansowanie ze środków UE w wysokości 160 mln złotych, a w 2020 r. zapewniliśmy też finansowanie wkładu własnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pozyskanie nowego taboru jest dla PKP SKM absolutnym priorytetem. Za wszelką cenę nie chcieliśmy dopuścić, aby przepadło pozyskane przez PKP SKM 160 mln złotych unijnego dofinansowania - mówi Złotoś.

Kredyt zabezpieczy umowa na minimum dziewięć lat



Rzecznik SKM tłumaczy, że krótsza umowa nie pozwala kolejarzom na zakup proporcjonalnie mniejszej liczby pociągów. Spółka otrzymała bowiem dofinansowanie na dziesięć pojazdów - i w ten sposób musi być ono spożytkowane.

- W ramach pięcioletniej umowy nie jest także możliwe ubieganie się o mniejszy kredyt w banku, ponieważ to minimum dziewięcioletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie kredytu inwestycyjnego. Taka umowa to gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - wskazuje Złotoś.

Składy SKM miałyby być własnością Samorządu Województwa



Kolejarze deklarują, że w trakcie negocjacji przedstawili kilka wariantów umowy wieloletniej. Jeden z nich zakładał przejęcie tego zakupu przez województwo pomorskie wraz z pozyskanym przez PKP SKM unijnym dofinansowaniem. Pojazdy miały być eksploatowane przez PKP SKM, ale byłyby własnością Samorządu Województwa.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



- Spółka PKP SKM zapewniła też akceptację tego pomysłu przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niestety - ten pomysł nie został zaakceptowany przez Samorząd Województwa. Istnieje więc realna groźba utraty 160 mln unijnego dofinansowania przeznaczonego na zakup nowych pojazdów, a perspektywa pozyskania nowych pojazdów niebezpiecznie się oddala - mówi Złotoś.

Na przeszkodzie stanęły m.in. ceny energii elektrycznej?



Rzecznik SKM przypomina, że na sesji Pomorskiego Sejmiku Zarząd Województwa tłumaczył radnym, że obawia się zawrzeć dłuższą umowę z PKP SKM, gdyż jest zbyt wiele czynników, których obecnie nie da się przewidzieć. Są to m.in. ceny energii elektrycznej czy wysokość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Ładowarki USB od Trojmiasto.pl w składach SKM



- To istotne argumenty, należy jednak zauważyć, że brak tych informacji nie przeszkodził Organizatorom Przewozów w 9 województwach w podpisaniu 11 umów z przewoźnikami na okres nie krótszy niż do 2030 roku (stan na dzień 10.12.2020 r.). Warto też zaznaczyć, że wartość jednego pociągokilometra zapisana w tych umowach (z jednym wyjątkiem) jest zacznie wyższa niż w umowie zawartej przez Organizatora Przewozów z PKP SKM. Dotyczy to także tych województw, gdzie przewoźnicy mają niższe koszty, gdyż korzystają z taboru będącego własnością Organizatorów - podsumowuje Złotoś.

Przetarg na nowe składy miał być ogłoszony jesienią 2019 r.



Na koniec warto przypomnieć, że pierwotnie SKM zapowiadało ogłoszenie przetargu na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych na jesień 2019 r.

Szacowana wartość tego zamówienia wynosiła ok. 320 mln zł netto. Pierwszy nowy pociąg miał przyjechać do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23. Wszystko wskazuje jednak na to, że - o ile nawet uda się dojść do porozumienia w sprawie zakupu nowych składów - te nie wyjadą tak szybko na tory.

Pociągi Impuls do liniowej eksploatacji weszły pod koniec marca 2016 roku.
 Pociągi Impuls do liniowej eksploatacji weszły pod koniec marca 2016 roku.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na liniach PKM wykorzystywanych jest także jedenaście spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie.

Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Tak wyglądał montaż ładowarek USB w pociągach SKM. Film archiwalny.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • To jest zacheta do korzystania (9)

    z wlasnego samochodu.
    Taka pomorska ekologia.

    • 166 4

    • nie wiem co to ma do rzeczy (2)

      Nowsze pojazdy nie zwiększą częstotliwości ani nie skrócą czasu przejazdu. Poprawi się tylko komfort (i to wcale nie tak bardzo). Dla przeciętnego pasażera to czym jedzie ma znaczenie dalekie wśród innych. Pierwszy jest czas jazdy, punktualność, niezawodność, częstotliwość i dopiero może wygoda.

      • 6 4

      • Czasu przejazdu na pewno nie skróci.

        Stary "Kibelek" może się rozbujać do 110 km/h, ale co z tego skoro maksymalna dopuszczalna prędkość na linii kolejowej nr 250 wynosi 70 km/h.

        Nowy Impuls, którego maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h, też więcej niż 70 nie pojedzie.

        • 1 1

      • Nowe pojazdy to właśnie wzrost niezawodności. To również zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych (zużycie energii i konserwacja), co w idealnym świecie miało by szansę być przełożonym na wykorzystanie zaoszczędzonych środków na np. dodatkowe kursy, zwiększenie nakładów na utrzymanie czystości... no ale z tym to się trochę rozmarzyłem.

        • 1 1

    • nie Pomorska a rządowa żeby Pomorze nie zadzierało nosa (4)

      • 3 16

      • Raczej pisowska ideologia w stylu rżniemy Puszczę a i tak nikt nam nic nie zrobi. Zabrali kasę Samorządom to za co kupować ? (1)

        Oj zrobi - niech no tylko władza się zmieni :) Kilka pomników trzeba będzie zburzyć .........

        • 5 8

        • aj tam....

          jakaś puszcza, lepiej lać ścieki do wisły i udawać że jest serducha kupa ;P

          • 6 3

      • Marszałek Sejmiku Pomorskiego to nie Wojewoda Pomorski

        więc nie rządowa a samorządowa. A na Pomorzu przecież od zawsze rządzi "słuszna" opcja.

        • 13 0

      • Polityka jest sztuka osiagania zalozonych celow.

        Jak ktos nie potrafi zalatwic funduszy, a skupia sie na bzdetach typu strajk kobiet i innych, zeby tylko dowalic rzadowi to moja ocena jest jasna.
        No, chyba, ze celem jest zapuszczenie rejonu. To wtedy gratuluje sukcesu

        • 10 3

    • a czasem i

      z obcego samochodu :)

      • 4 0

  • Może PR Gdynia i SKM Trójmiasto zarejestrować jako skansen (1)

    Zawsze jakaś atrakcja poza morzem
    Mieszkańcy Trójmiasta mogą jedynie z łezka w oku patrzeć jak czasami przyjedzie do nas kujawski elf...

    • 1 0

    • Z niesmakiem spoglądam na te Elfy i Impulsy. Brzydkie to to strasznie.

      • 1 1

  • En57

    Zespół trakcyjny EN57 , Ursus c-360 i Autosan h-9 . Jeszcze długo to pojeździ

    • 3 0

  • SKM powinna być w 100% samorządowa. (3)

    A tak, państwowe spółki mają tory i pociągi, a kasę na przewozy ma dawać wydojony z kasy samorząd.

    Lub tez na odwrót, kasę ma dać państwo , które posiada tory i pociągi, tyle tylko że wtedy pociągi jeździłyby wg rozkładu pisanego w centrali w Warszawie, a to oznaczałoby odgrywanie się polityczne PIS na Pomorskich pasażerach.

    • 6 6

    • (2)

      Twoja opsesyjna choroba to PiS. Napisz za ktorych rządów rozczłonkowali kolej na spółki. Tak podzielili że peron to jedna spólka, tory, druga, sieć trzecia itd. Czekam na odpowiedz co to były za rzady?!

      • 3 1

      • Na spolki rozczlonkowal PKP rzad AWSUW, premierem byl wowczas Buzek, pozniej czlonek PiS. (1)

        P.S. Nie opsraj sie.

        • 2 0

        • Od 1989 roku...

          "Po 1989 z powodu licznych błędów w zarządzaniu, planowaniu rozkładów jazdy, korupcji oraz rozkradania jej majątku kolej jako środek transportu pasażerskiego traciła udział w rynku, co doprowadziło do znacznego zadłużenia spółek kolejowych oraz dalszej redukcji sieci kolejowe.

          W 1991 roku, dyrektywa zakładająca podział przedsiębiorstw kolejowych na zarządców infrastruktury i przewoźników, którzy będą odpłatnie korzystać z sieci utrzymywanej przez zarządcę. Przez 9 lat większe i mniejsze zmiany i rozpad PKP na mniejsze spółeczki.

          3 kwietnia 2000 prezes zarządu dyrektor generalny PKP Krzysztof Celiński ograniczył przewozy pasażerskie na wcześniej niespotykaną skalę z dnia na dzień pociągi przestały kursować na 1028 km linii kolejowych.

          8 września 2000 roku weszła w życie ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP.
          Następnym krokiem było stopniowe dzielenie się PKP na mniejsze spółki przewoźników i zaplecza technicznego. I tak w 2001 roku powstały: m.in. PKP Szybka Kolej Miejska z siedzibą w Gdyni.

          Od 2001 trwa reforma PKP, której głównymi celami są restrukturyzacja i sprzedaż spółek kolejowych.
          W 2005 Najwyższa Izba Kontroli w przeprowadzonej kontroli negatywnie oceniła gospodarowanie majątkiem przez PKP, wskazując na liczne zaniedbania.
          Nieefektywność zarządzania koleją osiągnęła punkt kulminacyjny zimą 2010, kiedy niezdolność do uzgadniania spójnego rozkładu jazdy między spółkami kolejowymi spowodowała zamieszanie i chaos w całym kraju. W konsekwencji stanowiska stracili wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardtoraz prezes PKP Andrzej Wach, a spółka opublikowała w prasie przeprosiny. Także wcześniej, w 2010, pasażerowie doświadczyli licznych problemów z powodu konfliktu spółek Przewozy Regionalne i pkp plk.

          W lipcu 2011 w wyniku kilkuletnich zaniedbań w konserwacji systemów należących do Energetyki Kolejowej doszło do wielogodzinnej przerwy zasilania, co skutkowało wielogodzinnym paraliżem ruchu pociągów"

          • 1 0

  • Hmmm

    Podwszki biletow robia co chwile ale by cos nowego zakupic to juz nie lepij wiecej wydac na modernizacje starego zecha

    • 1 4

  • (20)

    Jedyna droga dla SKM to prywatyzacja z prawdziwego zdarzenia czyli kapitał w 100% prywatny. Tylko taki właściciel należycie zadba o biznes.

    • 102 148

    • Kapitał prywatny dba o swój zysk (5)

      Linia SKM jest bezkonkurencyjna. Osiągnięcie monopolu prywatnego kapitału na takim łakomym kąsku to tak jak sprzedać komuś wyłączność na użytkowanie ulicy i mówić o wolnym rynku - w końcu każdy mógł kupić

      • 35 6

      • Anglicy sprywatyzowali se kolej ... nawet ichnie SKM (4)

        po 10latach rząd z podkulonym ogonem musiał odkupywać te akcje - bo dochodziło do tragedii i wypadków... a ceny biletów rosły
        prywatny nie inwestował w bezpieczeństwo i nowy tabor ... ciągnął ile wlezie z tego co przejął za grosze

        • 21 3

        • (3)

          Co ty bredzisz.

          • 1 12

          • Nic nie bredzi. (2)

            Brytyjska kolej została częściowo ponownie znacjonalizowana po serii katastrof w latach 90-tych.

            • 15 2

            • (1)

              Ty zostales czesciowo znacjonalizowany przez PiS.

              • 0 10

              • Jesteś koszmarnym głupcem.

                Widać że brak merytorycznych argumentów bardzo Cię boli.

                • 5 0

    • Nawet prywatny kapitał nie pomoże gdy władze samorządowe mają wylane na kolej. (4)

      Patrz przykład Arrivy w województwie kujawsko-pomorskim.

      • 37 6

      • Samorząd, który jako jedyny zbudował swoją linię ma wywalone? (3)

        Ogarnij się zamiast rzucać kalumnie.

        • 12 17

        • Zbudował jedną linię. (1)

          W międzyczasie kilka zaorał: Czersk - Kościerzyna, Chojnice - Kościerzyna czy Chojnice - Szczecinek. Oferta jest tam zerowa lub bliska zeru i jest konsekwentnie psuta od kilku lat.

          • 16 1

          • to tam jeszcze cos mozna

            zepsuc!!!
            Przesiadka w Szczecinku byla traumatycznym przezyciem. Jakby faktycznie granica z Zachodem.

            • 2 1

        • zbudował jako fajną pralnię kasy - temat marzenie

          a na utrzymanie tego bardzo potrzebnego środka komunikacji jakoś kasy brakuje. Wszyscy w samorządzie tylko czekają końca okresu trwałości projektu...
          I zacznie sie coś, od czego sa fachowcami - wygaszanie popytu.

          • 4 0

    • czyli sprzeda złom

      a teren "odda" budowlańcom...
      A sam oddali się na zasłużoną emeryturę...
      Czas już przestać wierzyć w altruizm prywaciarzy i ich chęć naprawiania świata...

      • 1 0

    • Zadba o swój biznes, a nie o ludzi. Prywaciarz monopolista nie mający sporej konkurencji taką cenę za bilet dowali, że ci się odechce jazdy. Tak działa kapitalizm. Najważniejszy jest maksymalny zysk.

      • 7 0

    • Prywatny przewoznik tez bedzie chcial dluga umowe aby mu sie zwrocil koszt taboru, przynajmniej w czesci. Podniesie tez ceny biletow, no nie jest matka teresa.

      • 7 0

    • Donald nigdzie na swiecie niema przywatnej komunikacji miejskiej !! Ale tak wiemy ty bys ja oddał za darmo

      byle były to firmy z zachodniej europy .
      A potem trzeba było by je odkupować za 10 razy wieksze sumy!

      • 10 0

    • Przecież Marszałek chce przejąć SKm i wtedy byłyby nowe składy (2)

      ale PKP/rząd mówi nie i jednocześnie nie dofinansowuje pkp skm.

      • 16 10

      • Pan marszałek (1)

        był już marszałkiem za rządów PO. Miał 8 lat na tę prywatyzację. Teraz się obudził?

        • 14 2

        • No i miasta i region zwiększały swoje zaangażowanie w SKM

          Zachęcane zresztą przez SKM. Ale w pewnym momencie (za obecnaj władzy) się okazało, że dalej nie można tego robić bo pakiet właścicielski ma zostać państwowy.

          • 1 5

    • Prywatny właściciel zadba o SWOJ biznes

      Ciekawe co powiesz jak bilety będą pokrywały rzeczywisty koszt przejazdu. Musiałyby zdrożeć o min 1/3.

      • 13 1

    • Ta XD

      A bilet na przejechanie jednej stacji kosztowałby 20 złotych a tabor by się nie zmienił

      • 12 7

  • To Skandal ! (2)

    Trójmiasto potrzebuje nowe pociągi i to nie 10 a 30 sztuk , tylu gości i turystów a pociągi z muzeum. Szukajcie rozwiązania w końcu bierzecie za to pieniądze , partnerstwo publiczno-prywatne , sprzedajcie Chińczykom , nie wiem , to skandal żeby w 2021 roku woziły nas pojazdy z PRL-u które nic skm nie kosztowały !
    Przez tyle lat nie odlpozyliscie nic na nowy tabor ?

    • 3 3

    • Czesi wyremontowali swoje "motoraczki" i zrobili z nich zautomatyzowane cacka

      I nadal pracowicie wożą ludzi po pipidówkach z minutową dokładnością.

      • 2 0

    • Zapytam kustosza zabytkow w Gdansku -

      czy kolejka ska to juz rydwany solidarnosci czy tylko szrot po cieniasie Adamowiczu?

      • 0 1

  • przypominam, że Trójmiasto chciało przejąć SKM ale PKP nie chce oddać (1)

    ja bym kombinował, by wprowadzić Arrivę - albo kogoś innego, kogokolwiek

    • 13 13

    • no i 10 rzadowych klikaczy... :O)

      • 0 0

  • pisiorskie władze specjalnie podkładają kłody samorzondom w Trójmieście (2)

    bo wiedzą że tu nie mają władzy i się mszczą

    • 6 23

    • prawda, prawda - ostatnio ujawniono jak podzielono kasę na samorzady

      wszystkie popierające dude w wyborach 100% reszta ochłapy

      • 0 0

    • Chwileczkę, chyba coś pomyliłeś.

      Z tego artykułu wynika, że to raczej władze samorządowe mszczą się na "pisiorskim" skm pkp

      • 11 3

  • Zapraszam Trójmiasto do Krakowa, żeby władze zobaczyły jak wygląda nowoczesna komunikacja i tabor kolejowy regionalny. (6)

    j.w
    Dobrze, że w Gdyni są przynajmniej nowe Trolejbusy które wyglądają zawodowo. Ale w Krakowie prawie już w ogóle nie ma starych autobusów. Idziemy w stronę pełnej elektryfikacji. Właśnie teraz testowany jest w Krakowie pierwszy nowoczesny tramwaj zasilany bateriami słonecznymi.
    SKM w Trójmieście to skansen w dosłownym tego słowa znaczeniu. Szkoda ludzi którzy muszą z tego transportu korzystać dzień w dzień.

    • 26 6

    • SKM to niestety PKP - to chyba wszystko tłumaczy (1)

      Trójmiasto chciało przejąć SKM - ale PKP nie chce się zgodzic

      co do innych środków transportu, to pewnie teraz juz reszta Polski doszlusowała do standardów trójmiejsckich (a z pewnością gdyńskich), ale lata temu gdy jeszcze jeździły w Krakowie czy Warszawie 'różne jelcze' to w Gdyni tabor był niskopodłogowy i nowoczesny

      to jak z ocieplaniem i ogrzewaniem miejskim - my inwestujemy w to od dawna, Kraków wydawał na zabawy - a potem wyciągał łapę do całej Polski, bo smog

      • 0 7

      • 6 trolli z PIS... wiadomo fakty się nie liczą

        • 0 1

    • Tramwaj na baterie słoneczne - LOL. Na baterie słoneczne to może być kalkulator, a nie tramwaj.

      • 2 0

    • (1)

      W Krakowie tramwaje nie powalają. Co do autobusów to mamy jedne z najnowocześniejszych w Polsce. Fakt, że tabor kolejowy SKM to obciach. Najważniejsze jest też to, że w przeciwieństwie do Krakowa nie mamy smogu!

      • 4 4

      • Ale mamy pierwsze miejsce w Europie w zapadalności na nowotwory.

        Pewnie od nadmiaru świeżego powietrza.

        • 6 3

    • Do Galicji się nie wybieram. Choćbyś mi zapłacił.

      • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane