• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM odpiera zarzuty o chaos na linii PKM. "Jeździmy tym, co dostaliśmy od marszałka"

Maciej Korolczuk
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego.

- Realizujemy przewozy takimi pociągami, jakie dostaliśmy od urzędu. Wielokrotnie zgłaszaliśmy, że jest ich zbyt mało, a w przyszłym roku, gdy część z nich będzie musiała przejść obowiązkowe i kilkumiesięczne przeglądy techniczne, może ich w ogóle zabraknąć - tłumaczą ostatni chaos na linii PKM przedstawiciele PKP Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak poprawić wydajność i atrakcyjność transportu szynowego w Trójmieście?

Po głosach od zirytowanych pasażerów, narzekających od początku września na zbyt krótkie i przeładowane pociągi i czwartkowej reprymendzie od marszałka województwa, który zapowiedział, że od grudnia pasażerów będą woziły pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników, głos zabrali przedstawiciele przewoźnika obsługującego tę linię, a więc Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM, powodem ostatnich problemów na linii PKM była zbyt mała liczba pojazdów, jakie spółka otrzymała w ramach dzierżawy od Urzędu Marszałkowskiego.

- Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM - tłumaczy Złotoś.

W rezerwie dwa pociągi. Ale...



Aby móc realizować umowę przewozową, SKM od dwóch lat dzierżawi dodatkowy szynobus od Kolei Dolnośląskich. Dodatkowy pociąg sprawia, że w rezerwie pozostają więc nie jeden, a dwa pociągi.

- Zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy. Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów - mówi rzecznik SKM.

Czy to koniec SKM na torach PKM?



Po ostatnich problemach na linii PKM marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że od grudnia pasażerów na tej linii będą woziły pociągi jednego, a nie dwóch - jak ma to miejsce obecnie - przewoźników (oprócz SKM część przewozów zlecono spółce Polregio).

Czy decyzja marszałka może oznaczać koniec pociągów SKM na linii PKM? Nieoficjalnie takie głosy płyną zarówno z korytarzy w Urzędzie Marszałkowskim, jak i od samego przewoźnika.

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży? SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Oficjalnie przedstawiciele SKM podkreślają, że decyzja o ogłoszeniu przetargu na pięcioletnie przewozy na liniach PKM jest spóźniona.

- Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu - dodaje Złotoś.
Przypomnijmy, że urzędnicy z przewoźnikiem toczą spór już od lat. Marszałek od kilku lat bezskutecznie zabiega o usamorządowienie kolejowej spółki, w której samorządy mają obecnie mniejszościowy udział. Urząd chciałby mieć przez to większą kontrolę nad SKM-ką.

Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników. Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.

Pociągi wymagają przeglądów



Kolejarze zwracają uwagę, że w przyszłym roku problem może się pogłębić, bo dotychczasowe szynobusy muszą zostać poddane przeglądom technicznym.

- W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące. Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - kończy Złotoś.
Pełna treść oświadczenia spółki PKP SKM w Trójmieście:

Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki. Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany do liczby pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez organizatora przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego.

Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM.

Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów.

Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem.

Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu.

Przy okazji warto wspomnieć o możliwych problemach z taborem obsługującym linie PKM. W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące.

Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy.

Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi.

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM

Miejsca

Opinie (272) 7 zablokowanych

  • "zlapal Kozak Tatarzyna,

    a Tatarzyn za leb go trzyma"

    Ta lekcja logiki z dzieciecych wierszykow idealnie oddaje relacje samorzadu z niezaleznymi od niego przewoznikami.

    • 6 0

  • Zmiany organizacyjne!!!! (2)

    Zlikwidować przyczyny tego stanu - czyli musi nastąpić zmiana organizacyjna tego podmiotu a wtedy nastąpi poprawa
    Znane polskie przysłowie mówi " gdzie kucharek sześć tam niema co jeść - a przysłowia są mądrością narodu.
    Powołać jedną spółkę córkę PKP która obejmie cały tabor i tory SKM i PKM jako jedyny właściciel. Tabor wyłącznie elektryczny przystosowany do specyficznego ruchu w metropolii duże przyspieszenia i skuteczne hamowania. Do wymiany cały zabytkowy tabor SKM i zakup taboru elektrycznego dla PKM. Niech eksploatację kolei zajmują się fachowcy a nie urzędnicy bez tego nic się nie zmieni,

    • 8 4

    • (1)

      SKM ma swój tabor, swoja linię i nawet tego opanowac nie może

      • 3 5

      • tak, ma.

        I w oczy kole a gul chodzi...

        • 1 1

  • Tak wygląda wolny rynek po. Koncesjonowany kapitalizm. (1)

    Uzależniona skm, którą próbuje się uzależnić mocniej grając pociągami. Wcześniejsze blokowanie wejścia prywatnych przewoźników.

    • 3 5

    • SKM jest uzależniona od umowy z marszalkiem

      Ale pewnie już niedługo. Przetarg na PKM będzie pewnie przygotowany tak, żeby wygrało jedynie słuszne i zaprzyjaźnione PR.

      • 1 0

  • (2)

    Prosimy, a wręcz błagamy - zmieńcie operatora! SKM to komuna, ten przewoźnik nie jest w stanie niczego zrobić poprawnie.

    • 5 7

    • na jakiego? (1)

      i operatora czego?

      • 2 1

      • To język urzędników marszałka

        Operator to przewoźnik. W marszałkowskim padło hasło - rzucić robotę i hejtowac SKM. Ciekawe ,czy premie będą...

        • 2 1

  • Zaczyna się przerzucanie winy (2)

    Ten nie zrobił tego, a tamten odpiera zarzuty. Może zamiast przerzucać winę warto wziąć się za działania? Bo samo gadanie nic nie wnosi. Po za tym skoro SKM twierdzi, że wielokrotnie zgłaszało, że ma za mało składów to niech przedstawią pismo. Szczerze mówiąc, gdy patrzę na to co się dzieje w Gdańsku (gn, ztm, brg, gzdiz, pkp skm itp.) to wole widzieć na piśmie jak ktoś coś zgłaszał. Równie dobrze można siedzieć przy kawie rano i prowadzić rozmowę typu "Przydałoby się więcej pociągów. No masz rację, ale później się tym zajmiemy" i stwierdzić, że problem został zgłaszany. Pokażcie mi oficjalne pisma w tej sprawie, a to że ktoś coś powiedział to nic nie znaczy.

    • 9 5

    • Pokażcie mi oficjalne pisma...

      A szanowny pan to kim jest , by mu pisma pokazywać? Wystarczy przeryrać archiwum tego portalu, by zobaczyć jak często było mówione, że pociągów na PKM jest za mało

      • 2 0

    • widzisz, a kiedyś wystarczało przybić piątkę

      i interes był zrobiony.

      A jak ktoś skrewił, to w ryj było.

      • 2 0

  • Pociągi na linii PKM do Gdyni powinny kursować co 30 minut (4)

    A w szczycie co 15 minut. Dodatkowo kursy powinny być wydłużone do Gdyni Chyloni.

    • 74 4

    • (1)

      a nie czasem do Cisowej? albo do Rumi?

      • 3 4

      • A Ty w ogóle zdajesz sobie sprawę ilu ludzi korzystałoby z takiego połączenia? Na samych Karwinach jest wielu chętnych. Pamiętam plany kolejnego przystanku w okolicach Nałkowskiej. I co? Jajco. Męczcie się ludzie w korkach

        • 5 0

    • (1)

      PKM z Gdańska Sródmieście nie jeździ,a tak reklamowali na początku.

      • 3 3

      • Lepiej będzie jeśli SKM będzie jeździło z Gdańska Śródmieścia co 5 minut

        we Wrzeszczu można się swobodnie przesiadać z PKM na SKM. Takt PKM na trasie Gdańsk Śródmieście - Wrzeszcz nie da się utrzymać

        • 1 0

  • Urząd PO (4)

    Wyszło Szydło z worka ! Strug to Taki Kłamca i Krętacz i wychodzi na to , że to właśnie Urząd Marszałkowski zawinił , a całą winą obwinił zarząd SKM ! Czy aby na pewno Przetarg odbył się uczciwie ? Śmiem wątpić ! Bo ten pan już przestał być wiarygodny ,po tylu przyspawanych latach do krzesełka ! Pan Strug do odstrzału i wymiany na nowego marszałka ! Skandal ! Że jeszcze taka osoba zasiada w urzędzie !

    • 23 3

    • (2)

      Ale dlaczego um ma dać skm wszystkie pociągi? Jeden potrafili wydzierżawić ale po co więcej. Jakoś damy radę

      • 2 9

      • Jeden wydzierżawili bo tyle mogli.

        Tabor miał zapewnić marszałek ,ale skoro sobie nie poradził...

        • 2 1

      • a dlaczego odwrotnie?

        dziecinne argumenty...

        • 6 2

    • Wiarygodny to przestał być niejaki Drelich,

      który spał do południa podczas gdy w Borach Tucholskich rozgrywał się dramat. Nie zaciemniaj więc historii z niedawnych lat pleceniem bzdetów. A to w co ty śmiesz wątpić zostaw sobie i swoim kolegom.

      • 4 7

  • (2)

    Totalny chaos jest na SKM miedzy Gdańskiem a Wejherowem kpina ponad połowę połączeń wyrzucili, brud chaos tłok ścisk ciągłe spóźnienia ci ludzie nie nadają się do organizowania czegokolwiek po co robi się tyle peronów jak niedługo nic po nich nie będzie kursowało. Jakie miasta taki transport

    • 26 0

    • Po peronach pociągi nie jeżdżą ciasny łbie.

      • 0 1

    • To wina skm

      • 5 4

  • Marszałek ma wypasać SKM? (4)

    Przecież to filia PKP więc państwowa więc pomylili adresata swoich lamentów.

    • 9 7

    • Marszałek i inne pomorskie samorządy

      są współwłaścicielami SKM.

      • 1 1

    • (2)

      Żadna filia ! Udziały wykupił marszałek województwa pomorskiego !

      • 4 5

      • W czym? W PKP? (1)

        • 5 2

        • pośrednio tak

          Samorząd Pomorskiego ma ponad 40% udziałów w SKM.

          • 5 4

  • Mam nadzieję, że dożyję czasów, gdy ktoś pogoni to dziadostwo z pomorskich szlaków. Wpuśćcie niemieckich przewoźników, przynajmniej będzie porządek i punktualność, zamiast polskiego bajzlu.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane