• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM odpiera zarzuty o chaos na linii PKM. "Jeździmy tym, co dostaliśmy od marszałka"

Maciej Korolczuk
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego.

- Realizujemy przewozy takimi pociągami, jakie dostaliśmy od urzędu. Wielokrotnie zgłaszaliśmy, że jest ich zbyt mało, a w przyszłym roku, gdy część z nich będzie musiała przejść obowiązkowe i kilkumiesięczne przeglądy techniczne, może ich w ogóle zabraknąć - tłumaczą ostatni chaos na linii PKM przedstawiciele PKP Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak poprawić wydajność i atrakcyjność transportu szynowego w Trójmieście?

Po głosach od zirytowanych pasażerów, narzekających od początku września na zbyt krótkie i przeładowane pociągi i czwartkowej reprymendzie od marszałka województwa, który zapowiedział, że od grudnia pasażerów będą woziły pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników, głos zabrali przedstawiciele przewoźnika obsługującego tę linię, a więc Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM, powodem ostatnich problemów na linii PKM była zbyt mała liczba pojazdów, jakie spółka otrzymała w ramach dzierżawy od Urzędu Marszałkowskiego.

- Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM - tłumaczy Złotoś.

W rezerwie dwa pociągi. Ale...



Aby móc realizować umowę przewozową, SKM od dwóch lat dzierżawi dodatkowy szynobus od Kolei Dolnośląskich. Dodatkowy pociąg sprawia, że w rezerwie pozostają więc nie jeden, a dwa pociągi.

- Zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy. Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów - mówi rzecznik SKM.

Czy to koniec SKM na torach PKM?



Po ostatnich problemach na linii PKM marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że od grudnia pasażerów na tej linii będą woziły pociągi jednego, a nie dwóch - jak ma to miejsce obecnie - przewoźników (oprócz SKM część przewozów zlecono spółce Polregio).

Czy decyzja marszałka może oznaczać koniec pociągów SKM na linii PKM? Nieoficjalnie takie głosy płyną zarówno z korytarzy w Urzędzie Marszałkowskim, jak i od samego przewoźnika.

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży? SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Oficjalnie przedstawiciele SKM podkreślają, że decyzja o ogłoszeniu przetargu na pięcioletnie przewozy na liniach PKM jest spóźniona.

- Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu - dodaje Złotoś.
Przypomnijmy, że urzędnicy z przewoźnikiem toczą spór już od lat. Marszałek od kilku lat bezskutecznie zabiega o usamorządowienie kolejowej spółki, w której samorządy mają obecnie mniejszościowy udział. Urząd chciałby mieć przez to większą kontrolę nad SKM-ką.

Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników. Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.

Pociągi wymagają przeglądów



Kolejarze zwracają uwagę, że w przyszłym roku problem może się pogłębić, bo dotychczasowe szynobusy muszą zostać poddane przeglądom technicznym.

- W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące. Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - kończy Złotoś.
Pełna treść oświadczenia spółki PKP SKM w Trójmieście:

Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki. Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany do liczby pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez organizatora przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego.

Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM.

Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów.

Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem.

Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu.

Przy okazji warto wspomnieć o możliwych problemach z taborem obsługującym linie PKM. W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące.

Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy.

Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi.

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM

Miejsca

Opinie (272) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    no i są zadowoleni w pkemce, a pasażera to mają w ..... ,grunt dobre samopoczucie a co my na to???,wypisdzić drelicha bo on tylko przeszkadza i g*wno robi

    • 0 0

    • A czemu mają nie być zadowoleni w PKM? Co do całej sytuacji ma Wojewoda?

      • 0 0

  • Komedia z ludzi (10)

    Urząd Marszałkowski, robi sobie jaja z nas! Dadzą mało składów i jeszcze pretensję maja. To jak ja dałbym kierowcy malucha, i kazał przyjeżdżać po mnie mercedesem , Bareja pełną gęba

    • 37 10

    • a jak zamawiasz taksówkę to zapewniasz kierowcy samochód (9)

      czy oczekujesz, że sam przyjedzie - i to mercedesem, a nie maluchem? SKM dostała od marszałka pociągi i zamiast się cieszyć, to narzeka że mało. co to za spółka przewozowa bez własnych pociągów?

      • 7 12

      • niewątpliwie SKM można dużo zarzucić (5)

        ale wymaganie, że za friko dorzuci tabor jest raczej oderwane od rzeczywistości.
        No panisko samorząd, dał tabor. A mógł zabić... Do obsługi własnej linii. Że za mało, to wiadomo od początku. PKM jakoś nie paliło się do działalności operacyjnej. Woli "zarządzać"... Ale to trzeba umieć...

        Się nagle samorządowi odwidziało i z głupia frant zmienia postrzeganie świata. Już dopuszcza pięcioletnie umowy, podczas gdy dotychczas twardo obstawał przy umowach rocznych. I to z dnia na dzień, ma być...

        Kto z takę perspektywa jest w stanie jakąkolwiek strategię stworzyć, poza trwaniem?

        • 8 1

        • (2)

          Co znaczy, że PKM nie paliło się do działalności operacyjnej?

          • 1 1

          • to znaczy, że ma ją zapisaną w statucie (1)

            A woli utrzymywać parę kilometrów torów a resztę pracy zlecać za kasę samorządu.
            Dla nich wystarczy...
            Jakoś nie widać aby była zalążkiem kolei wojewódzkiej, na które się tak wielu tutaj powołuje...

            • 0 1

            • W statucie nie ma nic o działalności operacyjnej. Nie można łączyć roli przewoźnika i zarządcy infrastruktury. Dlatego PKM zajmuje się tym do czego zostało powołana: zarządza istniejącą infrastrukturą i prowadzi projekty mające na celu powstanie nowej infrastruktury.

              • 0 0

        • Jakie "za friko"? (1)

          Popyt przekroczył spodziewany poziom, bilety plus dotacja trafiają do SKM

          • 0 1

          • bilety to 25% kosztów i nie trafiają do SKM a do UMWP

            Przewoźnik jeździ za stała kwotę i ma zrealizować umowną ilość wozo-kilometrów.
            Może jeździć pusty, frekwencja mu nie robi. Mniej może zarobi ale pewnie. UMWP i tak musi przepalić kwoty na transport a górka wiosny mu nie czyni.
            Niekłopotliwy układ, byle jeździło.

            Popyt nie przekroczył niczego, takie sceny odbywają się na linii PKM od lat. Wręcz od początku.
            Po prostu, teraz było wygodne to na wierzch wyciągnąć i wojenki zażyć...

            • 0 0

      • (2)

        Ty masz styropian zamiast mózgu.

        • 6 5

        • Kto inny ma stryopianowy łeb (1)

          Przezes Maciej w szczególności. BB też nie lepszy.

          • 2 1

          • Trolom z Równej dziękujemy.

            • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Widocznie popyt jest wysoki (14)

    Względem składów jakie jeżdżą po linii PKM. Szynobus 3 wagonowy jest za ciasny, a podłączenie dwóch jest niewykonalne, bo brakuje taboru.
    Trzeba więc kupić tabor ale jaki? Spalinowy, gdzie w przyszłym roku już będzie trakcja elektryczna i na który nie dostanie się już dofinansowania z UE? Teraz to zbędny wydatek, nieopłacalny.
    IMHO niech PolRegio doczepi wagony do szynobusów, wtedy będzie więcej miejsca
    kosztem komfortu ale zawsze to coś.

    • 73 7

    • Jakoś Polregio daje radę (2)

      Polregio jakoś nie ma problemu z połączeniem dwóch szynobusów.
      SKM nie umie pozystać dodatkowego szynobusu ale potrafi zatrudnić nowego członka zarządu.

      • 14 14

      • SKM jezdzi taborem marszalka a wiec to marszalek nie potrafi znalezc dodatkowego taboru

        • 0 1

      • SKM też nie ma co widać na PKM

        • 1 1

    • Widocznie marszalek jest niekompetentny i kłamie w żywe oczy

      Kupił taboru od początku na styk. Po zakupie nagle się okazało, że na trasie spala ok 30% wiecej paliwa niż deklarował producent. W przyszłym roku obwini pewnie SKM o to że robi wymagane P4, a dalej pasażerów, że jeżdżą. On sam jest niewinnyi ofiarą podłej propagandy SKM.

      • 2 0

    • Zakupy (1)

      W czasach kiedy drożeje energia elektryczna, nie należy przekreślać pojazdów spalinowych. Tym samym rodzaj transportu powinien być zrównoważony. Czyli nie bać się kupować spalinowych. Zwłaszcza, że potem można je odsprzedać.

      • 8 0

      • moga pracowac na innych liniach

        Ktore nigdy nie beda elektyfikowane.
        Potrzeby sa bardzo duze...
        "Wygaszone" w latach "przelomu wiekow" przez te sama ekipe, ktora obecnie organizuje nam kolejowy transport zbiorowy.

        • 5 0

    • nie ma problemu w zakupie taboru spalinowego (1)

      Pomorskie ma ogromne potrzeby komunikacyjne, które mogą takim taborem być zaspokajane.

      Na to czeka Powiśle, Żuławy, Olendry, Bory czy Zachodnie Rubieże z obiecanym przed wyborami połączeniem do Bytowa włącznie.
      Jest gdzie ten tabor wykorzystać.

      Problem jest w tym, że król jest nagi i nie ma kasy. Na dodatek, jest nie bardzo rozumny...
      Doczepianie wagonów to u Brzechwy. W rzeczywistości ograniczają to przepisy i możliwości sprzętu oraz warunki eksploatacji.

      • 21 0

      • edit

        u Tuwima...

        • 3 0

    • już tak robi, np na Helu

      • 1 2

    • Na linii PKM żaden szynobus nie uciągnie dodatkowego wagonu. (2)

      Po miesiącu takiej katorżniczej eksploatacji będzie się nadawał tylko na złom. Za strome podjazdy.

      • 11 2

      • Bzdura. (1)

        Do Helu, czy Łeby też jest stromo pod górkę i tam jakoś dają radę nawet dwa wagony uciągnąć.

        • 3 7

        • ale wagonów też nie ma

          takie składy kursują w sezonie, a nie jak na PKM, codziennie. Trasa na Hel to podjazd ok. 40m w Rekowie. Zwykle dwa składy z wagonem jeżdżą... I też ludzie zostają na peronach.

          Do Łeby trasa jest praktycznie płaska.

          Przystanek PKM Jasień jest na wysokości 100m, Lotnisko to 150m i dalej, aż do Wieżycy (200m), jest tylko wyżej.

          Widzisz różnicę?

          • 7 1

    • więc więc ej pojazdów powinno jeździć

      • 9 0

    • Nie doczepia wagonów, bo ich mają bardzo mało.

      Wakacje się skończyły i cieszą się, że te Bohuny oraz Bonanze mogli przerzucić gdzie indziej.

      Taka sytuacja:

      "9 września 2022r. Taka sytuacja w tczewskim "kotle" w związku z piątkowym wzmożonym ruchem podróżnych. SM42-349 z dwoma piętrusami pojedzie do Chojnic jako pociąg R50779, zaś SU42-534 z podobnym składem pojedzie do Chojnic jako R50781"

      • 12 1

  • Jedynym wyjsciem jest zakup przez marszałka Hybryd , ktore mogłyby teraz jeżdzic i po elektryfikacji

    A tak te marszałkowskie 10 SZT to od samego poczatku było wiadome ze za mało . PRy maja kilka ale potrzebuje je na lini helskiej . Mogliby je dać na PKM ale PR nie ma znow lokomotyw i wagonów ktore moglyby tam pojechac. I koło sie zamyka....

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    PKM i SKM są kluczowe dla całej aglomeracji. Ich rozwój i niezawodność powinna być zawsze priorytetem.

    • 187 6

    • Dla PO to nie jest priorytet (2)

      • 18 19

      • Dla PiSu też nie

        • 0 0

      • po co PKM

        przecież jest Deutsche Bahn

        • 19 11

    • Priorytetem jest Człowiek!!!! (4)

      Człowiek na pierwszym miejscu! Dopiero później inne pierdół, w tym brak sprzętu. Nie ma sprzętu, to po co startowali do przetargu?

      Poza tym co za głupota, SKM jako PKM. To konflikt interesów!!!

      • 5 12

      • powiedz to tym co są wykluczeni komunikacyjnie - tam priorytetem są rowerzyści

        • 0 0

      • startowali, bo takie byly warunki przetargu (2)

        Dostarczenie zalog dla powierzonego taboru i realizacja polaczen.

        Obecnie popyt rosnie, to samorzad sie obudzili i usiluje przerzucic problem na plecy przewoznikow.
        Temu sluzy zmaiana warunkow swidczenia uslugi.

        • 17 4

        • Ja (1)

          Ok. Dzięki za wyjaśnienie, dobrze wiedzieć;-) Ale nawet to mnie nie przekonuje. To odbywa się kosztem ludzi, ich nerwów, czasu i pieniędzy. Koszmarem jest to, że zwykły człowiek nie ma pewnosci/stabilności w podstawowych kwestiach egzystencji!

          • 0 0

          • człowieku! Gdzie Ty żyjesz? Bo chyba nie w Polsce...

            "człowiek nie ma pewnosci/stabilności w podstawowych kwestiach egzystencji"

            Przecież to podstawa programu sił, które tym "łez padołem" zarządzają od dziesiątków lat!
            Nie mamy "znać dnia ani godziny" kiedy stracisz pracę, kiedy ktoś będzie miał ochotę na Twoje miejsce na ziemi, kiedy komuś będziesz przeszkadzał...
            Masz płacić podatki i raty kredytu.
            W jaki sposób?!
            A kogo to obchodzi?! Masz się uwijać, mróweczko, przynosić "cesarzowi, co cesarskie" i cieszyć się tym, co spadnie z pańskiego stołu.

            • 1 0

    • raczej samochody

      • 3 2

    • Priorytetem są rowery elektryczne

      i festiwale równości

      • 25 9

  • A kto zakazuje SKMce uruchamiać pociągi komercyjne? (3)

    Przecież nigdzie nie jest zakazane, żeby SKM na swój koszt pociągi uruchamiała jak jeszcze niedawno robiono to z nocnymi pociągami, czy kilkanaście lat temu do Elbląga czy Iławy. Jaki oni mają problem odpalić jeden dodatkowy obieg że swojej puli? Skoro jest popyt to taki dodatkowy pociąg się i tak zwróci. Ale betonu nie przeskoczycie

    • 5 3

    • komercyjne? (2)

      Pokaż mi chociaż jeden taki w komunikacji lokalnej.

      • 2 1

      • Przewozy pasażerskie w kujawsko-pomorskim. (1)

        arriwa uruchamia przewozy komercyjne, bo to firma prywatna.

        • 0 0

        • Co za brednie

          Arriva jeździ za opłatą kilkunastu zł od kilometra, którą pokrywa Kujawsko-pomorskie.

          • 1 0

  • PKM Południe (1)

    Wygląda to obiecująco. Obecna linia niedomaga sprzętowo a możliwe są dodatkowe cięcia w związku z przeglądami, o kosztach energii nie wspominając. I tu pojawia się wątpliwość dotycząca celowości budowania PKMki na południu Gdańska. Doskonale sobie zdaję sprawę z tego, iż jest ona tu potrzebna. Z drugiej strony wydawanie setek milionów na inwestycję, która może nie być w pełni wykorzystywana (lub nie wykorzystywana wcale) mija się z celem. Co z tego, że są tysiące chętnych na przejazd każdego dnia skoro brakować może funduszy na utrzymanie linii. Dlatego wybudowanie zwykłej ulicy z buspasami byłoby sensowniejszym rozwiązaniem. Mierzmy siły na zamiary.

    • 4 3

    • Takie teksty były publikowane przed budową PKM.

      Że się nie sprawdzi, itp.

      • 0 0

  • W koncu

    Niech zlikwidują SKM
    Jeden przewoźnik a SKM nigdy nic nie robi

    • 0 1

  • SKM to klęska na wszystkich liniach, nie tylko PKM

    Od dziesiatków lat SKM wymusza dotacje od władz miast, samorządów, itd., w zamian oferuje skrócone pociagi, rzadko jeżdżace, ustawicznie spóźnione i nie gwarantujące dojazdu na czas. Mieszkańcy Trójmiasta w godziniach wieczornych i nocnych mają do dyspozycji pociagi w ogromnych odstępach czasowych, a przecież zadaniem SKM jest odciążenie Trójmiasta z ruchu samochodów osobowych! Jak wrócić SKM z kina, czy teatru w Gdańsku do Wejherowa? Ile pociagow macie do dyspozycji po 22:00? Po dobranocce SKM olewa pasażerów. Przystanek w Cisowej, gdzie wsiada 2-3 kolejarzy powoduje znaczne zwiększenie kosztów podrży za który my płącimy - wszyscy inni pracownicy muszą pomyśleć o własnych dojazdach do pracy, z wyjatkiem SKM, tym podstawia się pociagi. Czy ktoś skalkulował, ile kosztuje wyhamowanie pociagu i jego ponowne rozpędzenie? Dla 2-3 osób w co 5 pociagu? A hamuja wszystkie. Ile to strat czasu podrózy pozostałych pasażerów? SKM to maszyna do dojenia pieniędzy z Trójmiasta, a nie spółka mająca zapewnic szybkie, częste połączenia w obrębie Wielkiego Trójmiasta.

    • 0 1

  • Powtórzę swoją opinię z całą mocą

    Za ten bajzel komunikacyjny odpowiedzialne jest całkowicie pkp plk.nie chcą inwestować w tabor SKM,bo lepiej realizować przewozy starymi EZT EN 57 i to.Nic nie robimy ,ale kasę otrzymujemy! Za ten stan rzeczy odpowiadają wszystkie rządy RP.W zarządzie PKP pracują ludzie , którzy nigdy nie byli zweryfikowani pod kątem przydatności zawodowej.Tp powinni być ludzie którzy kolej kochają,ludzie znający od podszewki kolej,a nie ludzie, którzy patrzą tylko i wyłącznie na kasę.Zresztą widać opóźnienie codziennych pociągów ic,tlk,ic premium,CARGO itp.Niemalże każdego dnia jestem na peronie w Sopocie i słyszę komunikaty o opóźnieniu prawie każdego pociągu.Rzeczywiscie część czytelników ma rację trasa PKM będzie całkowicie zelektryfikowana ale tylko do stacji Gdańsk Rębiechowo, dlaczego,ano dlatego że do Osowy i do Kościerzyny tabor EZT nie pojedzie.Nie pojedzie też z Wrzeszcza przez Osowę bo brakuje sieci trakcyjnej.To co odwala pkp plk to kryminał,a jeszcze sobie rości prawa do jedynowładztwa na torach.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane