• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • przymuł !!!

    Bardzo jestem ciekaw czyj to "pociotny" ten Głuszek. Prawdę mówi chyba do siebie tylko w WC. Kompetencje zdobywał chyba na zlotach dla miernych lecz zawsze wiernych i stąd te pierdy, które wygłasza.

    • 4 0

  • Kiedy nowa sieć trakcyjna??

    Obecna co jakiś czas się rwie,taka jest stara i co jakiś czas łatana.Skończy się na tym,że składy będą ciągnięte przez lokomotywy spalinowe.

    • 2 0

  • modernizacja

    a wkoncu sie okaze ze taniej jest zmodernizowac tabor kupiony np z rosji rocznik 1980 :)

    • 0 0

  • lepiej za późno niż wcale :)

    • 0 0

  • za co my do cholery płacimy- nie opłacałem biletu z napisem- SARDYNKA

    żeby miał jechać jak bydło i zo to jeszcze płacić, kpina

    • 0 0

  • Najlepszy numer to wyłączanie ogrzewanie w Rumi w kolejkach do Wejherowa! Przyczyna? Tory od Rumi nie należą do SKM i to jest w ramach oszczędności. Tylko ze ja płacę za bilet nie do Rumi ale do Redy czy Wejherowa! Do Redy kosta w kolejce jest już niemiłosierna...

    • 1 0

  • a w 2050 zaczną jeździć puntualnie. w 2100 uruchomią połączenia nocne

    trza mieć rozmach, a co!

    • 1 0

  • Ale i tak powinni zostawić kilka dobrze zachowanych staruszków dla sentymentu ;) Tylko na krótkich trasach.

    • 0 0

  • Brak Klimatyzacji !!!

    W modernizowanych skm nie będzie klimatyzacji !!! Mamy 21 wiek a szanowny pan dyrektor skm powiedział , że mamy sobie okna otwierać. Powinien stracić stanowisko a jego następca powinien naprawić błędy tego pajaca.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane