• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • czemu tylko z Gdyni do Gdańska? (3)

    to SKM nie będzie jeździć już do Wejherowa, Redy, Rumi, Pruszcza i Tczewa?

    • 8 3

    • nie (2)

      i co zrobisz? A poza tym to na internet cie stac a na paliwo juz nie? jezdzij z kolegami.

      • 1 3

      • a Ty masz porblemy z czytaniem ze zrozumieniem? (1)

        Jak łatwo się po moim podpisie domyślić jestem z Sopotu... a kolejki jeżdżąc między Gdynią a Gdańskiem przez Sopot chyba przejadą prawda? Wiec dla mnie problem żaden...zastanawiam się tylko czy te nowe kolejki będą jeździć tylko po tym odcinku, czy to nie dopatrzenie i będą jeździć po całej trasie od Słupska do Tczewa

        • 1 1

        • z tego co wiem gdy wybuduja PKM to nie bedzie trzeba jezdzic przez Sopot

          tylko przez lotnisko. I Stacje takie SKM jak Sopot beda likiwdowane sukcesywnie. Bo nie bedzie sie oplacac.

          • 4 0

  • trynkiewiczem byscie sie zajeli a nie pitolami (4)

    dzieki okraglemu stolowi tez czlowiek zyje i ma sie lepiej niz inni.

    • 2 8

    • a czym tu się zajmowac? (3)

      Odsiedział swoje, wyszedł i stara się ułozyć sobie zycie.

      • 3 0

      • aha

        sadzilem ze uda sie przykryc tym nieudolnosc tuska

        • 1 0

      • ile masz lat wojtek? (1)

        • 0 2

        • Wystarczająco wiele, by rozumieć, że prawo jest prawem. Pod względem prawnym Trynkiewicz jest rozliczony. Wyrok odsiedział. Pretensje można mieć do sędziów, którzy "czapę" zamienili mu na mocy amnestii nie na dożywocie, a na 25 lat. Osoba premiera nie ma tu nic do rzeczy, gdyż, primo, prawo nie działa wstecz, i nowa (ewentualna) regulacja prawna nie może objąć Trynkiewicza, secundo, władza sądownicza jest niezawisła (choć politykom wszelkiej maści, czy z lewa, czy z prawa, jest to solą w oku).
          Oczywiście prawo daje nam narzędzia legalne do kontroli takich ludzi i powinno się z nich korzystać, zamiast łamać prawo w imię rzekomego bezpieczeństwa.

          • 2 0

  • "Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z tego jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką,a peronami SKM)" - gdyby oni sami kilka razy powpadali w tą przestrzeń, to by się szybciej zabrali za jej likwidację.

    • 7 0

  • Panie Głu(p)szek - oszczędź pan sobie kompromitacji (1)

    Do roku 2020 padnie panu ze 30 sztuk tego reanimowanego złomu co jeździ obecnie.
    O ile nie cały.

    • 7 1

    • Mylisz się, Kocurku. Stare już EN57 są nie do zdarcia.

      • 0 0

  • Ja wczoraj jechałem zmodernizowaną SKM (2)

    Siadam i czuje że coś mnie uwiera w tyłek, Myslałem że na czymś usiadłem ale pusto, sprawdzam może sprężyna wystaje ale nie, siedzenie plastikowe. Siedze dalej ale stwierdzam że już mnie tyłek boli i trzeba się wsunąć głębiej. To ten wystający plastik zaczął mi jajka ugniatać. Kto wymyślił takie siedzenia??!!

    • 10 0

    • masz za duże przyrodzenie

      te siedzenia są dla Pań i dla już wykastrowanych
      w ramach walki z patologią
      nowy wspaniały świat

      • 4 2

    • genderowe studio dizajnu

      • 3 2

  • To mają robotę do 2020 .....

    Głuszki i inne darmozjady ....

    • 7 0

  • Co 4 lata obiecanki hehe.

    Planujemy i lemingi rozpłyną się z rozkoszy.

    • 7 3

  • Osady z rdzy (2)

    Szkoda tylko że przy modernizacji składów nie zostaną zmienione hamulce.
    obecne powodują że podczas hamowania powstaje bardzo dużo opiłek metalu który to osadza się na wszystkim w pobliżu powodując osady i zacieki rdzy. Niszczy odnowione elewacje, samochody, urządzenia są to poważne szkody materialne po stronie osób prywatnych.
    niszczy się też wyremontowane a czekające latami na remonty obiekty publiczne.
    nowe perony, dworce po upływie 5 lat wyglądają fatalnie.
    obecnie dostajemy dużo środków unijnych na przebudowę i remonty jak ich zabraknie to będzie nas stać na kolejne remonty

    • 5 1

    • bo polscy kolejarze to standard umysłowy krzesła

      i żadna dopłata unijna tego nie zmieni, żaden minister zegarmistrz i ministra bezczelniara

      • 0 0

    • To są z szyn. W Westfalii widziałem cały brązowy peron.

      Najwyraźniej czekał na pędzel. Nie wszystko w Niemczech jest piękne. Jak mój pociąg wjechał do Holandii to rdzawe perony przystanków już nie straszyły.

      • 0 0

  • Skm (1)

    To sa duże pieniądze? Bez ja! Pracuje u prywaciarzy co na maszyny i nowe hale wydał w ostatnich 3 latach około 40 młn . Jest to ostatnia okazja na wyrwanie kasy z unii. Po 2020 wejdzie nowy budżet i nic nie dostaniemy. Pogonić tych nierobów z zarządu skm. Warszawska skm jakoś potrafiła kupić nowe pociągi tylko tutaj złomami jak bydło jeździmy. K...a szlag mnie trafia jak patrzę na tych obibokow od skm.

    • 10 1

    • kolesie Hauptpiłkarza, to wiesz... mają synekury

      • 0 0

  • poranny dojazd do pracy.. (2)

    A może ktoś mi odpowie dlaczego w pociągu z Wejherowa o 6:04 w Nanicach (to kolejna stacja) nie ma już miejsc siedzących a jadą tylko dwa wagony po 3 składy...?
    Skoro Wszyscy płacą za bilety tak samo to powinni mieć chociaż szansę by usiąść.
    Tylko czy kogokolwiek poza pasażerami to interesuje...

    • 5 1

    • (1)

      To akurat proste bo występuje w każdym transporcie publicznym. Na początek puszczasz w relacji za krótki pociąg lub o dziwnej godzinie więc pasażerowie przesiadają się do samochodów. Jest mniej pasażerów to można obciąć jeden wagon. Powtarzać aż będzie można powiedzieć, że połączenie mimo wieloletnich starań przewoźnika jest nierentowne więc trzeba je zlikwidować.

      • 6 0

      • inny skuteczny sposób to otaczać troską i szacunkiem NIEKTÓRYCH obywateli:

        zaszczanych bezdomniaczków
        zapijaczonych roboli
        palaczy tytoniu i trawki

        nie wymagać od nich biletów, zapewniać im miejsce ad libitum
        jeden śmierdziel wyłącza cały koniec pociągu z użytkowania dla innych pasażerów

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane