• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • zostawic stare sklady, wrocic do produkcji z lat 80-tych (1)

    w nowych bedzie jeszcze bardziej duszno.

    • 5 4

    • tez sie tego obawiam

      podobnie bylo z nowymi wyswietlaczami. kosztowaly duzo wiecej wymagania mialy wieksze i zaczely zamarzac im ekrany.

      • 2 0

  • Kupić Pendolino

    I tak więcej stoją niż jeżdżą,a wizerunkowo będzie niezłe wsparcie.No bo przecież mamy...

    • 2 5

  • a kolejne powzyzki podatkow i cen biletow zaakceptujecie?

    jesli tak to mozecie dostac te nowe sklady.

    • 2 3

  • A już tę renowację SKMek planowaną na przed Euro skończyli? (1)

    • 15 0

    • juz dawno, nie zauwazyles?

      przeciez zyjemy na zielonej wyspie i wracaja tu emigranci bo mamy juz euro jako walute.

      • 0 2

  • Zmodernizowane do lipca

    129 milionów i dalej "dziura" między peronem i składem a w środku każde siedzenie przy oknie zajęte grzejnikiem, gdzie oprócz tego że nie można wygodnie nóg ułożyć, to jeszcze grzeje pełną pi...dą... Tak SKM przygotowuje specyfikację przetargową właśnie...

    • 12 0

  • oprócz modernizacji/wymiany taboru (1)

    warto poprawić komfort dojścia do peronów: np. tunel dla pieszych na stacji Oliwa od strony południowej.

    • 3 1

    • a zaplacisz za to znaczaco wiecej?

      czy oplacisz wieksze podatki i drozsze bilety? pytam

      • 0 0

  • to bedzie ostatni tabor i kosmiczna plajta (2)

    "Hej, tam!
    Wydarłem klejnot szans
    z ręki, co miecz
    chce wbić
    w opary deutero-stali,
    w blasku stu gwiazd.
    Z okna skraj
    widzę od lat
    kosmicznej plajty"

    • 2 4

    • grafomania (1)

      • 1 1

      • klasyk

        • 2 1

  • A sokisci gdzie sa bo ich nie widac moze zatrudnić tylu aby było ich widać (1)

    a nie jakies nowe sklady

    • 0 3

    • zrobi sie takie kalkomanie i nakleji albo standy

      bedzie pan zadowolony

      • 0 0

  • Muszą coś naobiecywać

    Jak to będzie wyglądać na wybory samorządowe?
    Włodarze kasę dają a ludność śmierdzielami jeździ,jeszcze ktoś zapyta co z tą kasą skm robi.
    Tak ucina się pytania,przecież wiadomo że mają kupić nowe składy.

    • 5 1

  • hehehehehehehe ale żarcik (1)

    jak zaplanowali modernizacje 21 trupów do EURO2012 to jeszcze nie dojechały hehe choć mamy 2014 rok... więc skoro planują zakup nowych pociągów do 2020 to pewnie przed 2030 nie ma na nie szans :)

    aha... na pewno planują bez klimy... bo przecież dla SKM w 2020 to dalej będzie zbyt nowoczesne :)

    • 11 1

    • a to podobno za komuny najbardziej klamal rzad

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane